Nashville-verklaring (vh: Transgender)

windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door windorgel »

deschpin schreef:We kunnen ook wel stellen dat de taalvelden van coc/ regenboogallianties enz enerzijds en behoudende theologen anderzijds heel ver uit elkaar liggen. Ze verstaan elkaar gewoon nauwelijks.
Dat verschil in taalveld speelt niet altijd een grote rol in het onbegrip over en weer. De voorzitter van de Regenboogalliantie die afgelopen week reageerde op een column in het RD is lid van een PKN-gemeente die behoort tot de achterban van de reformatorische VO-school waarvan de colomnist bestuurder is.
deschpin
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door deschpin »

windorgel schreef:
deschpin schreef:We kunnen ook wel stellen dat de taalvelden van coc/ regenboogallianties enz enerzijds en behoudende theologen anderzijds heel ver uit elkaar liggen. Ze verstaan elkaar gewoon nauwelijks.
Dat verschil in taalveld speelt niet altijd een grote rol in het onbegrip over en weer. De voorzitter van de Regenboogalliantie die afgelopen week reageerde op een column in het RD is lid van een PKN-gemeente die behoort tot de achterban van de reformatorische VO-school waarvan de colomnist bestuurder is.
Wat ik bedoel te zeggen is dat ze geen gevoel hebben wat bepaalde woordkeus bij de ander oproept. Ook al zijn de intenties zuiver, een ander kan jou woorden heel anders opvatten dan dat je ooit bedoeld hebt.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
DDD
Berichten: 28647
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door DDD »

Ik denk eerder dat de heer De Kloe dat gevoel niet heeft.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door eilander »

DDD schreef:Ik denk eerder dat de heer De Kloe dat gevoel niet heeft.
https://www.wartburg.nl/Wartburg-breed/ ... Excuus.wli
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17326
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door huisman »

eilander schreef:
DDD schreef:Ik denk eerder dat de heer De Kloe dat gevoel niet heeft.
https://www.wartburg.nl/Wartburg-breed/ ... Excuus.wli
Deze woorden van dhr de Kloe kan ik achterstaan maar hij had ze naar aanleiding van de LHBTI terreur niet op hoeven schrijven van mij. Zijn gewraakte column was vergeleken met andere columns in de seculiere media mild.

Ik denk dat Bijbels spreken over dit thema binnenkort strafbaar wordt. De indoctrinatie van de lhbti lobbyisten is zelfs al de basisscholen binnen gedrongen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Mara »

huisman schreef:
Ik denk dat Bijbels spreken over dit thema binnenkort strafbaar wordt. De indoctrinatie van de lhbti lobbyisten is zelfs al de basisscholen binnen gedrongen.
En de kerken?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Bogerman
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 okt 2010, 00:10

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Bogerman »

eilander schreef:
DDD schreef:Ik denk eerder dat de heer De Kloe dat gevoel niet heeft.
https://www.wartburg.nl/Wartburg-breed/ ... Excuus.wli
Jammer dat deze excuses zijn gemaakt. Er was niets mis met die column!! Waarom mag de zonde van verbouwen van je lichaam niet genoemd worden? Het wordt eng in deze wereld.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef:
Deze woorden van dhr de Kloe kan ik achterstaan maar hij had ze naar aanleiding van de LHBTI terreur niet op hoeven schrijven van mij. Zijn gewraakte column was vergeleken met andere columns in de seculiere media mild.

Ik denk dat Bijbels spreken over dit thema binnenkort strafbaar wordt. De indoctrinatie van de lhbti lobbyisten is zelfs al de basisscholen binnen gedrongen.
Het gaat er om hoe je zaken verwoordt. Ik ben het eens met jou dat je moet kunnen zeggen wat je vindt, maar dat betekent niet dat alle formuleringen ook acceptabel zijn.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11409
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Mister »

Het gaat met name dus om deze zin:
„Veel lesbiennes hebben moeite met de seksuele beleving van homo’s en moeten er niet aan denken dat een tot vrouw verbouwde man gebruik maakt van het damestoilet.”
Woordkeuze: 'een tot vrouw verbouwde man' is gewoon niet respectvol. Verbouwen doe je met woonkamer, voor mensen vind ik dat (los van wat je er verder ook van vindt) geen fatsoenlijke taal.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10444
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Zita »

Mister schreef:Het gaat met name dus om deze zin:
„Veel lesbiennes hebben moeite met de seksuele beleving van homo’s en moeten er niet aan denken dat een tot vrouw verbouwde man gebruik maakt van het damestoilet.”
Woordkeuze: 'een tot vrouw verbouwde man' is gewoon niet respectvol. Verbouwen doe je met woonkamer, voor mensen vind ik dat (los van wat je er verder ook van vindt) geen fatsoenlijke taal.
Er wordt in die zin wel heel veel op een hoop geveegd. Homo's zijn een heel andere groep dan transseksuelen. Bovendien is het wat raar om de mening van 'veel lesbiennes' als norm te nemen, als je juist wilt betogen dat de LHBTI's moreel onjuist bezig zijn.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17326
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door huisman »

Mara schreef:
huisman schreef:
Ik denk dat Bijbels spreken over dit thema binnenkort strafbaar wordt. De indoctrinatie van de lhbti lobbyisten is zelfs al de basisscholen binnen gedrongen.
En de kerken?
En idd ook in de kerken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
deschpin
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door deschpin »

Bogerman schreef:
eilander schreef:
DDD schreef:Ik denk eerder dat de heer De Kloe dat gevoel niet heeft.
https://www.wartburg.nl/Wartburg-breed/ ... Excuus.wli
Jammer dat deze excuses zijn gemaakt. Er was niets mis met die column!! Waarom mag de zonde van verbouwen van je lichaam niet genoemd worden? Het wordt eng in deze wereld.
Feitelijk klopt de zin en in de volksmond wordt vaak gesteld dat iemand is “omgebouwd” maar dat is veelal in een lacherige context.
Voor degenen die het betreft komt dit taalgebruik blijkbaar veel harder binnen dan wij kunnen invoelen.
Dan is het niet zo raar om excuses voor je woordkeus te maken als dat een ander kwetst. Blijft gewoon staan dat je er een opvatting over mag hebben die niet gangbaar/politiek correct is.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Gebruikersavatar
Bogerman
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 okt 2010, 00:10

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Bogerman »

deschpin schreef:
Bogerman schreef:
eilander schreef:
DDD schreef:Ik denk eerder dat de heer De Kloe dat gevoel niet heeft.
https://www.wartburg.nl/Wartburg-breed/ ... Excuus.wli
Jammer dat deze excuses zijn gemaakt. Er was niets mis met die column!! Waarom mag de zonde van verbouwen van je lichaam niet genoemd worden? Het wordt eng in deze wereld.
Feitelijk klopt de zin en in de volksmond wordt vaak gesteld dat iemand is “omgebouwd” maar dat is veelal in een lacherige context.
Voor degenen die het betreft komt dit taalgebruik blijkbaar veel harder binnen dan wij kunnen invoelen.
Dan is het niet zo raar om excuses voor je woordkeus te maken als dat een ander kwetst. Blijft gewoon staan dat je er een opvatting over mag hebben die niet gangbaar/politiek correct is.
Wat is het anders dan ombouwen? Het is toch te gek voor woorden dat dit kan in ons land!!
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8938
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door J.C. Philpot »

Ik sta er wat dubbel in. Je moet mensen niet onnodig kwetsen. Dat is een bijbelse notie.

Anderzeids ga je wel mee met het verzachtende taalgebruik, wat een eerste stap in het normaliseren van iets is. Moord op babies mag niet meer zo genoemd worden, want dat kwetst mensen. Echtbreuk noemen we "uit elkaar gaan", ontrouw "voor jezelf kiezen", hoererij "een slippertje maken", en zo word een "geslachtveranderende operatie" (kan dat?) of ombouwen "een transitie".

En langzaam maar zeker raken we er allemaal aan gewend.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 06 okt 2021, 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23839
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door refo »

deschpin schreef:
Bogerman schreef:
eilander schreef:
DDD schreef:Ik denk eerder dat de heer De Kloe dat gevoel niet heeft.
https://www.wartburg.nl/Wartburg-breed/ ... Excuus.wli
Jammer dat deze excuses zijn gemaakt. Er was niets mis met die column!! Waarom mag de zonde van verbouwen van je lichaam niet genoemd worden? Het wordt eng in deze wereld.
Feitelijk klopt de zin en in de volksmond wordt vaak gesteld dat iemand is “omgebouwd” maar dat is veelal in een lacherige context.
Voor degenen die het betreft komt dit taalgebruik blijkbaar veel harder binnen dan wij kunnen invoelen.
Dan is het niet zo raar om excuses voor je woordkeus te maken als dat een ander kwetst. Blijft gewoon staan dat je er een opvatting over mag hebben die niet gangbaar/politiek correct is.
En het is ook een beetje onzin. Als zo'n persoon zich naar een damestoilet begeeft, is niet zichtbaar dat het uiterlijk voorheen dat van een man was.
Wat wel problemen gaat opleveren is een man in een damestoilet, onder het mom van 'ik voel me nu eenmaal vrouw'. Misschien was De Kloe daarmee in de war.
Plaats reactie