Slavernij en Kerk

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9166
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Slavernij en Kerk

Bericht door parsifal »

Ambtenaar schreef:
parsifal schreef: Ieder onderzoek is ook gedaan in bepaalde tijd. Voor ik mijn vrouw ontmoette wist ik niets van Bersiap. Toen ik meer over de geschiedenis leerde, leerde ik ook meer over dit verleden, deels van familie van wie grootouders en ooms afgeslacht zijn. Ook leerde ik meer over hoe alles om Java draait en de emancipatie van het oosten pas in deze eeuw wat vorm krijgt. Als je dan ook ziet dat in officiele documenten de gelijkheid van de delen van Indonesie en het herstel van orde constant terugkomt dan kun je er niet omheen dat het een rol speelde.
Wellicht moet je de toelichting op de site van het ministerie van Defensie nog eens lezen:

https://www.defensie.nl/onderwerpen/mil ... r-de-grens
In WOII sprak regering in ballingschap al over dekolonisatie. Dit werd vanzelfsprekend moeilijker toen de nieuwe leiders van republiek, Soekarno en Hatta goede vrienden van de Japanners bleken te zijn en de verschrikkingen van Japanse bezetting in Nederland begonnen door te dringen (dit was echt hongerwinter in kwadraat). Ik maak me geen illusies en denk dat voor veel politici de afkeer voor Soekarno en Hatta de echte drijfveer was. Dat de orde en verantwoordelijkheid voor de onderdanen geen rol speelde gaat er bij mij niet in. Ook al ware er tienduizenden slachtoffers van Bersiap en geen honderdduizenden.
Welke reden heb je om aan te nemen dat de conclusies van dit rapport niet kloppen? Is het maar ook gewoon een mening dit rapport?
Ook Niod heeft duizenden Nederlandse slachtoffers van Bersiap en De Jong noemde voor dit aantal 3500 al waarschijblijk een veel te lage schatting. En dan rekent men de Indonesiërs en veel Indos niet mee. Ik geloof best dat honderdduizenden (soms genoemd) een te hoge schatting is, maar onder tien of twintigduizend lijkt me ook sterk.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie