Leggings

Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Leggings

Bericht door Desiree »

liz boer schreef:
GGotK schreef:
pieterrr schreef:Vergis ik me of wordt er tegenwoordig niet meer zo gewaarschuwd tegen de leggings? Die toch de weg naar de broek willen banen...
Er wordt nog wel tegen gewaarschuwd gelukkig, alleen helpt het niet. De neiging naar wereldgelijkvormigheid is bij iedereen aanwezig, het ontkennen ervan ook.
Wat is wereldgelijkvormigheid?
:) Dat vind ik persoonlijk veel relevanter dan discussieren over een legging. Maar dat komt omdat legging etc niet speelt hier. Blijkbaar elders wel. 'Gij geheel anders' zie ik niet zo terug in een legging...

Maar ga je gang.. in andere culturen zul je ook onderling vragen hebben, realiseer ik me.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Leggings

Bericht door liz boer »

Desiree schreef:
liz boer schreef:
GGotK schreef:
pieterrr schreef:Vergis ik me of wordt er tegenwoordig niet meer zo gewaarschuwd tegen de leggings? Die toch de weg naar de broek willen banen...
Er wordt nog wel tegen gewaarschuwd gelukkig, alleen helpt het niet. De neiging naar wereldgelijkvormigheid is bij iedereen aanwezig, het ontkennen ervan ook.
Wat is wereldgelijkvormigheid?
:) Dat vind ik persoonlijk veel relevanter dan discussieren over een legging. Maar dat komt omdat legging etc niet speelt hier. Blijkbaar elders wel. 'Gij geheel anders' zie ik niet zo terug in een legging...

Maar ga je gang.. in andere culturen zul je ook onderling vragen hebben, realiseer ik me.
Ik denk altijd aan deze brief die eens is opgedoken in de oudheid:


Het geheim van het christendom
5 De Christenen verschillen immers niet van de overige mensen noch door woonplaats, noch door taal of zeden. Want nergens wonen ze in eigen steden, noch gebruiken zij een afzonderlijke omgangstaal of leiden zij een aparte levenswijze. Hun leer is niet uitgevonden door het verstand of het vernuft van druk zoekende mensen en ze volgen ook niet zoals anderen een louter menselijke zienswijze. Maar terwijl ze in de steden van Grieken of barbaren wonen, al naar gelang ieders lot meebracht, en de plaatselijke gewoontes inzake kleding, voedsel en het overige leven volgen, vertonen ze toch een bewonderenswaardige en algemeen als vreemd erkende levenswijze. Ze wonen in hun eigen land, maar als vreemdelingen. Ze delen in alles mee als burgers, maar hebben alles te lijden als vreemdelingen. Elk land is hun een vaderland en elk vaderland is hun vreemd. Ze trouwen als ieder ander. Ze krijgen kinderen, maar leggen ze niet te vondeling. Ze delen hun tafel maar niet hun bed. Ze leven “in het vlees”, maar niet “naar het vlees”. Ze vertoeven op aarde, maar zijn thuis in de hemel. Ze gehoorzamen de vastgestelde wetten, maar door hun levenswijze overtreffen ze deze wetten. Ze hebben alle mensen lief en worden door iedereen vervolgd. Ze zijn niet gekend, en worden toch veroordeeld; ter dood gebracht, en ten leven gewekt. Ze zijn arm als bedelaars en maken velen rijk; ze lijden aan alles gebrek, en hebben alles in overvloed. Ze worden onteerd, en die ontering strekt hen tot roem; ze worden belasterd en worden gerechtvaardigd. Ze worden gesmaad en ze zegenen; beledigd en ze bewijzen eer. Doen ze goed, dan worden ze gestraft als boosdoeners; worden ze gestraft, dan verheugen ze zich als werden ze tot leven gewekt. Door de Joden worden ze bestreden als mensen van een andere stam, door de Grieken worden ze vervolgd. En die hen haten kunnen geen reden voor hun vijandschap geven.

6 Om het maar eenvoudig te zeggen: wat de ziel is in het lichaam dat zijn de Christenen in de wereld. De ziel is verspreid over alle ledematen van het lichaam en de Christenen over de steden van de wereld. De ziel woont wel in het lichaam, maar is niet van het lichaam. De Christenen wonen in de wereld, maar zijn niet van de wereld. De onzichtbare ziel wordt in een zichtbaar lichaam bewaard; de Christenen zijn wel gekend in de wereld, maar hun godsdienst blijft onzichtbaar. Het vlees haat de ziel en bestrijdt haar, niet dat het van haar enig onrecht te lijden heeft, maar omdat het gehinderd wordt om ongeremd te genieten; zo ook haat de wereld de Christenen, niet omdat ze haar onrecht aandoen, maar omdat ze zich tegen genietingen verzetten. De ziel houdt van het lichaam en zijn ledematen ook als zij haar haten; de Christenen houden van hen die hen haten. De ziel wordt door het lichaam ingesloten en toch houdt ze het in stand; de Christenen worden in de wereld vastgehouden als in een kerker, maar zij houden zelf de wereld in stand. De onsterfelijke ziel huist in een sterfelijke woning; de Christenen wonen als vreemdelingen in de vergankelijke wereld, terwijl ze de onvergankelijkheid verwachten. Een tekort aan spijs en drank maakt de ziel beter; alhoewel gefolterd, groeien de Christenen iedere dag in aantal. In een zo verheven staat heeft God hen geplaatst en die mogen ze niet van de hand wijzen.(Anoniem, Brief aan Diognetus, ong. 150 na Christus)

Tja wat is dan wereldgelijkvormigheid?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Leggings

Bericht door Ambtenaar »

pieterrr schreef:Vergis ik me of wordt er tegenwoordig niet meer zo gewaarschuwd tegen de leggings? Die toch de weg naar de broek willen banen...
Zou je het graag anders willen zien?

Alle goede bedoelingen ten spijt, maar al die waarschuwingen komen meer voort uit persoonlijke voorkeuren en willekeur dan uit Bijbelse principes. Ik kan me herinneren dat er ooit een predikant sprak over 'kachelpijpen'. Met dergelijke bewoordingen word je per definitie al niet serieus genomen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Leggings

Bericht door Jantje »

Was getekend,
uw medeforummer Jantje
GGotK
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Leggings

Bericht door GGotK »

Ambtenaar schreef:
pieterrr schreef:Vergis ik me of wordt er tegenwoordig niet meer zo gewaarschuwd tegen de leggings? Die toch de weg naar de broek willen banen...
Zou je het graag anders willen zien?

Alle goede bedoelingen ten spijt, maar al die waarschuwingen komen meer voort uit persoonlijke voorkeuren en willekeur dan uit Bijbelse principes. Ik kan me herinneren dat er ooit een predikant sprak over 'kachelpijpen'. Met dergelijke bewoordingen word je per definitie al niet serieus genomen.

Het gaat niet zozeer om de legging, maar meer om de trend (in wat voor zaak dan ook) te schurken tegen de grenzen van de wereld. Het is een hellend vlak.

Ik weet niet of ds van Aalst er nog zo over denkt, maar toch:

In De Saambinder, kerkelijk weekblad van de Gereformeerde Gemeenten, schreef circa 10 jaar terug ds. G. J. van Aalst over de legging. De titel is: ”Langzaam maar zeker”.

Het zal beslist niet altijd zo bewust gaan, maar laten we er eens wat hardop over nadenken. Als meisje, vrouw draag je een rok, gewoon duidelijk –zondags en doordeweeks– als vrouwelijk herkenbaar. Maar deze grens wil je wel eens wat over? Wat experimenteren waar de grenzen verder liggen? Dan ga je dus verder: wat maakt het nu uit, dat je een nette broekrok draagt? En welke zeurpiet maakt er nu een punt van dat je een fatsoenlijke rokbroek kiest? En het verschil met een bermuda moet je maar eens proberen uit te leggen. Die waait tenslotte ook niet zo omhoog op de fiets. Nu is de legging weer mode. Een pantylegging waar niet zo veel vraag naar blijkt en een broeklegging die beter aftrek vindt. Een legging, eerst als accessoire bij de rok. Straks een rok als accessoire bij de legging. Wie maakt dat verschil nu uit? Niet zeuren, gewoon goed strak met een lekker korte rok erover natuurlijk. Wat wilt u nog meer? Durf daar maar eens wat van te zeggen. Het is toch allemaal goed bedekt? En dat is toch bijbels? Het lijkt nog op een maillot ook. Alleen het onderstuk is ervan afgeknipt en eventueel een kantje eraan. Mooi toch? Afgelopen winter droeg ik hem trouwens ook al, niemand die het zag door die laarzen. Een strakke broek maakt vervolgens natuurlijk niet veel meer uit. Dat verschil is minimaal of eigenlijk niets. Dat is ook waar. Wanneer je daar dan wat aan gewend bent, dan staat de spijkerbroek van je broer je ook best aardig... Eigenlijk vind je op den duur dat het moet kunnen. Neen, niet van de ene dag op de andere. Maar alles went tenslotte! Wat is het verschil steeds in deze kleine stapjes? Wie maakt die grens precies uit? Op de glijbaan is nooit stilstand. Langzaam maar zeker één kant op, naar beneden. Naar de plaats waar satan je hebben wil: een broek gewoon vinden. Het verschil tussen mannelijk en vrouwelijk onzin vinden. Gods Woord maar dicht laten. En niet alleen op dit punt. Het is een proces, een strategie. Ook bij zaken die inderdaad veel wezenlijker zijn. Weg is het verschil tussen kerk en wereld, tussen mannelijk en vrouwelijk. Weg is het gezag van het Woord van God en Zijn scheppingsinzetting. En als er dan ook nog verschillend over gedacht en op gereageerd wordt dan is de verwarring helemaal compleet... Immers, de grenzen zijn niet duidelijk meer. De reacties zijn niet eenduidig meer. Je wilt toch niet ook in eigen kring een uitzondering zijn? Er is er één die lacht, hard lacht! De christelijke ‘zede’, een eenvoudige bijbelse levensstijl zijn we aan het verliezen. Het beslag van het Woord is aan het wijken.”
DDD
Berichten: 28652
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Leggings

Bericht door DDD »

Nee hoor. Dat vond ik toen ook al een wonderlijk artikel. Maar goed. Misschien is dat alleen te begrijpen als je ook tegen het dragen van een broek door vrouwen bent.
GGotK
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Leggings

Bericht door GGotK »

DDD schreef:Nee hoor. Dat vond ik toen ook al een wonderlijk artikel. Maar goed. Misschien is dat alleen te begrijpen als je ook tegen het dragen van een broek door vrouwen bent.
Waarom zou je daar niet op tegen zijn?
Junia
Verbannen
Berichten: 164
Lid geworden op: 02 jun 2018, 15:52

Re: Leggings

Bericht door Junia »

Zolang we maar lekker bakkeleien over dit soort zaken, zijn we niet bezig met de dingen die er echt toe doen. Is is er maar één die daar veel schik in heeft.

Zo lang vrouwen (geen diepe inkijk, rok op de knie enz) én mannen maar netjes gekleed gaan, houd ik me er niet teveel mee bezig.
Laatst gewijzigd door Junia op 22 jun 2018, 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Orfeo
Berichten: 147
Lid geworden op: 01 jun 2018, 22:20

Re: Leggings

Bericht door Orfeo »

GGotK schreef: Het gaat niet zozeer om de legging, maar meer om de trend (in wat voor zaak dan ook) te schurken tegen de grenzen van de wereld. Het is een hellend vlak.
Een hellendvlakargument is meestal een drogreden.
Where there are so many, all speech becomes a debate without end.
But two together may perhaps find wisdom.
~ J.R.R. Tolkien
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Leggings

Bericht door liz boer »

Citaat uit eerste link,
Dat blijkt in alles: in lichaamsbouw, in gaven, in haardracht en ook in kleding. Dat is de wijsheid en de wil van de goede Schepper.
Er is idd veel verschil tussen man en vrouw, maar waarom scheert deze beste man dit verschil er iedere dag af?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
GGotK
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Leggings

Bericht door GGotK »

Orfeo schreef:
GGotK schreef: Het gaat niet zozeer om de legging, maar meer om de trend (in wat voor zaak dan ook) te schurken tegen de grenzen van de wereld. Het is een hellend vlak.
Een hellendvlakargument is meestal een drogreden.
Dat is een D'66 argument.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5647
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Leggings

Bericht door Dodo »

Het ergste aan een legging is dat het bij volwassen vrouwen helemaal niet mooi staat. Bij kinderen is het prima, lekker warm en ze zijn bedekt. Maar onder een knielange rok een legging die er tien centimeter onderuit piept :bobo
ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Leggings

Bericht door ejvl »

GGotK schreef:
DDD schreef:Nee hoor. Dat vond ik toen ook al een wonderlijk artikel. Maar goed. Misschien is dat alleen te begrijpen als je ook tegen het dragen van een broek door vrouwen bent.
Waarom zou je daar niet op tegen zijn?
Waarom zou je daar wel op tegen zijn?
De enige kledingvoorschriften die de Bijbel ons geeft is dat het sober een eenvoudig moet zijn.
Ik zie liever een nette vrouwenbroek (dus geen mannenbroek!) die zedig de benen bedekt dan een jurk of rok boven de knie bij de vrouw. Ik denk dat de vrouwenbroek dan meer bijbels is (zedig) dan de jurk of rok.
Orfeo
Berichten: 147
Lid geworden op: 01 jun 2018, 22:20

Re: Leggings

Bericht door Orfeo »

GGotK schreef:
Orfeo schreef:
GGotK schreef: Het gaat niet zozeer om de legging, maar meer om de trend (in wat voor zaak dan ook) te schurken tegen de grenzen van de wereld. Het is een hellend vlak.
Een hellendvlakargument is meestal een drogreden.
Dat is een D'66 argument.
Alweer een drogreden. Gaat lekker zo.
Where there are so many, all speech becomes a debate without end.
But two together may perhaps find wisdom.
~ J.R.R. Tolkien
Junia
Verbannen
Berichten: 164
Lid geworden op: 02 jun 2018, 15:52

Re: Leggings

Bericht door Junia »

IK verbaas me er altijd over dat dit zo'n punt van discussie is. Nooit gaat het over het niet mengen van verschillende stoffen, of dat mannen hun haar niet rondom mogen afscheren. Er zijn zoveel geboden waar we aan voorbij gaan, maar kleding voor vrouwen is altijd weer een discussie onderwerp.

Waarom gunnen we elkaar niet wat meer ruimte hierin? Het zijn geen halszaken!
Plaats reactie