Geheimhoudingsplicht

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: RE: Re: Geheimhoudingsplicht

Bericht door Tiberius »

windorgel schreef:
Tiberius schreef:
windorgel schreef:De cursus psycho pastorale toerusting wordt o.a. in Gouda gegeven.
Heb je daar een website van? Want ik begreep enkele jaren geleden dat hij opgeheven was.
https://www.pppopleidingen.nl/psycho-pa ... sting.html
:super
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Geheimhoudingsplicht

Bericht door Delftenaar »

Fijn ook dat het verband tussen psyche en pastoraat wordt behandeld. Die wisselwerking (eigenlijk tussen geloof en psyche) is erg belangrijk.
Laatst gewijzigd door Delftenaar op 29 jun 2019, 18:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Zeeuw
Berichten: 11545
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Geheimhoudingsplicht

Bericht door Zeeuw »

Delftenaar schreef:Fijn ook dat zo het verband tussen psyche en pastoraat wordt. Die wisselwerking (eigen lijk tussen geloof en psyche) is erg belangrijk.
Zeer zeker.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Geheimhoudingsplicht

Bericht door Mara »

Ds. M. Baan had dit als laatste zin in een antwoord op RW:
Predikanten hebben een ambtsgeheim. Maar helaas worden de meeste ambtsgeheimen tijdens rouwdiensten en op begraafplaatsen luid rondgebazuind! Ambtsgeheimen dienen zelfs niet met medeambtsdragers gedeeld te worden!!
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/27 ... -bespreken

Ik schrok van de dikgemaakte zin.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Geheimhoudingsplicht

Bericht door Dodo »

Ik denk dat hij bedoelt dat bij een begrafenis de predikant soms begint te vertellen uit de vertrouwelijke gesprekken. Niet meer, niet minder.
Ik heb er ook over lopen nadenken. Wat mag een dominee wel of niet over het zieleleven van de overledene vertellen? Dat is nog niet zo simpel.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Geheimhoudingsplicht

Bericht door samanthi »

Dodo schreef:Ik denk dat hij bedoelt dat bij een begrafenis de predikant soms begint te vertellen uit de vertrouwelijke gesprekken. Niet meer, niet minder.
Ik heb er ook over lopen nadenken. Wat mag een dominee wel of niet over het zieleleven van de overledene vertellen? Dat is nog niet zo simpel.

Het werk wat de Heere in iemand gewerkt heeft mag hij mi altijd vertellen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Geheimhoudingsplicht

Bericht door DDD »

Nou, dat lijkt mij niet. Maar vaak bespreek je zoiets toch in een sterfbed met de pastorant? Ik begrijp niet waarom een dominee dan zomaar zegt dat het ambtsgeheim geschonden wordt. Misschien hebben die andere dominees wel een andere taakopvatting.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Geheimhoudingsplicht

Bericht door eilander »

Mara schreef:Ds. M. Baan had dit als laatste zin in een antwoord op RW:
Predikanten hebben een ambtsgeheim. Maar helaas worden de meeste ambtsgeheimen tijdens rouwdiensten en op begraafplaatsen luid rondgebazuind! Ambtsgeheimen dienen zelfs niet met medeambtsdragers gedeeld te worden!!
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/27 ... -bespreken

Ik schrok van de dikgemaakte zin.
Is dit antwoord nu wel zo consequent? Waarom vindt ds. Baan het wel geoorloofd om tijdens rouwdiensten te vertellen dat de overledene zich niet tot Gods volk durfde te rekenen? Als je vindt dat er niets over het werk Gods verteld mag worden, vertel dan deze (toch ook gevoelige) informatie ook niet.
Wel een goede vraag wat er nu precies onder ambtsgeheimen valt.
Een predikant die bij het sterfbed komt van iemand die altijd stil zijn weg is gegaan, en dan kort voor het sterven getuigt over de hoop die in hem is, moet daarover zwijgen tegenover iedereen? Ik zou dat heel erg vinden.
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Geheimhoudingsplicht

Bericht door Susan »

Ambstdragers zeggen hier ja op:
Belooft u uw ambt getrouw uit te oefenen, in overeenstemming met deze leer, naar de u voor uw ambt geschonken gaven; en belooft u geheim te houden datgene wat bij de uitoefening van uw ambt vertrouwelijk te uwer kennis is gekomen? Belooft u zich ook gezamenlijk godvrezend te gedragen en u te onderwerpen aan de kerkelijke tucht, wanneer u zich onwaardig gedraagt?
In de PKN

1 Zij die een ambt dragen, zij die een dienst of functie vervullen en zij die vanwege gemeente of kerk een taak vervullen, zijn geheimhouding verplicht ten aanzien van alle zaken die hun in de uitoefening van hun ambt, dienst, functie of taak ter kennis komen en een vertrouwelijk karakter dragen.
2. Deze geheimhoudingsplicht blijft bestaan nadat hun ambt, dienst, functie of taak is beëindigd.

In bepaalde ernstige situaties moet het het individueel ambtsgeheim gebroken worden. In die zin is het individueel ambtsgeheim is dan relatief. Maar dat heeft niets te maken met andere vertrouwelijk info.

-----

In een gezonde kerkelijke gemeente is de kerkenraad en de gemeente na de familie de meest nauw betrokkene bij het sterven en het begraven van leden van de gemeente. De begrafenis van hen die in de Heere sterven, mag een teken van hoop zijn. En er mag ook dank aan God gebracht worden voor wat de overledene in Christus betekend heeft voor de zaak van Gods koninkrijk en voor de familie.

Zijn we echt kerk?
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Geheimhoudingsplicht

Bericht door Hollander »

Toch lijkt het mij niet meer dan logisch dat een individueel kerkenraadslid soms zaken met een ánder kerkenraadslid moet bespreken. Beide personen hebben dan ambtsgeheim en ik zie daar dan ook geen schending in. Tenzij de persoon in kwestie natuurlijk nadrukkelijk aan heeft gegeven dat iets niet met anderen gedeeld mag worden, maar dan moet de ambtsdrager daar wel op een passende wijze eerder op hebben gereageerd.

Persoonlijk heb ik ook te maken met geheimhoudingsplicht. Dan wordt je weleens geconfronteerd met vraagstukken in en grijze gebied. Belangrijk blijft dan om gewetensvol te handelen en bij twijfel aan de veilige kant van de streep te blijven.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Geheimhoudingsplicht

Bericht door Dodo »

Ik denk dat het logisch is om bij een graf te vertellen dat de overleden een kind van God was, als dat zo was. Wat ds. Baan bedoelt is denk ik dat dominees gaan vertellen over het pastorale contact dat ze hadden, de worstelingen en vragen die de overledene had en waar God mogelijk heeft uitgeholpen. Daarvan kun je je afvragen of hij dat mag doorvertellen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Geheimhoudingsplicht

Bericht door Jantje »

eilander schreef:
Mara schreef:Ds. M. Baan had dit als laatste zin in een antwoord op RW:
Predikanten hebben een ambtsgeheim. Maar helaas worden de meeste ambtsgeheimen tijdens rouwdiensten en op begraafplaatsen luid rondgebazuind! Ambtsgeheimen dienen zelfs niet met medeambtsdragers gedeeld te worden!!
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/27 ... -bespreken

Ik schrok van de dikgemaakte zin.
Is dit antwoord nu wel zo consequent? Waarom vindt ds. Baan het wel geoorloofd om tijdens rouwdiensten te vertellen dat de overledene zich niet tot Gods volk durfde te rekenen? Als je vindt dat er niets over het werk Gods verteld mag worden, vertel dan deze (toch ook gevoelige) informatie ook niet.
Wel een goede vraag wat er nu precies onder ambtsgeheimen valt.
Een predikant die bij het sterfbed komt van iemand die altijd stil zijn weg is gegaan, en dan kort voor het sterven getuigt over de hoop die in hem is, moet daarover zwijgen tegenover iedereen? Ik zou dat heel erg vinden.
Precies. Ik ook. In dat verband moest ik denken aan hetgeen @Stof van de zomer postte: https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 20#p862821. God gaf hier op een wonderlijke manier getuigenis van Zijn Eigen werk.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Geheimhoudingsplicht

Bericht door Mara »

eilander schreef: Wel een goede vraag wat er nu precies onder ambtsgeheimen valt.
Ik vond ook een antwoord van ds. Arkeraats
Een predikant of ouderling heeft een absolute plicht tot geheimhouding. Bij zijn bevestiging wordt dat zelfs nadrukkelijk genoemd. Die geheimhouding geldt dus ook de door jouw genoemde omstandigheden. Een ambtsdrager, die een gemeentelid met een neiging tot suïcide ontmoet, zal hierover nooit met iemand anders spreken. Als deze regel wordt nageleefd, kan degene die het vertelt er vanuit gaan dat het nergens anders terechtkomt dan bij die ambtsdrager.
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/23 ... -predikant

Ik heb nog een recent voorbeeld, waar ik dan graag je mening over wil weten.
Een dominee vertelt op de kansel dat hij deze week bij een jonge ernstig zieke vrouw is geweest.
En dat deze vrouw zeer in de geestelijke benauwdheid lag en dat er eigenlijk geen gesprek mogelijk was geweest.
Zodat hij verslagen naar huis ging.

Valt dit onder ambtsgeheimen?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Geheimhoudingsplicht

Bericht door eilander »

Mara schreef:
eilander schreef: Wel een goede vraag wat er nu precies onder ambtsgeheimen valt.
Ik vond ook een antwoord van ds. Arkeraats
Een predikant of ouderling heeft een absolute plicht tot geheimhouding. Bij zijn bevestiging wordt dat zelfs nadrukkelijk genoemd. Die geheimhouding geldt dus ook de door jouw genoemde omstandigheden. Een ambtsdrager, die een gemeentelid met een neiging tot suïcide ontmoet, zal hierover nooit met iemand anders spreken. Als deze regel wordt nageleefd, kan degene die het vertelt er vanuit gaan dat het nergens anders terechtkomt dan bij die ambtsdrager.
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/23 ... -predikant
Hier ben ik het mee eens.
Mara schreef:Ik heb nog een recent voorbeeld, waar ik dan graag je mening over wil weten.
Een dominee vertelt op de kansel dat hij deze week bij een jonge ernstig zieke vrouw is geweest.
En dat deze vrouw zeer in de geestelijke benauwdheid lag en dat er eigenlijk geen gesprek mogelijk was geweest.
Zodat hij verslagen naar huis ging.

Valt dit onder ambtsgeheimen?
Het doel van zo'n mededeling zal zijn om op te roepen tot eenparig gebed, tenminste daar ga ik van uit. Anders heeft het al helemaal geen nut om zoiets te zeggen.
Ik denk dat je dat in dit geval ook wel op een iets andere manier kunt zeggen, zonder deze informatie erbij te vertellen. Daar zou absoluut mijn voorkeur naar uitgaan.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Geheimhoudingsplicht

Bericht door Mara »

eilander schreef:Het doel van zo'n mededeling zal zijn om op te roepen tot eenparig gebed, tenminste daar ga ik van uit. Anders heeft het al helemaal geen nut om zoiets te zeggen.
Ik denk dat je dat in dit geval ook wel op een iets andere manier kunt zeggen, zonder deze informatie erbij te vertellen. Daar zou absoluut mijn voorkeur naar uitgaan.
Ik ging ook van zijn goede bedoeling uit! Maar ik had hier grote moeite mee, toen ik dit hoorde. Ik denk niet dat de goede man besefte dat deze mevrouw te traceren is voor veel mensen en dat de preek verder ging dan het eigen kerkgebouw, maar via de laptop naar huiskamers.
In veel online diensten wordt het gebed eruit geknipt, om te voorkomen dat mensen die bij naam genoemd worden, niet met hun ziektes of narigheid het internet op gaan.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie