FlyingEagle schreef:Ik ben wel van plan om een keuze te maken, wel lastig lijkt me om te bepalen welke organen wel en welke niet.
De spreekster van de NPV gaf aan dat mensen bezwaar hebben tegen een harttransplantatie vanwege de centrale plaats van het hart in de bijbel, ze gaf wel aan dat dit wel heel wat anders is dan de spier die in je lichaam zit.
Het is dus wel van belang om met de juiste argumenten een keuze te maken.
Het is sowieso moeilijk om de keuze voor donatie op grond van de Bijbel te maken, omdat het destijds natuurlijk niet bestond.
Wel is het zo dat Jacob en Jozef gebalsemd werden, dus alle organen werden verwijderd. Als dit via de Egyptische manier gedaan is, zijn het hart en de nieren wel blijven zitten.
Er lijkt niet direct een verbod te zijn op het verwijderen van organen Bijbels gezien.
Daarnaast blijf ik wel van mening dat het gebod "je naasten liefhebben als jezelf" van kracht blijft. Dus als je zelf een orgaan nodig hebt en dit ook wilt, is het niet meer dan billijk om zelf ook bereid te zijn organen te doneren voor je naasten.
Overigens heb ik de keuze gemaakt dat mijn partner of familie beslist. Zelf heb ik er denk ik geen bezwaar tegen maar mocht mijn partner of kinderen op dat moment wel ernstig bezwaar hebben om wat voor reden dan ook, vind ik het beter dat hun de beslissing kunnen maken.
Dit is allemaal theoretisch want wij weten niet hoe het leven verloopt, of er uberhaupt de mogelijkheid is en wanneer we zullen sterven.