Orgaandonatie

Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Orgaandonatie (uit: Gelezen, ...)

Bericht door Hollander »

Geytenbeekje schreef:
Posthoorn schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Het gaat over de andere kant/een schaduwkant van orgaandonatie.
Belangwekkende documentaire. Heeft mij weer gesterkt in mijn beslissing geen donor te zijn.
Ik heb zelf ook nee ingevuld, wat kan ik zeggen tegen iemand waarom ik dat heb gedaan ?
Krijg je die vraag weleens?
Ik heb ook 'nee' geantwoord, maar heb nooit de vraag van een ander gehad waarom ik dat heb gedaan terwijl er toch mensen zijn die er van af weten.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Orgaandonatie (uit: Gelezen, ...)

Bericht door Posthoorn »

Jantje schreef:
Posthoorn schreef:Mijn argument is dat ik niet veel vertrouwen heb in het construct 'hersendood', zie ook de bijdragen van cardioloog Van Lommel in de documentaire. De mogelijkheid van 'hersendood' is bedacht toen de orgaantransplantatie uitgevonden was. Want ja, als iemand 'echt' dood is, heb je niets meer aan zijn organen.
En hoe kijk jij dan aan tegen non-heartbeating donoren?
In principe zou daar geen bezwaar tegen zijn, maar je hebt dan nog maar een beperkt organenaanbod. En wie garandeert je dat jouw donororgaan van een non-heartbeating donor afkomstig is?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Orgaandonatie (uit: Gelezen, ...)

Bericht door Jantje »

Volgens mij kun je vooraf toestemming geven of je of je wel of niet van een heartbeating-donor een orgaan wilt ontvangen. Al durf ik dat niet met 100% zekerheid te zeggen.

En bij mensen die in het ziekenhuis overlijden als gevolg van een hartstilstand, kunnen gewoon nog organen worden uitgenomen (uitgezonderd het hart).
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Orgaandonatie (uit: Gelezen, ...)

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Posthoorn schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Het gaat over de andere kant/een schaduwkant van orgaandonatie.
Belangwekkende documentaire. Heeft mij weer gesterkt in mijn beslissing geen donor te zijn.
Ik werd er ook in gesterkt, en vond het wel onthullend wat er naar voren werd gebracht.

Je opmerking over hersendood-verklaring klopt denk ik ook.
Alleen men schermt ermee alsof het totaal waterdicht is, het protocol.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Orgaandonatie (uit: Gelezen, ...)

Bericht door Mara »

Geytenbeekje schreef:
Posthoorn schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Het gaat over de andere kant/een schaduwkant van orgaandonatie.
Belangwekkende documentaire. Heeft mij weer gesterkt in mijn beslissing geen donor te zijn.
Ik heb zelf ook nee ingevuld, wat kan ik zeggen tegen iemand waarom ik dat heb gedaan ?
Bedoel je tegen iemand die op een orgaan ligt te wachten?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
Geytenbeekje
Berichten: 8244
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Orgaandonatie

Bericht door Geytenbeekje »

@Mara: Nee, meestal denken ze dat ik dat om principiële redenen dat doe terwijl dat niet aan de hand is.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Orgaandonatie

Bericht door Mara »

Geytenbeekje schreef:@Mara: Nee, meestal denken ze dat ik dat om principiële redenen dat doe terwijl dat niet aan de hand is.
O. En voel je je schuldig dan na zo'n gesprek?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
Geytenbeekje
Berichten: 8244
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Orgaandonatie

Bericht door Geytenbeekje »

Mara schreef:
Geytenbeekje schreef:@Mara: Nee, meestal denken ze dat ik dat om principiële redenen dat doe terwijl dat niet aan de hand is.
O. En voel je je schuldig dan na zo'n gesprek?
Het zet me wel tot nadenken maar blijf altijd wel bij mijn keuze om het niet te doen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Orgaandonatie

Bericht door Mara »

Geytenbeekje schreef:
Mara schreef:
Geytenbeekje schreef:@Mara: Nee, meestal denken ze dat ik dat om principiële redenen dat doe terwijl dat niet aan de hand is.
O. En voel je je schuldig dan na zo'n gesprek?
Het zet me wel tot nadenken maar blijf altijd wel bij mijn keuze om het niet te doen.
En als het je eigen kind betreft? Wordt het dan anders?
Daarbij bedoel ik de levende donatie, je geeft je nier aan een broer of je kind, en jullie beiden leven dan met 1 goede nier.
Dan is iets anders dan je organen beschikbaar stellen na je overlijden, aan een volslagen vreemde.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
Geytenbeekje
Berichten: 8244
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Orgaandonatie

Bericht door Geytenbeekje »

Mara schreef:
Geytenbeekje schreef:
Mara schreef:
Geytenbeekje schreef:@Mara: Nee, meestal denken ze dat ik dat om principiële redenen dat doe terwijl dat niet aan de hand is.
O. En voel je je schuldig dan na zo'n gesprek?
Het zet me wel tot nadenken maar blijf altijd wel bij mijn keuze om het niet te doen.
En als het je eigen kind betreft? Wordt het dan anders?
Daarbij bedoel ik de levende donatie, je geeft je nier aan een broer of je kind, en jullie beiden leven dan met 1 goede nier.
Dan is iets anders dan je organen beschikbaar stellen na je overlijden, aan een volslagen vreemde.
In zo'n situatie is het anders, maar ik veordeel niemand die er anders over denkt.
Ik laat meer mijn gevoel hierover spreken en de ander meer de ratio
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Orgaandonatie

Bericht door Hollander »

Geytenbeekje schreef:Het zet me wel tot nadenken maar blijf altijd wel bij mijn keuze om het niet te doen.
Zou je, zoals je nú denkt, organen aannemen van onbekende personen als jíj het nodig hebt?
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Online
Geytenbeekje
Berichten: 8244
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Orgaandonatie

Bericht door Geytenbeekje »

Hollander schreef:
Geytenbeekje schreef:Het zet me wel tot nadenken maar blijf altijd wel bij mijn keuze om het niet te doen.
Zou je, zoals je nú denkt, organen aannemen van onbekende personen als jíj het nodig hebt?
Dat weet ik niet, ik denk het van wel.
Misschien ook wel weer hypocriet maar dan zij het zo.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Orgaandonatie

Bericht door Hollander »

Geytenbeekje schreef:
Hollander schreef:
Geytenbeekje schreef:Het zet me wel tot nadenken maar blijf altijd wel bij mijn keuze om het niet te doen.
Zou je, zoals je nú denkt, organen aannemen van onbekende personen als jíj het nodig hebt?
Dat weet ik niet, ik denk het van wel.
Misschien ook wel weer hypocriet maar dan zij het zo.
Ik denk zelf namelijk wel na over deze vraag. Vooraf kunnen gedachten ook weleens anders zijn, dan wanneer je werkelijk met het vraagstuk wordt geconfronteerd. Vooralsnog denk ik dat het voor mij onjuist is om wél voor orgaandonatie te kiezen als ik het zelf nodig zou hebben, maar tegelijkertijd zelf bewust géén donor ben.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Online
Geytenbeekje
Berichten: 8244
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Orgaandonatie

Bericht door Geytenbeekje »

Hollander schreef:
Geytenbeekje schreef:
Hollander schreef:
Geytenbeekje schreef:Het zet me wel tot nadenken maar blijf altijd wel bij mijn keuze om het niet te doen.
Zou je, zoals je nú denkt, organen aannemen van onbekende personen als jíj het nodig hebt?
Dat weet ik niet, ik denk het van wel.
Misschien ook wel weer hypocriet maar dan zij het zo.
Ik denk zelf namelijk wel na over deze vraag. Vooraf kunnen gedachten ook weleens anders zijn, dan wanneer je werkelijk met het vraagstuk wordt geconfronteerd. Vooralsnog denk ik dat het voor mij onjuist is om wél voor orgaandonatie te kiezen als ik het zelf nodig zou hebben, maar tegelijkertijd zelf bewust géén donor ben.
Dat is ook wel zo, je hebt ook mensen die een ketting om hebben met; Ik wil niet gereanimeerd worden. Ook zoiets
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Orgaandonatie

Bericht door Hollander »

Geytenbeekje schreef:Dat is ook wel zo, je hebt ook mensen die een ketting om hebben met; Ik wil niet gereanimeerd worden. Ook zoiets
Ja, dat is ook zo. Hoewel ik de vraagstukken rondom reanimatie en orgaandonatie niet met elkaar wil vereenzelvigen.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Plaats reactie