Vruchtbaarheidsbehandelingen

Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1101
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Vruchtbaarheidsbehandelingen

Bericht door Anselmus »

Amstelodamense schreef:
Hollander schreef:
Mara schreef:
Amstelodamense schreef:En nee, je hoeft mijns inziens niet persé ervaringsdeskundige te zijn om mee te discussiëren. Maar het helpt denk ik wel als je je enigszins probeert te verplaatsen in het gevoel van een ander.
Vraag het maar eens aan mensen die ergens halverwege in hun leven hun mening moesten bijstellen, toen ze met een ethisch vraagstuk geconfronteerd werden.
Dat sluit nog niet uit dat je zinvol kan meedenken (en soms objectief veel nuttige bijdragen kan leveren), ondanks dat je géén ervaringsdeskundige bent. Ervaringen maken het leven ook gekleurd en daarmee ook troebel in een heldere blik op het totale plaatje. Dan is het goed om soms te sparren met iemand die juist géén ervaring heeft, maar zich wel probeert te verdiepen in het onderwerp en aandachtsvol mee te luisteren.
Helemaal eens. Het is dan wel belangrijk om aandachtsvol te luisteren en niet alvast met je eigen mening aan te komen.
Als die mening is gebaseerd op Bijbelse argumenten zie ik niet in waarom iemand dan geen mening mag hebben. Naar iemand luisteren en een eigen mening hebben sluit elkaar denk ik niet uit. Een mening alleen baseren op gevoelens en ervaringen van anderen lijkt me gevaarlijk omdat dit kan leiden tot on-Bijbelse praktijken, al zijn ze nog zo goed bedoeld.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6456
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: vruchtbaarheidsbehandelingen

Bericht door Posthoorn »

Lilian1975 schreef:Nee, niet alles hoeft uit de kast worden gehaald. En nee, niet alles mag uit de kast worden gehaald.
Maar nogmaals.
Er zijn kosten in de medische zorg die velen malen hoger liggen.
Niemand die zegt tegen een nierpatiënt, je mag geen behandeling schik je maar in je lot.

Kosten niertransplantie ( met de onzekerheid of het aanslaat)
80.000 euro in het eerste jaar, terwijl de kosten van de levenslange nefrologische medische zorg en medicijnen na transplantatie jaarlijks gemiddeld 8.000 euro

IvF /ICSI
7000 euro?
Ik heb al meerdere malen gezegd: het gaat niet om de kosten die nú door een echtpaar gemaakt moeten worden, maar om alles wat deze hele technologie bij elkaar heeft gekost en nog kost. Is dat de prijs waard? Met orgaantransplantatie dien je tenminste nog een medisch doel (al sta ik daar ook kritisch tegenover).
Daarnaast ga je eraan voorbij dat welke icsi of andere behandeling je ook volgt. Zwangerschap niet vanzelfsprekend is. Verre van dat! Twintig procent komt tot een zwangerschap. En dan heb je nog steeds kans op miskramen. Bij ICSI logt het volgens mij nog lager.
Dat begrijp ik. Maar in het licht van deze discussie nu even irrelevant.
De mensen trekken niet alles uit de kast, maar slaan een zeer onzekere weg in.
De woorden uit de kast trekken, er zijn wel belangrijkere dingen komen inderdaad ook koud en kil op mensen over die weten van kinderloosheid. Dat ik daar niet direct op gereageerd heb, heeft alles te maken met gesprek open willen houden. Maar ze doen inderdaad zeer. Heel zeer.
Ik doel niet zozeer op het feit dat échtparen alles uit de kast trekken om kinderen te krijgen, maar dat de 'wetenschap' alles uit de kast heeft getrokken om deze technologie te ontwikkelen. Had men tijd en energie niet beter in andere dingen kunnen steken?
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: RE: Re: Vruchtbaarheidsbehandelingen

Bericht door Lilian1975 »

Anselmus schreef:Omdat ik pas nu in de discussie binnenstap, weet ik niet zo goed waar ik moet beginnen met reageren. Ik zou op meer van de helft van de postings willen reageren. Laat ik beginnen met wat vragen stellen:


- 1 Er wordt door iemand beweert dat de bijdrage van ds. Klaassen niet pastoraal is, en dat de reacties van Posthoorn koud en kil overkomt bij mensen zonder kinderen. Is dat wel zo? Opvallend dat dit beweert wordt door velen die aangeven zelf kinderen te hebben. Zou je die uitspraken dan wel moeten doen als je zelf niet in die schoenen staat?



- 2 Aan de ene kant wordt gezegd dat artsen geen leven kunnen geven en dat elk leven daarom een gave van God is. Geldt dat dan niet meer bij een lesbisch stel? Ook zij kunnen zelf geen leven meer maken toch en dan zou ook dat door God gegeven zijn toch?


- 3 Posthoorn merkte al terecht op: is kinderloosheid een ziekte? Ik zou het anders willen formuleren: is een huwelijk zonder kinderen minder waardevol of incompleet?


4 Een belangrijke vraag is denk het doel waarom je kinderen zou willen en ik denk dat hier vaak egoïstische motieven bijzitten: wij willen graag kinderen, want we vinden ons huwelijk nu niet compleet. Dat kan geen goed motief zijn. Moeten we God helpen met het opvoeden van kinderen voor Hem en als Hij ze zelf niet geeft, zorgen we dat ze er komen? Welk doel zou er kunnen zijn (gericht op de Heere) dat IFV/Icsi rechtvaardigt?



5 Tot slot: vaak wordt er verwezen naar het OT. Naar vrouwen als Sarah, Rachel, Hannah, en Elizabeth (NT). Mijn advies: wees voorzichtig met het noemen van deze voorbeelden richting kinderloze echtparen: al deze vrouwen kregen uiteindelijk kinderen. Hannah zelfs een heleboel. Er staan nauwelijks voorbeelden in de Bijbel van echtparen zonder kinderen. Daarnaast had in het oude Israël het kinderen krijgen een ander doel dan hier, namelijk de moeder van de Messias worden. Als we geloven dat onze identiteit vast ligt in Christus, maakt het niet uit of we wel of geen vader of moeder worden. Als ons koninkrijk niet van deze wereld is, hoeven we ook niet om die reden zorgen te hebben of we kinderen zullen krijgen. Als je verder kijkt dan het aardse perspectief mag je zien dat de kinderen van de gemeente ook jouw kinderen zijn en dan zie je dat je voor de kinderen die de Heere op je weg brengt veel kunt betekenen. Soms komen ze zomaar op je weg, zonder alle medische toestanden. Maar is het niet zo dat we dat soms niet goed genoeg vinden? We willen iets voor onszelf? Als alle kinderloze echtparen vluchtelingenkinderen zouden opvangen, zou dat niet meer passen bij de oproep van de Heere om te zorgen voor weduwen, wezen en vreemdelingen? Maar daar wordt de deur voor dichtgehouden, omdat we toch liever iets van onszelf willen, iets wat de Heere ons niet heeft gegeven.
1 ik vond het niet pastoraal omdat hij niet het volledige ICSi ivf verhaal vertelde. En alles op een hoop gooit.
En dat zeg ik als iemand waarbij niet op de natuurlijke weg het huwelijk gezegend is met de kinderzegen.

2 bij een lesbisch stel is het een weg direct tegen de geboden van de Heere in. Dat is de zonde. Het leven wat eruit voortkomt is inderdaad door God gemaakt. Waarom? God staat boven alles en iedereen.

3 nee zeker niet. Maar als lichamelijk dingen niet werken mag daar hulp voor gezocht worden.
Ben je ziek als je hoofdpijn hebt? Toch mag je paracetamol innemen.
Ben je ziek als je eczeem hebt? Toch mag je een zalf gebruiken.
Nee de Heereheeeft inderdaad soms een andere taak voor een getrouwd stel. En dat zal Hij duidelijk maken. Op Zijn tijd en wijze. Een stel dat biddend deze weg gaat, zal dat ook helder krijgen.

4 Weer die oneigenlijke tegenstelling. Ieder stel dat deze weg zou gaan weet dat het geen zekerheid is dat er een kind komt.
Doel?
Ik zie het meer als huwelijk en kinderzegen. Waar lichamelijk wat problemen zijn. Maar waar de Heere misschien uitkomst in wil geven door behandelingen, mits naar Zijn wil. Maar waarin Hij ook vrij is om het niet te zegenen omdat Hij andere plannen heeft.
Ja verdriet en gemis kan egoïstisch maken, hoeft niet.

5 klopt dat heb ik eerder ook gezegd. Had met de komst van Christus te maken. Maar omdat er in het NT niet over bijv niertransplantaties gesproken wordt, betekent niet dat deze weg gesloten is. Net zo ook mbt kinderloosheid.
En ja, voor ons werd na veel en diep verdriet en onbegrijpelijke wegen duidelijk dat de Heere voor ons andere plannen had. Maar ik zou niet durven beweren dat de weg voor anderen daarom toegesloten is. God gaat met ieder een eigen weg.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vruchtbaarheidsbehandelingen

Bericht door Mara »

Amstelodamense schreef:
Mara schreef:Vraag het maar eens aan mensen die ergens halverwege in hun leven hun mening moesten bijstellen, toen ze met een ethisch vraagstuk geconfronteerd werden.
Spijker op z'n kop. Dit betekent niet dat je geen standpunten zou mogen of moeten hebben, maar soms is het nogal makkelijk roepen vanaf de zijlijn.
Misschien is het goed om de meningen te onderscheiden in 3 groepen:
- De medisch ethische deskundigen
- Het echtpaar dat voor deze beslissing staat.
- De buitenstaanders, alhoewel die liefdevol en betrokken kunnen zijn.

En een standpunt hoeft toch niet storm- en nagelvast te zijn?
Laatst gewijzigd door Mara op 11 okt 2019, 15:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Vruchtbaarheidsbehandelingen

Bericht door Hollander »

Amstelodamense schreef:Helemaal eens. Het is dan wel belangrijk om aandachtsvol te luisteren en niet alvast met je eigen mening aan te komen.
De eigen mening van mensen wordt nogal eens gegeven, maar juíst ook door ervaringsdeskundigen. Dan bestaat nog weleens de neiging om de eigen 'ervaring' als een blauwdruk te spiegelen aan die van de gesprekspartner.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: vruchtbaarheidsbehandelingen

Bericht door Terri »

Hollander schreef:
Terri schreef:Je bedoelt zoiets als de beste stuurlui enz.... ik lees met pijn in m'n hart mee, terwijl ik het niet eens zelf heb meegemaakt....
Nogmaals respect voor @Lilian voor haar openheid, ik zou het niet kunnen.....
Ook mensen, die zelf wel weten wat kinderloosheid in praktijk betekent, kunnen mee discussiëren. Pijn in het hart sluit nog geen goede discussie uit.
Ik vind de gedachtewisseling zeer waardig verlopen, als ik eerlijk ben.
Je hebt gelijk :) , de meesten reageren respectvol.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1101
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: RE: Re: Vruchtbaarheidsbehandelingen

Bericht door Anselmus »

Lilian1975 schreef: Waar lichamelijk wat problemen zijn.
Ik denk dat hier de crux van de discussie zit: hoe zie je kinderloosheid? Jij vergelijkt een kinderloos huwelijk met hoofdpijn, maar Posthoorn ziet dat anders. Waarom is er iets mis met een lichaam als God de kinderzegen onthoudt?

Bij een visie vanuit een gebrek of mankement is er de mogelijkheid van 'behandeling of reparatie'. Bij een visie dat lichaam en huwelijk ook 'volkomen, goed' en door God bedoeld zijn zonder kinderen, geeft een ander perspectief en misschien ook een ander doel op deze aarde. Let wel, ik doe hier geen uitspraak over welke visie beter is (al heb ik daar wel een mening over), maar ik constateer dat deze discussie mogelijk voorkomt uit het verschil tussen deze beide visies.
Laatst gewijzigd door Anselmus op 11 okt 2019, 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: vruchtbaarheidsbehandelingen

Bericht door Lilian1975 »

Posthoorn schreef:
Lilian1975 schreef:Nee, niet alles hoeft uit de kast worden gehaald. En nee, niet alles mag uit de kast worden gehaald.
Maar nogmaals.
Er zijn kosten in de medische zorg die velen malen hoger liggen.
Niemand die zegt tegen een nierpatiënt, je mag geen behandeling schik je maar in je lot.

Kosten niertransplantie ( met de onzekerheid of het aanslaat)
80.000 euro in het eerste jaar, terwijl de kosten van de levenslange nefrologische medische zorg en medicijnen na transplantatie jaarlijks gemiddeld 8.000 euro

IvF /ICSI
7000 euro?
Ik heb al meerdere malen gezegd: het gaat niet om de kosten die nú door een echtpaar gemaakt moeten worden, maar om alles wat deze hele technologie bij elkaar heeft gekost en nog kost. Is dat de prijs waard? Met orgaantransplantatie dien je tenminste nog een medisch doel (al sta ik daar ook kritisch tegenover).
Daarnaast ga je eraan voorbij dat welke icsi of andere behandeling je ook volgt. Zwangerschap niet vanzelfsprekend is. Verre van dat! Twintig procent komt tot een zwangerschap. En dan heb je nog steeds kans op miskramen. Bij ICSI logt het volgens mij nog lager.
Dat begrijp ik. Maar in het licht van deze discussie nu even irrelevant.
De mensen trekken niet alles uit de kast, maar slaan een zeer onzekere weg in.
De woorden uit de kast trekken, er zijn wel belangrijkere dingen komen inderdaad ook koud en kil op mensen over die weten van kinderloosheid. Dat ik daar niet direct op gereageerd heb, heeft alles te maken met gesprek open willen houden. Maar ze doen inderdaad zeer. Heel zeer.
Ik doel niet zozeer op het feit dat échtparen alles uit de kast trekken om kinderen te krijgen, maar dat de 'wetenschap' alles uit de kast heeft getrokken om deze technologie te ontwikkelen. Had men tijd en energie niet beter in andere dingen kunnen steken?
Maar dat is met zoveel in de medische wetenschap. Genezing of behandeling kanker. Epilepsie enz. Zulke hoge kosten, met zo weinig vooruitgang.
Een ouderechtpaar wier huwelijk gezegend is met kinderen via vruchtbaarheidsproblemen zal zeggen
Ja het is het waard geweest. Want de pijn en het gemis was zo intens...
Kan ik me zo voorstellen.
Voor ons huwelijk wist ik niet dat het zo intens was.

Je opmerkingen verder kan ik nu iets beter plaatsen.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1101
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Vruchtbaarheidsbehandelingen

Bericht door Anselmus »

Mara schreef:
- De ouders die voor deze beslissing staan
Een bijzonder pleonasme in deze discussie ;)
Fides Quaerens Intellectum
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vruchtbaarheidsbehandelingen

Bericht door Mara »

Anselmus schreef:
Mara schreef:
- De ouders die voor deze beslissing staan
Een bijzonder pleonasme in deze discussie ;)
Je hebt gelijk.
Het echtpaar dat voor deze beslissing staat.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: RE: Re: RE: Re: Vruchtbaarheidsbehandelingen

Bericht door Lilian1975 »

Anselmus schreef:
Lilian1975 schreef: Waar lichamelijk wat problemen zijn.
Ik denk dat hier de crux van de discussie zit: hoe zie je kinderloosheid? Jij vergelijkt een kinderloos huwelijk met hoofdpijn, maar Posthoorn ziet dat anders. Waarom is er iets mis met een lichaam als God de kinderzegen onthoudt? Geloof je dat Hij iets doet zonder doel?

Bij een visie vanuit een gebrek of mankement is er de mogelijkheid van 'behandeling of reparatie'. Bij een visie dat lichaam en huwelijk ook 'volkomen, goed' en door God bedoeld zijn zonder kinderen, geeft een ander perspectief en misschien ook een ander doel op deze aarde. Let wel, ik doe hier geen uitspraak over welke visie beter is (al heb ik daar wel een mening over), maar ik constateer dat deze discussie mogelijk voorkomt uit het verschil tussen deze beide visies.
Wat er mis is? Voortplantingsorganen die niet werken die bij het lichaam horen? Die God wel goed geschapen had in de Schepping? Waarom krijg je hoofdpijn van de Heere? Waarom hebben sommige mensen epilepsie?
Waarom nierproblemen waardoor mensen aan de dialyse moeten.
Allemaal gerechtvaardigde redenen om te behandelen toch? Er is sprake van edn mankement, reparatie is niet altijd mogelijk. Dat wil niet zeggen dat het huwelijk niet compleet is, maar de kinderzegen wordt wel degelijk gemist. En ligt het in het plan van de Heere dat dat definitief is, zal Hij dat ook dragelijk majen. Maar simpel zeggen geen zwangerschap dus de Heere wil in dit huwelijk geen kinderen, is mij iets te kort door de bocht. Misschien wil Hij het wel via een andere weg of op een andere manier?




Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1101
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: RE: Re: RE: Re: Vruchtbaarheidsbehandelingen

Bericht door Anselmus »

Lilian1975 schreef:
Anselmus schreef:
Lilian1975 schreef: Waar lichamelijk wat problemen zijn.
Ik denk dat hier de crux van de discussie zit: hoe zie je kinderloosheid? Jij vergelijkt een kinderloos huwelijk met hoofdpijn, maar Posthoorn ziet dat anders. Waarom is er iets mis met een lichaam als God de kinderzegen onthoudt? Geloof je dat Hij iets doet zonder doel?

Bij een visie vanuit een gebrek of mankement is er de mogelijkheid van 'behandeling of reparatie'. Bij een visie dat lichaam en huwelijk ook 'volkomen, goed' en door God bedoeld zijn zonder kinderen, geeft een ander perspectief en misschien ook een ander doel op deze aarde. Let wel, ik doe hier geen uitspraak over welke visie beter is (al heb ik daar wel een mening over), maar ik constateer dat deze discussie mogelijk voorkomt uit het verschil tussen deze beide visies.
Wat er mis is? Voortplantingsorganen die niet werken die bij het lichaam horen? Die God wel goed geschapen had in de Schepping? Waarom krijg je hoofdpijn van de Heere? Waarom hebben sommige mensen epilepsie?
Waarom nierproblemen waardoor mensen aan de dialyse moeten.
Allemaal gerechtvaardigde redenen om te behandelen toch? Er is sprake van edn mankement, reparatie is niet altijd mogelijk. Dat wil niet zeggen dat het huwelijk niet compleet is, maar de kinderzegen wordt wel degelijk gemist. En ligt het in het plan van de Heere dat dat definitief is, zal Hij dat ook dragelijk majen. Maar simpel zeggen geen zwangerschap dus de Heere wil in dit huwelijk geen kinderen, is mij iets te kort door de bocht. Misschien wil Hij het wel via een andere weg of op een andere manier?
En als er geen mankement gevonden wordt en alles functioneert naar behoren? Bij slechts 10 % van de mannen en 10% van de vrouwen wordt een oorzaak gevonden. Geldt jouw redenering dan nog steeds?

Maar ook dan: is er sprake van een mankement? En moet dat verholpen worden? Als je een kapotte nier niet repareert of een behandeling aanwendt, sterft iemand binnen enkele dagen. Dat geldt niet voor het niet krijgen van kinderen. Ik vind de vergelijking met nierfalen oneigenlijk, omdat het daar een zaak van leven en dood betreft en dat is bij een kinderwens niet het geval. Dat probeert Posthoorn ook te zeggen denk ik. Vergelijk het met een auto: die kan een laadruimte hebben, maar een eigenaar hoeft die toch niet persé te gebruiken? Is de auto dan kapot? Zo zie ik dat ook met een kinderwens: de 'laadruimte (baarmoeder)' is aanwezig, maar de Eigenaar hoeft hem niet persé te gebruiken. Is er dan sprake van een mankement? Is het huwelijk minder waard of incompleet? Welnee, de Eigenaar heeft een ander doel met de auto/het huwelijk.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6456
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: RE: Re: RE: Re: Vruchtbaarheidsbehandelingen

Bericht door Posthoorn »

Anselmus schreef:En als er geen mankement gevonden wordt en alles functioneert naar behoren? Bij slechts 10 % van de mannen en 10% van de vrouwen wordt een oorzaak gevonden. Geldt jouw redenering dan nog steeds?

Maar ook dan: is er sprake van een mankement? En moet dat verholpen worden? Als je een kapotte nier niet repareert of een behandeling aanwendt, sterft iemand binnen enkele dagen. Dat geldt niet voor het niet krijgen van kinderen. Ik vind de vergelijking met nierfalen oneigenlijk, omdat het daar een zaak van leven en dood betreft en dat is bij een kinderwens niet het geval. Dat probeert Posthoorn ook te zeggen denk ik.
Precies!
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Vruchtbaarheidsbehandelingen

Bericht door Amstelodamense »

Anselmus schreef:
Mara schreef:
- De ouders die voor deze beslissing staan
Een bijzonder pleonasme in deze discussie ;)
Scherp :D
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Vruchtbaarheidsbehandelingen

Bericht door Lilian1975 »

Anselmus schreef:
Lilian1975 schreef:
Anselmus schreef:
Lilian1975 schreef: Waar lichamelijk wat problemen zijn.
Ik denk dat hier de crux van de discussie zit: hoe zie je kinderloosheid? Jij vergelijkt een kinderloos huwelijk met hoofdpijn, maar Posthoorn ziet dat anders. Waarom is er iets mis met een lichaam als God de kinderzegen onthoudt? Geloof je dat Hij iets doet zonder doel?

Bij een visie vanuit een gebrek of mankement is er de mogelijkheid van 'behandeling of reparatie'. Bij een visie dat lichaam en huwelijk ook 'volkomen, goed' en door God bedoeld zijn zonder kinderen, geeft een ander perspectief en misschien ook een ander doel op deze aarde. Let wel, ik doe hier geen uitspraak over welke visie beter is (al heb ik daar wel een mening over), maar ik constateer dat deze discussie mogelijk voorkomt uit het verschil tussen deze beide visies.
Wat er mis is? Voortplantingsorganen die niet werken die bij het lichaam horen? Die God wel goed geschapen had in de Schepping? Waarom krijg je hoofdpijn van de Heere? Waarom hebben sommige mensen epilepsie?
Waarom nierproblemen waardoor mensen aan de dialyse moeten.
Allemaal gerechtvaardigde redenen om te behandelen toch? Er is sprake van edn mankement, reparatie is niet altijd mogelijk. Dat wil niet zeggen dat het huwelijk niet compleet is, maar de kinderzegen wordt wel degelijk gemist. En ligt het in het plan van de Heere dat dat definitief is, zal Hij dat ook dragelijk majen. Maar simpel zeggen geen zwangerschap dus de Heere wil in dit huwelijk geen kinderen, is mij iets te kort door de bocht. Misschien wil Hij het wel via een andere weg of op een andere manier?
En als er geen mankement gevonden wordt en alles functioneert naar behoren? Bij slechts 10 % van de mannen en 10% van de vrouwen wordt een oorzaak gevonden. Geldt jouw redenering dan nog steeds?

Maar ook dan: is er sprake van een mankement? En moet dat verholpen worden? Als je een kapotte nier niet repareert of een behandeling aanwendt, sterft iemand binnen enkele dagen. Dat geldt niet voor het niet krijgen van kinderen. Ik vind de vergelijking met nierfalen oneigenlijk, omdat het daar een zaak van leven en dood betreft en dat is bij een kinderwens niet het geval. Dat probeert Posthoorn ook te zeggen denk ik. Vergelijk het met een auto: die kan een laadruimte hebben, maar een eigenaar hoeft die toch niet persé te gebruiken? Is de auto dan kapot? Zo zie ik dat ook met een kinderwens: de 'laadruimte (baarmoeder)' is aanwezig, maar de Eigenaar hoeft hem niet persé te gebruiken. Is er dan sprake van een mankement? Is het huwelijk minder waard of incompleet? Welnee, de Eigenaar heeft een ander doel met de auto/het huwelijk.
Ik brgrijp wat Posthoorn wil aangeven, denk ik. Maar ben het er gewoon niet mee eens.
Nee oorzaak is niet altijd duidelijk. En nee het is geen zaak van leven en dood. Bij hoofdpijn is de oorzaak ook niet altijd duidelijk. Toch nemen we zonder moeite een paracetamol in de hoop dat het zakt. En ook de hoofdpijn is geen zaak van leven en dood. Toch zijn het dingen die de Heere ons brengt. En zien we geen problemen om maatregelen te nemen.
IvF of Icsi kan ook toegepast worden als ze de oorzaak niet weten. Vaak is er wel duidelijk een medische noodzaak. Maar er wordt nooit begonnen voordat andere manieren die in aanmerking komen geprobeerd zijn.
Soms kan een reden nooit gevonden worden. Misschien simpel gewoon omdat de kennis ontbreekt? Maar nog steeds spreken we van medische oorzaak. De wetenschap is niet alwetend he? Ook dat kan bij sommige andere aandoeningen spelen. Epilepsie bijvoorbeeld. Oorzaak is niet altijd duidelijk. Het feit op zich wel. Toch gaan ze behandelen. En epilepsie hoeft geen zaak van leven en dood te zijn. Het beperkt het leven wel.
Waar komt dat verschil van benaderen vandaan?
Levenseind idem. God geeft een hartstilstand. Bij niets doen overlijdt deze persoon 100 procent. Kan een duidelijke medische oorzaak hebben, maar niet altijd bekend. We zien het als burgerplicht om te reanimeren. Maar God bepaalt toch levenseind en begin?
Het gekke is dat we bij levenseind wel kunnen zeggen. Reanimeren, of het gezegend wordt is van Gods wil afhankelijk. En bij levensbegin dus niet...
Ik ben er niet over uit waarom...

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Plaats reactie