Geloof en werk

Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Geloof en werk

Bericht door Van Ewijk »

Voor wie de bijbel als richtsnoer heeft is werk en ijver, met uitzondering natuurlijk van de zondagsrust, een must.
De waarschuwingen tegen luiheid zijn veelvuldig en treffend, zowel in het oude als nieuwe testament, waarin in het laatste door Paulus word gezegd ''Als iemand niet wil werken, laat hij dan ook niet eten.''

Ikzelf heb me hier dan altijd voor behoed en voor ingezet.
Net als menigeen heb ik echter door de slechte economische tijden ook tegenslag gekend heb heb ik periodes zonder werk gehad.
In echt moeilijke periodes heb ik dat getracht te ondervangen met vrijwilligerswerk.
Nu doe ik ook werk maar niet echt op een gebied waar mijn capaciteiten liggen. ( ik kan er ternouwernood in staande blijven maar blink er niet in uit)

Nu echter vroeg ik mijzelf het volgende af.
Ik had onlangs een sollicitatiegesprek van een beschikbare baan die echt op mijn lijf is geschreven. (Zwaar fysiek werk met orde en regelmaat)
Nu is het mijn gewoonte om hiervoor te bidden tot de Heer, een beroep te doen op zijn zoon, niet te twijfelen en vasthouden aan zijn belofte dat God gebeden verhoord zoals dat in de schrift als houding en mentaliteit in gebed word aanbevolen.
Er waren echter meer gegadigden.

Nu is mijn vraag echter, vraag ik God niet om mij voor te trekken op menig ander die in dezelfde problemen zit als ik?
Om mij meer rechten te geven op arbeid dan mijn naaste?
Of begeef ik mij hiermee op nutteloze aardse overwegingen omdat de wegen van de Heer mijn gewik te boven gaan?
Ik ben trouwens aangenomen.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Geloof en werk

Bericht door refo »

Het is niet verstandig om om concrete dingen te bidden.
Denk aan Rachel: toen ze eindelijk een zoon kreeg bad ze om een tweede. Die kreeg ze en het werd haar dood. Daar kreeg Benjamin ook nog de schuld van.

Nu je de baan hebt: gewoon maar je best doen. Je krijgt echt geen boodscap van God hierover.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Geloof en werk

Bericht door Desiree »

Proficiat!

Persoonlijk heb ik de Heere nodig in alle dingen.. dus het antwoord weet u/je al.

De Heere weet wie er nodig is op de plek waar u gesteld bent. Wie kan in de toekomst kijken?

Ik ken ook mensen om mij heen die zonder baan zijn. Voor hen die ik ken, probeer ik wat te doen..

Nogmaals van harte!
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Geloof en werk

Bericht door DDD »

refo schreef:Het is niet verstandig om om concrete dingen te bidden.
Denk aan Rachel: toen ze eindelijk een zoon kreeg bad ze om een tweede. Die kreeg ze en het werd haar dood. Daar kreeg Benjamin ook nog de schuld van.

Nu je de baan hebt: gewoon maar je best doen. Je krijgt echt geen boodscap van God hierover.
Mijns inziens mag je voor alles bidden, al gaat het om een fileloze reis. Hoe kun je anders zonder ophouden bidden?
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Geloof en werk

Bericht door Van Ewijk »

refo schreef:Het is niet verstandig om om concrete dingen te bidden.
Denk aan Rachel: toen ze eindelijk een zoon kreeg bad ze om een tweede. Die kreeg ze en het werd haar dood. Daar kreeg Benjamin ook nog de schuld van.

Nu je de baan hebt: gewoon maar je best doen. Je krijgt echt geen boodschap van God hierover.
Als men in de schrift leest ziet men echter een constante stroom aan gebed voor concrete dingen, zowel in het oude als nieuwe testament word gebeden voor geboorte, oogst, bevrijding, overwinning, wederopstanding en vergiffenis.
Ik zie echter maar weinig gebeden voor iets abstracts.
Bovendien heb ik moeite met het geloof in een God die mensen geeft wat ze vragen terwijl hij in zijn oneindige wijsheid weet dat het slecht voor ze is.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Geloof en werk

Bericht door eilander »

DDD schreef:
refo schreef:Het is niet verstandig om om concrete dingen te bidden.
Denk aan Rachel: toen ze eindelijk een zoon kreeg bad ze om een tweede. Die kreeg ze en het werd haar dood. Daar kreeg Benjamin ook nog de schuld van.

Nu je de baan hebt: gewoon maar je best doen. Je krijgt echt geen boodscap van God hierover.
Mijns inziens mag je voor alles bidden, al gaat het om een fileloze reis. Hoe kun je anders zonder ophouden bidden?
Zeker. Ik begrijp er niets van dat refo meent dat je beter niet voor concrete dingen kunt bidden. Zie het Onze Vader alleen al.

Daarom kun je ook precies je vragen over de nieuwe job aan de Heere voorleggen. Zijn leiding is wel degelijk antwoord.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Geloof en werk

Bericht door refo »

eilander schreef:
DDD schreef:
refo schreef:Het is niet verstandig om om concrete dingen te bidden.
Denk aan Rachel: toen ze eindelijk een zoon kreeg bad ze om een tweede. Die kreeg ze en het werd haar dood. Daar kreeg Benjamin ook nog de schuld van.

Nu je de baan hebt: gewoon maar je best doen. Je krijgt echt geen boodscap van God hierover.
Mijns inziens mag je voor alles bidden, al gaat het om een fileloze reis. Hoe kun je anders zonder ophouden bidden?
Zeker. Ik begrijp er niets van dat refo meent dat je beter niet voor concrete dingen kunt bidden. Zie het Onze Vader alleen al.

Daarom kun je ook precies je vragen over de nieuwe job aan de Heere voorleggen. Zijn leiding is wel degelijk antwoord.
Ik leg toch uit waarom je dat niet moet doen?

In het onze Vader gebeurt het ook niet. Geeft ons heden ons dagelijks brood is vanzelfsprekend: we zouden doodgaan als we dat niet krijgen. Maar een baan, een fiets, een diploma, een dominee, een vrouw, een kind?

Izak was onderdeel van Gods beloften. Dat hij God wees op die belofte toen ze in eerste instantie geen kinderen kregen is wat anders.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Geloof en werk

Bericht door Mara »

Van Ewijk schreef:
Nu is mijn vraag echter, vraag ik God niet om mij voor te trekken op menig ander die in dezelfde problemen zit als ik?
Om mij meer rechten te geven op arbeid dan mijn naaste?
Of begeef ik mij hiermee op nutteloze aardse overwegingen omdat de wegen van de Heer mijn gewik te boven gaan?
Ik ben trouwens aangenomen.
Gefeliciteerd!
Dat ligt eraan hoe je bidt.
Als je "dwingend" bidt met het idee dat God je gebed moet verhoren, ben je verkeerd bezig.
Altijd dus met "Uw wil geschiede", erbij.
Want inderdaad, misschien hebben die andere sollicitanten ook om deze baan gebeden.
En niet iedere gewilde baan, is goed voor ons, als je begrijpt wat ik bedoel.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Geloof en werk

Bericht door Panny »

Ik denk dat we God best mogen bidden voor tijdelijke dingen als werk, gezondheid, relatie, etc.
En in alles van Hem afhankelijk mogen zijn.

Maar het is niet zo dat we een soort wensenlijstje bij God indienen zodat wij het hier op aarde maar het prettigst hebben.
Het is niet zo dat we door in God te geloven we een gelukkig, gezond en succesvol leven op aarde krijgen.

Het Christelijke geloof heeft ook juist veel waarde als het wat betreft het tijdelijke leven allemaal niet zo voor de wind gaat (want onze schat is in de hemel en we verwachten een nieuwe hemel en een nieuwe aarde...).
Verdrukking, of benauwdheid, of vervolging, of honger, naaktheid, of gevaar, of zwaard...... IN DIT ALLES zijn wij meer dan overwinnaars, door Hem, Die ons liefgehad heeft.

Romeinen 8
35 Wie zal ons scheiden van de liefde van Christus? Verdrukking, of benauwdheid, of vervolging, of honger, naaktheid, of gevaar, of zwaard?
36 (Gelijk geschreven is: Want om Uwentwil worden wij den gansen dag gedood; wij zijn geacht als schapen ter slachting.)
37 Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars, door Hem, Die ons liefgehad heeft.
38 Want ik ben verzekerd, dat noch dood, noch leven, noch engelen, noch overheden, noch machten, noch tegenwoordige, noch toekomende dingen,
39 Noch hoogte, noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onzen Heere.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Geloof en werk

Bericht door Luther »

Panny schreef:Ik denk dat we God best mogen bidden voor tijdelijke dingen als werk, gezondheid, relatie, etc.
En in alles van Hem afhankelijk mogen zijn.

Maar het is niet zo dat we een soort wensenlijstje bij God indienen zodat wij het hier op aarde maar het prettigst hebben.
Het is niet zo dat we door in God te geloven we een gelukkig, gezond en succesvol leven op aarde krijgen.

Het Christelijke geloof heeft ook juist veel waarde als het wat betreft het tijdelijke leven allemaal niet zo voor de wind gaat (want onze schat is in de hemel en we verwachten een nieuwe hemel en een nieuwe aarde...).
Verdrukking, of benauwdheid, of vervolging, of honger, naaktheid, of gevaar, of zwaard...... IN DIT ALLES zijn wij meer dan overwinnaars, door Hem, Die ons liefgehad heeft.

Romeinen 8
35 Wie zal ons scheiden van de liefde van Christus? Verdrukking, of benauwdheid, of vervolging, of honger, naaktheid, of gevaar, of zwaard?
36 (Gelijk geschreven is: Want om Uwentwil worden wij den gansen dag gedood; wij zijn geacht als schapen ter slachting.)
37 Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars, door Hem, Die ons liefgehad heeft.
38 Want ik ben verzekerd, dat noch dood, noch leven, noch engelen, noch overheden, noch machten, noch tegenwoordige, noch toekomende dingen,
39 Noch hoogte, noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onzen Heere.
Inderdaad.
Dat betekent dat we ook, wanneer er concreet gebeden wordt, we altijd ook moeten kunnen zeggen 'Uw wil geschiedde'.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Moedervan3
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 mei 2015, 15:46

Re: Geloof en werk

Bericht door Moedervan3 »

“Weest in geen ding bezorgd, maar laat uw begeerten in alles, door bidden en smeken met dankzegging bekend worden bij God”. Deze woorden kun je vinden in Filippenzen 4:6.

Je mag dus voor alle dingen bidden. Zeker voor zaken als een baan of eten... wel moet je je altijd afvragen of je bidt naar Gods wil. Bidden om iets wat je eigenlijk niet nodig hebt is niet bidden naar Gods wil. Maar bidden voor de baan die je zo hard nodig hebt, lijkt mij echt niet verkeerd. Rachel bad uit ontevredenheid.. Heel anders bad zij dan Hanna, die haar verdriet bij de Heere bracht en haar kind direct ook wilde opvoeden voor God... Rachel bad: "Geef mij kinderen of ik sterf!" Dat is geen gebed maar God iets willen afdwingen. We weten allemaal wat haar einde was, ondanks dat haar gebed verhoord werd. Ze kreeg nog een kind, maar heeft het nooit mogen vasthouden, nooit mogen zien opgroeien. Hanna echter kreeg na Samuel nog een heel gezin! Haar leegte werd opgevuld. Na het zure gaf Hij het zoet.
Hoe brengen wij onze noden of verlangens bij de Heere? Hoe gaan we om met tegenslagen en moeilijkheden? Moet God een Sinterklaas zijn die ons geeft wat we willen? Soms kan God juist anders werken. Als wij om geduld bidden, geeft Hij bijv moeilijke situaties waarin we kunnen oefenen. Is dat fijn? Nee, maar wel gebedsverhoring.
Jessy 1987
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 jul 2016, 23:00

Re: Geloof en werk

Bericht door Jessy 1987 »

Helaas zijn er tegenwoordig ook banen die volgens de wet volkomen legaal zijn. Hiermee bedoel ik banen in de seksindustrie. Deze banen zijn naar mijn mening spelen met vuur omdat de medewerkers letterlijk heulen met SATAN. Daarom vind ik ook dat alle vormen van werk binnen deze branche verboden moeten worden.
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Geloof en werk

Bericht door emigrant »

Jessy 1987 schreef:Helaas zijn er tegenwoordig ook banen die volgens de wet volkomen legaal zijn. Hiermee bedoel ik banen in de seksindustrie. Deze banen zijn naar mijn mening spelen met vuur omdat de medewerkers letterlijk heulen met SATAN. Daarom vind ik ook dat alle vormen van werk binnen deze branche verboden moeten worden.
Er is aanbod, als er vraag is.
Begin dus met de klant aan te pakken dat die zijn leven betert.
Maar beter iemand die seks professioneel aanbied, dan dat ze onze meisjes aanranden.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Jessy 1987
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 jul 2016, 23:00

Re: Geloof en werk

Bericht door Jessy 1987 »

Dat is ook wel zo Emigrant maar vaak zijn meisjes die hun lichaam te koop aan bieden in handen van een pooier. Pooier zijn is volgens de Nederlandse wet niet strafbaar. al zou dat eigenlijk wel moeten.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Geloof en werk

Bericht door -DIA- »

Er waren eens mensen (die zullen er nog wel zijn) die niets durven te doen voor ze de goedkeuring van God daar over mogen ervaren. Het kan dus niet verkeerd zijn om te bidden, mits het in overeenstemming is met Gods geopenbaarde wil. Het bidden van Rachel was niet een Godwelbehaaglijk bidden, en dat heeft ze ook moeten ervaren. Het was meer een bidden uit jaloezie.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie