Homo en kerk

bh91
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 dec 2014, 18:06

Homo en kerk

Bericht door bh91 »

nu ik 23 ben vind ik het tijd worden dat ik eerlijk tegen iedereen kan zeggen dat ik homofile gevoelens heb. ik weet dit sinds mn 12e. maar ik durf het niet te zeggen. daardoor voel ik mij ook door God verlaten. zijn er meer mensen die dit hebben? of is er al iemand er voor uit gekomen? wil heel graag tips. en eventueel lotgenoten ontmoeten en er over praten.
Maar de Heer zal uitkomst geven
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: homo en kerk

Bericht door DDD »

Ik denk niet dat een probleem hoeft te zijn. Maar waarschijnlijk verschilt zoiets ook per kerkelijke gemeente. Eerlijkheid is een belangrijke eigenschap, en hoewel over homoseksualiteit verschillend gedacht wordt, heb ik het idee dat er met homoseksuele jongeren in kerken heel voorzichtig wordt omgesprongen.

Hoewel ik eerlijk gezegd wel eens gehoord heb van een dominee die adviseerde om maar met een vrouw te trouwen :quoi

Over dit onderwerp zijn echter al zoveel draadjes volgeschreven, en het is bovendien ook een heel gevoelig thema voor veel reformatorische christenen, dat ik me afvraag of een discussie hierover op dit forum je veel wijzer zal maken. Een gesprek hierover verzandt al snel in een discussie over de geoorloofdheid van homoseksuele relaties.

Je kunt ook contact opnemen met RefoAnders of Contrario, bijvoorbeeld.
Online
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6456
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: homo en kerk

Bericht door Posthoorn »

Bovendien is dit ook niet de geëigende rubriek.
Kunnen die nieuwkomers niet een klein beetje moeite ervoor doen om gewoon even te kijken hoe dit forum in elkaar zit? :banghead
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Re : homo en kerk

Bericht door Pimpelmees »

Posthoorn schreef:Bovendien is dit ook niet de geëigende rubriek.
Kunnen die nieuwkomers niet een klein beetje moeite ervoor doen om gewoon even te kijken hoe dit forum in elkaar zit? :banghead
Of de oudgedienden moeten zich er niet zo druk over maken. Dan is het probleem ook opgelost ;)
Online
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6456
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Re : homo en kerk

Bericht door Posthoorn »

Pimpelmees schreef:
Posthoorn schreef:Bovendien is dit ook niet de geëigende rubriek.
Kunnen die nieuwkomers niet een klein beetje moeite ervoor doen om gewoon even te kijken hoe dit forum in elkaar zit? :banghead
Of de oudgedienden moeten zich er niet zo druk over maken. Dan is het probleem ook opgelost ;)
Ja, zo kun je alles oplossen inderdaad. :OO3
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: homo en kerk

Bericht door freek »

Beetje meer empathie zou ik niet verkeerd vinden. Weliswaar is dit misschien niet de meest geschikte plaats, maar als bh91 hier erg mee zit en graag zijn hart wil luchten, hoeven we wat mij betreft niet zo formalistisch te doen.
Online
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6456
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: homo en kerk

Bericht door Posthoorn »

freek schreef:Beetje meer empathie zou ik niet verkeerd vinden. Weliswaar is dit misschien niet de meest geschikte plaats, maar als bh91 hier erg mee zit en graag zijn hart wil luchten, hoeven we wat mij betreft niet zo formalistisch te doen.
Als je ergens te gast bent, is het logisch dat je de regels volgt.
Zomaar iets dumpen, zeker zoiets!, op een willekeurige plek vind ik mateloos irritant.
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: homo en kerk

Bericht door Lassie »

Je kan ook gewoon heel wijs je mond houden. :hum
Dipper
Verbannen
Berichten: 190
Lid geworden op: 10 nov 2014, 20:57
Locatie: Dordrecht

Re: homo en kerk

Bericht door Dipper »

Zo'n ethisch punt is voor mij geen punt. We moeten het op dit forum (het land leest mee) niet alsmaar hebben over zaken die reformatorisch leven afkeurt, waar we het meer over moeten hebben met elkaar zijn de vruchten van het geloof!
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: homo en kerk

Bericht door freek »

Posthoorn schreef:
freek schreef:Beetje meer empathie zou ik niet verkeerd vinden. Weliswaar is dit misschien niet de meest geschikte plaats, maar als bh91 hier erg mee zit en graag zijn hart wil luchten, hoeven we wat mij betreft niet zo formalistisch te doen.
Als je ergens te gast bent, is het logisch dat je de regels volgt.
Zomaar iets dumpen, zeker zoiets!, op een willekeurige plek vind ik mateloos irritant.
Volgens mij is dit niet tegen de regels. Er verschijnen wel vaker oproepjes, die ook nog eens minder inhoud hebben.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: homo en kerk

Bericht door Jongere »

bh91 schreef:nu ik 23 ben vind ik het tijd worden dat ik eerlijk tegen iedereen kan zeggen dat ik homofile gevoelens heb. ik weet dit sinds mn 12e. maar ik durf het niet te zeggen. daardoor voel ik mij ook door God verlaten. zijn er meer mensen die dit hebben? of is er al iemand er voor uit gekomen? wil heel graag tips. en eventueel lotgenoten ontmoeten en er over praten.
Ik denk inderdaad dat je er goed aan doet om dit met mensen te bespreken en dat niet voor jezelf te houden. Je ziet alleen aan de reacties op je onderwerp dat je hier niet op de goede plek bent om dit te bespreken. Dit is een discussieforum, waar over van alles en nog wat met elkaar wordt gesproken. Jij wilt het 'eerlijk tegen iedereen zeggen'. Dat kan, maar internet lijkt me daarvoor niet de geschikte plaats. Internet is maar een communicatiemiddel en het schiet bijzonder tekort op een aantal punten. Je hebt een vertrouwensband nodig met mensen die dicht bij je staan.

Wat jij nodig hebt is goed pastoraal contact. Als het goed is kun je dat in je eigen gemeente vinden. Je ambtsdragers kunnen je hierin begeleiden en ook iets zeggen over je gevoel van God verlaten te zijn. De kans is groot dat je ambtsdragers hiermee wel ervaring hebben.
Mocht het zijn dat je die begeleiding niet kunt vinden in je eigen gemeente, wat helaas wel eens voorkomt, denk dan aan de tips die DDD noemde. Als je maar in gesprek bent - en een écht gesprek van hart tot hart, bedoel ik dan.

Maar verkijk je alsjeblieft niet op wat je op het internet allemaal tegenkomt. Je zou het idee krijgen dat de werkelijkheid net zo zwart-wit in elkaar zit als mensen op internet tegen elkaar 'schreeuwen'. Gelukkig is dat niet zo.
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: homo en kerk

Bericht door DDD »

De laatste alinea zou een eigen onderschrift waard zijn;-)
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: homo en kerk

Bericht door rekcor »

We doen er denk ik goed aan als we voor bh91 (en anderen die hiermee worstelen) bidden. Zullen we dat afspreken?
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: homo en kerk

Bericht door Curatorium »

Posthoorn schreef:Bovendien is dit ook niet de geëigende rubriek.
Kunnen die nieuwkomers niet een klein beetje moeite ervoor doen om gewoon even te kijken hoe dit forum in elkaar zit? :banghead
Zulke reacties zijn dan ook de reden dat er weinig tot geen nieuwkomers zijn op dit forum.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: homo en kerk

Bericht door Mara »

bh91 schreef:nu ik 23 ben vind ik het tijd worden dat ik eerlijk tegen iedereen kan zeggen dat ik homofile gevoelens heb. ik weet dit sinds mn 12e. maar ik durf het niet te zeggen. daardoor voel ik mij ook door God verlaten. zijn er meer mensen die dit hebben? of is er al iemand er voor uit gekomen? wil heel graag tips. en eventueel lotgenoten ontmoeten en er over praten.
Durf je het niet te zeggen omdat je bang bent voor een afwijzing?
Zouden je ouders (zo je die nog hebt) helemaal niets weten of vermoeden?
En je kunt je door mensen verlaten voelen, maar dat hoeft niet alles met God te maken te hebben.
Breng het in het gebed en vraag de Heere om wijsheid.
En soms ben je bang voor iets dat er niet is, m.a.w. misschien is de reactie van de mensen om je heen wel heel aardig en meelevend.
Hoe reageren zij op andere mensen die een homofiele geaardheid hebben, weet je dat?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie