Facebook gevaarlijk?

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Facebook gevaarlijk? (uit: Ik mis.....)

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:
Afgewezen schreef:
Ach, eerst waren we verontwaardigd dat je voor alles naar internet verwezen werd (zie http://www......). En nu zeuren we weer dat we een facebookaccount moeten aanmaken. Gewoon een kwestie van wennen.
Dat lijkt me een doorgaande filtering te worden.
Ik weet niet of ik te somber ben, maar soms geloof ik
dat er een tijd aan zal breken dat de ware christenen
niet meer zullen kunnen kopen of verkopen...
Tenzij...
er een knieval voor het beest moet worden gemaakt.
Ik meen daar zelfs ook grond voor te zien in de Schrift.
Dat zou ook eens het geval kunnen zijn met het pinnen en internetbankieren.
Er hoeft maar één of andere mafketel de site van de bank te bestoken, en wij gewone stervelingen, kunnen niet meer bij ons geld.
Dus misschien wordt daar ook iets op verzonnen. ;( ooit....
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23846
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Facebook gevaarlijk? (uit: Ik mis.....)

Bericht door refo »

Wat is geld?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Facebook gevaarlijk? (uit: Ik mis.....)

Bericht door Mara »

refo schreef:Wat is geld?
De wortel van alle kwaad :huhu
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
gertje
Berichten: 637
Lid geworden op: 11 okt 2008, 01:18

Re: Facebook gevaarlijk? (uit: Ik mis.....)

Bericht door gertje »

Mara schreef:
gertje schreef:
Mara schreef:
helma schreef:Als je kinderen Facebooken zou je als ouders idd ook een account moeten hebben.

En ook als ambtsdrager zou het niet verkeerd zijn.....je weet dan precies wat er leeft onder de jongelui; waar ze mee bezig zijn enz
Het heeft mij al heel wat gebedspunten 'opgeleverd'.

En voor contacten met 'uit het oog verloren' familieleden ervaar ik Facebook als waardevol. Met veel familie is er nu contact via Facebook. Zeker als het gaat om familie aan de overzijde van de oceaan.

Zelf ben ik vrij 'verlegen' in contacten (ja, zou je niet zeggen hè...) maar via facebook heb ik met verschillende medegemeenteleden/mensen een fijn contact opgebouwd en ook met verschillende jongelui uit de gemeente. Het heeft me fijne bezoeken/gesprekken opgeleverd waarvan ik het idee heb dat ik wat heb kunnen betekenen. Ik zou betreffende personen niet zo gauw zomaar aangesproken hebben bij de kerk en via Fb gaat het toch wat ongedwongener.
Ze kunnen hun account (deels) afschermen, dus dat heeft vrij weinig zin.
Ik kijk wel eens op FB via het account van één van de kinderen en kom dan idd wat mensen tegen.
Mis ik iets? vraag ik mezelf dan af.


Nou nee, eigenlijk niet.
Ik heb soms de meest bijzondere ontmoetingen/gesprekken op de vreemdste plekken, onverwachts.
En ik heb liever een paar waardevolle contacten dan honderden van die oppervlakkige vrienden op internet.
Ze schrappen je zo, letterlijk, uit hun leven, als je niet langer van waarde bent.
En met familie aan de andere kant van de plas, kun je toch mailcontact onderhouden?
Het gaat me ook niet om te controleren, maar ik wil weten waar mijn kinderen het over hebben en ze er mee om leren gaan, ze op de gevaren wijzen enz..
Jouw kinderen zijn wat jonger denk ik.
Ik ben eigenlijk blij dat er beperkt internet was, toen onze kinderen zo klein waren.
Internet ging nog via de telefoonlijn. Dat betekent dat je niet gebeld kon worden.
Het is allemaal zo anders, in amper 10 jaar tijd.
De kinderen hebben een eigen laptop, vanwege WiFi gewoon op hun eigen kamer, eigen mobieltje.
Dus internet aanzetten voor een half uur, nee, dat gaat m niet meer worden.
En echt, terugkijkend denk je toch: het ging allemaal zo "vanzelf".
Terwijl mijn man en ik alles toch bewust en weloverwogen hebben aangeschaft en veranderd.
Maar als je kinderen gaan studeren, moet je sowieso.
En via FB en app houden ze elkaar op de hoogte van college-uitval, ziektes enz.
Nee hoor, ook ik heb studerende kinderen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23846
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Facebook gevaarlijk?

Bericht door refo »

Uitleg van de Sociale Media.

Afbeelding
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Facebook gevaarlijk? (uit: Ik mis.....)

Bericht door Mara »

gertje schreef:
Nee hoor, ook ik heb studerende kinderen.
Sorry gertje, deze posting was me ontgaan.
Maar zijn deze studerende kinderen boven de 18?
Kinderen hebben m.i. recht op een bepaalde vorm van privacy en onder de 18 heb je dat recht, als ouder, nog wel. Maar menig jonger kind is ooit diep teleurgesteld geweest als hun vader of moeder in hun dagboek hadden gelezen.
Ik voel niet de behoefte om de kinderen te controleren wat ze op FB zetten. Ik hoop dat ik ze voldoende rede heb bijgebracht en als ze boven de 18 zijn, kan ik als moeder hooguit aansturen, maar niet meer strikt verbieden. Ze zijn dan zelf verantwoordelijk voor hetgeen ze schrijven.
Maar in feite ben je dan al te laat. Als het voor hun 18e niet lukt, gaat het daarna ook niet meer lukken vrees ik. (In geval van dwarsliggende kinderen)
Vinden jouw kinderen van boven de 18 het goed als je hun FB berichtjes leest?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Facebook gevaarlijk?

Bericht door huisman »

refo schreef:Uitleg van de Sociale Media.

Afbeelding
RefoForum: I eat only donuts in my own church.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10592
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Facebook gevaarlijk?

Bericht door Ad Anker »

huisman schreef:
refo schreef:Uitleg van de Sociale Media.

Afbeelding
RefoForum: I eat only donuts in my own church.
Refoforummember houseman: I like to step on GerGemtoes.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Facebook gevaarlijk?

Bericht door huisman »

Anker schreef:
huisman schreef:
refo schreef:Uitleg van de Sociale Media.

Afbeelding
RefoForum: I eat only donuts in my own church.
Refoforummember houseman: I like to step on GerGemtoes.
Fout, het moest over donuts gaan :huhu
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11413
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Facebook gevaarlijk?

Bericht door Mister »

huisman schreef:
Anker schreef:
huisman schreef:
refo schreef:Uitleg van de Sociale Media.

Afbeelding
RefoForum: I eat only donuts in my own church.
Refoforummember houseman: I like to step on GerGemtoes.
Fout, het moest over donuts gaan :huhu
Housman: I like to eat a donut and step on long GG-toes. :)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23846
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Facebook gevaarlijk?

Bericht door refo »

Refoforum: only our donuts are non toxic, edible food.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Facebook gevaarlijk?

Bericht door huisman »

Mister schreef:
huisman schreef:
Anker schreef:
huisman schreef:
RefoForum: I eat only donuts in my own church.
Refoforummember houseman: I like to step on GerGemtoes.
Fout, het moest over donuts gaan :huhu
Housman: I like to eat a donut and step on long GG-toes. :)
houseman: I eat rather donuts then GG-toes. :huhu
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Facebook gevaarlijk?

Bericht door dennis »

Misschien moeten we eens bij de deskundigen te rade gaan.

Dit schrijft de bekende - voor ik weet niet Christelijke - Britse neuronwetenschapster Susas Greenfield (universiteit van Oxford) Omdat ik het voor een inleiding gebruik staan er een paar zinnetjes van mezelf tussen:

De internetrevolutie doet veel met de meesten van ons, maar in het bijzonder ook met kinderen, zo waarschuwt een andere deskundige, de vooraanstaande Britse neuronwetenschapster Susan Greenfield, actief aan de universiteit van Oxford.
In diverse publicaties waarschuwt ze voor het gebruik van sociale media door jonge kinderen. Volgens haar lopen die meer kans op een obsessieve persoonlijkheid, slechte zelfbeheersing en een kortere concentratie.

Een meerderheid van de Britse kinderen van 13 tot en met 17 jaar brengt wekelijks meer dan dertig (!) uur door in de virtuele wereld, en er zijn helaas weinig redenen om te veronderstellen dat dat in Nederland anders is. In Christelijke gezinnen zal dat aantal uren vast wel wat lager liggen. Tenminste daar zouden we toch van uit moeten kunnen gaan, maar dat de moderne media ook daar steeds meer tijd opslokken staat wel vast.
Jongeren van nu houden zich bezig met computers, mobiele telefoons, videospelletjes en andere technologie gebaseerd op een scherm.
Greenfield vreest dat die afhankelijkheid zal leiden tot iets dat zij een ‘herbedrading’ van de hersenen noemt. Volgens haar groeit er zo een generatie op die minder goed overweg zal kunnen met de werkelijkheid.

‘Ons menselijke brein wordt beïnvloed door de omgeving. Een stimulerend milieu is dan ook noodzakelijk om op te groeien en je goed te ontwikkelen.
Het uren voor een scherm doorbrengen, in plaats van te spelen met leeftijdsgenoten, verhindert kinderen emotionele en sociale basisvaardigheden aan te leren. Er groeit een generatie op die voortdurend hunkert naar feedback. Een identiteit die wordt gevormd door het virtuele en het verlangen naar vluchtige contacten met derden, maakt mensen minder weerbaar voor de echte wereld. Kinderen vroeg leren hoe ze bijvoorbeeld oogcontact kunnen leggen lichaamstaal moeten interpreteren is iets wat moeilijk gaat vanachter een computerscherm. (Britse) leerkrachten waarschuwden kort geleden dat de overdreven blootstelling aan de sociale media en moderne technologie het concentratievermogen van jongeren verminderd. Driekwart van de leerkrachten ervaart al dat de aandacht van jongeren vermindert in vergelijking met vroeger.’


Ik ben op grond van (ook) deze informatie behoorlijk tegen Facebook gekant, ook al begrijp ik best dat er ook mooie kanten aan kunnen zitten.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Facebook gevaarlijk?

Bericht door Afgewezen »

Twitter is trouwens wel handig: twitteren met de wijkagent. :super
alias
Berichten: 313
Lid geworden op: 02 aug 2011, 18:27

Re: Facebook gevaarlijk?

Bericht door alias »

Afgewezen schreef:Twitter is trouwens wel handig: twitteren met de wijkagent. :super
Pas jij maar op! :)
Plaats reactie