Pagina 7 van 9

Re: Matthäus Passion

Geplaatst: 30 mar 2013, 22:51
door Mara
ejvl schreef:@Mara:
Wat vind jij het verschil tussen een artiest die een klassiek stuk opvoert met een bijbelse boodschap of een onbekeerd persoon die in een reformatorisch koor zingt, ook met een bijbelse boodschap?
Ik kan geen verschil duiden.
Ik weet niet precies wat je bedoelt met een reformatorisch koor? ;)
Ik denk dat het ook gaat om de intentie van onszelf, als luisteraars.
Wat is je behoefte?
Ik heb nooit de behoefte gevoeld om in de stille week naar een uitvoering te gaan, de laatste paar jaar word ik echter wel gedwongen om een standpunt in te gaan nemen aangaande de diverse uitvoeringen.
Als je iets niet als goed kan beleven, niet doen. Ook al komt het uit een verstandelijke of gevoelsoverweging.
We hebben toch niet voor niets ons verstand en gevoel gekregen?
Het kan trouwens ook wel eens achteraf voorkomen, denk ik.
Dat je ergens geweest bent, je het als goed hebt ervaren en later toch denkt: nee.

Re: Matthäus Passion

Geplaatst: 30 mar 2013, 23:10
door Zita
Mara schreef:
ejvl schreef:@Mara:
Wat vind jij het verschil tussen een artiest die een klassiek stuk opvoert met een bijbelse boodschap of een onbekeerd persoon die in een reformatorisch koor zingt, ook met een bijbelse boodschap?
Ik kan geen verschil duiden.
Ik weet niet precies wat je bedoelt met een reformatorisch koor? ;)
Ik denk dat het ook gaat om de intentie van onszelf, als luisteraars.
Wat is je behoefte?
Ik heb nooit de behoefte gevoeld om in de stille week naar een uitvoering te gaan, de laatste paar jaar word ik echter wel gedwongen om een standpunt in te gaan nemen aangaande de diverse uitvoeringen.
Als je iets niet als goed kan beleven, niet doen. Ook al komt het uit een verstandelijke of gevoelsoverweging.
We hebben toch niet voor niets ons verstand en gevoel gekregen?
Het kan trouwens ook wel eens achteraf voorkomen, denk ik.
Dat je ergens geweest bent, je het als goed hebt ervaren en later toch denkt: nee.
@Mara: ik begrijp je aarzelingen wel, hoor.
Donderdag ben ik zelf naar de Mattäus geweest, en voor mij is het heel stichtend geweest. Hoe het voor de uitvoerenden en de andere luisteraars was, laat ik voor henzelf.
Sowieso geniet ik erg van de muziek van Bach, en ik merk dat op deze manier het lijdensevangelie heel dichtbij kwam.

Re: Matthäus Passion

Geplaatst: 30 mar 2013, 23:13
door Zita
Een vraagje over de Matthäus: de koralen vind ik prachtig, als reflectie van de gelovige op het evangelie. Maar koraal 53 (Befiehl du deine Wege) kan ik in de lijdensgeschiedenis niet plaatsen. Het wordt gezongen na het verhoor door Pilatus, waarbij Jezus geen woord spreekt. Maar de tekst van het koraal lijkt daar helemaal niets mee te maken te hebben. Welke link mis ik?

Re: Matthäus Passion

Geplaatst: 30 mar 2013, 23:16
door Mara
Zita schreef:
Mara schreef:
ejvl schreef:@Mara:
Wat vind jij het verschil tussen een artiest die een klassiek stuk opvoert met een bijbelse boodschap of een onbekeerd persoon die in een reformatorisch koor zingt, ook met een bijbelse boodschap?
Ik kan geen verschil duiden.
Ik weet niet precies wat je bedoelt met een reformatorisch koor? ;)
Ik denk dat het ook gaat om de intentie van onszelf, als luisteraars.
Wat is je behoefte?
Ik heb nooit de behoefte gevoeld om in de stille week naar een uitvoering te gaan, de laatste paar jaar word ik echter wel gedwongen om een standpunt in te gaan nemen aangaande de diverse uitvoeringen.
Als je iets niet als goed kan beleven, niet doen. Ook al komt het uit een verstandelijke of gevoelsoverweging.
We hebben toch niet voor niets ons verstand en gevoel gekregen?
Het kan trouwens ook wel eens achteraf voorkomen, denk ik.
Dat je ergens geweest bent, je het als goed hebt ervaren en later toch denkt: nee.
@Mara: ik begrijp je aarzelingen wel, hoor.
Donderdag ben ik zelf naar de Mattäus geweest, en voor mij is het heel stichtend geweest. Hoe het voor de uitvoerenden en de andere luisteraars was, laat ik voor henzelf.
Sowieso geniet ik erg van de muziek van Bach, en ik merk dat op deze manier het lijdensevangelie heel dichtbij kwam.
Dat vind ik heel erg fijn voor je, ik zou willen dat ik dat ook kon beamen. Maar ik merk terughoudendheid, alhoewel ik soms wel eens aria's gehoord heb, of stukjes daarvan, die me ontroerden.
Maar ontroeren, zoals een ander mooi stuk, ik hoor het lijdensevangelie er niet achter.
Dit soort vraagstukken vind ik gewoon heel moeilijk.
Ik las hier eerder de term bevindelijk, maar dat voel ik niet.

Re: Matthäus Passion

Geplaatst: 30 mar 2013, 23:20
door Zita
Mara schreef:
Zita schreef:
Mara schreef:
ejvl schreef:@Mara:
Wat vind jij het verschil tussen een artiest die een klassiek stuk opvoert met een bijbelse boodschap of een onbekeerd persoon die in een reformatorisch koor zingt, ook met een bijbelse boodschap?
Ik kan geen verschil duiden.
Ik weet niet precies wat je bedoelt met een reformatorisch koor? ;)
Ik denk dat het ook gaat om de intentie van onszelf, als luisteraars.
Wat is je behoefte?
Ik heb nooit de behoefte gevoeld om in de stille week naar een uitvoering te gaan, de laatste paar jaar word ik echter wel gedwongen om een standpunt in te gaan nemen aangaande de diverse uitvoeringen.
Als je iets niet als goed kan beleven, niet doen. Ook al komt het uit een verstandelijke of gevoelsoverweging.
We hebben toch niet voor niets ons verstand en gevoel gekregen?
Het kan trouwens ook wel eens achteraf voorkomen, denk ik.
Dat je ergens geweest bent, je het als goed hebt ervaren en later toch denkt: nee.
@Mara: ik begrijp je aarzelingen wel, hoor.
Donderdag ben ik zelf naar de Mattäus geweest, en voor mij is het heel stichtend geweest. Hoe het voor de uitvoerenden en de andere luisteraars was, laat ik voor henzelf.
Sowieso geniet ik erg van de muziek van Bach, en ik merk dat op deze manier het lijdensevangelie heel dichtbij kwam.
Dat vind ik heel erg fijn voor je, ik zou willen dat ik dat ook kon beamen. Maar ik merk terughoudendheid, alhoewel ik soms wel eens aria's gehoord heb, of stukjes daarvan, die me ontroerden.
Maar ontroeren, zoals een ander mooi stuk, ik hoor het lijdensevangelie er niet achter.
Dit soort vraagstukken vind ik gewoon heel moeilijk.
Ik las hier eerder de term bevindelijk, maar dat voel ik niet.
Hoe bedoel je: ik hoor het lijdensevangelie er niet achter?
De Matthäus Passion is het gezongen lijdensevangelie, met tussendoor reflecties van de gelovige gemeente (het koor) of van individuen (solisten).
Hier kun je tekst en vertaling vinden: http://www.nadro.nl/mark/matthaus_passion.html
Wat ik donderdag prachtig vond, is dat de dirigent leek toe te werken (of het was mijn subjectieve ervaring van een climax in de uitvoering) naar de belijdenis: Wahrlich, dieser ist Gottes Sohn gewesen.

Re: Matthäus Passion

Geplaatst: 30 mar 2013, 23:23
door Mara
Zita schreef: Hoe bedoel je: ik hoor het lijdensevangelie er niet achter?
De Matthäus Passion is het gezongen lijdensevangelie, met tussendoor reflecties van de gelovige gemeente (het koor) of van individuen (solisten).
Hier kun je tekst en vertaling vinden: http://www.nadro.nl/mark/matthaus_passion.html
Wat ik donderdag prachtig vond, is dat de dirigent leek toe te werken (of het was mijn subjectieve ervaring van een climax in de uitvoering) naar de belijdenis: Wahrlich, dieser ist Gottes Sohn gewesen.
Ik bedoel: dat bevindelijke.
Ik vind het heel moeilijk om de acteur/solist "weg te denken".

Re: Matthäus Passion

Geplaatst: 01 apr 2013, 08:55
door DDD
Wat bijzonder. Want meestal is het denken in personen en verhaaltjes juist heel bevindelijk, terwijl in de Mattheuspassion juist ook de individuele partijen de meest persoonlijke bevindelijke verwerkingen bevatten.

Re: Matthäus Passion

Geplaatst: 01 apr 2013, 14:19
door refo
Het grootste probleem bij The Passion lijken de artiesten te zijn: die geloven niet wat ze spelen.

Dat is bij de Passies van Bach ook veelal zo. Er worden solisten aangezocht om hun stem en niet om hun geloof.

Re: Matthäus Passion

Geplaatst: 01 apr 2013, 17:34
door Luther
refo schreef:Het grootste probleem bij The Passion lijken de artiesten te zijn: die geloven niet wat ze spelen.
Neuh, bij mij is het vooral de muziekstijl, de vermenging van Evangelie en wereldse muziek, een Evangelieboodschap waar het woord 'verzoening' niet valt, om het geschikt te maken voor een groot publiek. The Passion wil de opstanding vooral wegmoffelen, en daarmee is het hele verhaal 'ijdel' geworden, zoals Paulus al zei.

Re: Matthäus Passion

Geplaatst: 01 apr 2013, 18:31
door DDD
Waaruit leid je af dat de opstanding wordt weggemoffeld?

Re: Matthäus Passion

Geplaatst: 01 apr 2013, 19:01
door helma
En ze hebben het avondmaal gevierd....
ik heb er toch ontzettend veel moeite mee.

Re: Matthäus Passion

Geplaatst: 01 apr 2013, 19:48
door Mara
helma schreef:En ze hebben het avondmaal gevierd....
ik heb er toch ontzettend veel moeite mee.
Wat bedoel je nu Helma, The Passion of the M.P?
Het gaat door elkaar lopen.
Ik heb met beide nog steeds moeite.

Re: Matthäus Passion

Geplaatst: 01 apr 2013, 20:24
door Bonny
Mara schreef:
helma schreef:En ze hebben het avondmaal gevierd....
ik heb er toch ontzettend veel moeite mee.
Wat bedoel je nu Helma, The Passion of the M.P?
Het gaat door elkaar lopen.
Ik heb met beide nog steeds moeite.
Helma bedoeld waarschijnlijk het naspelen van het avondmaal.

Re: Matthäus Passion

Geplaatst: 01 apr 2013, 22:15
door Mara
Bonny schreef:
Mara schreef:
helma schreef:En ze hebben het avondmaal gevierd....
ik heb er toch ontzettend veel moeite mee.
Wat bedoel je nu Helma, The Passion of the M.P?
Het gaat door elkaar lopen.
Ik heb met beide nog steeds moeite.
Helma bedoeld waarschijnlijk het naspelen van het avondmaal.
De vraag was, bedoelde Helma in the Passion of in de M.P.?
Niet dat het voor mij enig verschil maakt, ik zou het beide laakbaar vinden.

Re: Matthäus Passion

Geplaatst: 01 apr 2013, 22:37
door Zita
Mara schreef:
Bonny schreef:
Mara schreef:
helma schreef:En ze hebben het avondmaal gevierd....
ik heb er toch ontzettend veel moeite mee.
Wat bedoel je nu Helma, The Passion of the M.P?
Het gaat door elkaar lopen.
Ik heb met beide nog steeds moeite.
Helma bedoeld waarschijnlijk het naspelen van het avondmaal.
De vraag was, bedoelde Helma in the Passion of in de M.P.?
Niet dat het voor mij enig verschil maakt, ik zou het beide laakbaar vinden.
In de Matthäus Passion wordt er niets nagespeeld. Het evangelie wordt woordelijk gezongen. Het koor of de solisten reageren daarop met een koraal of recitatief. Zie de tekst die ik eerder plaatste.