Christelijke vrijheid.

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Christelijke vrijheid.

Bericht door Mara »

Simon schreef:
Mara schreef:
Simon schreef:
Mara schreef:Wat wil je nu zeggen Simon, dat iedere vrouw met enorme hoed op, boven haar man uittorent?
Ben jij nu voor of tegen die hoed?
Is een hoed een teken van onderdanigheid, is mijn vraag.
Je ontwijkt mijn vraag. En jij bent allergisch voor onderdanigheid, alhoewel je geen vrouw bent.
Ik zet die hoed niet persé op omdat ik onderdanig ben aan mijn man, maar het is voor een vrouw een oneer om met een ongedekt hoofd in Gods Huis te verkeren.
Dus nogmaals, een vrouw wel of geen hoed op tijdens een eredienst?
Als jij niet weet waaróm het een oneer is om zonder bedekking op het hoofd tijdens een bijeenkomst te zijn, heeft het geen nut er over te twisten.
dat was de geoonte van Paulus niet, en daar hou iik me liever aan.

Een kerk is trouwens niet God's Huis, maar een verzameling stenen en cement.
God's koninkrijk leeft in de geest Zijner gemeente.
Hand 7:48
Maar waarom blijf je er dan zo over doorzagen? En voornamelijk de negatieve aspecten van de hoed :fi (duur, groot, terwijl dat verhoudingsgewijs een kleine groep vrouwen is)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8960
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Christelijke vrijheid.

Bericht door J.C. Philpot »

Mara schreef:Maar waarom blijf je er dan zo over doorzagen? En voornamelijk de negatieve aspecten van de hoed :fi (duur, groot, terwijl dat verhoudingsgewijs een kleine groep vrouwen is)
De hoofddeksels die in "mijn" gemeente worden worden gedragen (helaas dragen niet alle dames die) zijn inderdaad redelijk normaal qua omvang en eenvoudig, al ken ik het fenomeen wel. Het beeld wat Simon schetst herken ik dus ook niet als zijnde algemeen in mijn eigen omgeving.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Christelijke vrijheid.

Bericht door Mara »

J.C. Philpot schreef:
Mara schreef:Maar waarom blijf je er dan zo over doorzagen? En voornamelijk de negatieve aspecten van de hoed :fi (duur, groot, terwijl dat verhoudingsgewijs een kleine groep vrouwen is)
De hoofddeksels die in "mijn" gemeente worden worden gedragen (helaas dragen niet alle dames die) zijn inderdaad redelijk normaal qua omvang en eenvoudig, al ken ik het fenomeen wel. Het beeld wat Simon schetst herken ik dus ook niet als zijnde algemeen in mijn eigen omgeving.
Zo kun je van elk ding de uitwassen benoemen, om het in het negatieve te trekken.
Als we nu gewoon bij het gemiddelde blijven, dus in dit geval, een normale hoed, niet te groot, niet te duur, en we gaan daarvan uit?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Christelijke vrijheid.

Bericht door jakobmarin »

schipper schreef:Als je buiten de landsgrenzen komt wordt dit op verschillende manieren gedaan.
Wij komen regelmatig in Russisch-Duitse baptisten gemeenten in Duitsland, daar is het een toonbeeld van eenvoud in kleding en hoofdbedekking.
Er worden daar eenvoudige (nette) hoofddoekjes tijdens de dienst opgedaan maar ook bij het bidden en danken voor en na het eten!
In Zwitzerland hebben wij kontakt met een lid van de Evangeliums Bruderverein en daar heerst ook veel eenvoud bij de mensen maar dragen de vrouwen geen hoofddeksel.
Hier wordt het lange haar gezien als de macht op het hoofd van een vrouw.
Dit wil ik er mee zeggen, ik denk dat er ook een stukje gewoonte bij komt maar dat die gewoonte wel in acht moet worden genomen en dat we geen aanstoot zullen zijn voor de overige kerkgangers cq kerkeraad.
1 ding weet ik zeker, als er eenvoud is dwingt dat respect af. (Bij mij altans)
Onder de jonge meiden zie je trouwens ook steeds vaker dat ze hun hoed/muts 'vergeten'. Zo lang zal het niet meer duren, denk ik, dat het binnen de GerGem ook niet meer zo'n probleem zal zijn als je als dame zonder hoofddeksel in kerk zit. Op catechisatie hoeft het ook niet meer.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23846
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Christelijke vrijheid.

Bericht door refo »

jakobmarin schreef:
schipper schreef:Als je buiten de landsgrenzen komt wordt dit op verschillende manieren gedaan.
Wij komen regelmatig in Russisch-Duitse baptisten gemeenten in Duitsland, daar is het een toonbeeld van eenvoud in kleding en hoofdbedekking.
Er worden daar eenvoudige (nette) hoofddoekjes tijdens de dienst opgedaan maar ook bij het bidden en danken voor en na het eten!
In Zwitzerland hebben wij kontakt met een lid van de Evangeliums Bruderverein en daar heerst ook veel eenvoud bij de mensen maar dragen de vrouwen geen hoofddeksel.
Hier wordt het lange haar gezien als de macht op het hoofd van een vrouw.
Dit wil ik er mee zeggen, ik denk dat er ook een stukje gewoonte bij komt maar dat die gewoonte wel in acht moet worden genomen en dat we geen aanstoot zullen zijn voor de overige kerkgangers cq kerkeraad.
1 ding weet ik zeker, als er eenvoud is dwingt dat respect af. (Bij mij altans)
Onder de jonge meiden zie je trouwens ook steeds vaker dat ze hun hoed/muts 'vergeten'. Zo lang zal het niet meer duren, denk ik, dat het binnen de GerGem ook niet meer zo'n probleem zal zijn als je als dame zonder hoofddeksel in kerk zit. Op catechisatie hoeft het ook niet meer.
Op catechisatie 'hoeft' het in Gouda al minstens sinds 1972 niet meer.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Christelijke vrijheid.

Bericht door Ditbenik »

jakobmarin schreef:
schipper schreef:Als je buiten de landsgrenzen komt wordt dit op verschillende manieren gedaan.
Wij komen regelmatig in Russisch-Duitse baptisten gemeenten in Duitsland, daar is het een toonbeeld van eenvoud in kleding en hoofdbedekking.
Er worden daar eenvoudige (nette) hoofddoekjes tijdens de dienst opgedaan maar ook bij het bidden en danken voor en na het eten!
In Zwitzerland hebben wij kontakt met een lid van de Evangeliums Bruderverein en daar heerst ook veel eenvoud bij de mensen maar dragen de vrouwen geen hoofddeksel.
Hier wordt het lange haar gezien als de macht op het hoofd van een vrouw.
Dit wil ik er mee zeggen, ik denk dat er ook een stukje gewoonte bij komt maar dat die gewoonte wel in acht moet worden genomen en dat we geen aanstoot zullen zijn voor de overige kerkgangers cq kerkeraad.
1 ding weet ik zeker, als er eenvoud is dwingt dat respect af. (Bij mij altans)
Onder de jonge meiden zie je trouwens ook steeds vaker dat ze hun hoed/muts 'vergeten'. Zo lang zal het niet meer duren, denk ik, dat het binnen de GerGem ook niet meer zo'n probleem zal zijn als je als dame zonder hoofddeksel in kerk zit. Op catechisatie hoeft het ook niet meer.
Dat hoefde sinds het Nieuwe Testament niet meer. Paulus schrijft over de samenkomst van de gemeente en die context over de hoofdbedekking. Daar valt de catechisatie niet onder.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Christelijke vrijheid.

Bericht door jakobmarin »

Ditbenik schreef:Dat hoefde sinds het Nieuwe Testament niet meer. Paulus schrijft over de samenkomst van de gemeente en die context over de hoofdbedekking. Daar valt de catechisatie niet onder.
Bij Catechisatie komt toch ook (een deel van) de gemeente samen?
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Christelijke vrijheid.

Bericht door Ditbenik »

jakobmarin schreef:
Ditbenik schreef:Dat hoefde sinds het Nieuwe Testament niet meer. Paulus schrijft over de samenkomst van de gemeente en die context over de hoofdbedekking. Daar valt de catechisatie niet onder.
Bij Catechisatie komt toch ook (een deel van) de gemeente samen?
Jawel, maar dat is iets anders dan de samenkomst van de gemeente.
seuter
Berichten: 92
Lid geworden op: 26 nov 2008, 23:42

Re: Christelijke vrijheid.

Bericht door seuter »

bmloor schreef:Er is tegen mij gezegt dat het dragen van een bedekking tijdens het gebed en de profetie onder de Christelijke vrijheid valt en dat het een bijzaak is.

hier heb ik persoonlijk moeite mee. omdat het betekend dat je of onder het gezag van Christus valt of niet en voor eigen rekening staat.
wel is er een vrijheid met betrekking tot de gemeente je bent tot oneer voor je eigen hooft.

moeilijk vind ik dan wel hoe hier mee om te gaan met mensen die zich niet bekommeren om de schande en zonder macht op het hoofd aan het heiligavondmaal gaan.

mijn vraag is kun je het wel Christelijke vrijheid noemen of meer vrijheid om toch in de kerk te komen maar wel bekering vereist? het Christelijke hoort er dan niet bij! en het dan ook geen bijzaak noemen.
Zie SV 1 Korinthiërs 11 vers 15 met kanttekeningen en annotaties :
15 Maar zo een vrouw lang haar draagt, dat het haar een eer is? Omdat het lange haar voor 35een deksel haar is gegeven.
35 Gr. een omwerpsel, namelijk om haar te dienen tot een deksel, en dienvolgens ook tot een teken van onderdanigheid, hetwelk dan eer voor haar is, dat zij dezelve haar onderdanigheid, volgens de ordinantie Gods, daarmede bekent.
Zie ook SV Galaten 5 vers 13 met kanttekeningen en annotaties :
13 Want gij zijt 46tot vrijheid 47geroepen, broeders; lalleenlijk 48gebruikt de vrijheid niet tot 49een oorzaak voor het vlees, maar 50dient elkander door de liefde.

46 Zie vers 1.

47 Namelijk van God en van Christus. Zie vers 8. Gal. 1:6.

48 Tevoren heeft hij hen vermaand om standvastig te blijven bij de christelijke vrijheid; hier vermaant hij hen voorts tot het recht gebruik derzelve.

49 Dat is, om deze vrijheid te misbruiken tot volbrenging van de begeerlijkheden des vleses en tot een dekmantel der zonden, 1 Petr. 2:16.

50 Dat is, hoewel gij vrij zijt van de dienstbaarheid der wet, zo moet gij evenwel elkander de diensten der liefde betonen. Want hoewel gij vrij zijt van de wet der ceremoniën, zo zijt gij niet vrij van de wet der liefde, Rom. 13:8. 1 Petr. 2:17.1 Kor. 8:9. 1 Petr. 2:16. Jud. vs. 4.
Samenvattend kunnen we voorzichtig concluderen dat het lange haar afdoende is, alleen door rekening te houden met onze typische (ge-)(re-)form(-eerde)atorische gewoonte/cultuur, dragen we een extra deksel om de betekenis kracht bij te zetten. Het is daarom ook verwarrend als mannen met de pet of hoed op bidden. Zeker voor de engelen. Een engel weet het werk der zaligheid niet en is begerig om daarin in te blikken (zie ook de houding van de engelen van boven het verzoendeksel van de ark des verbonds in het Oude Testament). Verder voeren de engelen ook bevelen uit o.b.v. het uiterlijk zicht. Zie b.v. de 10e plaag in Egypte, waarbij de posten van de huizen van de Israelieten moesten bestreken zijn met bloed, wil de engel voorbijgaan. We moeten dus over het algemeen geen twijfel hebben of we met een vrouw- of met een manpersoons te maken hebben (behoudens om gezondheidsredenen uiteraard).
prakken
Berichten: 46
Lid geworden op: 04 jun 2012, 15:39

Re: Christelijke vrijheid.

Bericht door prakken »

Simon schreef:
Bert Mulder schreef:Christelijke vrijheid is om de EK te mogen volgen, zonder er aan verslaafd te zijn...

(dit betekend NIET de Dag des Heeren er aan besteden!)
Hier wraakt zich de wettisch georienteerde leer weer eens.
De gelovige heeft volgens mij geen behoefte om naar dergelijke rommel te kijken, die voortdurend doorspekt is van krachttermen, ondergekliederde en schaars geklede lichamen, die voor pathetisch hoge bedragen een bal in een net proberen te schieten, enfin, waartoe nog argumenten aanvoeren?(zonder te oordelen, maar vraag jezelf eens af, waarom wil je hiernaar kijken, is het alles niet ter glorie van menselijke prestatie en het beter willen zijn dan een ander)
Dan nog een OT verschil tussen de doordeweekse dag en de (vermeende) sabbat maken is helemaal het toppunt.
Het grote verschil tussen de slaafse volging der 10 geboden, waarin de sabbat nog vermeld wordt, en de geboden van Jezus, die verder reiken dan dat (zelfs de gedachte aan een andere vrouw is al overspel!)komt hier tot uiting.
In deze herhaalde geboden door Jezus en Zijn uitleg en verduidelijking ervan komt de ''sabbat'' dan ook niet eens meer voor.
Wie Hem toebehoort gedenkt Hem dan ook iedere dag, lijkt me.
grappig.. De Dag des Heeren gaat niet over de wekelijkse Sabbat of wekelijkse eerste dag van de week :)

en als we God willen liefhebben (grootste gebod) dan kan dat zo..

ex 20:6 en die barmhartigheid doe aan duizenden van hen die Mij liefhebben en mijn geboden onderhouden.

deut 5:10 en die barmhartigheid doe aan duizenden van hen die Mij liefhebben en mijn geboden onderhouden.

deut 7:9 opdat gij zoudt weten, dat de HERE, uw God, de enige God is, de trouwe God, die het verbond en de goedertierenheid houdt jegens wie Hem liefhebben en zijn geboden onderhouden, tot in duizend geslachten

deut 11:13 Indien gij nu aandachtig luistert naar de geboden, die ik u heden opleg, zodat gij de HERE, uw God, liefhebt en Hem dient met uw ganse hart en uw ganse ziel

deut 11:22 Want indien gij heel dit gebod, dat ik u heden opleg, zeer naarstig onderhoudt, de HERE, uw God, liefhebt, in al zijn wegen gaat en Hem aanhangt

deut 30:16 doordat ik u heden gebied de HERE, uw God, lief te hebben door in zijn wegen te wandelen en zijn geboden, inzettingen en verordeningen te onderhouden, opdat gij leeft en talrijk wordt en de HERE, uw God, u zegene in het land, dat gij in bezit gaat nemen.

lev 19:18 Gij zult niet wraakzuchtig en haatdragend zijn tegenover de kinderen van uw volk, maar uw naaste liefhebben als uzelf: Ik ben de HERE.

neh 1:5 en zeide: Ach, HERE, God des hemels, grote en geduchte God, die het verbond en de goedertierenheid gestand doet jegens hen die U liefhebben en uw geboden onderhouden

dan 9:4 En ik bad tot de HERE, mijn God, en deed schuldbelijdenis en zeide: Ach Here, Gij grote en geduchte God, die vasthoudt aan het verbond en de goedertierenheid jegens hen die U liefhebben en uw geboden bewaren

mat 22:35-37 en één van hen, een wetgeleerde, vroeg, om Hem te verzoeken: 36 Meester, wat is het grote gebod in de wet? 37 Hij zeide tot hem: Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand.

mat 10:39 Wie zijn leven vindt, zal het verliezen, maar wie zijn leven verliest om Mijnentwil, zal het vinden.

mat 16:25 Want ieder, die zijn leven zal willen behouden, die zal het verliezen; maar ieder, die zijn leven verloren heeft om Mijnentwil, die zal het vinden.

john 14:15 Wanneer gij Mij liefhebt, zult gij mijn geboden bewaren.

john 14:21 Wie mijn geboden heeft en ze bewaart, die is het, die Mij liefheeft; en wie Mij liefheeft, zal geliefd worden door mijn Vader en Ik zal hem liefhebben en Mijzelf aan hem openbaren

rom 13:9 Want de geboden: gij zult niet echtbreken, gij zult niet doodslaan, gij zult niet stelen, gij zult niet begeren en welk ander gebod er ook zij, worden samengevat in dit woord: gij zult uw naaste liefhebben als uzelf.

1 john 5:2-3 Hieraan onderkennen wij, dat wij de kinderen Gods liefhebben, wanneer wij God liefhebben en zijn geboden doen. 3 Want dit is de liefde Gods, dat wij zijn geboden bewaren. En zijn geboden zijn niet zwaar

2 john 1:6 En dit is de liefde, dat wij naar zijn geboden wandelen. Dit is het gebod, gelijk gij het van den beginne gehoord hebt, dat gij daarin moet wandelen.
seuter
Berichten: 92
Lid geworden op: 26 nov 2008, 23:42

Re: Christelijke vrijheid.

Bericht door seuter »

Citaat uit SV 1 Korinthiers 8 vers 12 (dan ook in zijn context en de annotaties):
12 Doch gijlieden alzo tegen de broeders zondigende, en hun zwakke consciëntie 33kwetsende, zondigt 34tegen Christus.

33 Gr. slaande; hetwelk een zaak is van grote onbarmhartigheid, de consciëntie van zodanigen, die van zichzelve zwak is, met slaan of kwetsen nog zwakker maken en gelijk als doden.

34 Namelijk Wiens leden zij zijn. Zie Hand. 9:4.
Citaat uit SV Romeinen 14 vers 19 (dan ook in zijn context en de annotaties):
19 Zo dan, laat ons 90najagen 91hetgeen tot den vrede en hetgeen tot de 92stichting 93onder elkander dient.

90 Gr. vervolgen, dat is, op alle manieren zoeken. Zie dergelijke Ps. 34:15.

91 Dat is, laat ons alle middelen aanwenden om vrede onder de gelovigen te houden; en vlieden al wat denzelven zou kunnen verbreken of verhinderen.

92 Een gelijkenis genomen van het opbouwen van een huis of tempel, dat is, laat ons trachten naar hetgeen waardoor de kerke Gods, die het huis is des levenden Gods, 1 Tim. 3:15. Hebr. 3:6, mag opgebouwd en gesticht worden, Matth. 16:18. 1 Kor. 3:9. 2 Kor. 13:10. Ef. 4:12. 1 Tim. 1:4.

93 Dat is, aan weerszijden, elk toebrengende wat tot stichting der gemeente dienstig is, de zwakken met toenemen in de kennis der christelijke vrijheid, en niet te veroordelen de anderen; en de sterken in het aannemen van de zwakken, met vermijden van ergernis en van verachting der zwakken.
Ik begrijp sommigen op dit forum niet echt goed.
Christelijke vrijheid is ook :
Uit dankbaarheid de sabbat te vieren, vrijdag van zonsondergang tot zaterdag zonsondergang, rustdag en daardoor de heilige wet lief te hebben (= eeuwigdurend en door Christus van de vloek ontdaan) en tergelijkertijd de 1e dag van de week, zondag, laat na de sabbat tot zonsondergang zondagavond, de dag der dagen, de opstandingsdag van Christus lief te hebben. Het is maar hoe je het invult : joods OT, joods Nieuwtestamentisch, christelijk OT, christelijk Nieuwtestamentisch...
Botst de dagindeling van een NT bekeerde jood met die van een NT christelijk bekeerde dan niet met elkaar ? Concreet:zonsondergang tot zonsondergang tegenover 0.00uur tot 0.00 uur ?
Het zijn maar middelmatige zaken, maar houd toch op een liefdevolle manier rekening met elkaar. Beiden zijn oprechte dienaars van de Heere Jezus Christus. Beiden stellen Hem in het middelpunt. Of niet ? Wat gaan we dan doen als we in Israël een bekeerde Jood ontmoeten en samen in 1 huis samenleven voor meerdere dagen of weken ?
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Christelijke vrijheid.

Bericht door Gian »

J.C. Philpot schreef:
caprice schreef:Christelijke vrijheid wordt veel verward met vleselijke (zelfbehagende en zelfdienende) vrijheid.
Dat denk ik ook, ja.
Ik denk dat vooral de wettische christen christelijke vrijheid verwart met vleselijke vrijheid.
Echte christelijke vrijheid komt voort uit het geloof. Christelijke vrijheid is geen doel op zich maar een gevolg.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Christelijke vrijheid.

Bericht door jakobmarin »

Rijden op zondag onder voorwaarden geoorloofd’

Het gebruik maken van een vervoersmiddel op zondag blijft beschouwd worden als een ‘ontheiliging van Gods dag’,
maar wordt door de kerkenraad van de Jachin Boazkerk onder voorwaarden wel toegestaan.
Dat staat vermeld in het laatste kerkblad van de plaatselijke Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland.
Landelijk is het gebruik van auto of fiets om naar de kerk te gaan, gebruikelijk geworden. Ook binnen de Oud Gereformeerde Gemeenten.
Al wordt er wel op toegezien dat kerkgangers niet uitwijken naar een andere plaats als hun eigen gemeente vacant is en er in een naburige gemeente wel een predikant staat.
Ondanks landelijke ontwikkelingen is op Urk in meerdere kerken ‘lopen naar de kerk’ nog steeds de norm.
Toch staat dat gebruik door de groei van Urk onder druk. Terwijl het dorp aan de oostkant hard groeit, bevinden de meeste kerken zich nog steeds aan de rand van het Oude Dorp.

Groter
De kerkenraad heeft besloten om in bepaalde gevallen het gebruik van een vervoersmiddel voor eigen verantwoordelijkheid te laten:
,,De plaats onzer inwoning wordt steeds groter, wat inhoudt dat de loopafstand vooral met kinderen bezwaarlijk kan worden, met name als de weersomstandigheden ongunstig zijn.”

Censuur
Buiten kerktijd kan auto- of fietsrijden reden blijven tot censuur.
De kerkenraad wijst erop dat in de Petrus Dathenusschool de mogelijkheid blijft bestaan om kerkdiensten mee te luisteren.
Twee gezinnen van buiten Urk, die op zondag al met de auto naar Urk kwamen om de diensten bij te wonen, mogen nu ook formeel lid worden.
Bron: http://www.opurk.nl/nieuws/algemeen/233 ... geoorloofd
Ik kan er niet aan doen, maar als ik deze soort dingen lees, moet ik altijd denken aan de teksten "lerende leringen, die geboden zijn der mensen"

En wat Paulus zegt in Kol2:
Als u dan met Christus de grondbeginselen van de wereld bent afgestorven,
waarom laat u zich dan, alsof u nog in de wereld leeft, bepalingen opleggen als: Pak niet, proef niet en raak niet aan?
Dit zijn allemaal dingen die door het gebruik vergaan; ze zijn ingevoerd volgens de geboden en leringen van de mensen.
Deze dingen hebben wel een schijnreden van wijsheid, door eigenwillige godsdienst en nederigheid, en verachting van het lichaam,
maar ze zijn zonder enige waarde en dienen tot verzadiging van het vlees.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
ejvl
Berichten: 5745
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Christelijke vrijheid.

Bericht door ejvl »

Het is een gebruik, een traditie.
Gebruik of traditie hoeft niet verkeerd te zijn.
Wel als het censurabel is, ik kan me overigens niet voorstellen dat het censurabel is om op zondag te gaan autorijden of te fietsen buiten naar de kerk toe om...
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Christelijke vrijheid.

Bericht door SecorDabar »

J.C. Philpot schreef:
caprice schreef:Christelijke vrijheid wordt veel verward met vleselijke (zelfbehagende en zelfdienende) vrijheid.
Dat denk ik ook, ja.
Hier ben ik het ook mee eens.

De één zal een nauwere consciëntie hebben dan de ander
als het om bijkomstige zaken gaat.
Een ander hoeft dan daarom niet om bijkomstige
zaken be-oordeeld te worden.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Plaats reactie