Doel van het huwelijk

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door eilander »

Zeeuw schreef:
eilander schreef:Onze ervaring: het is een absoluut misverstand om te denken dat een zegen ontvangen, betekent dat je altijd blij en gelukkig bent. Je kunt ook een zegen ontvangen in de weg van gehoorzaamheid.

Ik zeg niet dat wij nooit met dit onderwerp geworsteld hebben, integendeel. Maar voor onszelf weten we heel goed dat dit Gods weg was. En dan mag je elke dag Zijn hulp verwachten, ook als de taak van opvoeding soms zwaar is. Het is echt niet bijbels om te zeggen: dan wordt het te zwaar, dus ontloop ik dat. Als we érgens Gods hulp in ervaren hebben, is het wel daarin dat Hij heeft geholpen waar je vooraf dacht: hoe moeten we dit ooit redden?

En natuurlijk... er zijn ook veel momenten dat je geniet van de hele club. En dat je er samen om kan lachen als anderen onbeschaamd onze kinderen aan het tellen zijn. Als er dan 8 kinderen bij zijn, zeggen de kinderen soms zelf tegen die tellers: dan moet je er nog twee meerekenen die thuis zijn :)
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Er zijn absoluut omstandigheden waarin het duidelijk is dat de draagkracht van (1 van) de ouders tekort gaat schieten. En dat mag je m.i. ook in biddend opzicht dan aan de Heere voorleggen en daarin met Hem een andere keuze maken dan hier door sommigen lijkt te worden voorgestaan.
Dan verschillen we daarover van mening.
Online
DDD
Berichten: 28732
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door DDD »

merel schreef:
HersteldHervormd schreef:
Hier hebben we het vaker over gehad, ik verwijs je graag terug naar eerdere gesprekken.
Nee, jij gilt af en toe, zonder enige inhoudelijke reactie, wat over de schutting.
Eens. Ik vind dit echt onbehoorlijk. Merel neemt gewoon deel aan het gesprek met een zinnige bijdrage.

Gelukkig heb je het later onderbouwd, maar zoals Mistig in een ander draadje al iets dergelijks schreef: ik lees zelden iets van merel dat niet breed in de gereformeerde gezindte gedeeld wordt.

Ik denk dat je zelf als lid van een tamelijk uitzonderlijk kerkverband daar een bijzondere visie op hebt. Vergeet niet dat de HHK enkele jaren geleden is ontstaan uit een serie scherpslijpers. De gemiddelde kerk in de gereformeerde gezindte bevat meer gematigde mensen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33313
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Tiberius »

Dat laatste ben ik denk ik niet met je eens, DDD.
Of: wat bedoel je met 'de gemiddelde kerk in de gereformeerde gezindte'?
merel
Berichten: 9845
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door merel »

Zeeuw schreef:
eilander schreef:Onze ervaring: het is een absoluut misverstand om te denken dat een zegen ontvangen, betekent dat je altijd blij en gelukkig bent. Je kunt ook een zegen ontvangen in de weg van gehoorzaamheid.

Ik zeg niet dat wij nooit met dit onderwerp geworsteld hebben, integendeel. Maar voor onszelf weten we heel goed dat dit Gods weg was. En dan mag je elke dag Zijn hulp verwachten, ook als de taak van opvoeding soms zwaar is. Het is echt niet bijbels om te zeggen: dan wordt het te zwaar, dus ontloop ik dat. Als we érgens Gods hulp in ervaren hebben, is het wel daarin dat Hij heeft geholpen waar je vooraf dacht: hoe moeten we dit ooit redden?

En natuurlijk... er zijn ook veel momenten dat je geniet van de hele club. En dat je er samen om kan lachen als anderen onbeschaamd onze kinderen aan het tellen zijn. Als er dan 8 kinderen bij zijn, zeggen de kinderen soms zelf tegen die tellers: dan moet je er nog twee meerekenen die thuis zijn :)
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Er zijn absoluut omstandigheden waarin het duidelijk is dat de draagkracht van (1 van) de ouders tekort gaat schieten. En dat mag je m.i. ook in biddend opzicht dan aan de Heere voorleggen en daarin met Hem een andere keuze maken dan hier door sommigen lijkt te worden voorgestaan.
En waarom zou het alleen fysieke en mentale draagkracht moeten zijn? Er zijn toch ook andere overwegingen die hierin een rol spelen? Daarnaast ben ik van mening dat als men het 'over aantallen' heeft de vrouw hierin over het algemeen leidend moet zijn.

Mijn ( mannelijke) collega is hierin zijn vrouw tegemoet gekomen. Zij werken beiden 4 dagen en zij vindt zwangerschap en babytijd emotioneel heel zwaar. Hij wilde graag nog een 3e kind. Zij zag dit niet zitten. Hij ving tijdens de zwangerschap de andere twee meer op dan zij en ook na de bevalling deed hij alle nachtvoedingen.
Laatst gewijzigd door merel op 08 sep 2021, 11:08, 5 keer totaal gewijzigd.
Online
DDD
Berichten: 28732
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door DDD »

De gemiddelde CGK, PKN GB, (O)GG(iN) en aanverwante kerken, en ook de HHK natuurlijk. Dus zeg de achterban van de reformatorische scholen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33313
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Tiberius »

DDD schreef:De gemiddelde CGK, PKN GB, (O)GG(iN) en aanverwante kerken, en ook de HHK natuurlijk. Dus zeg de achterban van de reformatorische scholen.
Hm, daar zitten ook wel scherpslijpers tussen hoor.
merel
Berichten: 9845
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door merel »

Panny schreef:De NPV heeft een keuze hulp over dit thema om je te helpen hierover een mening te vormen: https://www.npvzorg.nl/producten/keuzeh ... conceptie/
Stimuleert de NPV met name 'natuurlijke' methodes?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door eilander »

merel schreef:
Panny schreef:De NPV heeft een keuze hulp over dit thema om je te helpen hierover een mening te vormen: https://www.npvzorg.nl/producten/keuzeh ... conceptie/
Stimuleert de NPV met name 'natuurlijke' methodes?
Ik zie daar echt geen enkel verschil in. Dan heb ik het natuurlijk niet over een zwangerschapsafbreking, maar daarover zullen we hier geen discussie hebben. Voorbehoedsmiddelen of periodieke onthouding hebben maar één doel, alle mooie woorden ten spijt. En dat doel vind ik - uitzonderingen daargelaten - niet bijbels.
Online
DDD
Berichten: 28732
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door DDD »

Tiberius schreef:
DDD schreef:De gemiddelde CGK, PKN GB, (O)GG(iN) en aanverwante kerken, en ook de HHK natuurlijk. Dus zeg de achterban van de reformatorische scholen.
Hm, daar zitten ook wel scherpslijpers tussen hoor.
Natuurlijk. Ik heb het over het gemiddelde en dat merel daarbij niet uit de toon valt.
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door HersteldHervormd »

DDD schreef:
merel schreef:
HersteldHervormd schreef:
Hier hebben we het vaker over gehad, ik verwijs je graag terug naar eerdere gesprekken.
Nee, jij gilt af en toe, zonder enige inhoudelijke reactie, wat over de schutting.
Eens. Ik vind dit echt onbehoorlijk. Merel neemt gewoon deel aan het gesprek met een zinnige bijdrage.

Gelukkig heb je het later onderbouwd, maar zoals Mistig in een ander draadje al iets dergelijks schreef: ik lees zelden iets van merel dat niet breed in de gereformeerde gezindte gedeeld wordt.

Ik denk dat je zelf als lid van een tamelijk uitzonderlijk kerkverband daar een bijzondere visie op hebt. Vergeet niet dat de HHK enkele jaren geleden is ontstaan uit een serie scherpslijpers. De gemiddelde kerk in de gereformeerde gezindte bevat meer gematigde mensen.
Wat jij zinnig noemt, is relatief. Dus we kunnen concluderen dat jij het gewoon eens bent met merel. Meer niet, minder ook niet.

Ik wil merel ook helemaal niet afwimpelen, ik zeg alleen dat ik vind dat zij erg vaak een tegendraadse mening hebt. En omdat zij er, gevoelsmatig, met een gestrekt been in gaat, dit wel eens door andere anti-refo overkomt.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Mara »

merel schreef: Mijn ( mannelijke) collega is hierin zijn vrouw tegemoet gekomen. Zij werken beiden 4 dagen en zij vindt zwangerschap en babytijd emotioneel heel zwaar. Hij wilde graag nog een 3e kind. Zij zag dit niet zitten. Hij ving tijdens de zwangerschap de andere twee meer op dan zij en ook na de bevalling deed hij alle nachtvoedingen.
En mag ik vragen of deze mensen christelijk zijn?
Persoonlijk - dat is mijn mening dus - vind ik het nogal egoïstisch gedacht van deze moeder.
Om alle nachtvoedingen aan je man over te laten.
Als er verder geen zwaarwegende redenen zijn dan "ze zag dit niet zitten".
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door HersteldHervormd »

DDD schreef:
Tiberius schreef:
DDD schreef:De gemiddelde CGK, PKN GB, (O)GG(iN) en aanverwante kerken, en ook de HHK natuurlijk. Dus zeg de achterban van de reformatorische scholen.
Hm, daar zitten ook wel scherpslijpers tussen hoor.
Natuurlijk. Ik heb het over het gemiddelde en dat merel daarbij niet uit de toon valt.
Jij vind dat merel een doorsnee refo is?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Online
DDD
Berichten: 28732
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door DDD »

HersteldHervormd schreef:
DDD schreef:
merel schreef:
HersteldHervormd schreef:
Hier hebben we het vaker over gehad, ik verwijs je graag terug naar eerdere gesprekken.
Nee, jij gilt af en toe, zonder enige inhoudelijke reactie, wat over de schutting.
Eens. Ik vind dit echt onbehoorlijk. Merel neemt gewoon deel aan het gesprek met een zinnige bijdrage.

Gelukkig heb je het later onderbouwd, maar zoals Mistig in een ander draadje al iets dergelijks schreef: ik lees zelden iets van merel dat niet breed in de gereformeerde gezindte gedeeld wordt.

Ik denk dat je zelf als lid van een tamelijk uitzonderlijk kerkverband daar een bijzondere visie op hebt. Vergeet niet dat de HHK enkele jaren geleden is ontstaan uit een serie scherpslijpers. De gemiddelde kerk in de gereformeerde gezindte bevat meer gematigde mensen.
Wat jij zinnig noemt, is relatief. Dus we kunnen concluderen dat jij het gewoon eens bent met merel. Meer niet, minder ook niet.

Ik wil merel ook helemaal niet afwimpelen, ik zeg alleen dat ik vind dat zij erg vaak een tegendraadse mening hebt. En omdat zij er, gevoelsmatig, met een gestrekt been in gaat, dit wel eens door andere anti-refo overkomt.
Dat ben ik echt niet met je eens. Ik noem één voorbeeld, maar er zijn er zeker tien. Valcke bijvoorbeeld schrijft hier veel dingen waar ik het niet mee eens ben. Ik zal het ook met veel dingen die hij vindt wel eens zijn, maar hij kiest zijn onderwerpen op die manier dat hij reageert op afwijkingen van zijn ideaalbeeld van een gereformeerde.

Ik ben in zijn ogen vrijzinnig, en daarom zijn we het vaak niet eens. Daarom zijn het nog wel zinnige reacties.

Het punt is naar mijn idee meer dat jij zelf de neiging hebt om mensen met wie jij het niet eens bent, als tegendraads te zien. Maar dat kan natuurlijk ook een cirkelredenering zijn. :)

En ik vind niet dat merel een doorsnee refo is, maar laten we zeggen een drie op een tienpuntsschaal van links tot rechts, en jij een acht.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef:
DDD schreef:De gemiddelde CGK, PKN GB, (O)GG(iN) en aanverwante kerken, en ook de HHK natuurlijk. Dus zeg de achterban van de reformatorische scholen.
Hm, daar zitten ook wel scherpslijpers tussen hoor.
Ik bijvoorbeeld. ;)
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:En ik vind niet dat merel een doorsnee refo is, maar laten we zeggen een drie op een tienpuntsschaal van links tot rechts, en jij een acht.
En ik?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Plaats reactie