Doel van het huwelijk

TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door TSD »

eilander schreef:
merel schreef:
eilander schreef:Dat lijkt me zo helder als wat. Hier praat je samen over. Kom je er niet uit, dan doet de vrouw wat de man wil. Ik zie geen andere mogelijke invulling van wat het huwelijksformulier (en de Bijbel) zegt.
Hopelijk is de man zo verstandig om dit over onbelangrijke zaken niet zo op te laten lopen.
Ik zie zeker wel een andere invulling van hoofd van het gezin en de 'vrouw moet uiteindelijk doen wat de man zegt'is mijns inziens misbruik maken van een bijbeltekst. Ik vind dit met name gelden tav gezinsplanning. Zoals aangegeven ben ik van mening dat vooral de vouw hierin leidend is.
Je gaat uit van het conflictmodel. Ik van het harmoniemodel.
En het huwelijksformulier / de Bijbel gaat eveneens uit van het laatste. De man heeft immers de plicht om te zijn zoals Christus is voor Zijn gemeente?

Dus dan wil je als man niets anders als het allerbeste voor je vrouw. Als het goed is. (en dat strijd ook weer nooit met de wil van de Heere).

Natuurlijk is er veel gebrokenheid omdat man én vrouw beiden lang niet altijd zijn zoals ze moeten zijn, maar de zwaktes van de ene wederhelft ontslaat de andere niet van zijn/haar plicht.

Ik ben het dan ook echt oneens met de uitspraak van merel (nl. dat de vrouw leidend moet zijn in gezinsplanning). In een goed huwelijk speelt de vraag wie leidend moet zijn in de kinderwens niet (los van wat je er principieel over denkt). Je zoekt toch het beste voor elkaar en samen, biddend, de wil van de Heere? Althans, zo zou het moeten zijn en dat is in mijn ogen niet door een ander principe te vervangen.

Niet door 'de vrouw moet leidend zijn in de gezinsplanning' en ook niet door 'man wil kinderen dus vrouw moet volgen', dat zijn beiden stellingen die ver af staan (in mijn ogen) van de Bijbelse weg en niet echt wijzen op een goed huwelijk trouwens.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door eilander »

Je verwoordt mooi wat ik bedoel, @TSD.
Online
Zeeuw
Berichten: 11546
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Zeeuw »

Zeeuw schreef:
eilander schreef:
Zeeuw schreef:
eilander schreef:Onze ervaring: het is een absoluut misverstand om te denken dat een zegen ontvangen, betekent dat je altijd blij en gelukkig bent. Je kunt ook een zegen ontvangen in de weg van gehoorzaamheid.

Ik zeg niet dat wij nooit met dit onderwerp geworsteld hebben, integendeel. Maar voor onszelf weten we heel goed dat dit Gods weg was. En dan mag je elke dag Zijn hulp verwachten, ook als de taak van opvoeding soms zwaar is. Het is echt niet bijbels om te zeggen: dan wordt het te zwaar, dus ontloop ik dat. Als we érgens Gods hulp in ervaren hebben, is het wel daarin dat Hij heeft geholpen waar je vooraf dacht: hoe moeten we dit ooit redden?

En natuurlijk... er zijn ook veel momenten dat je geniet van de hele club. En dat je er samen om kan lachen als anderen onbeschaamd onze kinderen aan het tellen zijn. Als er dan 8 kinderen bij zijn, zeggen de kinderen soms zelf tegen die tellers: dan moet je er nog twee meerekenen die thuis zijn :)
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Er zijn absoluut omstandigheden waarin het duidelijk is dat de draagkracht van (1 van) de ouders tekort gaat schieten. En dat mag je m.i. ook in biddend opzicht dan aan de Heere voorleggen en daarin met Hem een andere keuze maken dan hier door sommigen lijkt te worden voorgestaan.
Dan verschillen we daarover van mening.
Ja? Jij vind dat er nooit omstandigheden zijn waarin de draagkracht van één van de ouders fysiek en/of mentaal tekort schiet?
Ik denk dat het harmoniemodel zal vinden dat dat zeker het geval kan zijn :)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door eilander »

Zeeuw schreef:
Zeeuw schreef:Ja? Jij vind dat er nooit omstandigheden zijn waarin de draagkracht van één van de ouders fysiek en/of mentaal tekort schiet?
Ik denk dat het harmoniemodel zal vinden dat dat zeker het geval kan zijn :)
Nu haal je wat dingen door elkaar, hoor.
Online
Zeeuw
Berichten: 11546
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:
Zeeuw schreef:
Zeeuw schreef:Ja? Jij vind dat er nooit omstandigheden zijn waarin de draagkracht van één van de ouders fysiek en/of mentaal tekort schiet?
Ik denk dat het harmoniemodel zal vinden dat dat zeker het geval kan zijn :)
Nu haal je wat dingen door elkaar, hoor.
Ik denk het niet. De zin van TSD 'Niet door 'de vrouw moet leidend zijn in de gezinsplanning' en ook niet door 'man wil kinderen dus vrouw moet volgen', dat zijn beiden stellingen die ver af staan (in mijn ogen) van de Bijbelse weg en niet echt wijzen op een goed huwelijk trouwens.', die jij onderschreef, vind ik daar behoorlijk mee in lijn.
Online
merel
Berichten: 9662
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door merel »

@ zeeuw heeft een punt. Jij gaf in dit topic aan dat er nooit omstandigheden zijn waarin de last voor een ouder tekort kan schieten. Daarnaast geef jij aan dat de vrouw de man in bepaalde situaties moet volgen. Dat houdt in dat als een vrouw om een bepaalde reden geen kinderen meer wil en de man ziet geen obstakels of vindt dat God kracht naar kruis geeft, de visie van de man gevolgd moet worden.

Dat is mijns inziens niet wat een hoofd van het gezin inhoudt en zeker niet geldt in het kader van gezinsplanning.

Ik had in dit topic de vraag gesteld of naast de fysieke en mentale overwegingen ook andere overwegingen een rol mogen spelen in de gezinsplanning. En heeft een huwelijk zonder kinderen geen doel?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door eilander »

merel schreef:@ zeeuw heeft een punt. Jij gaf in dit topic aan dat er nooit omstandigheden zijn waarin de last voor een ouder tekort kan schieten. Daarnaast geef jij aan dat de vrouw de man in bepaalde situaties moet volgen. Dat houdt in dat als een vrouw om een bepaalde reden geen kinderen meer wil en de man ziet geen obstakels of vindt dat God kracht naar kruis geeft, de visie van de man gevolgd moet worden.

Dat is mijns inziens niet wat een hoofd van het gezin inhoudt en zeker niet geldt in het kader van gezinsplanning.
Jullie blijven in de man een dwingeland zien. Dat mag niet, dat is onbijbels. Jullie zien het als volgt:
- je hebt een goed gesprek
- je komt er niet uit
- einde goed gesprek: ruzie. Vrouw ligt zich noodgedwongen neer bij wat de man wil.

Ik zie het als volgt:
- je hebt een goed gesprek
- je komt er niet uit
- het blijft een goed gesprek omdat je samen buigt voor wat er in de Bijbel staat en de vrouw de man volgt. Dat is de weg van gehoorzaamheid en liefde, waarbij de man geen dominante rol speelt.
merel schreef:Ik had in dit topic de vraag gesteld of naast de fysieke en mentale overwegingen ook andere overwegingen een rol mogen spelen in de gezinsplanning. En heeft een huwelijk zonder kinderen geen doel?
Jazeker. Maar een huwelijk dat zelf gekozen kinderloos blijft, kan Gods zegen niet verwachten.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door eilander »

Zeeuw schreef:
eilander schreef:
Zeeuw schreef:
Zeeuw schreef:Ja? Jij vind dat er nooit omstandigheden zijn waarin de draagkracht van één van de ouders fysiek en/of mentaal tekort schiet?
Ik denk dat het harmoniemodel zal vinden dat dat zeker het geval kan zijn :)
Nu haal je wat dingen door elkaar, hoor.
Ik denk het niet. De zin van TSD 'Niet door 'de vrouw moet leidend zijn in de gezinsplanning' en ook niet door 'man wil kinderen dus vrouw moet volgen', dat zijn beiden stellingen die ver af staan (in mijn ogen) van de Bijbelse weg en niet echt wijzen op een goed huwelijk trouwens.', die jij onderschreef, vind ik daar behoorlijk mee in lijn.
Ik ben niet slim genoeg om dit nog te snappen.
Online
Zeeuw
Berichten: 11546
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:
Zeeuw schreef:Ja? Jij vind dat er nooit omstandigheden zijn waarin de draagkracht van één van de ouders fysiek en/of mentaal tekort schiet?

Ik ben niet slim genoeg om dit nog te snappen.
Het zou helpen als je gewoon op mijn vraag zou antwoorden. Op bovenstaande heb je alleen aangegeven 'dan hebben we een andere mening'. Dat lees ik als 'deze omstandigheden zijn er nooit'. En ik geloof niet dat je dat op die manier meent. Maar als dat wel zo is, hoor ik het vast nog wel.
Laatst gewijzigd door Zeeuw op 09 sep 2021, 11:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Wim Anker »

eilander schreef:Dat lijkt me zo helder als wat. Hier praat je samen over. Kom je er niet uit, dan doet de vrouw wat de man wil. Ik zie geen andere mogelijke invulling van wat het huwelijksformulier (en de Bijbel) zegt.
Issue is dat bovenstaande het conflictmodel is terwijl je elders zegt het harmoniemodel te ambiëren.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door eilander »

Wim Anker schreef:
eilander schreef:Dat lijkt me zo helder als wat. Hier praat je samen over. Kom je er niet uit, dan doet de vrouw wat de man wil. Ik zie geen andere mogelijke invulling van wat het huwelijksformulier (en de Bijbel) zegt.
Issue is dat bovenstaande het conflictmodel is terwijl je elders zegt het harmoniemodel te ambiëren.
Huh? Zie de stappen zoals ik ze net uitleg. Dat is echt geen conflictmodel.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door eilander »

Zeeuw schreef:
eilander schreef:
Zeeuw schreef:Ja? Jij vind dat er nooit omstandigheden zijn waarin de draagkracht van één van de ouders fysiek en/of mentaal tekort schiet?

Ik ben niet slim genoeg om dit nog te snappen.
Het zou helpen als je gewoon op mijn vraag zou antwoorden. Op bovenstaande heb je alleen aangegeven 'dan hebben we een andere mening'. Dat lees ik als 'deze omstandigheden zijn er nooit'. En ik geloof niet dat je dat op die manier meent. Maar als dat wel zo is, hoor ik het vast nog wel.
'Nooit' is wel heel weinig. Maar als ik de kinderaantallen in de gezindte zie, geloof ik dat dit argument te vaak van stal wordt gehaald. Net zoals andere argumenten. Wie in de weg van de Heere gaat, mag Zijn zegen en hulp verwachten. Anders niet.
Online
Zeeuw
Berichten: 11546
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:
Zeeuw schreef:
eilander schreef:
Zeeuw schreef:Ja? Jij vind dat er nooit omstandigheden zijn waarin de draagkracht van één van de ouders fysiek en/of mentaal tekort schiet?

Ik ben niet slim genoeg om dit nog te snappen.
Het zou helpen als je gewoon op mijn vraag zou antwoorden. Op bovenstaande heb je alleen aangegeven 'dan hebben we een andere mening'. Dat lees ik als 'deze omstandigheden zijn er nooit'. En ik geloof niet dat je dat op die manier meent. Maar als dat wel zo is, hoor ik het vast nog wel.
'Nooit' is wel heel weinig. Maar als ik de kinderaantallen in de gezindte zie, geloof ik dat dit argument te vaak van stal wordt gehaald. Net zoals andere argumenten. Wie in de weg van de Heere gaat, mag Zijn zegen en hulp verwachten. Anders niet.
Dan zijn we het meer eens dan eerst leek denk ik.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Terri »

Als de vrouw het lichamelijk of psychisch niet aan kan, dan moet er met verstand bij haar geleefd worden.
Dat houd wellicht 'onthouding' in als je vindt dat een andere manier niet geoorloofd is.
Dat is erg moeilijk denk ik, zo je wilt een 'offer' .
De man is een afschaduwing van Christus in het huwelijk.
Christus offerde zich ook op voor zijn gemeente.
Zo maar wat gedachten.
Online
merel
Berichten: 9662
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door merel »

eilander schreef:
merel schreef:@ zeeuw heeft een punt. Jij gaf in dit topic aan dat er nooit omstandigheden zijn waarin de last voor een ouder tekort kan schieten. Daarnaast geef jij aan dat de vrouw de man in bepaalde situaties moet volgen. Dat houdt in dat als een vrouw om een bepaalde reden geen kinderen meer wil en de man ziet geen obstakels of vindt dat God kracht naar kruis geeft, de visie van de man gevolgd moet worden.

Dat is mijns inziens niet wat een hoofd van het gezin inhoudt en zeker niet geldt in het kader van gezinsplanning.
Jullie blijven in de man een dwingeland zien. Dat mag niet, dat is onbijbels. Jullie zien het als volgt:
- je hebt een goed gesprek
- je komt er niet uit
- einde goed gesprek: ruzie. Vrouw ligt zich noodgedwongen neer bij wat de man wil.

Ik zie het als volgt:
- je hebt een goed gesprek
- je komt er niet uit
- het blijft een goed gesprek omdat je samen buigt voor wat er in de Bijbel staat en de vrouw de man volgt. Dat is de weg van gehoorzaamheid en liefde, waarbij de man geen dominante rol speelt.
merel schreef:Ik had in dit topic de vraag gesteld of naast de fysieke en mentale overwegingen ook andere overwegingen een rol mogen spelen in de gezinsplanning. En heeft een huwelijk zonder kinderen geen doel?
Jazeker. Maar een huwelijk dat zelf gekozen kinderloos blijft, kan Gods zegen niet verwachten.
Dat vind ik nogal een stelling. In welk opzicht bedoel jij gezegend? Staat dat voor jou gelijk aan gelukkig?
Laatst gewijzigd door merel op 09 sep 2021, 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie