Doel van het huwelijk

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Tiberius »

On-topic graag, mensen. Inschalen van refo's hoort daar in ieder geval niet bij.
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door DDD »

Ik weet niet of de discussie over het inschalen als zodanig ook of-topic is, maar anders moet het maar in een nieuw draadje. Ik zal het bewaren.

Inderdaad. Maar de prullenbak is dan ook geen mogelijke vakantiebestemming. Al was het maar omdat ik er gewoon al drie in mijn keuken heb staan.

Maar als je zou vragen hoeveel zin ik heb om vandaag naar het strand te gaan op een schaal van 1-10, dan zou dat 9 zijn. Gelukkig heb ik vandaag vrij genomen vanwege het mooie weer en moet ik dus niet steeds onnozele bijdragen op Refoforum schrijven.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Mara »

DDD schreef:Ik vind het zelf heel redelijk. Als de ene persoon heel graag een extra kind wil, en de andere niet, dan heeft dat toch gevolgen voor de taakverdeling?
De discussie "wil jij nog een kind", hebben wij nooit gehad.
Ik zou ook niet weten hoe ik die had moeten voeren, omdat onze situatie nogal uitzonderlijk is.
Als je weet dat een volgend kind een grote kans heeft op een ernstige ziekte.
Als ik naar de dokters had geluisterd, hadden wij nu maar 1 kind gehad.
eilander schreef:Wat bedoel je daarmee? Ik snap het niet zo, ook omdat je het woord 'gelukkig' er bij zet.
Het huwelijk was in het paradijs volmaakt. Na de zondeval kwamen er meteen scheuren in.
In het verleden werd hier over gezwegen in een trouwdienst.
Maar vrijwel alle predikanten - denk ik - maken nu mee dat er heel veel verdriet is op dit gebied.
Het is goed dat dit benoemd wordt, juist in zo'n kerkdienst.
eilander schreef:Ik vind dat je overigens hier geen juiste weergave geeft van het 'stil zijn'. Alsof je dan geen eigen mening kunt hebben. Juist wel.
Nou fijn. :)
Maar mag de vrouw die eigen mening dan wel uitvoeren? Zal ik een voorbeeld geven, om het te verduidelijken?
Uit de praktijk!
Vrouw wil op zondag haar smartphone aanlaten, om eventueel te appen.
Man zet hem op zaterdagavond uit en wil dat zijn vrouw dat ook doet.
Wat te doen?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
merel
Berichten: 9655
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door merel »

HersteldHervormd schreef:
DDD schreef:Ik snap jou prima. Jij vindt misschien dat alleen de mensen vanaf vier meetellen. En ik alleen de mensen tot en met negen. Zo blijft de discussie in de wereld. :)
Dat is te makkelijk.

Als ik tegen je zegt hoeveel zin je zou hebben in een vakantie naar de prullenbak van 1-10, ga je mij ook vragend aankijken.
Iemand afschrijven, omdat deze een andere (bijbelse) visie verwoordt dat jij voorstaat is daarentegen ook niet juist.
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door DDD »

@Mara:
Ik begrijp het dilemma heel goed. Maar je moet toch toegeven dat de traditioneel reformatorische visie dan is dat de man leiding moet geven zoals Christus zijn gemeente dient en dat de vrouw dan moet luisteren.

Het probleem ontstaat natuurlijk als de man niet doet zoals Christus en zijn vrouw commandeert. Dan is de traditioneel-reformatorische visie dat je dat moet dragen, voor zover ik weet.

Ik verbaas mij erover dat je op dit punt altijd heel modern denkt en op heel veel andere punten niet. Wat maakt dat je hier zo'n niet-traditioneel standpunt over inneemt?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Mara »

[knip]
In het algemeen kan ik zeggen dat 1 kind niet automatisch betekent dat nummer 2 en 3 en 4 er vlotjes achteraan komen.
Bij mijn vriendin zitten er 12 jaren tussen het 1e en het 2e kind, zonder oorzaak!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Mara »

DDD schreef: Ik verbaas mij erover dat je op dit punt altijd heel modern denkt en op heel veel andere punten niet. Wat maakt dat je hier zo'n niet-traditioneel standpunt over inneemt?
Omdat mijn geweten nauwer is dan dat van mijn man en ik hem dus niet in alles kan volgen.
En ja, ook de tijdgeest gaat mij niet geheel voorbij.
DDD schreef:Het probleem ontstaat natuurlijk als de man niet doet zoals Christus en zijn vrouw commandeert. Dan is de traditioneel-reformatorische visie dat je dat moet dragen, voor zover ik weet.
Dat zou ik heel erg moeilijk vinden.
Gelukkig heb ik niet zo'n man. Anders zou het echt wel vaak knetteren hier. :blush
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door eilander »

Mara schreef:
eilander schreef:Ik vind dat je overigens hier geen juiste weergave geeft van het 'stil zijn'. Alsof je dan geen eigen mening kunt hebben. Juist wel.
Nou fijn. :)
Maar mag de vrouw die eigen mening dan wel uitvoeren? Zal ik een voorbeeld geven, om het te verduidelijken?
Uit de praktijk!
Vrouw wil op zondag haar smartphone aanlaten, om eventueel te appen.
Man zet hem op zaterdagavond uit en wil dat zijn vrouw dat ook doet.
Wat te doen?
Dat lijkt me zo helder als wat. Hier praat je samen over. Kom je er niet uit, dan doet de vrouw wat de man wil. Ik zie geen andere mogelijke invulling van wat het huwelijksformulier (en de Bijbel) zegt.
Hopelijk is de man zo verstandig om dit over onbelangrijke zaken niet zo op te laten lopen.
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door DDD »

Ik begrijp het.
Zeeuw
Berichten: 11545
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:
Zeeuw schreef:
eilander schreef:Onze ervaring: het is een absoluut misverstand om te denken dat een zegen ontvangen, betekent dat je altijd blij en gelukkig bent. Je kunt ook een zegen ontvangen in de weg van gehoorzaamheid.

Ik zeg niet dat wij nooit met dit onderwerp geworsteld hebben, integendeel. Maar voor onszelf weten we heel goed dat dit Gods weg was. En dan mag je elke dag Zijn hulp verwachten, ook als de taak van opvoeding soms zwaar is. Het is echt niet bijbels om te zeggen: dan wordt het te zwaar, dus ontloop ik dat. Als we érgens Gods hulp in ervaren hebben, is het wel daarin dat Hij heeft geholpen waar je vooraf dacht: hoe moeten we dit ooit redden?

En natuurlijk... er zijn ook veel momenten dat je geniet van de hele club. En dat je er samen om kan lachen als anderen onbeschaamd onze kinderen aan het tellen zijn. Als er dan 8 kinderen bij zijn, zeggen de kinderen soms zelf tegen die tellers: dan moet je er nog twee meerekenen die thuis zijn :)
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Er zijn absoluut omstandigheden waarin het duidelijk is dat de draagkracht van (1 van) de ouders tekort gaat schieten. En dat mag je m.i. ook in biddend opzicht dan aan de Heere voorleggen en daarin met Hem een andere keuze maken dan hier door sommigen lijkt te worden voorgestaan.
Dan verschillen we daarover van mening.
Ja? Jij vind dat er nooit omstandigheden zijn waarin de draagkracht van één van de ouders fysiek en/of mentaal tekort schiet?
HersteldHervormd
Berichten: 5985
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door HersteldHervormd »

merel schreef:
HersteldHervormd schreef:
DDD schreef:Ik snap jou prima. Jij vindt misschien dat alleen de mensen vanaf vier meetellen. En ik alleen de mensen tot en met negen. Zo blijft de discussie in de wereld. :)
Dat is te makkelijk.

Als ik tegen je zegt hoeveel zin je zou hebben in een vakantie naar de prullenbak van 1-10, ga je mij ook vragend aankijken.
Iemand afschrijven, omdat deze een andere (bijbelse) visie verwoordt dat jij voorstaat is daarentegen ook niet juist.
Helemaal mee eens, maar is dat relevant om nu te zeggen?
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Ambtenaar »

Refo's zijn net mensen. Kijkt de seculiere mens naar Ranking the Stars, wij hebben Ranking the Refo's.
Zeeuw
Berichten: 11545
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Zeeuw »

merel schreef:
Zeeuw schreef:
eilander schreef:Onze ervaring: het is een absoluut misverstand om te denken dat een zegen ontvangen, betekent dat je altijd blij en gelukkig bent. Je kunt ook een zegen ontvangen in de weg van gehoorzaamheid.

Ik zeg niet dat wij nooit met dit onderwerp geworsteld hebben, integendeel. Maar voor onszelf weten we heel goed dat dit Gods weg was. En dan mag je elke dag Zijn hulp verwachten, ook als de taak van opvoeding soms zwaar is. Het is echt niet bijbels om te zeggen: dan wordt het te zwaar, dus ontloop ik dat. Als we érgens Gods hulp in ervaren hebben, is het wel daarin dat Hij heeft geholpen waar je vooraf dacht: hoe moeten we dit ooit redden?

En natuurlijk... er zijn ook veel momenten dat je geniet van de hele club. En dat je er samen om kan lachen als anderen onbeschaamd onze kinderen aan het tellen zijn. Als er dan 8 kinderen bij zijn, zeggen de kinderen soms zelf tegen die tellers: dan moet je er nog twee meerekenen die thuis zijn :)
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Er zijn absoluut omstandigheden waarin het duidelijk is dat de draagkracht van (1 van) de ouders tekort gaat schieten. En dat mag je m.i. ook in biddend opzicht dan aan de Heere voorleggen en daarin met Hem een andere keuze maken dan hier door sommigen lijkt te worden voorgestaan.
En waarom zou het alleen fysieke en mentale draagkracht moeten zijn? Er zijn toch ook andere overwegingen die hierin een rol spelen? Daarnaast ben ik van mening dat als men het 'over aantallen' heeft de vrouw hierin over het algemeen leidend moet zijn.

Mijn ( mannelijke) collega is hierin zijn vrouw tegemoet gekomen. Zij werken beiden 4 dagen en zij vindt zwangerschap en babytijd emotioneel heel zwaar. Hij wilde graag nog een 3e kind. Zij zag dit niet zitten. Hij ving tijdens de zwangerschap de andere twee meer op dan zij en ook na de bevalling deed hij alle nachtvoedingen.
Dat laatste vind ik geen goede redenering. Ik geloof dat kinderen/gezin voor werk gaan. Alle nachtvoedingen doen na de bevalling 'omdat zij een kind niet zag zitten' vind ik een erg vreemde redenering.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Mara »

eilander schreef:Dat lijkt me zo helder als wat. Hier praat je samen over. Kom je er niet uit, dan doet de vrouw wat de man wil. Ik zie geen andere mogelijke invulling van wat het huwelijksformulier (en de Bijbel) zegt.
Hopelijk is de man zo verstandig om dit over onbelangrijke zaken niet zo op te laten lopen.
Het is waar wat je zegt, maar kan dit niet een individueel standpunt zijn? M.a.w. is het het waard om ruzie over te maken?
Het voelt erg oneerlijk.
Je kunt nu eenmaal niet alles vantevoren afbakenen. Er komen steeds nieuwe punten bij.
Ik vind veel zaken niet belangrijk genoeg om aan de keukentafel over te vergaderen. Zeker na zoveel jaar niet en dat zie ik in de praktijk, om me heen ook.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef: Het is waar wat je zegt, maar kan dit niet een individueel standpunt zijn? M.a.w. is het het waard om ruzie over te maken?
Het voelt erg oneerlijk.
Je kunt nu eenmaal niet alles vantevoren afbakenen. Er komen steeds nieuwe punten bij.
Ik vind veel zaken niet belangrijk genoeg om aan de keukentafel over te vergaderen. Zeker na zoveel jaar niet en dat zie ik in de praktijk, om me heen ook.
Het ligt er maar net aan welk huwelijksformulier gebruikt is.

Als er sprake is in een huwelijk waar de ene partner moet doen wat de andere partner zegt, dan lijkt me dat een ongezond huwelijk.
Plaats reactie