Doel van het huwelijk

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door eilander »

Terri schreef:Als de vrouw het lichamelijk of psychisch niet aan kan, dan moet er met verstand bij haar geleefd worden.
Dat houd wellicht 'onthouding' in als je vindt dat een andere manier niet geoorloofd is.
Dat is erg moeilijk denk ik, zo je wilt een 'offer' .
De man is een afschaduwing van Christus in het huwelijk.
Christus offerde zich ook op voor zijn gemeente.
Zo maar wat gedachten.
Zouden de opstellers van het huwelijksformulier dat eigenlijk bedoeld hebben, toen ze dit schreven? Ik heb altijd het idee van niet.
Overigens gaat dit ook een beetje uit van de man die iets bepaald. Die moet zich dan maar inhouden. Dat zijn nogal ouderwetse ideeën, nog ouderwetser dan ik al heb. ;)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door eilander »

merel schreef:
eilander schreef:
merel schreef:Ik had in dit topic de vraag gesteld of naast de fysieke en mentale overwegingen ook andere overwegingen een rol mogen spelen in de gezinsplanning. En heeft een huwelijk zonder kinderen geen doel?
Jazeker. Maar een huwelijk dat zelf gekozen kinderloos blijft, kan Gods zegen niet verwachten.
Dat vind ik nogal een stelling. Ik denk dat wij niet kunnen beoordelen welk huwelijk gezegend wordt en welke niet.
Dat dacht ik al. Maar daar heb je de Bijbel niet in mee. Nog los van hoe je over dit onderwerp denkt: je mag Gods zegen verwachten als je naar Zijn Woord probeert te leven. Daar staat de Bijbel vol mee.
Zegen is alleen niet altijd aan uiterlijke voorspoed te zien. Het kan ook ervaren worden als innerlijke vrede. Maar wat geeft dat?
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Terri »

Ik dacht niet aan het huwelijksformulier, ik had het uit de Bijbel:

7 Gij mannen insgelijks, woont bij haar met verstand, aan het vrouwelijke vat, als het zwakste, eer gevende, als die ook mede-erfgenamen der genade des levens met haar zijt; opdat uw gebeden niet verhinderd worden.

Of begrijp ik je verkeerd? :)

En ik ging idd even uit van de positie van de man, omdat volgens mij in deze discussie daar wat op ingestoken was.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door helma »

Leestip: ds A T Vergunst, Samen voor Zijn aangezicht

https://www.hertog.nl/artikel/978908718 ... angezicht/
Online
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:
Terri schreef:Als de vrouw het lichamelijk of psychisch niet aan kan, dan moet er met verstand bij haar geleefd worden.
Dat houd wellicht 'onthouding' in als je vindt dat een andere manier niet geoorloofd is.
Dat is erg moeilijk denk ik, zo je wilt een 'offer' .
De man is een afschaduwing van Christus in het huwelijk.
Christus offerde zich ook op voor zijn gemeente.
Zo maar wat gedachten.
Zouden de opstellers van het huwelijksformulier dat eigenlijk bedoeld hebben, toen ze dit schreven? Ik heb altijd het idee van niet.
Overigens gaat dit ook een beetje uit van de man die iets bepaald. Die moet zich dan maar inhouden. Dat zijn nogal ouderwetse ideeën, nog ouderwetser dan ik al heb. ;)
Ik kwam er deze uitleg van ds Pieters over tegen:
En daarover gaat het in dit zevende vers ook: de bedoeling is: als een godzalige man een ongelovige vrouw heeft, moet hij met verstand wonen bij zijn vrouw. Dan moet hij haar niet dwingen tot het geloof, tot de gehoorzaamheid van Gods Woord. Dan heeft hij geduld en wijsheid, voorzichtigheid en verstand nodig om haar - die nu nog onwillig en onverstandig, ongelovig en onchristelijk is - te leiden tot de Waarheid, tot God. Dan moet hij niet in drift dwingen, want dat zou zijn gebeden verhinderen; dan moet hij niet onverstandig zijn gezag laten gelden, want bekeren blijkt waarlijk Gods werk te zijn. Dan moet hij wel bij haar wonen en niet altijd de straat op gaan, op bezoek gaan. Dan moet hij tijd, liefde en aandacht aan zijn - nog onbekeerde - vrouw besteden, opdat zij zó gewonnen wordt voor Koning Jezus en Zijn zalige dienst.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door eilander »

Terri schreef:Ik dacht niet aan het huwelijksformulier, ik had het uit de Bijbel:

7 Gij mannen insgelijks, woont bij haar met verstand, aan het vrouwelijke vat, als het zwakste, eer gevende, als die ook mede-erfgenamen der genade des levens met haar zijt; opdat uw gebeden niet verhinderd worden.

Of begrijp ik je verkeerd? :)
Je hebt gelijk, het staat zo in de Bijbel. De vraag is of Paulus het zo heeft bedoeld. Ds. Pieters geeft daar een antwoord op.
Terri schreef:En ik ging idd even uit van de positie van de man, omdat volgens mij in deze discussie daar wat op ingestoken was.
Daar wilde ik dus van af. :)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Mara »

Terri schreef:Ik dacht niet aan het huwelijksformulier, ik had het uit de Bijbel:

7 Gij mannen insgelijks, woont bij haar met verstand, aan het vrouwelijke vat, als het zwakste, eer gevende, als die ook mede-erfgenamen der genade des levens met haar zijt; opdat uw gebeden niet verhinderd worden.

En ik ging idd even uit van de positie van de man, omdat volgens mij in deze discussie daar wat op ingestoken was.
Mijn vriendin werd niet zwanger en onderzoek wees niet uit wat de reden was.
Alleen de weg naar kunstmatige bevruchting stond open en zij wilde dit beslist niet.
Haar man wel. Hij is dol op kinderen, had graag een groot gezin gehad.
Het is voor hem wel een enorme worsteling geweest, een pijnpunt als ze op kraambezoek gingen.
Zij berustte er in en gaf buurkinderen en nichtjes/neefjes veel aandacht en liefde.

Het ging tot nu toe over gezinsplanning, soms is er niets te plannen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Terri »

eilander schreef:
Terri schreef:Ik dacht niet aan het huwelijksformulier, ik had het uit de Bijbel:

7 Gij mannen insgelijks, woont bij haar met verstand, aan het vrouwelijke vat, als het zwakste, eer gevende, als die ook mede-erfgenamen der genade des levens met haar zijt; opdat uw gebeden niet verhinderd worden.

Of begrijp ik je verkeerd? :)
Je hebt gelijk, het staat zo in de Bijbel. De vraag is of Paulus het zo heeft bedoeld. Ds. Pieters geeft daar een antwoord op.
Terri schreef:En ik ging idd even uit van de positie van de man, omdat volgens mij in deze discussie daar wat op ingestoken was.
Daar wilde ik dus van af. :)
Het is een mooi antwoord van ds Pieters, maar als ik het huwelijksformulier erbij pak, lijkt me deze uitleg niet in overeenstemming met waar deze tekst voor staat in het formulier.
Je huwelijk laten voltrekken waarvan er èèn ongelovig is?
Online
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Zeeuw »

Terri schreef:
eilander schreef:
Terri schreef:Ik dacht niet aan het huwelijksformulier, ik had het uit de Bijbel:

7 Gij mannen insgelijks, woont bij haar met verstand, aan het vrouwelijke vat, als het zwakste, eer gevende, als die ook mede-erfgenamen der genade des levens met haar zijt; opdat uw gebeden niet verhinderd worden.

Of begrijp ik je verkeerd? :)
Je hebt gelijk, het staat zo in de Bijbel. De vraag is of Paulus het zo heeft bedoeld. Ds. Pieters geeft daar een antwoord op.
Terri schreef:En ik ging idd even uit van de positie van de man, omdat volgens mij in deze discussie daar wat op ingestoken was.
Daar wilde ik dus van af. :)
Het is een mooi antwoord van ds Pieters, maar als ik het huwelijksformulier erbij pak, lijkt me deze uitleg niet in overeenstemming met waar deze tekst voor staat in het formulier.
Je huwelijk laten voltrekken waarvan er èèn ongelovig is?
Kun je dat eens uitleggen Terri? Wat zijn jouw gedachten erbij?

'Bovendien zult u uw vrouw liefhebben als uw eigen lichaam, zoals Christus Zijn gemeente liefgehad heeft [Ef. 5: 22-30]. U zult niet verbitterd tegen haar worden, maar bij haar wonen met verstand, en aan de vrouw als brozer aardewerk eer geven, omdat u beiden mede-erfgenamen van de genade des levens bent, en opdat uw gebeden niet verhinderd worden [1 Pe. 3:7].'
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Valcke »

Terri heeft wel gelijk dat deze tekst niet specifiek gaat over een gemengd huwelijk. Petrus spreekt hier over alle huwelijken.
Online
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Zeeuw »

De online studiebijbel geeft het onderstaande. Dat onderschrijft wat Valcke en Terri aangeven.

In de antieke wereld had de vrouw meestal alleen maar plichten, de man alle (voor)rechten. Het geloof in Christus daarentegen moet leiden tot een nieuwe verhouding in het huwelijksleven, gebaseerd op liefde en toewijding.
Met betrekking tot de mannen wordt in dit vers gesproken over de opdracht zorgvuldig met hun vrouw om te gaan, omdat zij niet alleen echtgenote, maar ook (allereerst) zuster in het geloof is. De mannen moeten ‘naar verstand’ met hun vrouw omgaan, hetgeen wil zeggen: begrijpend en met inzicht in de gevoelens van hun echtgenote (vgl. Ef.5:25; Kol.3:19). Deze gezindheid dient het gehele huwelijksleven, inclusief de sexuele relatie (ook dat ligt in sun-oikeō ‘samen-wonen’ besloten) te bepalen.
De vrouw is als een ‘vat’ van aardewerk (vgl. 1Tes.4:4,5, zwak, broos) hetgeen betrekking heeft op het lichamelijk minder sterk zijn. Fysiek geweld tegen haar past dan ook niet. De gelovige man dient zorg en aandacht voor zijn echtgenote te hebben. Hij moet haar ‘eer’ bewijzen (vgl. 1Pet.2:17), hetgeen respect en liefde inhoudt. Daarvoor is niet alleen een fysieke reden (ze is broos als vaatwerk), maar ook een geestelijke: ze is mede-erfgename van de genade (1Pet.1:2) die ‘leven’ betekent. Met betrekking tot het geloof in Christus zijn man en vrouw gelijk (vgl. Gal.3:28) en daarom zijn beiden erfgenamen van Christus (vgl. Rom.8:17). Zie voor erfenis het comm. bij 1Pet.1:4.
Waar de mannen de in dit vers verlangde gezindheid gestalte geven, wordt het bidden niet verhinderd. humōn (van u, van jullie) kan betrekking hebben op de gebeden van de hier aangesproken gelovige mannen, maar kan evenzeer duiden op het gebed van man en vrouw samen (vgl. 1Kor.7:5).
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Terri »

Dank je Zeeuw. Een waardevolle aanvulling.
Ik probeer te zeggen, dat er staat dat de man het hoofd is van de vrouw zoals Christus het hoofd is van Zijn gemeente en dat vraagt van de vrouw gehoorzaamheid, net zoals wij Christus moeten gehoorzamen.
Tegelijk is Christus ook dienende en Zichzelf opofferende voor z'n gemeente.
Dat is dan ook voor de man van toepassing, gezien het vergelijk.
Dit aspect wil nog wel eens een wat ondergeschoven kindje zijn.
Ik kom helaas nog wel eens een wat dictatoriale, heerszuchtige situatie tegen en deze beroepen zich dan op datzelfde hoofdstuk.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Valcke »

Ik ben het eens met de uitleg in de Studiebijbel en de opmerkingen van Terri.
Een passage die hier ook over gaat, is deze (uit Efeze 5):
25 Gij mannen, hebt uw eigen vrouwen lief, gelijk ook Christus de gemeente liefgehad heeft en Zichzelven voor haar heeft overgegeven;
26 Opdat Hij haar heiligen zou, haar gereinigd hebbende met het bad des waters door het Woord;
27 Opdat Hij haar Zichzelven zou heerlijk voorstellen, een gemeente die geen vlek of rimpel heeft of iets dergelijks, maar dat zij zou heilig zijn en onberispelijk.
28 Alzo zijn de mannen schuldig hun eigen vrouwen lief te hebben gelijk hun eigen lichamen. Die zijn eigen vrouw liefheeft, die heeft zichzelven lief.
29 Want niemand heeft ooit zijn eigen vlees gehaat, maar hij voedt het en onderhoudt het, gelijkerwijs ook de Heere de gemeente.
30 Want wij zijn leden Zijns lichaams, van Zijn vlees en van Zijn benen.
Het is verder juist dat het met verstand bij de vrouw wonen óók betrekking heeft op het seksuele (waaruit echter niet zomaar geboortebeperking voortvloeit). Echter, het gaat veel verder dan dat. Het gaat om de gehele onderlinge verhouding van man en vrouw. De man is het hoofd, maar is inderdaad tevens dienend richting zijn vrouw, vanuit een relatie waarbij onderlinge trouw, liefde en zorg voorop staan. Daarbij houdt de apostel de man ook het voorbeeld van Christus voor Zijn Gemeente voor.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Valcke »

Zeeuw schreef:Ik kwam er deze uitleg van ds Pieters over tegen:
En daarover gaat het in dit zevende vers ook...
Ik denk dat het citaat van ds. Pieters erg onvolledig was.... hij zal eveneens zeggen dat deze tekst voor ieder huwelijk geldt.
Kortom: we zijn met het deelcitaat een beetje op het verkeerde been gezet.
Online
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Zeeuw »

Valcke schreef:
Zeeuw schreef:Ik kwam er deze uitleg van ds Pieters over tegen:
En daarover gaat het in dit zevende vers ook...
Ik denk dat het citaat van ds. Pieters erg onvolledig was.... hij zal eveneens zeggen dat deze tekst voor ieder huwelijk geldt.
Kortom: we zijn met het deelcitaat een beetje op het verkeerde been gezet.
Dit was het volledige stuk Valcke.
Maar ik geloof uiteraard zeker dat hij zal zeggen dat de tekst voor ieder huwelijk zal gelden.

Met verstand bij uw vrouw wonen

Een jong stel, op weg naar het huwelijk, vraagt de betekenis van de uitdrukking in I Petrus 3 vers 7, waar de apostel schrijft: "Gij mannen insgelijks, woont bij (haar) met verstand, aan het vrouwelijke vat, als het zwakste, eer gevende, als die ook mede-erfgenamen der genade des levens (met haar) zijt; opdat uw gebeden niet verhinderd worden."
De Heere stelt in deze vermaning de mannen op gelijk lijn met de vrouwen: insgelijks. Dat woordje 'insgelijks' betekent: net zo, op dezelfde manier. Wat geldt dan van mannen precies zo als van vrouwen? In de verzen 1 tot en met 6 heeft de apostel gezegd hoe een vrouw zich moet gedragen tegenover haar man, in het bijzonder wanneer het een ongelovige man betreft, een heiden. Dan moet de vrouw - die Christin werd - niet steeds haar man beleren en corrigeren. Nee, dan moet zij zó leven, dat ze door haar gedrag haar man wint voor het Christelijk geloof, voor de Heere en Zijn dienst.
En daarover gaat het in dit zevende vers ook: de bedoeling is: als een godzalige man een ongelovige vrouw heeft, moet hij met verstand wonen bij zijn vrouw. Dan moet hij haar niet dwingen tot het geloof, tot de gehoorzaamheid van Gods Woord. Dan heeft hij geduld en wijsheid, voorzichtigheid en verstand nodig om haar - die nu nog onwillig en onverstandig, ongelovig en onchristelijk is - te leiden tot de Waarheid, tot God. Dan moet hij niet in drift dwingen, want dat zou zijn gebeden verhinderen; dan moet hij niet onverstandig zijn gezag laten gelden, want bekeren blijkt waarlijk Gods werk te zijn. Dan moet hij wel bij haar wonen en niet altijd de straat op gaan, op bezoek gaan. Dan moet hij tijd, liefde en aandacht aan zijn - nog onbekeerde - vrouw besteden, opdat zij zó gewonnen wordt voor Koning Jezus en Zijn zalige dienst.
De vraag werd echter nader toegespitst op de kinderzegen: "Als je ongeveer acht of negen kinderen hebt, is het dan verstandig om er nog meer te krijgen? Kun je dan niet beter gescheiden gaan leven op seksueel gebied?"
In de Bijbel komt deze vraag niet voor en wordt deze 'oplossing' absoluut nergens geboden. De Schrift onderwijst er ons in dat het krijgen van kinderen Gods zegen is, wat onder andere betekent dat dát echtpaar gelukkig mag heten, dat van deze Goddelijke zegen veel krijgt. Niet dat echtpaar dat deze zegen meent mondjesmaat te moeten laten binnenkomen...
De apostel Petrus heeft het dan ook niet over deze zaken, wanneer hij schrijft over het 'bij haar wonen met verstand'. Dat heeft blijkens het tekstverband niets te maken met het aantal van de kinderen dat God schenkt. Ik herhaal: ...dat God schenkt!
Dit punt is niet gemakkelijk. We dienen met voorzichtigheid en schroom erover te schrijven, zeker wel wanneer de schrijver zelf ongetrouwd is en dus in deze geen enkele ervaring heeft en ook niet verstand nodig heeft om de vreze des HEEREN op dit terrein in oefening te brengen. Ondertussen wordt er over deze materie veel gesproken. En ik vrees dat in deze materie ook veel wordt gezondigd. Waarom dat laatste? Omdat we van Gods zegen niet gediend zijn? Och, ik denk dat het dat nog niet altijd is, maar omdat we verkeerd worden voorgelicht door 'reformatorische' publicaties, door mensen die zeggen dat zij God vrezen, door artsen die menen dat zij het moeten afkeuren om meer kinderen te krijgen op grond van medische, sociale en psychische omstandigheden. Ook misschien omdat sommigen de lasten van het huwelijk niet willen dragen of omdat ze gemakzuchtig zijn.
Ook voor het huwelijk geldt dat man en vrouw vervuld dienen te zijn van hetzelfde bedoelen als God, Die zegt door de profeet Maleachi (hoofdstuk 2 vers 15), dat Hij een zaad Gods zocht. Dat is één van de bedoelingen van het door Hem gegeven huwelijk. Namelijk om Zijn gemeente te stichten en Zijn Woord te verbreiden.
Is dat ook onze bedoeling? Dan zullen we niet wensen zo weinig mogelijk kinderen te krijgen, maar wensen zoveel mogelijk tot Zijn eer te leven en het aantal kinderen aan Hem overlaten, Die het alles in Zijn wijze en goede Raad heeft besloten, opdat we vanuit Zijn kracht, door Zijn genade en Geest mogen leven als gevenden, als vader en moeder, die zichzelf verloochenen en in hun liefde tot elkaar de ere Gods trachten te bedoelen en hun kinderen opvoeden tot Zijn eer en hun zaligheid.
Zou de HEERE dan niet gunstrijk voor alles zorgen? O, dat we meer op Hem zouden vertrouwen en niet vol ongeloof zeggen: ja, maar...!
Plaats reactie