Refobeurzen

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33287
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Laatst gekochte boeken

Bericht door Tiberius »

Marieke schreef:
Wilhelm schreef:
Afgewezen schreef:Helaas, maar een patatje eten op een reformatorische beurs mag dus óók al niet meer.
:soupir
Dat patatje kun je overal eten.
Daar heb je toch geen refo kermis voor nodig?

De reclame is nog ingetogen: "Rondscheuren op een quad, in stilte luisteren naar muziek of lekker mensen kijken vanaf een terrasje. Op Naar Buiten in Barneveld kan het."
http://www.refdag.nl/nieuws/buitenland/ ... s_1_580170


De werkelijkheid schijnt nog veel sensationeler te zijn.
Zandsculpturen. In luchtballen over het water. Vergapen aan op grote snelheid door de ring daverende Romeinse strijdwagens met daarop angstaanjagende speerwerpende Romeinse soldaten. Toneelspelende dames die het leven uit de 19e eeuw nabootsen. De muziektent is er ook, maar dan met stichtelijke muziek. Wel eerst wat extra betalen. Voor niets gaat de zon op. En last but not least: er is ook een commerciële jeugdsoos, die we een barbeque met samenzang noemen. Voor de thuisblijvers is er 's avonds een uitzending op RD TV.

Als je al deze atracties gehad hebt, schuifel je voetje voor voetje, poffertjes smikkelend de kraampjes langs. Prachtige kleding. Echte merken , het moet wel goed zijn. Voor de uitgebreide rokkencollectie betaal je natuurlijk wel een procent of 15 meer dan in een gewone winkel. Maar ach, het zijn tenslotte huisgenoten. 170 ondernemers bieden hun waar aan. Vaak goed spul. Het mag wat kosten. Kleding en interieur zijn zaken waar we best wat extra's aan mogen besteden. Wij doen tenslotte verder niets geks.


Natuurlijk zijn het allemaal zaken die niet principieel te veroordelen zijn. Maar het beschrijven toont de leegte al aan. Wat is dit anders dan vertier en vermaak dat de wereld ook kent, maar dan met iets "eigens"? Moet dat de zuil redden? Zijn dit de momenten waar we elkaar als reformatorische christenen willen ontmoeten?
Vele vragen komen er bij mij naar boven. Ik loop geregeld over een braderie of jaarmarkt. Maar zie de meerwaarde absoluut niet om dit alleen met (iig uiterlijk) gelijkgestemden te doen.
Ik laat me graag overtuigen als ik dit helemaal mis zie.
Wilhelm, ik zie je probleem niet. Natuurlijk kunnen wij onze tijd beter besteden, maar een dag verantwoorde besteding voor je kinderen mag best wel. De buitenbeurs hoeft de zuil niet te redden, nee, daar heb je geen beurs voor nodig. We hebben talloze momenten waar we elkaar als reformatorische christenen kunnen en willen ontmoeten. Momenten die zinvol zijn en leerzaam zijn (denk aan de zendingsdagen e.d.) Nou hoort de buitenbeurs niet bij de zinvolle momenten, maar waar ik slecht tegen kan, is, omdat er allemaal refo's lopen, het allemaal afgekeurd wordt. Kom op zeg, wat zijn wij zelf? Refo's toch hopelijk? Vind je het echt zo erg om tussen je gelijkgestemden te lopen? Schaam je je voor hen? Je geeft aan dat je zelf regelmatig op een braderie of jaarmarkt loopt. En dat is opeens niet meer erg? Daar voel je geen leegte? Ik heb heerlijk gesnuffeld hoor, tussen de boeken. Alle boekenwinkels bij elkaar, ideaal toch. Alle kledingzaken waar ze rokken verkopen, bij elkaar, ideaal toch? Hoef je niet stad en land af te lopen. En...mocht je geen kleding nodig hebben of het interesseert je niet, dan loop je die kramen toch voorbij?
Ik ben onlangs in het dolfinarium geweest en ben op de buiten-beurs geweest. Nou, voor mij het dolfinarium noooooit meer. Wat een herrie. Kei- en keiharde muziek. En dan de shows: engeltjes, feeën, wensen doen, magische toestanden. Dan zie ik toch wel een meerwaarde in de Buitenbeurs, ik ga daar met een gerust hart met m'n gezin naar toe.
En nogmaals, natuurlijk kun je je tijd beter besteden, maar ga dan niet zelf naar allerlei seculiere dagen/evenementen en keur de buiten-beurs af (dit laatste is geen verwijt naar jou hoor, maar in het algemeen gesproken)
Behalve die frase over kledingzaken/rokken: helemaal eens.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Refobeurzen (uit: Laatst gekochte boeken)

Bericht door Wilhelm »

Marieke schreef:
Wilhelm, ik zie je probleem niet. Natuurlijk kunnen wij onze tijd beter besteden, maar een dag verantwoorde besteding voor je kinderen mag best wel. De buitenbeurs hoeft de zuil niet te redden, nee, daar heb je geen beurs voor nodig. We hebben talloze momenten waar we elkaar als reformatorische christenen kunnen en willen ontmoeten. Momenten die zinvol zijn en leerzaam zijn (denk aan de zendingsdagen e.d.) Nou hoort de buitenbeurs niet bij de zinvolle momenten, maar waar ik slecht tegen kan, is, omdat er allemaal refo's lopen, het allemaal afgekeurd wordt. Kom op zeg, wat zijn wij zelf? Refo's toch hopelijk? Vind je het echt zo erg om tussen je gelijkgestemden te lopen? Schaam je je voor hen? Je geeft aan dat je zelf regelmatig op een braderie of jaarmarkt loopt. En dat is opeens niet meer erg? Daar voel je geen leegte? Ik heb heerlijk gesnuffeld hoor, tussen de boeken. Alle boekenwinkels bij elkaar, ideaal toch. Alle kledingzaken waar ze rokken verkopen, bij elkaar, ideaal toch? Hoef je niet stad en land af te lopen. En...mocht je geen kleding nodig hebben of het interesseert je niet, dan loop je die kramen toch voorbij?
Ik ben onlangs in het dolfinarium geweest en ben op de buiten-beurs geweest. Nou, voor mij het dolfinarium noooooit meer. Wat een herrie. Kei- en keiharde muziek. En dan de shows: engeltjes, feeën, wensen doen, magische toestanden. Dan zie ik toch wel een meerwaarde in de Buitenbeurs, ik ga daar met een gerust hart met m'n gezin naar toe.
En nogmaals, natuurlijk kun je je tijd beter besteden, maar ga dan niet zelf naar allerlei seculiere dagen/evenementen en keur de buiten-beurs af (dit laatste is geen verwijt naar jou hoor, maar in het algemeen gesproken)
Het wordt niet afgekeurd omdat er allemaal refo’s lopen. Zeker niet. Maar dat we met alle macht proberen onze subcultuur in stand te houden zelfs met eigen beurzen en tijdelijke pretparken. Dat is mi het probleem.
Met hand en tand proberen we onze zuil te behouden, zelfs op deze wijze. En dan gaat het ten diepste niet meer om de inhoud maar om de vorm.
Ik heb eens wat foto’s en videofragmenten bekeken op deze site: http://naarbuiten2011.refdagmagazine.nl ... uiten-2011
Dan worden mijn vragen zeker niet minder. Wat stralen we hiermee uit naar de wereld?
Laten we hier iets mee zien van ons christen zijn?

Natuurlijk is het niet erg om tussen gelijkgestemden te lopen. Maar het is een schijneenheid. De hele refozuil is zo vermolmd als wat. Allerlei gevoeligheden zijn er waar niet over gesproken kan en mag worden, want dan vliegt de boel in brand.Tegelijkertijd proberen onze rustmomenten te creëren op beurzen als deze. Waar commercie de drijfveer is. Probeer nu eens aan je onkerkelijke buurman uit te leggen waarom we dit soort beurzen organiseren en bezoeken. En wat voor meerwaarde het heeft voor ons geloofsleven en ons staan in deze wereld?

En nogmaals voor de duidelijkheid: natuurlijk stel ik het wat scherp om reacties uit te lokken.
Maar het zijn echt vragen die bij mij leven.

Wat Dolfinarium betreft (ook in het algemeen gesproken): melden we zulke negatieve ervaringen? Of zwijgen we, gaan niet meer, en organiseren een alternatief?
We behoren toch te zijn als een zoutend zout in alle dingen van het leven, in de gehele maatschappij?
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Refobeurzen (uit: Laatst gekochte boeken)

Bericht door Marieke »

Wilhelm schreef:
Marieke schreef:
Wilhelm, ik zie je probleem niet. Natuurlijk kunnen wij onze tijd beter besteden, maar een dag verantwoorde besteding voor je kinderen mag best wel. De buitenbeurs hoeft de zuil niet te redden, nee, daar heb je geen beurs voor nodig. We hebben talloze momenten waar we elkaar als reformatorische christenen kunnen en willen ontmoeten. Momenten die zinvol zijn en leerzaam zijn (denk aan de zendingsdagen e.d.) Nou hoort de buitenbeurs niet bij de zinvolle momenten, maar waar ik slecht tegen kan, is, omdat er allemaal refo's lopen, het allemaal afgekeurd wordt. Kom op zeg, wat zijn wij zelf? Refo's toch hopelijk? Vind je het echt zo erg om tussen je gelijkgestemden te lopen? Schaam je je voor hen? Je geeft aan dat je zelf regelmatig op een braderie of jaarmarkt loopt. En dat is opeens niet meer erg? Daar voel je geen leegte? Ik heb heerlijk gesnuffeld hoor, tussen de boeken. Alle boekenwinkels bij elkaar, ideaal toch. Alle kledingzaken waar ze rokken verkopen, bij elkaar, ideaal toch? Hoef je niet stad en land af te lopen. En...mocht je geen kleding nodig hebben of het interesseert je niet, dan loop je die kramen toch voorbij?
Ik ben onlangs in het dolfinarium geweest en ben op de buiten-beurs geweest. Nou, voor mij het dolfinarium noooooit meer. Wat een herrie. Kei- en keiharde muziek. En dan de shows: engeltjes, feeën, wensen doen, magische toestanden. Dan zie ik toch wel een meerwaarde in de Buitenbeurs, ik ga daar met een gerust hart met m'n gezin naar toe.
En nogmaals, natuurlijk kun je je tijd beter besteden, maar ga dan niet zelf naar allerlei seculiere dagen/evenementen en keur de buiten-beurs af (dit laatste is geen verwijt naar jou hoor, maar in het algemeen gesproken)
Het wordt niet afgekeurd omdat er allemaal refo’s lopen. Zeker niet. Maar dat we met alle macht proberen onze subcultuur in stand te houden zelfs met eigen beurzen en tijdelijke pretparken. Dat is mi het probleem.
Met hand en tand proberen we onze zuil te behouden, zelfs op deze wijze. En dan gaat het ten diepste niet meer om de inhoud maar om de vorm.
Ik heb eens wat foto’s en videofragmenten bekeken op deze site: http://naarbuiten2011.refdagmagazine.nl ... uiten-2011

Dan worden mijn vragen zeker niet minder. Wat stralen we hiermee uit naar de wereld?
Laten we hier iets mee zien van ons christen zijn?

Natuurlijk is het niet erg om tussen gelijkgestemden te lopen. Maar het is een schijneenheid. De hele refozuil is zo vermolmd als wat. Allerlei gevoeligheden zijn er waar niet over gesproken kan en mag worden, want dan vliegt de boel in brand.Tegelijkertijd proberen onze rustmomenten te creëren op beurzen als deze. Waar commercie de drijfveer is. Maar probeer nu eens aan je onkerkelijke buurman uit te leggen waarom we dit soort beurzen organiseren en bezoeken. En wat voor meerwaarde het heeft voor ons geloofsleven en ons staan in deze wereld?

En nogmaals voor de duidelijkheid: natuurlijk stel ik het wat scherp om reacties uit te lokken.
Maar het zijn echt vragen die bij mij leven.

Wat Dolfinarium betreft (ook in het algemeen gesproken): melden we zulke negatieve ervaringen? Of zwijgen we, gaan niet meer, en organiseren een alternatief?
We behoren toch te zijn als een zoutend zout in alle dingen van het leven, in de gehele maatschappij?
En, omdat de zuil vermolmd is, mag je niet meer een beurs organiseren waar die vermolmde zuil bij elkaar komt? Maar je mag wel naar braderieën/jaarmarkten waar een nog veel breder publiek loopt en de harde muziek je vaak in de oren schettert.
Wat voor meerwaarde heeft dan het bezoek aan een braderie/jaarmarkt voor ons geloofsleven en ons staan in deze wereld?
Ik heb jou uitgelegd dat het geen zinvolle besteding is (want die bijeenkomsten zijn er ook, zoals genoemd bijv. de zendingsdagen), maar wel een verantwoorde besteding. Maar daar lees je blijkbaar overheen of je wilt het niet lezen.
En ja, ik leg gerust aan mijn onkerkelijke buurman uit waarom ik me wel thuisvoel op de buitenbeurs en niet in het dolfinarium. En dan met de redenen die ik je al genoemd heb, zowel principieel (geen muziek, geen magie e.d.) als doelbewust (alle christelijke/reformatorische boekhandels bij elkaar, alle kledingzaken bij elkaar, goede doelen bij elkaar)
En over de vraag van het melden aan het dolfinarium, daar wil ik gerust over praten, maar daar ging de discussie nu niet over, het ging er over dat ik me niet thuis voelde daar in het dolfinarium en wel op de buitenbeurs. Ik vond onder "Wist u dat" een zinvolle posting van Henriet, die meld ik hier graag:
Henriet schreef:ik me verbaas over de reacties in het beurzen topic.
ik het juist zo fijn vind dat je met de kinderen nog verantwoord ergens naar toe kunt gaan.
Geen popmuziek, een grote speeltuin, zand, knutselen enz enz..
En ja, zoals met alles, zullen ook hier minpunten zijn.
Maar wat weegt zwaarder, met je kind naar een beurs waar men niet topless ligt, waar geen dreunende housemusic schalt, waar de mensen ( naar ik verwacht) fatsoenlijk gekleed gaan..

En wat betreft dat materialistische.. kan ik in meekomen, maar laten we dan vooral eerst eens in onze eigen huizen gaan kijken,... en ik ben het met Tib eens, dat materialisme in je hart zit.

Wist je dat ik me verheug op een gezellige buitenbeursdag!


Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Refobeurzen (uit: Laatst gekochte boeken)

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ik kan echt wel genieten van dat "refo"gedoe. Heb ook geen problemen om naar "refo"evenementen toe te gaan. Zie daar ook geen kwaad in.
Refo's zijn net zoals andere mensen, ze zien er alleen iets anders uit, hebben hun eigen bijzondere regeltjes, maar dat maakt ze sociologisch gezien ook interessant.
Overigens onderscheid ik wel een "refo" van een christen. Refo is wat mij betreft eenzelfde stroming als bijvoorbeeld een moslim.
Christenen zijn geheel anders.
Gelukkig zijn er ook wel reformatorische christenen
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33287
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Refobeurzen (uit: Laatst gekochte boeken)

Bericht door Tiberius »

Een duplicaat van mijn posting uit "Wist je dat", naar aanleiding van een vraag van Lassie:

Materialisme, even los van de gelijknamige filosofische stromingen, betekent: sterk verlangen naar bezit en geld.
Dat verlangen zit niet in een auto, een huis, een beurs, of zo, maar in jezelf, of, om in Bijbelse termen te blijven: in je hart.

Gods Woord waarschuwt niet zozeer voor geld en goed, integendeel, de Prediker roept op om daar van te genieten, maar om het hart er niet op te zetten: wordt niet ijdel, als het vermogen overvloedig aanwast, en zet er het hart niet op.
Daar gaat het om; daarom is het onbijbels dat in een ander topic juist tegen dit genieten van je goederen ten strijde wordt getrokken.
Maar goed, mogelijk zijn er andere dan Bijbelse redenen te vinden.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33287
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Refobeurzen (uit: Laatst gekochte boeken)

Bericht door Tiberius »

Wilhelm schreef:Wat Dolfinarium betreft (ook in het algemeen gesproken): melden we zulke negatieve ervaringen?
Zeker. Ik heb verschillende keren naar zulk soort parken een brief geschreven, maar dat krijg je een nietszeggend antwoord terug.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Refobeurzen (uit: Laatst gekochte boeken)

Bericht door Jongere »

Tiberius schreef:Een duplicaat van mijn posting uit "Wist je dat", naar aanleiding van een vraag van Lassie:

Materialisme, even los van de gelijknamige filosofische stromingen, betekent: sterk verlangen naar bezit en geld.
Dat verlangen zit niet in een auto, een huis, een beurs, of zo, maar in jezelf, of, om in Bijbelse termen te blijven: in je hart.

Gods Woord waarschuwt niet zozeer voor geld en goed, integendeel, de Prediker roept op om daar van te genieten, maar om het hart er niet op te zetten: wordt niet ijdel, als het vermogen overvloedig aanwast, en zet er het hart niet op.
Daar gaat het om; daarom is het onbijbels dat in een ander topic juist tegen dit genieten van je goederen ten strijde wordt getrokken.
Maar goed, mogelijk zijn er andere dan Bijbelse redenen te vinden.
Twee wat tegenstrijdige gedachten heb ik hierbij, die misschien een beetje off-topic zijn ook nog:
- genieten is Bijbels. Daar hebben we vaak denk ik zelfs te weinig oog voor. Het probleem is vaak denk ik dat we wel genieten, maar zonder te weten hoe zich dat verhoudt met het feit dat we een schepsel zijn.
- ik kan de vele(!) teksten in het Nieuwe Testament over rijkdom niet allemaal lezen als 'als je je hart er maar niet op zet'. Daarvoor zijn die denk ik te radicaal. Inderdaad zit materialisme niet in de spullen, maar laten we niet doen alsof de teksten dat een rijke en het koninkrijk van God maar moeilijk bij elkaar horen een soort beeldspraak is.

De kern van de hele vraag blijft denk ik: gebeurt het mét God of zonder God?
Dát is de alles beslissende vraag. Zoals Luther in zijn boekje 'De vrijheid van een christen' opmerkt geldt dit bijv. ook voor goede werken. Als een goed werk niet in geloof wordt gedaan, is het zonde.
En daar zit gelijk toch mijn lastige gevoel rond refobeurzen. Het kwaad zit volgens mij niet in de beurzen, ook niet in dat dat met refo's onder elkaar gebeurt. Maar ik vind het moeilijk om te zien dat er binnen onze zuil ontzettend veel wordt geconsumeerd, genoten en geleefd; terwijl er zo weinig geloof is. En dat laatste is echt niet als keurmeester of hartenkenner gezegd. Ik ben bang dat iedereen die diagnose moet delen van onze zuil.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Refobeurzen (uit: Laatst gekochte boeken)

Bericht door Jongere »

Trouwens, het lijkt nu een beetje alsof de uitspraak 'materialisme zit niet in dingen, maar in je hart' e.e.a. wat afzwakt.
Dat doet het natuurlijk niet. Het brengt het materialisme voor ons allemaal duizend keer dichterbij.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33287
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Refobeurzen (uit: Laatst gekochte boeken)

Bericht door Tiberius »

Jongere schreef:Maar ik vind het moeilijk om te zien dat er binnen onze zuil ontzettend veel wordt geconsumeerd, genoten en geleefd; terwijl er zo weinig geloof is.
Dat laatste ben ik met je eens; maar dan moet men daar de pijlen op richten, niet op die beurzen of andere op zichzelf geoorloofde zaken.
Jongere schreef:En dat laatste is echt niet als keurmeester of hartenkenner gezegd.
Dat was niet tegen jou of je postings gericht.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Refobeurzen (uit: Laatst gekochte boeken)

Bericht door GJdeBruijn »

Wij moeten ze (in bewaring gegeven goederen, GJDB) dus zo besturen,
dat voortdurend in onze oren weerklinkt het woord:
„Geef rekenschap van uw rentmeesterschap" (Luc. 16 : 2). Tevens
moeten we bedenken, door wie een dergelijke rekenschap geëist
wordt, namelijk door Hem, die onthouding, soberheid, matigheid en
ingetogenheid heeft aangeprezen en weelde, trotsheid, praalvertoon
en ijdelheid verfoeit; wie geen ander beheer der goederen aangenaam
is, dan hetwelk verbonden is met liefde; die alle genietingen, welke
de geest des mensen aftrekken van kuisheid en reinheid, of die zijn
verstand verduisteren, met zijn mond reeds veroordeeld heeft.
Aldus Calvijn. Een ieder moet het voor zichzelf kunnen verantwoorden.

Mijn mening: Ik heb grote moeite met de afgelopen week in de krant getoonde toneelachtige optredens.
De nadere reformatoren hebben zich sterk verzet tegen wat zij noemden ijdel vermaak. De toneel en theaterachtige presentatie van muziek en kleding zijn in wezen weinig anders dan wat de vaderen sterk afwezen. Enige historisch besef op dit punt lijkt afwezig of even geparkeerd op een achteraf plekje. Een refobeurs an-sich hoeft niet verkeerd te zijn. De invulling laat als het goed is zien of het reformatorisch-christelijk is: sober, matig en samenbindend zonder werelds spektakel.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Refobeurzen (uit: Laatst gekochte boeken)

Bericht door Luther »

Jongere schreef:En daar zit gelijk toch mijn lastige gevoel rond refobeurzen. Het kwaad zit volgens mij niet in de beurzen, ook niet in dat dat met refo's onder elkaar gebeurt. Maar ik vind het moeilijk om te zien dat er binnen onze zuil ontzettend veel wordt geconsumeerd, genoten en geleefd; terwijl er zo weinig geloof is. En dat laatste is echt niet als keurmeester of hartenkenner gezegd. Ik ben bang dat iedereen die diagnose moet delen van onze zuil.
Hier ben ik het van harte mee eens! Tiberius zei in een ander topic terecht dat het materialisme niet in spullen of beurzen zit. Wel richt een beurs zich op de hang naar materialisme, ben ik bang.

Voor kinderen is het inderdaad een verantwoord uitje met je gezin. Maar ik zou wel héééél veel moeten overwinnen om dan 'Naar Buiten' te gaan om dat uitje te organiseren. Ik moet dan met name overwinnen dat 'eigen sfeertje', en het veilige ons-kent-ons-gevoel.... Op de één of andere manier kan ik daar heel slecht tegen en krijg ik het onweerstaanbare gevoel: Hier wil ik niet bij horen.

Maar dat is mijn mening en gevoel....
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Refobeurzen (uit: Laatst gekochte boeken)

Bericht door Fjodor »

GJdeBruijn schreef:Wij moeten ze (in bewaring gegeven goederen, GJDB) dus zo besturen,
dat voortdurend in onze oren weerklinkt het woord:
„Geef rekenschap van uw rentmeesterschap" (Luc. 16 : 2). Tevens
moeten we bedenken, door wie een dergelijke rekenschap geëist
wordt, namelijk door Hem, die onthouding, soberheid, matigheid en
ingetogenheid heeft aangeprezen en weelde, trotsheid, praalvertoon
en ijdelheid verfoeit; wie geen ander beheer der goederen aangenaam
is, dan hetwelk verbonden is met liefde; die alle genietingen, welke
de geest des mensen aftrekken van kuisheid en reinheid, of die zijn
verstand verduisteren, met zijn mond reeds veroordeeld heeft.
Aldus Calvijn. Een ieder moet het voor zichzelf kunnen verantwoorden.

Mijn mening: Ik heb grote moeite met de afgelopen week in de krant getoonde toneelachtige optredens.
De nadere reformatoren hebben zich sterk verzet tegen wat zij noemden ijdel vermaak. De toneel en theaterachtige presentatie van muziek en kleding zijn in wezen weinig anders dan wat de vaderen sterk afwezen. Enige historisch besef op dit punt lijkt afwezig of even geparkeerd op een achteraf plekje. Een refobeurs an-sich hoeft niet verkeerd te zijn. De invulling laat als het goed is zien of het reformatorisch-christelijk is: sober, matig en samenbindend zonder werelds spektakel.
Tevens
moeten we bedenken, door wie een dergelijke rekenschap geëist
wordt, namelijk door Hem, die onthouding, soberheid, matigheid en
ingetogenheid heeft aangeprezen en weelde, trotsheid, praalvertoon
en ijdelheid verfoeit;

Dit lijkt toch wel wat verder te gaan dan het punt dat we ons hart er enkel niet op moeten zetten.
Het gaat hier echt om ons concrete leven, zoals Jongere ook al zei.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11418
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Refobeurzen (uit: Laatst gekochte boeken)

Bericht door Mister »

Luther schreef:
Jongere schreef:En daar zit gelijk toch mijn lastige gevoel rond refobeurzen. Het kwaad zit volgens mij niet in de beurzen, ook niet in dat dat met refo's onder elkaar gebeurt. Maar ik vind het moeilijk om te zien dat er binnen onze zuil ontzettend veel wordt geconsumeerd, genoten en geleefd; terwijl er zo weinig geloof is. En dat laatste is echt niet als keurmeester of hartenkenner gezegd. Ik ben bang dat iedereen die diagnose moet delen van onze zuil.
Hier ben ik het van harte mee eens! Tiberius zei in een ander topic terecht dat het materialisme niet in spullen of beurzen zit. Wel richt een beurs zich op de hang naar materialisme, ben ik bang.

Voor kinderen is het inderdaad een verantwoord uitje met je gezin. Maar ik zou wel héééél veel moeten overwinnen om dan 'Naar Buiten' te gaan om dat uitje te organiseren. Ik moet dan met name overwinnen dat 'eigen sfeertje', en het veilige ons-kent-ons-gevoel.... Op de één of andere manier kan ik daar heel slecht tegen en krijg ik het onweerstaanbare gevoel: Hier wil ik niet bij horen.

Maar dat is mijn mening en gevoel....
Herkenbaar hoor ;)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Refobeurzen (uit: Laatst gekochte boeken)

Bericht door Hendrikus »

Mister schreef:
Luther schreef:
Jongere schreef:En daar zit gelijk toch mijn lastige gevoel rond refobeurzen. Het kwaad zit volgens mij niet in de beurzen, ook niet in dat dat met refo's onder elkaar gebeurt. Maar ik vind het moeilijk om te zien dat er binnen onze zuil ontzettend veel wordt geconsumeerd, genoten en geleefd; terwijl er zo weinig geloof is. En dat laatste is echt niet als keurmeester of hartenkenner gezegd. Ik ben bang dat iedereen die diagnose moet delen van onze zuil.
Hier ben ik het van harte mee eens! Tiberius zei in een ander topic terecht dat het materialisme niet in spullen of beurzen zit. Wel richt een beurs zich op de hang naar materialisme, ben ik bang.

Voor kinderen is het inderdaad een verantwoord uitje met je gezin. Maar ik zou wel héééél veel moeten overwinnen om dan 'Naar Buiten' te gaan om dat uitje te organiseren. Ik moet dan met name overwinnen dat 'eigen sfeertje', en het veilige ons-kent-ons-gevoel.... Op de één of andere manier kan ik daar heel slecht tegen en krijg ik het onweerstaanbare gevoel: Hier wil ik niet bij horen.

Maar dat is mijn mening en gevoel....
Herkenbaar hoor ;)
alleen die muziek al.... :sweat
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33287
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Refobeurzen (uit: Laatst gekochte boeken)

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:
Jongere schreef:En daar zit gelijk toch mijn lastige gevoel rond refobeurzen. Het kwaad zit volgens mij niet in de beurzen, ook niet in dat dat met refo's onder elkaar gebeurt. Maar ik vind het moeilijk om te zien dat er binnen onze zuil ontzettend veel wordt geconsumeerd, genoten en geleefd; terwijl er zo weinig geloof is. En dat laatste is echt niet als keurmeester of hartenkenner gezegd. Ik ben bang dat iedereen die diagnose moet delen van onze zuil.
Hier ben ik het van harte mee eens! Tiberius zei in een ander topic terecht dat het materialisme niet in spullen of beurzen zit. Wel richt een beurs zich op de hang naar materialisme, ben ik bang.

Voor kinderen is het inderdaad een verantwoord uitje met je gezin. Maar ik zou wel héééél veel moeten overwinnen om dan 'Naar Buiten' te gaan om dat uitje te organiseren. Ik moet dan met name overwinnen dat 'eigen sfeertje', en het veilige ons-kent-ons-gevoel.... Op de één of andere manier kan ik daar heel slecht tegen en krijg ik het onweerstaanbare gevoel: Hier wil ik niet bij horen.

Maar dat is mijn mening en gevoel....
Dat komt denk ik ook, omdat je in de refozuil werkt. Bij mensen waar dat niet het geval is, is dat heel anders.
Plaats reactie