Refobeurzen

Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Refobeurzen

Bericht door Wilhelm »

Desiree schreef:Was op de refo-beurs. Erg interessant kraampje.

We hadden onlangs een preek over Paulus. Ik schrok gewoon een soort toen ' Paulus ' ging leven in mijn gedachten. De predikant had voor die avond een ander uitgangspunt.. maar wat een jonge man is hij geweest en heeft veel geleden. Maar hij heeft ook het halve Nieuwe Testament geschreven. Kun je je voorstellen, een Saulus als je zoon maar ook later. Die Ananias heeft gezien dat hij veel moest lijden. En hij heeft geleden. Saulus, Broeder...
Men, loop ik op een refo-beurs, lekker patatje te eten onder de stralende zon... en dan Paulus - oftewel iemand waar Opendoors zich voor inzet..
Vandaar, ik wil meer weten...
Daarom is een refo-beurs ook niet aan te raden.
Het materialisme (grootste gevaar voor onze kringen) viert er hoogtij. Kijken en bekeken worden, en maar consumeren. En dan roemen dat het een verantwoord uitje is.
Het RD staat er vol mee. Ontspanning prima, maar waarom dat zo moet? Om onze subcultuur in stand te houden? Dan is de basis wel erg wankel...
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18723
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Laatst gekochte boeken

Bericht door helma »

ik kon me wel vinden in de column van ds Beens van de week in het RD.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Laatst gekochte boeken

Bericht door Hendrikus »

Wilhelm schreef:Daarom is een refo-beurs ook niet aan te raden.
Het materialisme (grootste gevaar voor onze kringen) viert er hoogtij. Kijken en bekeken worden, en maar consumeren. En dan roemen dat het een verantwoord uitje is.
Het RD staat er vol mee. Ontspanning prima, maar waarom dat zo moet? Om onze subcultuur in stand te houden? Dan is de basis wel erg wankel...
waar is da applaus-emoticon?
~~Soli Deo Gloria~~
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Laatst gekochte boeken

Bericht door Wilhelm »

helma schreef:ik kon me wel vinden in de column van ds Beens van de week in het RD.
Deze bedoel je?
ds. A. Beens schreef:

Uitjes voor pelgrims

ds. A. Beens
Je kunt niet zeggen dat er voor ons soort mensen niks te doen is. We zijn weliswaar pelgrims, maar zelfs een pelgrim wil ook wel eens wat, toch?
Altijd maar dat gesjok door woestij­ nen… Vroeger hadden ze toch ook al oases? Nou dan. Wat palmbomen en stromend water. Geweldig hoor voor die arme Israëlieten die nog zo’n eind moesten.
Maar wij gaan met onze tijd mee. Natuurlijk. Wie niet? En het is toch ook wel leuk, al die pelgrims bij elkaar. Bij de Duikenburg en op het terrein van de Schaffelaar, en heb ik je ook al ’s niet gezien in Hardenberg? Of was het in Gorkum? Ja, je moet het wel wat weten te onderscheiden, zonder te scheiden.
De éne pelgrim is toch ook weer de andere niet, hè.
En je hebt natuurlijk pelgrims en publiek. Op de éne plek komen er, dunkt mij, meer pelgrims en op de andere zie je meer publiek. Tenslotte moeten we wel een zekere separatie in acht nemen. Ik hou er niet zo van dat alles maar door elkaar geklutst wordt. Als het allemaal maar verantwoord is, dan mag je tegen­woordig toch al blij zijn. Man, man wat een wereld vandaag. Het is allemaal de weelde die die mensen gek maakt. Neem dat maar van mij aan!
Deze week gaan we natuurlijk naar Barneveld. Naar Buiten. En het zijn niet alleen de vogeltjes die daar fluiten. Kun je net denken. Het schijnt nog veel spet­terender en spannender te worden dan vorige jaren.
Wat ze nou toch weer bedacht hebben! Romeinse strijdwagens, waar zie je die nog? Mijn vrouw wil natuurlijk weer naar een nieuwe hoed kijken. Nou ja, je moet er in de kerk natuurlijk ook netjes bij zitten. Voor iets goeds en iets moois moet je wel wat neertellen, maar allez, zo helpen we mekaar onder mekaar ook vooruit. Je moet de huisgenoten van het geloof ’t meest weldoen. Dat staat, meen ik, toch ook nog in de Bijbel?
En hebben je kinderen zich al opgegeven voor de BBQ? Ze willen wel ongeveer weten hoeveel jongelui en kinderen er zullen komen. En daarna gaan ze, geloof ik, zingen. Dat heb je haast nergens met zulk soort dagen. Ik vind het maar bar mooi. Als ze maar niet van dat opwekkingsspul gaan zingen, gewoon psalmen en misschien wat gezangen. Ik denk dat ze daarbij wel goed zullen uitkijken of het door de beu­gel kan, want in die kerken waar ze gezangen zingen is de waarheid d’r uitgegaan.
Ik ben, o Heer’, een vreemd’ling hier beneên…
Is zeker scherp!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18723
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Laatst gekochte boeken

Bericht door helma »

ja idd.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Laatst gekochte boeken

Bericht door Afgewezen »

Helaas, maar een patatje eten op een reformatorische beurs mag dus óók al niet meer.
:soupir
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Laatst gekochte boeken

Bericht door Desiree »

Ik had het gelezen. Ik moest wel lachen, ja! Maar ben toch gegaan. Vergis je niet, het is niet alleen de refo-beurs... Op allerlei vlakken heb je die cultuur instandhouding. Kijk eens naar een verkoping etc. Vakantie-reis. En hoe staat je deur open voor je ongelovige medemens.
Het is maar hoe je het ziet en hoe je er zelf naar toe gaat. Voorlopig heb ik het voor een paar jaar wel weer gezien. Maar ik heb kinderen gezien die heerlijk genoten. Voor hen was het een prachtige dag. Ik gun ze dat! Ik heb fijne gesprekken gehad, ook met een kind van God.

Als iemand zegt, dat ik niet moet gaan.. dan ga ik juist! Natuurlijk had ik ook mijn gedachten.. maar ja, het zijn daar ook mensen met hart en ziel.

Overigens was er een Ds. van de PKN. Hij sloot het avondeten af. Hij deed het heel netjes, als je dat zo mag zeggen.

In ieder geval heb ik gezien dat er nog wel 7000 overgebleven zijn in ons Nederlandje.

Natuurlijk wel joh.. een patatje, je moet ff de context lezen...
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33286
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Laatst gekochte boeken

Bericht door Tiberius »

Desiree schreef:Ik had het gelezen. Ik moest wel lachen, ja! Maar ben toch gegaan. Vergis je niet, het is niet alleen de refo-beurs... Op allerlei vlakken heb je die cultuur instandhouding. Kijk eens naar een verkoping etc. Vakantie-reis. En hoe staat je deur open voor je ongelovige medemens.
Het is maar hoe je het ziet en hoe je er zelf naar toe gaat. Voorlopig heb ik het voor een paar jaar wel weer gezien. Maar ik heb kinderen gezien die heerlijk genoten. Voor hen was het een prachtige dag. Ik gun ze dat! Ik heb fijne gesprekken gehad, ook met een kind van God.

Als iemand zegt, dat ik niet moet gaan.. dan ga ik juist! Natuurlijk had ik ook mijn gedachten.. maar ja, het zijn daar ook mensen met hart en ziel.

Overigens was er een Ds. van de PKN. Hij sloot het avondeten af. Hij deed het heel netjes, als je dat zo mag zeggen.

In ieder geval heb ik gezien dat er nog wel 7000 overgebleven zijn in ons Nederlandje.

Natuurlijk wel joh.. een patatje, je moet ff de context lezen...
Helemaal met je eens; eindelijk een medestander in dezen. :super

Het is dat het een beetje ver rijden is, bovendien is mijn vakantie afgelopen; anders had ik er zeker heengegaan. Ik heb deze zomer de Duikenburgse Dagen ook al gemist, omdat we op vakantie waren. Ik had daar ook graag een frietje meegeprikt.

Het heeft m.i. helemaal niets met materialisme te maken. Materialisme zit juist in je hart.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33286
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Laatst gekochte boeken

Bericht door Tiberius »

En wat dacht je van die Romeinse strijdwagens? Net wat voor mij. :nananere
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Laatst gekochte boeken

Bericht door Jongere »

Desiree schreef:In ieder geval heb ik gezien dat er nog wel 7000 overgebleven zijn in ons Nederlandje.
7000 ware gelovigen? Waar zag je dat aan dan?
Of 7000 leden van de zuil?

Ik denk dat ds. Beens zo'n column niet zou schrijven, als er niet tegelijkertijd dingen waren binnen de zuil waarover hij zich grote zorgen maakt. En ik kan dat gevoel wel delen. Niet om even lekker te zeuren op het plezier van anderen, maar ik zie wel dingen die behoorlijk scheef zijn. Ik denk dat die in de column wel scherp naast elkaar worden gezet.
Om één ding te noemen: als er zo ontstellend veel ongeloof is binnen onze zuil, kunnen we dan wel met een gerust hart van alle gaven van God genieten? Toch zijn er heel wat mensen die zo leven. Volop in het materialisme in hun dagelijks leven (inderdaad Tiberius, in het hart).
En materialisme is niet dat iedereen dan in een grote auto rond rijdt. Materialisme is de gaven van God wel willen hebben, zonder de Gever erbij te willen dienen en liefhebben..

Het gaat - in ieder geval mij - er niet om te betogen dat dit 'fout' zou zijn. Maar persoonlijk heb ik er moeite mee, omdat ik wéét dat er zoveel mensen zijn die zonder God leven. Daarom heb ik ook wat moeite met die '7000 overgeblevenen'.
En ongetwijfeld zijn er hier op het forum die het wèl kunnen verenigen, wèl in geloof en oprechtheid voor Gods aangezicht leven. Zij moeten vooral in vrijheid (!) van het geweten leven. Maar we moeten niet met elkaar doen alsof er niets aan de hand is in onze zuil. En alsof 'af en toe genieten' toch best even moet kunnen. Daar gaat het niet om. Het gaat er niet om mensen een patatje te ontnemen, waar ze best wel trek in hebben na een dag wandelen. Wie een oproep als ds. Beens zó leest, voelt denk ik niet aan waar voor hem het zeer zit.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33286
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Laatst gekochte boeken

Bericht door Tiberius »

Ik kan me in het door jou geschrevene helemaal vinden, Jongere, door die beide kanten te belichten.

Het is helemaal waar, dat er genoeg mis is in onze gezindte. Maar dat is juist niet dit soort sociologische evenementen, dus een beetje apart om uitgerekend daar tegen te ageren.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Laatst gekochte boeken

Bericht door Afgewezen »

Misschien stof voor een nieuwe topic? Met medeneming van deze laatste posts?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33286
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Laatst gekochte boeken

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:Misschien stof voor een nieuwe topic? Met medeneming van deze laatste posts?
Done.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Refobeurzen (uit: Laatst gekochte boeken)

Bericht door Desiree »

Ik vind het een goed stuk van Ds. Beens. Ik moest wel lachen.. dus ik zeg daar niks van.

Maar ineens zijn een heleboel mensen wakker geworden over de verzuiling. Goedemorgen, zou ik zeggen... fijn dat je er ook bent..
En nou gaan we discussiëren over ons nieuwe 'tijdverdrijf' thema. De verzuiling. Opzich helemaal niet fout.. natuurlijk....
We hebben de SV-HSV al gehad en ik las onlangs: 1 mens, 1 theoloog, 2 mensen een kerk, 3 mensen een kerkscheuring. Zo kijken onkerkelijken naar ons????
Dus nou gaan we het fijn over de verzuiling hebben.

Tja...

Ik snap het allemaal best, ook die 7000. Natuurlijk heb ik die niet allemaal gesproken. En ik ben niet zo'n persoon dat ik op het uiterlijk afgaat. Dat vind ik verzuiling en dat punt vind ik onjuist. Maar ik heb ze wel gezien en een paar gesproken en ik kan me niet voorstellen dat er ook eenvoudige mensen rondlopen die genieten van een dagje uit met een gewoon hema-jurkje aan (ik zag het net in de winkel hangen) die de Heere van harte dienen. Ik woon niet naast reformatorische mensen, mogelijk een paar in de hele wijk, maar ik vond het fijn om me even omringd te voelen met medemensen die de Bijbel lezen.
Overigens zegt zelfs onze dominee dat er maar weinig kinderen van de Heere overgebleven zijn. Ik ben het aan de ene kant eens met hem, ik deel absoluut die zorg. Dan denk ik: we hebben hier geen blijvende stad mensen.... we zijn op reis. Aan de andere kant denk ik: Dominee, waar zit u dan? Kom je nooit op de Opendoorsdag dan? Of elders? Ik spreek ze namelijk wel.
Maar ik weet dat onze zeer geachte Ds. veel mensen kent en veel evangeliseert.. dus wat is er dan?
Maar we moeten niet vergeten dat er ook 'verborgen omgang' is met God. Dat heb ik begrepen toen ik in andere kerken kwam.

Sorry, als ik een verkeerde discussie op gang hebt gezet, maar ik ben nou eenmaal gewoon Desiree en ik doe gewoon dingen die ik fijn en verantwoord vind. Dat iemand daar anders overdenkt is toch gewoon prima.
Ik probeer vanavond mijn boekje van de brieven van de door mij zeer geachte apostel Paulus te lezen. En ik ben bang dat ik volgend jaar weer moet, want ze hadden nog meer boeken en ze staan alleen maar op refo-beurzen... Toch maar eens kijken of meer boekhandels dat hebben.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Refobeurzen (uit: Laatst gekochte boeken)

Bericht door Afgewezen »

Het was de reactie van Wilhelm, die de zaak 'op scherp' zette. Dan wordt ons voor de zoveelste maal een schuldgevoel aangepraat omdat we wel eens aan 'reformatorisch entertainment' doen.
Plaats reactie