Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%
 
Totaal aantal stemmen: 156

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
Klavart schreef: Hoe/waar is aangetoond dat vaccins werken?
Dat blijkt uit onderzoek van het Israëlische ministerie van Volksgezondheid.

https://www.gov.il/en/departments/news/25072021-04
Ik zag gisteren een overzichtje waaruit bleek dat in Israël het aantal ziekenhuisopnamen van gevaccineerden significant hoger was dan van niet-gevaccineerden.
https://twitter.com/wouterkeller/status ... 63/photo/1
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door parsifal »

https://twitter.com/dvir_a/status/14178 ... 35750?s=19

In Israël zou het wel eens mee kunnen vallen. Er zijn ook heel sterke aanwijzingen dat het vaccin werkt tegen ziekenhuisopnames (natuurlijk niet 100%).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door eilander »

parsifal schreef:https://twitter.com/dvir_a/status/14178 ... 35750?s=19

In Israël zou het wel eens mee kunnen vallen. Er zijn ook heel sterke aanwijzingen dat het vaccin werkt tegen ziekenhuisopnames (natuurlijk niet 100%).
Ik heb er geen verstand van, maar hoe zit dat nu met de tweet van Wouter Keller die ik hiervóór postte?
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door TSD »

eilander schreef:
parsifal schreef:https://twitter.com/dvir_a/status/14178 ... 35750?s=19

In Israël zou het wel eens mee kunnen vallen. Er zijn ook heel sterke aanwijzingen dat het vaccin werkt tegen ziekenhuisopnames (natuurlijk niet 100%).
Ik heb er geen verstand van, maar hoe zit dat nu met de tweet van Wouter Keller die ik hiervóór postte?
Wouter Keller is heel goed in het zoeken naar bepaalde data los van context om zijn mening mee te onderbouwen, die lijkt dan gestaafd met feiten, maar zijn interpretatie is al meermalen zeer dubieus gebleken. Ik heb hem niet heel hoog staan.

Ik kan zijn grafiek ook niet terugvinden in de oorspronkelijke bron, maar dat kan er ook aan liggen dat ik de pagina niet vertaald krijg naar het Engels en mijn kennis van het Hebreeuws helaas ernstig onvoldoende is.

Als ik de link van Parsifal goed lees wordt er ook in door de wetenschapper die hij aanhaalt zeker wel gezien dat de vroeg-gevaccineerden al weer meer risico op besmetting en zkh-opname lopen, maar dat zijn aanname is dat de daling in effectiviteit nog mee lijkt te vallen. (80% meer risico, maar 80% op een totaal relatief klein risico is in absolute zin nog geen schokkende toename).

Echter, de aantallen waren nog klein en lopen nu snel op, dus het is echt nog afwachten wat deze data ons verder gaan vertellen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Mara »

eilander schreef:
parsifal schreef:https://twitter.com/dvir_a/status/14178 ... 35750?s=19

In Israël zou het wel eens mee kunnen vallen. Er zijn ook heel sterke aanwijzingen dat het vaccin werkt tegen ziekenhuisopnames (natuurlijk niet 100%).
Ik heb er geen verstand van, maar hoe zit dat nu met de tweet van Wouter Keller die ik hiervóór postte?
Volgens NOS.nl: (Nederland)
Van alle patiënten die in de week van 12 tot en met 18 juli in het ziekenhuis werden opgenomen met covid was ten minste drie kwart niet of niet volledig gevaccineerd.

Negen procent was volledig gevaccineerd maar belandde toch minstens twee weken na hun tweede prik of na hun vaccinatie met Janssen in het ziekenhuis met covid-19.

Zo'n vijf procent was wel gevaccineerd maar maakte door een al bekende afweerstoornis geen of onvoldoende afweerstoffen aan.

De cijfers zijn afkomstig uit een rondvraag onder longartsen in alle Nederlandse ziekenhuizen. Een overgrote meerderheid van de ziekenhuizen reageerde en verschafte informatie over de vaccinatiestatus van 315 van de in totaal 370 in de week van het onderzoek opgenomen covid-patiënten.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door TSD »

Mara schreef:
eilander schreef:
parsifal schreef:https://twitter.com/dvir_a/status/14178 ... 35750?s=19

In Israël zou het wel eens mee kunnen vallen. Er zijn ook heel sterke aanwijzingen dat het vaccin werkt tegen ziekenhuisopnames (natuurlijk niet 100%).
Ik heb er geen verstand van, maar hoe zit dat nu met de tweet van Wouter Keller die ik hiervóór postte?
Volgens NOS.nl: (Nederland)
Van alle patiënten die in de week van 12 tot en met 18 juli in het ziekenhuis werden opgenomen met covid was ten minste drie kwart niet of niet volledig gevaccineerd.

Negen procent was volledig gevaccineerd maar belandde toch minstens twee weken na hun tweede prik of na hun vaccinatie met Janssen in het ziekenhuis met covid-19.

Zo'n vijf procent was wel gevaccineerd maar maakte door een al bekende afweerstoornis geen of onvoldoende afweerstoffen aan.

De cijfers zijn afkomstig uit een rondvraag onder longartsen in alle Nederlandse ziekenhuizen. Een overgrote meerderheid van de ziekenhuizen reageerde en verschafte informatie over de vaccinatiestatus van 315 van de in totaal 370 in de week van het onderzoek opgenomen covid-patiënten.
Dat bedoel ik dus met eenzijdige informatie vanuit overheidswege.

De ziekenhuisopnames in die week kwamen voornamelijk uit de jongere groep mensen <60 waarvan een zeer groot deel nog niet volledig is gevaccineerd. Daarbij was een nog veel groter deel van de besmettingen onder de 60 (feitelijk onder de 40) dus je kan ook niet stellen dat ze boven de 50 wel besmet raken maar niet ziek worden. In elk geval niet met deze ongenuanceerde "feiten".

Maar ja, dat wordt er natuurlijk niet bij verteld, want ja, nuance, is niet handig.

Helaas gebeurt dat op dit moment vrij consequent vanuit HdJ / onze overheid. Ik begrijp heel goed dat dit bepaalde sentimenten aanwakkert, mij geeft het geen vertrouwen in elk geval.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Mara »

TSD schreef:
Maar ja, dat wordt er natuurlijk niet bij verteld, want ja, nuance, is niet handig.

Helaas gebeurt dat op dit moment vrij consequent vanuit HdJ / onze overheid. Ik begrijp heel goed dat dit bepaalde sentimenten aanwakkert, mij geeft het geen vertrouwen in elk geval.
Op 22 juli berichtte het NRC nog:
"In het Erasmus MC in Rotterdam is weinig te merken van de opleving van de corona-epidemie. „Piepjonge mensen heb ik hier nog niet gezien.”

Je kunt dus beter zelf aan een I C arts of verpleegkundige vragen, of het nu echt zo druk is of niet.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door parsifal »

Uit Engeland wezen de eerste gegevens dat mRNA vaccins ook redelijk de kans op besmet worden verkleinen. In Israël leken de eerste resultaten minder indrukwekkend, maar nu blijkt dat de groep waarbinnen gekeken werd meer gevaccineerd dan het landelijk gemiddelde. Zorgelijke berichten uit Israël zijn dus mogelijk niet zo ernstig.

Duidelijk blijft wel dat er grote bescherming lijkt te zijn tegen ziekenhuisopnames.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door TSD »

Mara schreef:
TSD schreef:
Maar ja, dat wordt er natuurlijk niet bij verteld, want ja, nuance, is niet handig.

Helaas gebeurt dat op dit moment vrij consequent vanuit HdJ / onze overheid. Ik begrijp heel goed dat dit bepaalde sentimenten aanwakkert, mij geeft het geen vertrouwen in elk geval.
Op 22 juli berichtte het NRC nog:
"In het Erasmus MC in Rotterdam is weinig te merken van de opleving van de corona-epidemie. „Piepjonge mensen heb ik hier nog niet gezien.”

Je kunt dus beter zelf aan een I C arts of verpleegkundige vragen, of het nu echt zo druk is of niet.
Of gewoon kijken op bijv. Stichting-NICE.nl

Dat zijn cijfers die de ziekenhuizen zelf publiceren en de leeftijden van de opnames staan er gewoon bij. Dan zie je dat er inderdaad heel weinig echt jonge mensen (<40) in het ziekenhuis komen (12 t/m 18 juli: 91 en onder de 30 jaar slechts 47, op weekbasis). Zeker vergeleken met de aantallen besmettingen in die leeftijdscategorie begin juli is dat maar een kleine fractie. En dat heeft niet zoveel met vaccineren te maken want van die groep is echt nog maar een zeer klein gedeelte volledig gevaccineerd.

Kijk je naar de data van 19-25 juli. Totaal 751 opnames in de kliniek, onder de 40 jaar 'slechts' 130 opnames (<20% dus), terwijl besmettingen in de weken daarvoor voor driekwart uit die categorie kwamen. En deze groep is nog nauwelijks volledig gevaccineerd.

Maar onze overheid gooit alles op een hoop en probeert via de media ons te doen geloven dat deze cijfers zeggen dat vaccineren helpt. Maar even los van het feit of vaccineren helpt, deze cijfers zeggen dat simpelweg niet. Ik erger mezelf daaraan. Alles, inclusief feitelijk desinformatie (dat vind ik dit namelijk) wordt aangegrepen om mensen de overtuigen zich te laten vaccineren.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door TSD »

parsifal schreef:Uit Engeland wezen de eerste gegevens dat mRNA vaccins ook redelijk de kans op besmet worden verkleinen. In Israël leken de eerste resultaten minder indrukwekkend, maar nu blijkt dat de groep waarbinnen gekeken werd meer gevaccineerd dan het landelijk gemiddelde. Zorgelijke berichten uit Israël zijn dus mogelijk niet zo ernstig.

Duidelijk blijft wel dat er grote bescherming lijkt te zijn tegen ziekenhuisopnames.
Israël moeten we afwachten op meer data lijkt me.

Maar belangrijk verschil tussen Isräel en UK is wel dat in UK het gros van de mensen in de afgelopen 2-3 maanden pas de 2e prik heeft gehad (grofweg vanaf Mei), in Israël waren ze al zo goed als 'klaar' en zijn de meesten al in Januari en Februari volledig gevaccineerd.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Valcke »

eilander schreef:
parsifal schreef:https://twitter.com/dvir_a/status/14178 ... 35750?s=19

In Israël zou het wel eens mee kunnen vallen. Er zijn ook heel sterke aanwijzingen dat het vaccin werkt tegen ziekenhuisopnames (natuurlijk niet 100%).
Ik heb er geen verstand van, maar hoe zit dat nu met de tweet van Wouter Keller die ik hiervóór postte?
Dat was een overzichtje met absolute aantallen, niet van de relatieve aantallen. Het is niet vreemd dat in absolute zin bij een hoge vaccinatiegraad er meer mensen in het ziekenhuis komen die wél gevaccineerd zijn dan die niet gevaccineerd zijn. Eenvoudigweg omdat er veel meer gevaccineerde mensen zijn dan niet gevaccineerde.

Voorbeeld: Wanneer 90% van de bevolking is ingeënt en 10% niet, en het aantal opnames onder gevaccineerden is in absolute zin 3x zo hoog als onder niet-gevaccineerden, dan is de vergelijking die gemaakt moet worden: 3 / 90 = 1 / 30 (gevaccineerd) in verhouding tot 1 / 10 niet gevaccineerd, ofwel relatief is de verhouding precies omgekeerd dan de absolute getallen aangeven: 3x zoveel opnames onder niet gevaccineerden als onder gevaccineerden.

Wel zag je in de grafiek dat het aantal ziekenhuisopnames in verhouding tot het aantal besmettingen bij niet gevaccineerden lager lag dan bij gevaccineerden. Een verklaring kan zijn dat kwetsbaren in verhouding vaker gevaccineerd zijn dan niet kwetsbaren; dat is ook in NL het geval. Zonder een leeftijdsverdeling en andere informatie kun je m.i. weinig met deze informatie. Ook was het aantal ziekenhuisopnames in het overzichtje bijzonder klein.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

TSD schreef: De vergelijking tussen de COVID vaccins en andere vaccins is op zijn zachtst gezegd erg ongenuanceerd.
Vaccinatie is een bewezen middel om verspreiding van virusinfecties te voorkomen. Dat was mijn punt.
Ik ga niet beweren dat vaccins niet werken (heb ik de feiten tegen me ;) ) maar dat ze van dezelfde orde effectief zijn als bij andere infectieziekten is echt nog hoogst onduidelijk.
Dat heeft ook niemand beweert.
Als je daarbij ook bedenkt dat men vóór COVID-19 al voor verschillende Coronavirussen heeft geprobeerd een effectief vaccin te maken en dat dit altijd zeer moeilijk is gebleken, dan weet je dat het ook wetenschappelijk echt geen uitgemaakte zaak is.
De vraag is in hoeverre toen is geïnvesteerd in de ontwikkeling van een vaccin. Zonder vaccin is verdere verspreiding destijds voorkomen.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door TSD »

Ambtenaar schreef:
TSD schreef: De vergelijking tussen de COVID vaccins en andere vaccins is op zijn zachtst gezegd erg ongenuanceerd.
Vaccinatie is een bewezen middel om verspreiding van virusinfecties te voorkomen. Dat was mijn punt.
Ik ga niet beweren dat vaccins niet werken (heb ik de feiten tegen me ;) ) maar dat ze van dezelfde orde effectief zijn als bij andere infectieziekten is echt nog hoogst onduidelijk.
Dat heeft ook niemand beweert.
Als je daarbij ook bedenkt dat men vóór COVID-19 al voor verschillende Coronavirussen heeft geprobeerd een effectief vaccin te maken en dat dit altijd zeer moeilijk is gebleken, dan weet je dat het ook wetenschappelijk echt geen uitgemaakte zaak is.
De vraag is in hoeverre toen is geïnvesteerd in de ontwikkeling van een vaccin. Zonder vaccin is verdere verspreiding destijds voorkomen.
Letterlijk allemaal niet maar je tekst was:

De vaccins werken aantoonbaar (...) Net zoals in het verleden vaccinatie heeft geleid tot het uitbannen van tal van andere ziektes die door virussen worden veroorzaakt

Je legt dus zelf de relatie met het verleden en ik vond het nodig om daar een belangrijke kanttekening bij de plaatsen.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Wim Anker »

#PfizerLeak Het klopt dus! HCQ en Ivermectine zijn bewust tegengehouden (in NL €150.000 boete voor artsen die het voorschreven) omdat anders geen tijdelijke goedkeuring voor vaccins werd afgegeven.
Zoveel ouderen hadden eenvoudig kunnen herstellen!
#Pfizer

Dit is op Twitter nu trending.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

Wim Anker schreef:#PfizerLeak Het klopt dus! HCQ en Ivermectine zijn bewust tegengehouden (in NL €150.000 boete voor artsen die het voorschreven) omdat anders geen tijdelijke goedkeuring voor vaccins werd afgegeven.
Zoveel ouderen hadden eenvoudig kunnen herstellen!
#Pfizer

Dit is op Twitter nu trending.
Het is trending op Twitter, dus is het waar. ::please
Plaats reactie