Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%
 
Totaal aantal stemmen: 156

Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Wim Anker »

Tiberius schreef:
Wim Anker schreef:
Tiberius schreef:Het is een beetje de kift denk ik.
Misschien. Ik vind het altijd iets aandoenlijks hebben als zo opzichtig geprobeerd wordt de wereld na te doen. Of het nu dit soort leerstoelen betreft of studio RD of hoe dat ook heten mag.
Hoe bedoel je, de wereld nadoen met deze leerstoel? Het is gewoon een onbezoldigde arbeidsrecht-leerstoel.
Ook zie ik de link met studio RD niet zo.
Nee, dat is ook in het algemeen precies het probleem denk ik.
Iets wat gewoon is hoeft niet in alle media breed te worden meegedeeld zodat niemand (meer) kan zeggen "ik wist niet dat ds. Zondag dit ging doen".
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Tiberius »

Ja daar heb je gelijk in, dat is belachelijk. Dan maakt zo iemand vanzelf een keer een uitglijder over een onderwerp waar hij net zoveel van af weet als de andere 17 miljoen Nederlanders.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door CvdW »

Tiberius schreef:Ja daar heb je gelijk in, dat is belachelijk. Dan maakt zo iemand vanzelf een keer een uitglijder over een onderwerp waar hij net zoveel van af weet als de andere 17 miljoen Nederlanders.
Dit bedoel ik. Er zijn vele mensen die horen/zien dat een bepaald persoon een mening heeft en ze geloven direct wat hij zegt en volgen zo'n persoon.
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door DDD »

Wim Anker schreef:
Tiberius schreef:
Wim Anker schreef:
Tiberius schreef:Het is een beetje de kift denk ik.
Misschien. Ik vind het altijd iets aandoenlijks hebben als zo opzichtig geprobeerd wordt de wereld na te doen. Of het nu dit soort leerstoelen betreft of studio RD of hoe dat ook heten mag.
Hoe bedoel je, de wereld nadoen met deze leerstoel? Het is gewoon een onbezoldigde arbeidsrecht-leerstoel.
Ook zie ik de link met studio RD niet zo.
Nee, dat is ook in het algemeen precies het probleem denk ik.
Iets wat gewoon is hoeft niet in alle media breed te worden meegedeeld zodat niemand (meer) kan zeggen "ik wist niet dat ds. Zondag dit ging doen".
Er zijn best veel kranten waarin dit helemaal niet heeft gestaan, dus ik vind dat je erg overdrijft.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef:
Bezorgd schreef:
Tiberius schreef:Het is een beetje de kift denk ik.
Of men vind dat hij de titel Prof alleen mag gebruiken binnen CGK kringen. ;)
Maar daar wordt de Saambinder niet gelezen.
Dat is onjuist. Die wordt daar wel degelijk gelezen.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Maanenschijn »

Dodo schreef:Dit is misschien niet het beste onderwerp om op een openbaar forum te bespreken...
Je hebt gelijk. Ik zal mijn post weghalen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door parsifal »

https://www.ft.com/content/6e6d641c-087 ... 42ef14ed7d

Geeft wel aan dat men terecht voorzichtig is met Astra Zeneca. Hierbij neemt men ook de kans op besmet worden mee, en dus is men deels afhankelijk van vaccinatie door anderen. Waarschijnlijk is het wijs geweest dat in landen als Denemarken en Noorwegen met lage aantallen besmettingen men afgestaps is van AZ. Ook geeft het aan dat er wel goed gekeken wordt naar wat mogelijk mis kan gaan. In Nederland is waarschijnlijk ook wel goed omgegaan met de vaccins door AZ richting oudere groepen te schuiven.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Delftenaar »

Na een eerste vaccinatie moeten mensen nog weerstand opbouwen. En zeker bij AZ is na een prik de bescherming niet optimaal.

Overigens is uit de cijfers uit Engeland wel gebleken dat met name niet-gevaccineerden of mensen die kort tevoren gevaccineerd zijn besmet raakten.
Volledig gevaccineerden worden soms ook besmet (de bescherming is immers niet 100%). In dat geval is de kans op ziekenhuisopname of erger wel flink kleiner dan niet gevaccineerden. Uitzonderingen blijf je natuurlijk houden.

Maar AZ is wel het slechtste van de vier in de EU goedgekeurde vaccins.
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Johannes S »

Charles schreef:Moet zeggen dat ik Zondag niet beluisterd heb (en kan inmiddels video niet meer openen - alleen als de eigenaar van deze video je teogang heeft verleend). Ik scrolde gisteren naar het midden om stukje te luisteren en hoorde dat voorbeeld van Jona wat niet klopte. Gezien de reacties onder de video verwacht ik niet dat ik van het geheel heel erg vrolijk word.

Voor mij staat die vaccinatie niet op zichzelf maar is onderdeel van een groter geheel. Dat neem ik mee in mn overwegingen. Die notie mis ik vaak (behalve in Gereformeerd Venster).
Mag dat dan wel, vrolijk worden? Net zoiets als leuk;)
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Charles »

Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Orchidee »

Delftenaar schreef:Na een eerste vaccinatie moeten mensen nog weerstand opbouwen. En zeker bij AZ is na een prik de bescherming niet optimaal.

Overigens is uit de cijfers uit Engeland wel gebleken dat met name niet-gevaccineerden of mensen die kort tevoren gevaccineerd zijn besmet raakten.
Volledig gevaccineerden worden soms ook besmet (de bescherming is immers niet 100%). In dat geval is de kans op ziekenhuisopname of erger wel flink kleiner dan niet gevaccineerden. Uitzonderingen blijf je natuurlijk houden.

Maar AZ is wel het slechtste van de vier in de EU goedgekeurde vaccins.
Een schoonzus van me heeft haar eerste prik gehad (AZ) in de beginperiode van het vaccineren.
Zij is daar erg ziek van geweest en durfde de 2e niet te nemen.
Nu moet ze wachten tot het najaar (ik dacht september) dan krijgt ze alsnog Pfizer (1 of 2 x dat weet ik niet).
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Delftenaar »

Toch is het, ondanks de bijwerkingen, verstandig als je schoonzus de tweede prik neemt.
Uiteraard zit ze daar na haar eerdere ervaringen niet op te wachten.

Bij AZ, en trouwens de andere vaccins eveneens, is het erg belangrijk dat de tweede prik ook gezet wordt. Pas dan is de bescherming optimaal.
In andere landen combineren ze verschillende vaccins en dat schijnt goede resultaten te geven en ook veilig te zijn. Allemaal prima.
In Nederland zijn we nog niet zover dat een combinatie van AZ met Pfizer of Moderna is goedgekeurd. Wellicht in de toekomst wel.

Gezien de opkomst van de Indische variant (excuus: deltavariant) is het belangrijk dat je schoonzus vooral haar tweede prik krijgt.
Ook AZ beschermt (mits twee prikken) in voldoende mate tegen ziekenhuisopname, of erger, door de deltavariant (uitzonderingen zijn er altijd).
Hoe eerder je schoonzus haar tweede prik AZ krijgt hoe beter.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Klavart »

Delftenaar schreef:Toch is het, ondanks de bijwerkingen, verstandig als je schoonzus de tweede prik neemt.
Uiteraard zit ze daar na haar eerdere ervaringen niet op te wachten.

Bij AZ, en trouwens de andere vaccins eveneens, is het erg belangrijk dat de tweede prik ook gezet wordt. Pas dan is de bescherming optimaal.
In andere landen combineren ze verschillende vaccins en dat schijnt goede resultaten te geven en ook veilig te zijn. Allemaal prima.
In Nederland zijn we nog niet zover dat een combinatie van AZ met Pfizer of Moderna is goedgekeurd. Wellicht in de toekomst wel.

Gezien de opkomst van de Indische variant (excuus: deltavariant) is het belangrijk dat je schoonzus vooral haar tweede prik krijgt.
Ook AZ beschermt (mits twee prikken) in voldoende mate tegen ziekenhuisopname, of erger, door de deltavariant (uitzonderingen zijn er altijd).
Hoe eerder je schoonzus haar tweede prik AZ krijgt hoe beter.
Heb je aandelen bij AstraZeneca?
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Delftenaar »

Nee. En ik ken het negatieve imago van AZ.

Toch: als iemand een eerste prik van AZ heeft gehad is het gewoon het beste om de tweede prik te ontvangen.
Omdat dan pas optimale bescherming ontstaat.
Ambtenaar
Berichten: 9145
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

Vandaag werd bekend dat mensen overleden zijn omdat de IC vol lag met corona patiënten. Iedereen die afziet van een vaccin ziet dan ook af van verdere ziekenhuisopname in geval van corona besmetting?
Plaats reactie