De Vierschaar der Conscientie

theoloog
Berichten: 491
Lid geworden op: 04 feb 2004, 23:34
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: De Vierschaar der Conscientie

Bericht door theoloog »

Is ellendekennis voor jullie het zelfde als zondekennis. Zie ook het andere topic.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17249
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: De Vierschaar der Conscientie

Bericht door huisman »

theoloog schreef:Is ellendekennis voor jullie het zelfde als zondekennis. Zie ook het andere topic.
En is zondekennis kennis van de zonde of van de gevolgen van de zonde? Het tweede kom je veel meer tegen dan het eerste.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: De Vierschaar der Conscientie

Bericht door Afgewezen »

theoloog schreef:Is ellendekennis voor jullie het zelfde als zondekennis. Zie ook het andere topic.
Ik zie het als twee 'kanten' van hetzelfde ontdekkende werk van de Heilige Geest. Ellendekennis ziet dan vooral op ons buiten God zijn, zondekennis op ons bestaan voor God. Overigens maakt de HC dit onderscheid niet.
theoloog
Berichten: 491
Lid geworden op: 04 feb 2004, 23:34
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: De Vierschaar der Conscientie

Bericht door theoloog »

huisman schreef:
theoloog schreef:Is ellendekennis voor jullie het zelfde als zondekennis. Zie ook het andere topic.
En is zondekennis kennis van de zonde of van de gevolgen van de zonde? Het tweede kom je veel meer tegen dan het eerste.
Dat laatste is vaak wel Gods megafoon om mensen aan het denken te zetten. Zo maak ik het tenminste heel vaak mee. Juist tijden van tegenspoed zijn "gouden tijden" voor het evangelie.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17249
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: De Vierschaar der Conscientie

Bericht door huisman »

theoloog schreef:
huisman schreef:
theoloog schreef:Is ellendekennis voor jullie het zelfde als zondekennis. Zie ook het andere topic.
En is zondekennis kennis van de zonde of van de gevolgen van de zonde? Het tweede kom je veel meer tegen dan het eerste.
Dat laatste is vaak wel Gods megafoon om mensen aan het denken te zetten. Zo maak ik het tenminste heel vaak mee. Juist tijden van tegenspoed zijn "gouden tijden" voor het evangelie.
Maar het moet wel komen tot kennis van wat de zonde werkelijk is en wat zijn grootste gevolg is namelijk scheiding tussen God en de mens. Een scheiding die alleen God kan overbruggen. En dat ook wil en dan kom ik bij de tekst die Afgewezen al heeft aangehaald
2 Kor. 5:19-21:
Want God was in Christus de wereld met Zichzelven verzoenende, hun zonden hun niet toerekenende; en heeft het woord der verzoening in ons gelegd.
Zo zijn wij dan gezanten van Christus wege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christus wege: laat u met God verzoenen.
Want Dien, Die geen zonde gekend heeft, heeft Hij zonde voor ons gemaakt, opdat wij zouden worden rechtvaardigheid Gods in Hem.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
theoloog
Berichten: 491
Lid geworden op: 04 feb 2004, 23:34
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: De Vierschaar der Conscientie

Bericht door theoloog »

huisman schreef:
theoloog schreef:
huisman schreef:
theoloog schreef:Is ellendekennis voor jullie het zelfde als zondekennis. Zie ook het andere topic.
En is zondekennis kennis van de zonde of van de gevolgen van de zonde? Het tweede kom je veel meer tegen dan het eerste.
Dat laatste is vaak wel Gods megafoon om mensen aan het denken te zetten. Zo maak ik het tenminste heel vaak mee. Juist tijden van tegenspoed zijn "gouden tijden" voor het evangelie.
Maar het moet wel komen tot kennis van wat de zonde werkelijk is en wat zijn grootste gevolg is namelijk scheiding tussen God en de mens. Een scheiding die alleen God kan overbruggen. En dat ook wil en dan kom ik bij de tekst die Afgewezen al heeft aangehaald
2 Kor. 5:19-21:
Want God was in Christus de wereld met Zichzelven verzoenende, hun zonden hun niet toerekenende; en heeft het woord der verzoening in ons gelegd.
Zo zijn wij dan gezanten van Christus wege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christus wege: laat u met God verzoenen.
Want Dien, Die geen zonde gekend heeft, heeft Hij zonde voor ons gemaakt, opdat wij zouden worden rechtvaardigheid Gods in Hem.
Helemaal eens! Het is inderdaad onze dure roeping om juist in die situatie te wijzen op de verzoening in Christus. Dat vind ik zo mooi in het eerder besproken verhaal van de stokbewaarder. Deze man roept om redding: wat moet ik doen om zalig te worden? En de apostelen wijzen hem direct op Christus.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: De Vierschaar der Conscientie

Bericht door Marnix »

Afgewezen schreef:
Ander schreef:Maar het door jou omschreven "het betekent de dood schrijven op al het eigene en zijn leven in Christus vinden" betekent toch dat in de ervaring het vonnis nog niet geveld is en de zaak nog niet is opgelost?
Je geeft zelf het antwoord enkele posts verder:
Ander schreef:Tja, wanneer het buiten regent moet ik toch echt eerst naar buiten om te ervaren dat het regent. Wanneer ik weet dat de zonde betaald is op Golgotha moet ik toch eerst ervaren dat ik een zondaar ben, een hemelhoge schuld heb en niet kan betalen. En als de Heere ons laat zien dat de schuld betaald is, is dat een geloofsweldaad. Dat ware geloof mag dan op Christus zien en weten: ook voor mij.
Overigens is dit niet ‘een geloofsweldaad’, nee, dat is nu ‘het' geloof!
Erasmiaan schreef:Een soort bewustwording van iets wat er al is?
GJdeBruijn schreef:Er moet iets te zien zijn! Maar je moet er wel ogen voor gekregen hebben!
Ben benieuwd hoe Afgewezen dit ziet.
Marnix schreef:Ik denk ook niet dat we kunnen zeggen: Het vonnis is geveld.
Het vonnis is geveld, over Christus. Dat is wat ik bedoel te zeggen. God is tevredengesteld door het offer van Christus. Deze verzoening wordt ons gepredikt en het enige wat wij van onze kant moeten doen, is deze verzoening aanvaarden. Maar wij zullen deze verzoening pas aanvaarden, als we erkennen dat we zondaars zijn en met God verzoend moeten worden. Zoals ik ergens las: “God verwacht niet anders van ons dan dat we onszelf veroordelen en erkennen zondaars te zijn”(George Cutting).
Dát is de Bijbelse boodschap van het Evangelie en dat was voor mij de grootste en wonderlijkste ontdekking van mijn leven! Dat was mijn 'vierschaarervaring'.

2 Kor. 5:19-21:
Want God was in Christus de wereld met Zichzelven verzoenende, hun zonden hun niet toerekenende; en heeft het woord der verzoening in ons gelegd.
Zo zijn wij dan gezanten van Christus wege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christus wege: laat u met God verzoenen.
Want Dien, Die geen zonde gekend heeft, heeft Hij zonde voor ons gemaakt, opdat wij zouden worden rechtvaardigheid Gods in Hem.
Klopt. Ik bedoelde dat Hij nog zal terugkomen om te oordelen over de levenden en de doden. Je hebt gelijk, het vonnis is over Christus geveld. Wij hoeven niets te doen... behalve erkennen dat we niets kunnen.... en onze handen ophouden. Wat een wonder...
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: De Vierschaar der Conscientie

Bericht door Fjodor »

Afgewezen schreef: Maar wij zullen deze verzoening pas aanvaarden, als we erkennen dat we zondaars zijn en met God verzoend moeten worden. Zoals ik ergens las: “God verwacht niet anders van ons dan dat we onszelf veroordelen en erkennen zondaars te zijn”(George Cutting).
En is dit nu hetzelfde als het het niet meer kunnen houden van de pijn? Laat staan dat ik hier lees over een onmogelijkheid om zalig te worden die voor de rechtvaardigverklaring plaatsvindt..
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: De Vierschaar der Conscientie

Bericht door Fjodor »

Erasmiaan schreef:
Fjodor schreef: Dat de bevindelijke onmogelijkheid het middel om Christus tot mij te brengen is lees ik nergens in de bijbel of in de belijdenisgeschriften. Het sterven in Galaten 2:19 (@ Erasmiaan) is niet het middel tot de rechtvaardigmaking, maar het middel tot de dankbaarheid!
Dan heb je de kanttekeningen tegen:
86) der wet gestorven,
Dat is, ik heb door de wet geleerd dat ik een groot zondaar ben, naar de wet den vloek en dood onderworpen, en dat de gerechtigheid, die de wet eist, in mij niet is, en dienvolgens dat de wet mij in den dood laat.
87) Gode leven zou.
Dat is, een nieuw en heilig leven zou leiden, dat Gode behagelijk is, volgens zijne geboden, en overzulks niet der zonde. Zie Rom. 6:11.

Het sterven staat in dienst van de heiligmaking. En het sterven wordt continu vereenzelvigd met de rechtvaardiging. Zo in Romeinen 6, Romeinen 7, Galaten 2:20 en ook Galaten 2:19. Het sterven en het tot Christus gaan is hetzelfde moment. Bij jou moet ik eerst sterven en dan tot Christus gaan. Juist dat ik als zondaar tot Christus ga maakt dat ik sterf. Want waar Christus is, daar kan de mens toch niet blijven leven?

PS. Als we het toch over de kanttekeningen hebben. Zou jij de wedergeboorte net zo omschrijven als de kanttekeningen bij Romeinen 6 doen?
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: De Vierschaar der Conscientie

Bericht door Afgewezen »

Fjodor schreef:
Afgewezen schreef: Maar wij zullen deze verzoening pas aanvaarden, als we erkennen dat we zondaars zijn en met God verzoend moeten worden. Zoals ik ergens las: “God verwacht niet anders van ons dan dat we onszelf veroordelen en erkennen zondaars te zijn”(George Cutting).
En is dit nu hetzelfde als het het niet meer kunnen houden van de pijn? Laat staan dat ik hier lees over een onmogelijkheid om zalig te worden die voor de rechtvaardigverklaring plaatsvindt..
Het is maar hoe je het omschrijft. Het gaat erom dat je zondaar wordt voor God en alle hoop op eigen kracht verliest. Dat lijkt me een Bijbels gegeven dat in feite geen nadere uitleg of verdediging behoeft.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: De Vierschaar der Conscientie

Bericht door Erasmiaan »

Afgewezen schreef:
Fjodor schreef:
Afgewezen schreef: Maar wij zullen deze verzoening pas aanvaarden, als we erkennen dat we zondaars zijn en met God verzoend moeten worden. Zoals ik ergens las: “God verwacht niet anders van ons dan dat we onszelf veroordelen en erkennen zondaars te zijn”(George Cutting).
En is dit nu hetzelfde als het het niet meer kunnen houden van de pijn? Laat staan dat ik hier lees over een onmogelijkheid om zalig te worden die voor de rechtvaardigverklaring plaatsvindt..
Het is maar hoe je het omschrijft. Het gaat erom dat je zondaar wordt voor God en alle hoop op eigen kracht verliest. Dat lijkt me een Bijbels gegeven dat in feite geen nadere uitleg of verdediging behoeft.
Precies, dat heb ik willen zeggen.
Gebruikersavatar
Mariavt
Berichten: 2095
Lid geworden op: 26 mar 2007, 13:11
Locatie: Haarlem

Re: De Vierschaar der Conscientie

Bericht door Mariavt »

Wat doen jullie allemaal toch moeilijk. Het is zo kinderlijk eenvoudig
1.De Heilige Geest werkt de zondekennis(het diepe besef dat we zonder de Heere midden in de dood liggen)oftewel de ellende in onszelf
2. De mens gaat hard aan het werk om de zaligheid te verdienen maar raakt "uitgewerkt, gebeden en geklaagd, want alles wat van zijn kant komt wordt hem uit handen geslagen
3.De Heere laat je zien dat je buiten Christus, nooit aan Zijn eis kan voldoen.
4.Op dat moment " moet" de ziel zich overgeven en zichzelf veroordelen, dat hij de dood waardig is(sterven aan zichzelf)
5.De ziel "geeft zich over" ,gewerkt door de Heilige Geest en ontvangt Christus als borg voor ál zijn schulden.
6.Mocht de zondaar nog geen zondekennis hebben, dan krijgt hij die echt wel, na ontvangen genade. Maar er is áltijd zonde kennis , hetzij vóór of na de openbaring van Christus

Is dát nou zo moeilijk?
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: De Vierschaar der Conscientie

Bericht door Afgewezen »

Mariavt schreef:Wat doen jullie allemaal toch moeilijk. Het is zo kinderlijk eenvoudig
1.De Heilige Geest werkt de zondekennis(het diepe besef dat we zonder de Heere midden in de dood liggen)oftewel de ellende in onszelf
2. De mens gaat hard aan het werk om de zaligheid te verdienen maar raakt "uitgewerkt, gebeden en geklaagd, want alles wat van zijn kant komt wordt hem uit handen geslagen
3.De Heere laat je zien dat je buiten Christus, nooit aan Zijn eis kan voldoen.
4.Op dat moment " moet" de ziel zich overgeven en zichzelf veroordelen, dat hij de dood waardig is(sterven aan zichzelf)
5.De ziel "geeft zich over" ,gewerkt door de Heilige Geest en ontvangt Christus als borg voor ál zijn schulden.
6.Mocht de zondaar nog geen zondekennis hebben, dan krijgt hij die echt wel, na ontvangen genade. Maar er is áltijd zonde kennis , hetzij vóór of na de openbaring van Christus

Is dát nou zo moeilijk?
Niemand doet hier moeilijker dan jij nu doet.
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: De Vierschaar der Conscientie

Bericht door Fjodor »

Mariavt schreef:Wat doen jullie allemaal toch moeilijk. Het is zo kinderlijk eenvoudig
1.De Heilige Geest werkt de zondekennis(het diepe besef dat we zonder de Heere midden in de dood liggen)oftewel de ellende in onszelf
2. De mens gaat hard aan het werk om de zaligheid te verdienen maar raakt "uitgewerkt, gebeden en geklaagd, want alles wat van zijn kant komt wordt hem uit handen geslagen
3.De Heere laat je zien dat je buiten Christus, nooit aan Zijn eis kan voldoen.
4.Op dat moment " moet" de ziel zich overgeven en zichzelf veroordelen, dat hij de dood waardig is(sterven aan zichzelf)
5.De ziel "geeft zich over" ,gewerkt door de Heilige Geest en ontvangt Christus als borg voor ál zijn schulden.
6.Mocht de zondaar nog geen zondekennis hebben, dan krijgt hij die echt wel, na ontvangen genade. Maar er is áltijd zonde kennis , hetzij vóór of na de openbaring van Christus

Is dát nou zo moeilijk?
Niemand vind het echt moeilijk, maar toch zien we het niet hetzelfde. Ook jij bent het blijkbaar niet echt met jezelf eens.. Want eerst schrijf je een volgorde op, en vervolgens zeg je in punt 6 dat het eigenlijk ook wel anders kan ;)
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: De Vierschaar der Conscientie

Bericht door Joannah »

Mariavt schreef:Wat doen jullie allemaal toch moeilijk. Het is zo kinderlijk eenvoudig
1.De Heilige Geest werkt de zondekennis(het diepe besef dat we zonder de Heere midden in de dood liggen)oftewel de ellende in onszelf
2. De mens gaat hard aan het werk om de zaligheid te verdienen maar raakt "uitgewerkt, gebeden en geklaagd, want alles wat van zijn kant komt wordt hem uit handen geslagen
3.De Heere laat je zien dat je buiten Christus, nooit aan Zijn eis kan voldoen.
4.Op dat moment " moet" de ziel zich overgeven en zichzelf veroordelen, dat hij de dood waardig is(sterven aan zichzelf)
5.De ziel "geeft zich over" ,gewerkt door de Heilige Geest en ontvangt Christus als borg voor ál zijn schulden.
6.Mocht de zondaar nog geen zondekennis hebben, dan krijgt hij die echt wel, na ontvangen genade. Maar er is áltijd zonde kennis , hetzij vóór of na de openbaring van Christus
En dan dus punt 7.waarbij de bekeerde laat zien, dat hij zichzelf veroordeelt, zijn oude zondige leven kruisigt, en een nieuwe schepping is geworden, die zich bekleedt met Jezus.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Plaats reactie