De Vierschaar der Conscientie

theoloog
Berichten: 491
Lid geworden op: 04 feb 2004, 23:34
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: De Vierschaar der Conscientie

Bericht door theoloog »

Tiberius schreef: Dan sla je wel heel wat van Zijn prediking over. Denk bijvoorbeeld aan de tekst: "Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader hem trekke."
Ik ben bang dat je deze tekst niet helemaal in zijn verband leest. Het gaat hier om de legitimatie van de Heere Jezus als Messias. De Heere Jezus verdedigt zich hier tegenover mensen die zeggen dat Hij maar een gewoon mens is. Jezus geeft als antwoord: de Vader zelf bevestigd Mijn bediening.

Je kunt dat niet als verweer gebruiken tegen het eenvoudig tot God komen en geloven in het evangelie wat Hij aanbiedt. Of zie ik het nu verkeerd?
theoloog
Berichten: 491
Lid geworden op: 04 feb 2004, 23:34
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: De Vierschaar der Conscientie

Bericht door theoloog »

Omdat het inmiddels iedere keer gaat over de vraag: wat is ellendekennis precies?, heb ik daar een topic over geopend.
Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 okt 2010, 15:25

Re: De Vierschaar der Conscientie

Bericht door Ronald »

Tiberius schreef:
Ronald schreef:Je maakt een karikatuur van wat ik zei.
Nee, dat doe ik niet. Ik geef antwoord op een vraag aan MM, waarom ik Blaauwendraad een karikatuurbouwer vindt.
Ronald schreef:Ik heb nergens geschreven dat daar mee bedoeld wordt dat Gods volk het anders leert dan het Woord.
Maar Blaauwendraad suggereert wel, dat dat bedoeld wordt.
Mijn vraag aan jou was, om duidelijk te maken wat je bedoelt. Kennelijk heb je die over het hoofd gezien.
Ronald schreef:Waar dit in de prediking wordt gesteld, wordt het bedoeld als norm. Wie hetzelfde heeft ondervonden als degene die dat wel hebben ondervonden, hoort niet tot Gods volk.
Wat jij gehoord hebt in de prediking kan ik niet beoordelen, omdat ik maar ervaring heb met een aantal van de door jou eerder genoemde kerkverbanden en daar kom ik dat niet tegen.
Maar wat ik zeg is het volgende: wanneer het niet aan Gods Woord getoetst kan worden, heeft het geen dageraad. Of zoals onze vroegere dominee zei: dan kan je het voor de mollen en vledermuizen gooien. En als het wel naar Gods Woord is, is het geen cirkelredenering.
Ronald schreef:Lees de reacties eens na, sinds mijn vorige posting. Er is kritiek op de term refoschema's maar de één na de ander slooft zich uit om aan te tonen aan welke voorwaarden moet worden voldaan. Jezus zegt eenvoudig "Ik ben de Deur; indien iemand door Mij ingaat, die zal behouden worden; en hij zal ingaan en uitgaan, en weide vinden". Hij noemt er geen enkele voorwaarde bij.
Dan sla je wel heel wat van Zijn prediking over. Denk bijvoorbeeld aan de tekst: "Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader hem trekke."
In de preek die ik citeerde werd door Jezus niets anders vermeld. Zeven verzen voor jouw citaat zegt Jezus: "Al wat Mij de Vader geeft, zal tot Mij komen; en die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen". En drie verzen later: "Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Die in Mij gelooft, heeft het eeuwige leven." Ga dan, en geloof!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De Vierschaar der Conscientie

Bericht door Tiberius »

Ronald schreef:
Tiberius schreef:
Ronald schreef:Je maakt een karikatuur van wat ik zei.
Nee, dat doe ik niet. Ik geef antwoord op een vraag aan MM, waarom ik Blaauwendraad een karikatuurbouwer vindt.
Ronald schreef:Ik heb nergens geschreven dat daar mee bedoeld wordt dat Gods volk het anders leert dan het Woord.
Maar Blaauwendraad suggereert wel, dat dat bedoeld wordt.
Mijn vraag aan jou was, om duidelijk te maken wat je bedoelt. Kennelijk heb je die over het hoofd gezien.
Ronald schreef:Waar dit in de prediking wordt gesteld, wordt het bedoeld als norm. Wie hetzelfde heeft ondervonden als degene die dat wel hebben ondervonden, hoort niet tot Gods volk.
Wat jij gehoord hebt in de prediking kan ik niet beoordelen, omdat ik maar ervaring heb met een aantal van de door jou eerder genoemde kerkverbanden en daar kom ik dat niet tegen.
Maar wat ik zeg is het volgende: wanneer het niet aan Gods Woord getoetst kan worden, heeft het geen dageraad. Of zoals onze vroegere dominee zei: dan kan je het voor de mollen en vledermuizen gooien. En als het wel naar Gods Woord is, is het geen cirkelredenering.
Ronald schreef:Lees de reacties eens na, sinds mijn vorige posting. Er is kritiek op de term refoschema's maar de één na de ander slooft zich uit om aan te tonen aan welke voorwaarden moet worden voldaan. Jezus zegt eenvoudig "Ik ben de Deur; indien iemand door Mij ingaat, die zal behouden worden; en hij zal ingaan en uitgaan, en weide vinden". Hij noemt er geen enkele voorwaarde bij.
Dan sla je wel heel wat van Zijn prediking over. Denk bijvoorbeeld aan de tekst: "Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader hem trekke."
In de preek die ik citeerde werd door Jezus niets anders vermeld. Zeven verzen voor jouw citaat zegt Jezus: "Al wat Mij de Vader geeft, zal tot Mij komen; en die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen". En drie verzen later: "Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Die in Mij gelooft, heeft het eeuwige leven." Ga dan, en geloof!
Dus je zit het Bijbelse schema nu uit te wisselen tegen jouw schema?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De Vierschaar der Conscientie

Bericht door eilander »

Tiberius schreef:
Ronald schreef:Lees de reacties eens na, sinds mijn vorige posting. Er is kritiek op de term refoschema's maar de één na de ander slooft zich uit om aan te tonen aan welke voorwaarden moet worden voldaan. Jezus zegt eenvoudig "Ik ben de Deur; indien iemand door Mij ingaat, die zal behouden worden; en hij zal ingaan en uitgaan, en weide vinden". Hij noemt er geen enkele voorwaarde bij.
Dan sla je wel heel wat van Zijn prediking over. Denk bijvoorbeeld aan de tekst: "Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader hem trekke."
De door Tiberius genoemde tekst is 100% waar, maar geen voorwaarde! Er is geen voorwaarde om tot Christus te komen. Iemand die op grond van de door Ronald genoemde tekst zich van harte tot Christus begeeft, zal zeker zalig worden.
En ondertussen is hij dan van het eerste begin af, door de Vader getrokken. Hij is zelfs van eeuwigheid uitverkoren. Maar daar kunnen we zelf niets mee in dit stadium.
theoloog
Berichten: 491
Lid geworden op: 04 feb 2004, 23:34
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: De Vierschaar der Conscientie

Bericht door theoloog »

Tiberius schreef: Dus je zit het Bijbelse schema nu uit te wisselen tegen jouw schema?
Ik vind dit geen eerlijke opmerking. Dat kan beter ;) Wij hebben allemaal onze eigen dogmatische bril. Het gesprek gaat er hier volgens mij om, om af en toe eens van bril te ruilen.
theoloog
Berichten: 491
Lid geworden op: 04 feb 2004, 23:34
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: De Vierschaar der Conscientie

Bericht door theoloog »

eilander schreef:
Tiberius schreef:
Ronald schreef:Lees de reacties eens na, sinds mijn vorige posting. Er is kritiek op de term refoschema's maar de één na de ander slooft zich uit om aan te tonen aan welke voorwaarden moet worden voldaan. Jezus zegt eenvoudig "Ik ben de Deur; indien iemand door Mij ingaat, die zal behouden worden; en hij zal ingaan en uitgaan, en weide vinden". Hij noemt er geen enkele voorwaarde bij.
Dan sla je wel heel wat van Zijn prediking over. Denk bijvoorbeeld aan de tekst: "Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader hem trekke."
De door Tiberius genoemde tekst is 100% waar, maar geen voorwaarde! Er is geen voorwaarde om tot Christus te komen. Iemand die op grond van de door Ronald genoemde tekst zich van harte tot Christus begeeft, zal zeker zalig worden.
En ondertussen is hij dan van het eerste begin af, door de Vader getrokken. Hij is zelfs van eeuwigheid uitverkoren. Maar daar kunnen we zelf niets mee in dit stadium.
Helemaal mee eens! Zie ook mijn eerdere opmerking bij deze tekst.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De Vierschaar der Conscientie

Bericht door Tiberius »

theoloog schreef:
Tiberius schreef: Dus je zit het Bijbelse schema nu uit te wisselen tegen jouw schema?
Ik vind dit geen eerlijke opmerking. Dat kan beter ;) Wij hebben allemaal onze eigen dogmatische bril. Het gesprek gaat er hier volgens mij om, om af en toe eens van bril te ruilen.
Met het Bijbelse schema bedoel ik: wat we op grond van de Bijbel en de belijdenisgeschriften voorstaan. Dat is een ander "schema" dan wat Ronald aangeeft.
theoloog
Berichten: 491
Lid geworden op: 04 feb 2004, 23:34
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: De Vierschaar der Conscientie

Bericht door theoloog »

Tiberius schreef:
theoloog schreef:
Tiberius schreef: Dus je zit het Bijbelse schema nu uit te wisselen tegen jouw schema?
Ik vind dit geen eerlijke opmerking. Dat kan beter ;) Wij hebben allemaal onze eigen dogmatische bril. Het gesprek gaat er hier volgens mij om, om af en toe eens van bril te ruilen.
Met het Bijbelse schema bedoel ik: wat we op grond van de Bijbel en de belijdenisgeschriften voorstaan. Dat is een ander "schema" dan wat Ronald aangeeft.
Ik blijf alleen zo'n moeite houden met het woord schema. Ik zie iedere keer die kikker voor me, die geanalyseerd is. Alleen de kikker is dood! En nu weten we wel de onderdelen, hier een poot en daar een kop en daar zwemvliezen, maar we weten niet meer hoe het allemaal samenwerkt. De kikker leeft helaas niet meer.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: De Vierschaar der Conscientie

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:
theoloog schreef:
Tiberius schreef: Dus je zit het Bijbelse schema nu uit te wisselen tegen jouw schema?
Ik vind dit geen eerlijke opmerking. Dat kan beter ;) Wij hebben allemaal onze eigen dogmatische bril. Het gesprek gaat er hier volgens mij om, om af en toe eens van bril te ruilen.
Met het Bijbelse schema bedoel ik: wat we op grond van de Bijbel en de belijdenisgeschriften voorstaan. Dat is een ander "schema" dan wat Ronald aangeeft.
In het Bijbels "schema" is Gods trekken wel een vereiste, maar geen voorwaarde, zoals Eilander ook aangeeft. Je kan niet zeggen dat hier een ander "schema" naast het Bijbelse "schema" wordt gelegd.

@ Theoloog: Ik redeneerde vanuit de onbekeerde. Als je redeneert vanuit iemand die bekeerd is zal die de tekst uit Romeinen die je aanhaalt volledig onderschrijven. Kent zo iemand Christus niet, dan zal hij voor zijn bekering ook niet zeggen: Ik ben nog niet bekeerd maar al wel in Hem verlost en levend gemaakt. Stel, er wordt een methode (ook al zo'n dood woord) ontwikkeld waarmee je dode kikkers levend kan maken, en dat later die dode kikker tot leven wordt gewekt, dan zal die kikker niet zeggen: Ik leefde al toen men die methode af had ;)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 okt 2010, 15:25

Re: De Vierschaar der Conscientie

Bericht door Ronald »

Tiberius schreef:
Ronald schreef:
Tiberius schreef:
Ronald schreef:Je maakt een karikatuur van wat ik zei.
Nee, dat doe ik niet. Ik geef antwoord op een vraag aan MM, waarom ik Blaauwendraad een karikatuurbouwer vindt.
Ronald schreef:Ik heb nergens geschreven dat daar mee bedoeld wordt dat Gods volk het anders leert dan het Woord.
Maar Blaauwendraad suggereert wel, dat dat bedoeld wordt.
Mijn vraag aan jou was, om duidelijk te maken wat je bedoelt. Kennelijk heb je die over het hoofd gezien.
Ronald schreef:Waar dit in de prediking wordt gesteld, wordt het bedoeld als norm. Wie hetzelfde heeft ondervonden als degene die dat wel hebben ondervonden, hoort niet tot Gods volk.
Wat jij gehoord hebt in de prediking kan ik niet beoordelen, omdat ik maar ervaring heb met een aantal van de door jou eerder genoemde kerkverbanden en daar kom ik dat niet tegen.
Maar wat ik zeg is het volgende: wanneer het niet aan Gods Woord getoetst kan worden, heeft het geen dageraad. Of zoals onze vroegere dominee zei: dan kan je het voor de mollen en vledermuizen gooien. En als het wel naar Gods Woord is, is het geen cirkelredenering.
Ronald schreef:Lees de reacties eens na, sinds mijn vorige posting. Er is kritiek op de term refoschema's maar de één na de ander slooft zich uit om aan te tonen aan welke voorwaarden moet worden voldaan. Jezus zegt eenvoudig "Ik ben de Deur; indien iemand door Mij ingaat, die zal behouden worden; en hij zal ingaan en uitgaan, en weide vinden". Hij noemt er geen enkele voorwaarde bij.
Dan sla je wel heel wat van Zijn prediking over. Denk bijvoorbeeld aan de tekst: "Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader hem trekke."
In de preek die ik citeerde werd door Jezus niets anders vermeld. Zeven verzen voor jouw citaat zegt Jezus: "Al wat Mij de Vader geeft, zal tot Mij komen; en die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen". En drie verzen later: "Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Die in Mij gelooft, heeft het eeuwige leven." Ga dan, en geloof!
Dus je zit het Bijbelse schema nu uit te wisselen tegen jouw schema?

-knip-Commentaar op het modereren wordt hier niet toegestaan, voor vragen kun je een van de mods pb en, mvg Jet
Ik verzet me tegen de schema's. Ik wijs op de Schrift en op Jezus en roep op tot bekering en geloof. - niet op de persoon spelen,m vg Jet-
Laatst gewijzigd door Ronald op 05 jan 2011, 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De Vierschaar der Conscientie

Bericht door Tiberius »

theoloog schreef:Ik blijf alleen zo'n moeite houden met het woord schema.
Ik ook. Vandaar dat ik het tussen aanhalingstekens plaatste.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De Vierschaar der Conscientie

Bericht door Tiberius »

Ronald schreef:Ik hanteer geen schema. Ik verzet me tegen de schema's. Ik wijs op de Schrift en op Jezus en roep op tot bekering en geloof. Vervolgens kom je met een voorspelbare en binnen onze gereformeerde gezindt zeer beproefde reactie: maak de boodschapper verdacht en je kunt weer rustig 'eerlijk onbekeerd' voortleven.
Ik maak jou niet verdacht, alleen jouw handelwijze: het minachten van de belijdenisgeschriften en deze uitspelen tegen de Bijbel zonder onderbouwing. En inderdaad, daar is op dit forum geen plaats voor.
Eveneens zijn persoonlijke aanvallen niet toegestaan.
Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 okt 2010, 15:25

Re: De Vierschaar der Conscientie

Bericht door Ronald »

Tiberius schreef:
Ronald schreef:Ik hanteer geen schema. Ik verzet me tegen de schema's. Ik wijs op de Schrift en op Jezus en roep op tot bekering en geloof. Vervolgens kom je met een voorspelbare en binnen onze gereformeerde gezindt zeer beproefde reactie: maak de boodschapper verdacht en je kunt weer rustig 'eerlijk onbekeerd' voortleven.
Ik maak jou niet verdacht, alleen jouw handelwijze: het minachten van de belijdenisgeschriften en deze uitspelen tegen de Bijbel zonder onderbouwing. En inderdaad, daar is op dit forum geen plaats voor.
Eveneens zijn persoonlijke aanvallen niet toegestaan.
Wilt u dan zo vriendelijk zijn aan te wijzen waar ik de belijdenisgeschriften minacht en of deze uitspeel tegen de Bijbel??? Beschuldigingen moet je wel onderbouwen. Dit gaat je niet lukken. Nergens heb ik negatief gesproken over de belijdenisgeschriften. Buiten dit forum leg ik ze uit, licht ik ze toe, hertaal ze, enz. Ik denk dat ik ze op dit forum niet eens genoemd heb. Van minachting en uitspelen tegen de Bijbel kan onmogelijk sprake zijn. Wat u nu schrijft is wel degelijk zwart maken en een persoonlijke aanval.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De Vierschaar der Conscientie

Bericht door Tiberius »

Hier leer je een andere weg dan Gods Woord en de belijdenisgeschriften ons voorhouden:
Ronald schreef:Jezus zegt eenvoudig "Ik ben de Deur; indien iemand door Mij ingaat, die zal behouden worden; en hij zal ingaan en uitgaan, en weide vinden". Hij noemt er geen enkele voorwaarde bij.
O, dan stap je over de zonden heen. Nee, helemaal niet. Maar wat werkelijkheid van de zonde ervaar je pas als je Jezus ziet in Zijn rechtvaardigheid. Je leert jezelf pas werkelijk kennen als je Hem kent. O, je denkt dat je het zelf kunt? Nee, dat denk ik helemaal niet. Hij heeft alles gedaan. Dus stop met je verzet en aanvaard wat de Heere je wil schenken. Wat je aangeboden wordt, kun je niet stelen.
Ik leen even de woorden van een andere forummer:
De Heere Jezus beschrijft wel degelijk ellendekennis bij degenen die tot Hem komen: in de gelijkenis van de verloren zoon (uitgesproken omdat tollenaren en zondaren tot Jezus naderden om Hem te horen (Luk 15 vs 1), en in de gelijkenis van de tollenaar in de tempel.
Zeg maar niet te snel dat Levi en Zacheüs geen ellendekennis hebben gehad...
PS> Je mag overigens wel jij zeggen tegen mij, althans op dit forum.
Plaats reactie