De Vierschaar der Conscientie

Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 okt 2010, 15:25

Re: De Vierschaar der Conscientie

Bericht door Ronald »

theoloog schreef:Is ellendekennis voor jullie het zelfde als zondekennis. Zie ook het andere topic.
Nee, Ursinus schrijft in zijn Schatboek dat ellende zowel de zonde als de gevolgen van de zonde betreft. Heel opmerkelijk is dan ook dat na de vraag waaruit kent gij uw ellende gevraagd wordt wat de wet Gods van ons eist. Het antwoord vat het samen met de hoofdsom die Christus ons leer: het liefhebben van God en onze naaste. Vervolgens wordt de wet zelf in het stuk van de dankbaarheid geplaatst. Dat is ook in overeenstemming met de Schrift. De wet is een tuchtmeester tot Christus. Tuchtmeester in de betekenis van pedagoog, een onderwijzer dus. De wet laat wel de zonden zien maar lost het probleem niet op. De wet laat zien dat je zonde bent omdat je God en je naaste niet liefhebt, maar lost het probleem niet op. Daarom wijst de wet op Christus. En aan de voet van het kruis besef je werkelijk wat het betekent om gezondigd te hebben. Maar daar is ook de oplossing. Hij voor mij....
Gebruikersavatar
Mariavt
Berichten: 2095
Lid geworden op: 26 mar 2007, 13:11
Locatie: Haarlem

Re: De Vierschaar der Conscientie

Bericht door Mariavt »

Joannah schreef:
Mariavt schreef:Wat doen jullie allemaal toch moeilijk. Het is zo kinderlijk eenvoudig
1.De Heilige Geest werkt de zondekennis(het diepe besef dat we zonder de Heere midden in de dood liggen)oftewel de ellende in onszelf
2. De mens gaat hard aan het werk om de zaligheid te verdienen maar raakt "uitgewerkt, gebeden en geklaagd, want alles wat van zijn kant komt wordt hem uit handen geslagen
3.De Heere laat je zien dat je buiten Christus, nooit aan Zijn eis kan voldoen.
4.Op dat moment " moet" de ziel zich overgeven en zichzelf veroordelen, dat hij de dood waardig is(sterven aan zichzelf)
5.De ziel "geeft zich over" ,gewerkt door de Heilige Geest en ontvangt Christus als borg voor ál zijn schulden.
6.Mocht de zondaar nog geen zondekennis hebben, dan krijgt hij die echt wel, na ontvangen genade. Maar er is áltijd zonde kennis , hetzij vóór of na de openbaring van Christus
En dan dus punt 7.waarbij de bekeerde laat zien, dat hij zichzelf veroordeelt, zijn oude zondige leven kruisigt, en een nieuwe schepping is geworden, die zich bekleedt met Jezus.
Helemaal mee eens, maar dat verloor ik even uit het oog,excuses hiervoor want dat is een heel belangrijk punt.
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Gebruikersavatar
Mariavt
Berichten: 2095
Lid geworden op: 26 mar 2007, 13:11
Locatie: Haarlem

Re: De Vierschaar der Conscientie

Bericht door Mariavt »

Fjodor schreef:
Mariavt schreef:Wat doen jullie allemaal toch moeilijk. Het is zo kinderlijk eenvoudig
1.De Heilige Geest werkt de zondekennis(het diepe besef dat we zonder de Heere midden in de dood liggen)oftewel de ellende in onszelf
2. De mens gaat hard aan het werk om de zaligheid te verdienen maar raakt "uitgewerkt, gebeden en geklaagd, want alles wat van zijn kant komt wordt hem uit handen geslagen
3.De Heere laat je zien dat je buiten Christus, nooit aan Zijn eis kan voldoen.
4.Op dat moment " moet" de ziel zich overgeven en zichzelf veroordelen, dat hij de dood waardig is(sterven aan zichzelf)
5.De ziel "geeft zich over" ,gewerkt door de Heilige Geest en ontvangt Christus als borg voor ál zijn schulden.
6.Mocht de zondaar nog geen zondekennis hebben, dan krijgt hij die echt wel, na ontvangen genade. Maar er is áltijd zonde kennis , hetzij vóór of na de openbaring van Christus

Is dát nou zo moeilijk?
Niemand vind het echt moeilijk, maar toch zien we het niet hetzelfde. Ook jij bent het blijkbaar niet echt met jezelf eens.. Want eerst schrijf je een volgorde op, en vervolgens zeg je in punt 6 dat het eigenlijk ook wel anders kan ;)
Waar haal jij uit dat ik het niet met mezelf eens ben? Er zijn toch geschiedenissen genoeg waar de zondaar pas ná de ontdekking van Christus, zijn ellende leert kennen. Als je verenigd mag zijn met die Borg, zoals de stokbewaarder die jullie al noemden, wordt hij er echt wel achtergebracht wie hij in zichzelf is en dat is zondaar voor God. De één leert het vóór de Geestelijke kennis van Christus en de andere erna, ik weet alleen niet hoe ik dat uit moet drukken, daar ben ik te ongeletterd voor, maar ik heb iemand gekend die was , zoals ze dat in het gezelschapsleven noemden, " met het zwaard" gedood, en een ander stierf de "hongerdood" maar beiden werden ze
erachter gebracht dat ze zondaar waren en dat het zonder Christus tussenkomst bij de Vader nooit meer goed kon komen.

Als ik het verkeerd uit druk, corrigeer me dan maar....
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: De Vierschaar der Conscientie

Bericht door Fjodor »

Mariavt schreef:Waar haal jij uit dat ik het niet met mezelf eens ben? Er zijn toch geschiedenissen genoeg waar de zondaar pas ná de ontdekking van Christus, zijn ellende leert kennen. Als je verenigd mag zijn met die Borg, zoals de stokbewaarder die jullie al noemden, wordt hij er echt wel achtergebracht wie hij in zichzelf is en dat is zondaar voor God. De één leert het vóór de Geestelijke kennis van Christus en de andere erna, ik weet alleen niet hoe ik dat uit moet drukken, daar ben ik te ongeletterd voor, maar ik heb iemand gekend die was , zoals ze dat in het gezelschapsleven noemden, " met het zwaard" gedood, en een ander stierf de "hongerdood" maar beiden werden ze
erachter gebracht dat ze zondaar waren en dat het zonder Christus tussenkomst bij de Vader nooit meer goed kon komen.

Als ik het verkeerd uit druk, corrigeer me dan maar....
Je voorbeelden van de gezelschappen, die ik helemaal niet ken, geven volgens mij precies aan wat velen hier bedoelen. Ze zeggen dat je eerst met het zwaard gedood moet worden, of dat je eerst de hongerdood moet sterven, voordat je verenigd kan worden met de Borg. Dat kan dus niet ná de geestelijke kennis van Christus. Deze beide voorbeelden gaan dus over het sterven voor de kennis van Christus.
Jij zegt echter dat dat sterven ook ná de kennis van Christus pas kan komen. Volgens jou maakt het dus niet zoveel uit wanneer dat leren kennis van de zonde is, áls het er maar is.
Ik zou zeggen dat we voordat we Christus kunnen aannemen moeten weten van onze zonden. Waarvoor nemen we Hem anders aan? Maar dat we eerst de hongerdood moeten sterven oid lijkt mij veel te ver gaan.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: De Vierschaar der Conscientie

Bericht door Afgewezen »

Fjodor schreef:Je voorbeelden van de gezelschappen, die ik helemaal niet ken, geven volgens mij precies aan wat velen hier bedoelen. Ze zeggen dat je eerst met het zwaard gedood moet worden, of dat je eerst de hongerdood moet sterven, voordat je verenigd kan worden met de Borg.
Volgens begrijp je deze uitdrukkingen niet goed. In gezelschapstaal betekent 'sterven door de honger' dat het lang duurt voordat iemand tot ruimte komt; 'sterven door het zwaard' betekent dat iemand in korte tijd dáár gebracht wordt waar God hem hebben wil: als een verloren zondaar die Christus als zijn Redder aanneemt.
Gebruikersavatar
Mariavt
Berichten: 2095
Lid geworden op: 26 mar 2007, 13:11
Locatie: Haarlem

Re: De Vierschaar der Conscientie

Bericht door Mariavt »

Afgewezen schreef:
Fjodor schreef:Je voorbeelden van de gezelschappen, die ik helemaal niet ken, geven volgens mij precies aan wat velen hier bedoelen. Ze zeggen dat je eerst met het zwaard gedood moet worden, of dat je eerst de hongerdood moet sterven, voordat je verenigd kan worden met de Borg.
Volgens begrijp je deze uitdrukkingen niet goed. In gezelschapstaal betekent 'sterven door de honger' dat het lang duurt voordat iemand tot ruimte komt; 'sterven door het zwaard' betekent dat iemand in korte tijd dáár gebracht wordt waar God hem hebben wil: als een verloren zondaar die Christus als zijn Redder aanneemt.
Dankje afgewezen, dat is eigenlijk wat ik bedoelde, ik zei het alleen verkeerd bij punt 6. excuses hiervoor
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: De Vierschaar der Conscientie

Bericht door Johann Gottfried Walther »

https://drpdevries.com/2020/05/09/wat-b ... t-geweten/

Dr. P. de Vries over wat betekent rechtvaardiging in de vierschaar van het geweten.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: De Vierschaar der Conscientie

Bericht door Forummer »

Johann Gottfried Walther schreef:https://drpdevries.com/2020/05/09/wat-b ... t-geweten/

Dr. P. de Vries over wat betekent rechtvaardiging in de vierschaar van het geweten.
Dankje, waardevol en ook nuttige informatie.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Plaats reactie