Maria in protestants perspectief.

Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Maria in protestants perspectief.

Bericht door Jongere »

Ik vraag me af of Luther en Calvijn wel met dat idee hebben geleefd. Heel veel bijgeloof rond Maria is pas in de negentiende eeuw ontstaan of iig vastgelegd.
Ter voorbeeld: de onbevlekte ontvangenis van Maria werd in 1854 door de paus afgekondigd. De Maria-tenhemelopneming werd pas in 1950 bevestigd. Overigens waren de verhalen rond de laatste gebeurtenis al wel eeuwen in omloop (en ook het bijbehorende feest). Maar het is opmerkelijk dat de kerk pas heel laat dit wilde bevestigen in de leer.

Verder ben ik niet al te goed op de hoogte van de officiele leerstellingen rond Maria. Maar het valt me wel op dat bijna elke RK-kerk waar ik ben binnen gelopen (en dat zijn er best wel wat) ik verwijzingen naar Maria tegenkom die veel verder gaan dan een "gezonde verering". Afgelopen zomer trof ik in Volendam verschillende gebeden aan Maria aan die er niet om logen. Geen één gebed aan God overigens.
En tijdens een middagdienst in de Dom in Keulen die ik bijwoonde (dat lijkt me niet de kleinste gemeente) werd Maria aangeroepen als 'advocata nostra'. Oftewel: onze voorspraak. En ik zit dan echt niet als protestant spijkers op laag water te zoeken.
Overigens heb ik de laatste vakantie een paar kompleten bezocht in een Benedictijns klooster; daar hoorde ik geen woord over Maria, maar stonden Bijbelteksten centraal.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Maria in protestants perspectief.

Bericht door Marnix »

Volgens mij is het nog niet zo lang de officiele leer, maar al eeuwenlang wel officieus.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Maria in protestants perspectief.

Bericht door huisman »

Ik ben dit topic begonnen omdat ik vond dat er wat weing aandacht voor Maria is in onze traditie als reactie op de RK cultus om Maria. In middels toch aardig wat preken over Maria gevonden.(Veel over Lukas 2:19)
Lukas 2:19
En Maria bewaarde al deze woorden
Prof. Dr. A. Baars
Lukas 1:26-38
Ontvangen van de Heilige Geest, geboren uit de maagd Maria
Ds. A. Baas
Lukas 2:19
Maria's kerstfeest
Ds. A. Belder
Lukas 1:30-31
Gods genade voor Maria
Ds. J.P. Boiten
Lukas 1:38-45
En Maria zeide: 'Mij geschiede naar Uw woord'
Ds. P. den Butter
Lukas 2:19
Maria's bewaren en overleggen
Ds. P. den Butter
Lukas 1:26-56
De lofzang van Maria
Kand. M. Diepenveen
Lukas 1:18-33
De engel en Maria
Ds. W.P. Emaus
Lukas 1:42-45
Maria, de gezegende onder de vrouwen
Ds. W.P. Emaus
Lukas 2:19
Maria bewaarde en overlegde
Ds. H.C. van der Ent
Lukas 2
Maria bewaarde en overlegde de woorden in haar hart
Ds. R. van Kooten
Lukas 1
Boodschap aan Maria
Ds. J. Koppelaar
Lukas 1:26-38
Eva en Maria
Ds. J. Koppelaar
Lukas 1
Maria gelooft God en onderwerpt zich aan God
Dr. P. de Vries
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Maria in protestants perspectief.

Bericht door J.C. Philpot »

Een uitstekende inhoudelijke recentie en reactie van Prof. dr. ds. W. van Vlastuin op het boek van Prof. dr. ds. A. Huijgen. Ik vind hem beter dan de reacties die tot nog toe in het RD zijn gepubliceerd.

https://www.rd.nl/artikel/941303-mariad ... -distantie
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Maria in protestants perspectief.

Bericht door -DIA- »

J.C. Philpot schreef:Een uitstekende inhoudelijke recentie en reactie van Prof. dr. ds. W. van Vlastuin op het boek van Prof. dr. ds. A. Huijgen. Ik vind hem beter dan de reacties die tot nog toe in het RD zijn gepubliceerd.

https://www.rd.nl/artikel/941303-mariad ... -distantie
Hier kan ik helemaal bijvallen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Maria in protestants perspectief.

Bericht door Ambtenaar »

J.C. Philpot schreef:Een uitstekende inhoudelijke recentie en reactie van Prof. dr. ds. W. van Vlastuin op het boek van Prof. dr. ds. A. Huijgen. Ik vind hem beter dan de reacties die tot nog toe in het RD zijn gepubliceerd.

https://www.rd.nl/artikel/941303-mariad ... -distantie
Dat bewijst maar weer eens dat je niet aan meningsvorming of recensering moet doen zonder een boek helemaal gelezen te hebben en de inhoud overdacht.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Maria in protestants perspectief.

Bericht door Van Ewijk »

huisman schreef:Ik ben dit topic begonnen omdat ik vond dat er wat weing aandacht voor Maria is in onze traditie als reactie op de RK cultus om Maria. In middels toch aardig wat preken over Maria gevonden.(Veel over Lukas 2:19)
Lukas 2:19
En Maria bewaarde al deze woorden
Prof. Dr. A. Baars
Lukas 1:26-38
Ontvangen van de Heilige Geest, geboren uit de maagd Maria
Ds. A. Baas
Lukas 2:19
Maria's kerstfeest
Ds. A. Belder
Lukas 1:30-31
Gods genade voor Maria
Ds. J.P. Boiten
Lukas 1:38-45
En Maria zeide: 'Mij geschiede naar Uw woord'
Ds. P. den Butter
Lukas 2:19
Maria's bewaren en overleggen
Ds. P. den Butter
Lukas 1:26-56
De lofzang van Maria
Kand. M. Diepenveen
Lukas 1:18-33
De engel en Maria
Ds. W.P. Emaus
Lukas 1:42-45
Maria, de gezegende onder de vrouwen
Ds. W.P. Emaus
Lukas 2:19
Maria bewaarde en overlegde
Ds. H.C. van der Ent
Lukas 2
Maria bewaarde en overlegde de woorden in haar hart
Ds. R. van Kooten
Lukas 1
Boodschap aan Maria
Ds. J. Koppelaar
Lukas 1:26-38
Eva en Maria
Ds. J. Koppelaar
Lukas 1
Maria gelooft God en onderwerpt zich aan God
Dr. P. de Vries
Het is inderdaad jammer dat de bijbelse Maria is ondergesneeuwd door het beeld van de RKK en de Oosters Orthodoxe kerken.
Toch kan ik ik protestantse kerken niet echt een afkeer of melaatsheid van haar ontwaren.
Evenmin extra moeite van voorgangers en predikanten om omzichtig met haar om te gaan.
Welke extra aandacht had u aan haar dan willen besteden mijn waarde Huisman?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maria in protestants perspectief.

Bericht door Valcke »

Van Ewijk, Je reageert op een post van 11 jaar geleden.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Maria in protestants perspectief.

Bericht door Van Ewijk »

Valcke schreef:Van Ewijk, Je reageert op een post van 11 jaar geleden.
Ja, maar dat gebeurt hier herhaaldelijk.
En aangezien Huisman hier nog rondwaart zie ik het bezwaar niet.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Maria in protestants perspectief.

Bericht door Floppy »

Ik doe deze posting maar even hier, er is ook in andere topics over het boek van dr. Huijgen gesproken.
De video van de studiedag over zijn boek staat online: https://www.youtube.com/watch?v=FMejTJREIRc
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Maria in protestants perspectief.

Bericht door -DIA- »

Eindelijk lijken ze oecumenisch elkaar nader te begrijpen. Jammer van de Reformatie? Of zou men dat nog niet hardop durven zeggen? Wat we hier horen is een wonder van syncretisme.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Maria in protestants perspectief.

Bericht door Zita »

-DIA- schreef:Eindelijk lijken ze oecumenisch elkaar nader te begrijpen. Jammer van de Reformatie? Of zou men dat nog niet hardop durven zeggen? Wat we hier horen is een wonder van syncretisme.
Maar DIA, het is toch niet verboden om over Maria na te denken? Ze is een Bijbelse figuur die een belangrijke rol heeft gespeeld in de heilsgeschiedenis. In de RK-kerk wordt die rol veel groter gemaakt dan wat in de Bijbel beschreven is. Maar dat maakt haar toch niet tot een verboden figuur voor protestanten/reformatorischen? Ik heb in mijn leven volgens mij veel meer preken gehoord over Simson en Gideon en Elia dan over Maria.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Maria in protestants perspectief.

Bericht door J.C. Philpot »

Zita schreef:Maar dat maakt haar toch niet tot een verboden figuur voor protestanten/reformatorischen? Ik heb in mijn leven volgens mij veel meer preken gehoord over Simson en Gideon en Elia dan over Maria.
Dat ben ik wel met je eens.

Maar het is voor mij een stap verder (te ver) om het Mariafeest te gaan vieren, of dagelijks het Magnificat te zingen (suggesties van Prof. dr. ds. A. Huijgen).
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Maria in protestants perspectief.

Bericht door refo »

J.C. Philpot schreef:
Zita schreef:Maar dat maakt haar toch niet tot een verboden figuur voor protestanten/reformatorischen? Ik heb in mijn leven volgens mij veel meer preken gehoord over Simson en Gideon en Elia dan over Maria.
Dat ben ik wel met je eens.

Maar het is voor mij een stap verder (te ver) om het Mariafeest te gaan vieren, of dagelijks het Magnificat te zingen (suggesties van Prof. dr. ds. A. Huijgen).
In de evensongs gebeurt dat wel. Na de lezing uit het OT het Magnificat en na de lezing uit het NT Nunc dimittis. Dat is de lofzang van Simeon.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Maria in protestants perspectief.

Bericht door J.C. Philpot »

refo schreef:In de evensongs gebeurt dat wel. Na de lezing uit het OT het Magnificat en na de lezing uit het NT Nunc dimittis. Dat is de lofzang van Simeon.
Ik heb het inderdaad in de Evensongs meegemaakt.

Het is niet dat ik vind dat het magnificat niet gezongen mag worden (dat word in Reformatorische kerken ook gedaan vanuit de Enige Gezangen), maar ik zie vanuit de Nieuw Testamentische brieven geen aanleiding om dat een verplichte en vaste plek in de liturgie te geven. In de NT brieven valt de volledige schijnwerper op het werk de drieenige God, door het sterven en de opstanding van Christus.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie