Kinderdoop soms inruilen voor 'opdragen'

Gebruikersavatar
vogeltje
Berichten: 830
Lid geworden op: 20 okt 2009, 22:27
Locatie: onbekend

Kinderdoop soms inruilen voor 'opdragen'

Bericht door vogeltje »

Er is een voorstel geweest om de kinderdoop in sommige gevallen in te ruilen voor een kinderzegening ( opdragen van kind).
Het zou dan gaan om ouders die weinig met de kerk hebben en toch hun kind graag laten dopen.
Hoe staan jullie daar tegenover?

(ps: ik heb wel een eigen mening hoor, missch kunnen we er over 'praten' door middel van deze topic.
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Gebruikersavatar
vogeltje
Berichten: 830
Lid geworden op: 20 okt 2009, 22:27
Locatie: onbekend

Re: Kinderdoop soms in ruilen voor 'opdragen'.

Bericht door vogeltje »

vogeltje schreef:Er is een voorstel geweest om de kinderdoop in sommige gevallen in te ruilen voor een kinderzegening ( opdragen van kind).
Het zou dan gaan om ouders die weinig met de kerk hebben en toch hun kind graag laten dopen.
Hoe staan jullie daar tegenover?

(ps: ik heb wel een eigen mening hoor, missch kunnen we er over 'praten' door middel van deze topic.
Ik zou zelf willen beginnen met een bijbeltekst: 1 Kor 7 vers 14:
Want de ongelovige man is geheiligd door de vrouw, en de ongelovige vrouw is geheiligd door de man; want anders waren uw kinderen onrein, maar nu zijn ze heilig.

Wanneer je als ouders Jezus Christus gelovig (er)kent als je Redder, dan is de Heere God de God van deze ouders. Wanneer de Heere God de God van de ouders is, is Hij het ook van hun kinderen.

De kinderdoop mag in een gezin zelfs doorgaan, wanneer slechts een van de ouders in Christus gelooft (1 Kor. 7:14). Zoals in Paulus tijd de kinderen gedoopt werden, ook al was één van de ouders nog niet gelovig.


Naar mijn idee mag je de doop niet zomaar omzetten in opdragen. Toch gaat het te ver om alle kinderen zomaar te dopen. Vooral als hun ouders niets met het christelijk geloof hebben maar alleen om een soort zegen verlegen zitten. ( komt best veel voor in pkn) Misschien is een tijdelijke weigering dan op zijn plaats met pastorale begeleiding: een soort verkorte doopcatechese :quoi
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Kinderdoop soms in ruilen voor 'opdragen'.

Bericht door caprice »

vogeltje schreef:Het zou dan gaan om ouders die weinig met de kerk hebben en toch hun kind graag laten dopen.
Hoe kan het dat iemand die weinig met de kerk heeft wel met God van doen wil hebben? M.i. behoren dezulken vermaand te worden de middelen naarstig waar te nemen en de kerkdiensten niet te verzuimen. Zouden zulke mensen hun kind wel willen dopen, dan is dat niet anders dan bijgeloof.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Kinderdoop soms in ruilen voor 'opdragen'.

Bericht door JolandaOudshoorn »

caprice schreef:
vogeltje schreef:Het zou dan gaan om ouders die weinig met de kerk hebben en toch hun kind graag laten dopen.
Hoe kan het dat iemand die weinig met de kerk heeft wel met God van doen wil hebben? M.i. behoren dezulken vermaand te worden de middelen naarstig waar te nemen en de kerkdiensten niet te verzuimen. Zouden zulke mensen hun kind wel willen dopen, dan is dat niet anders dan bijgeloof.
Mee eens. Bij ons krijgen alle doopouders een huisbezoek voorafgaand en als later blijkt dat ze niets met de doop doen (en dus gelogen hebben voor in de kerk) worden ze toch wel op hun vingers getikt. Overigens, bij de meeste gemeentes in de ger.gez. kan je toch niet zomaar dopen??
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Kinderdoop soms in ruilen voor 'opdragen'.

Bericht door vlinder »

Je belooft toch je kinderen godzalig op te voeden? Hoe kun je dat beloven als je weinig met de kerk hebt? En opdragen? Waarom zou je dat willen? Om dat onderbuik gevoel weg te halen dat het eigenlijk toch niet klopt en erg kaal is dat je kind niet gedoopt wordt?
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Kinderdoop soms in ruilen voor 'opdragen'.

Bericht door Bert Mulder »

caprice schreef: Hoe kan het dat iemand die weinig met de kerk heeft wel met God van doen wil hebben? M.i. behoren dezulken vermaand te worden de middelen naarstig waar te nemen en de kerkdiensten niet te verzuimen. Zouden zulke mensen hun kind wel willen dopen, dan is dat niet anders dan bijgeloof.
ziende dat er maar twee soorten mensen zijn....

is dat (bijgeloof) niet het geval voor alle ongelovige ouders die hun kinderen laten dopen?....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Kinderdoop soms in ruilen voor 'opdragen'.

Bericht door pierre27 »

Bert Mulder schreef:
caprice schreef: Hoe kan het dat iemand die weinig met de kerk heeft wel met God van doen wil hebben? M.i. behoren dezulken vermaand te worden de middelen naarstig waar te nemen en de kerkdiensten niet te verzuimen. Zouden zulke mensen hun kind wel willen dopen, dan is dat niet anders dan bijgeloof.
ziende dat er maar twee soorten mensen zijn....

is dat (bijgeloof) niet het geval voor alle ongelovige ouders die hun kinderen laten dopen?....
Nee.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Kinderdoop soms in ruilen voor 'opdragen'.

Bericht door Wilhelm »

pierre27 schreef:
Bert Mulder schreef:
caprice schreef: Hoe kan het dat iemand die weinig met de kerk heeft wel met God van doen wil hebben? M.i. behoren dezulken vermaand te worden de middelen naarstig waar te nemen en de kerkdiensten niet te verzuimen. Zouden zulke mensen hun kind wel willen dopen, dan is dat niet anders dan bijgeloof.
ziende dat er maar twee soorten mensen zijn....

is dat (bijgeloof) niet het geval voor alle ongelovige ouders die hun kinderen laten dopen?....
Nee.
Ja, ten diepste wel
Gebruikersavatar
hmprff
Berichten: 1474
Lid geworden op: 02 jul 2008, 19:01

Re: Kinderdoop soms in ruilen voor 'opdragen'.

Bericht door hmprff »

Wilhelm schreef:
pierre27 schreef:
Bert Mulder schreef:
caprice schreef: Hoe kan het dat iemand die weinig met de kerk heeft wel met God van doen wil hebben? M.i. behoren dezulken vermaand te worden de middelen naarstig waar te nemen en de kerkdiensten niet te verzuimen. Zouden zulke mensen hun kind wel willen dopen, dan is dat niet anders dan bijgeloof.
ziende dat er maar twee soorten mensen zijn....

is dat (bijgeloof) niet het geval voor alle ongelovige ouders die hun kinderen laten dopen?....
Nee.
Ja, ten diepste wel
Nee, er zijn voor ongelovigen twee gevallen mogelijk: bijgeloof of gewoonte. En dat laatste komt voornamelijk voor in de ger.gez.
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
Gebruikersavatar
vogeltje
Berichten: 830
Lid geworden op: 20 okt 2009, 22:27
Locatie: onbekend

Re: Kinderdoop soms in ruilen voor 'opdragen'.

Bericht door vogeltje »

caprice schreef:
vogeltje schreef:Het zou dan gaan om ouders die weinig met de kerk hebben en toch hun kind graag laten dopen.
Hoe kan het dat iemand die weinig met de kerk heeft wel met God van doen wil hebben? M.i. behoren dezulken vermaand te worden de middelen naarstig waar te nemen en de kerkdiensten niet te verzuimen. Zouden zulke mensen hun kind wel willen dopen, dan is dat niet anders dan bijgeloof.
Of het bijgeloof is weet ik niet.
Er zijn veel leden die nog wel vaag iets met de godsdienst hebben. Ze willen een dominee bij de begravenis en vaak komen ze met de kerkelijke feesten en Oud/Nieuw in de kerk.
Ze willen hun kind vaak laten dopen vanuit motieven die eerder te maken hebben met het verlangen naar een zegen voor hun kind dan vanuit het verlangen naar de doop.

'Opdragen' , ik weet niet of dat zo bijbels is. Doe je daarmee wel genoeg recht aan de Bijbelse gegevens over de doop als het teken van de inlijving in Gods verbond?
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
elbert
Berichten: 1332
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Kinderdoop soms in ruilen voor 'opdragen'.

Bericht door elbert »

vogeltje schreef:'Opdragen' , ik weet niet of dat zo bijbels is. Doe je daarmee wel genoeg recht aan de Bijbelse gegevens over de doop als het teken van de inlijving in Gods verbond?
Degenen die hun kinderen opdragen, beroepen zich bijv. op Luk. 2:22-23. Maar dit voorstellen aan de Heere steunt op Ex. 13:2; Num. 3:13 en 8:16,17 waarin het specifiek over de eerstgeborenen gaat, die voor de Heere geheiligd zijn. Dat is wel wat anders dan praktijk is in veel evangelische gemeenten.
Het is meer een bijbeltekst bij je eigen ritueel zoeken.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Kinderdoop soms in ruilen voor 'opdragen'.

Bericht door Bert Mulder »

vogeltje schreef:
Of het bijgeloof is weet ik niet.
Er zijn veel leden die nog wel vaag iets met de godsdienst hebben. Ze willen een dominee bij de begravenis en vaak komen ze met de kerkelijke feesten en Oud/Nieuw in de kerk.
Ze willen hun kind vaak laten dopen vanuit motieven die eerder te maken hebben met het verlangen naar een zegen voor hun kind dan vanuit het verlangen naar de doop.

'Opdragen' , ik weet niet of dat zo bijbels is. Doe je daarmee wel genoeg recht aan de Bijbelse gegevens over de doop als het teken van de inlijving in Gods verbond?
Is het dan mogelijk een klein beetje waar geloof te hebben?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Kinderdoop soms in ruilen voor 'opdragen'.

Bericht door Marco »

vogeltje schreef:Er is een voorstel geweest om de kinderdoop in sommige gevallen in te ruilen voor een kinderzegening ( opdragen van kind).
Het zou dan gaan om ouders die weinig met de kerk hebben en toch hun kind graag laten dopen.
Hoe staan jullie daar tegenover?

(ps: ik heb wel een eigen mening hoor, missch kunnen we er over 'praten' door middel van deze topic.
Ik denk dat ouders die weinig met de kerk hebben ook niet echt zitten te wachten op kinderzegening. Als ze daar echt de waarde van inzagen, zouden ze wel meer met de kerk ophebben. Volgens mij heeft de doopvraag dan meer te maken met gewoonte, of mogelijk met het tevreden houden van (schoon)ouders.

Kan iemand trouwens de titel van dit topic aanpassen? Die lijdt aan de 'Engelse ziekte'.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Kinderdoop soms in ruilen voor 'opdragen'.

Bericht door Bert Mulder »

Marco schreef:
vogeltje schreef:Er is een voorstel geweest om de kinderdoop in sommige gevallen in te ruilen voor een kinderzegening ( opdragen van kind).
Het zou dan gaan om ouders die weinig met de kerk hebben en toch hun kind graag laten dopen.
Hoe staan jullie daar tegenover?

(ps: ik heb wel een eigen mening hoor, missch kunnen we er over 'praten' door middel van deze topic.
Ik denk dat ouders die weinig met de kerk hebben ook niet echt zitten te wachten op kinderzegening. Als ze daar echt de waarde van inzagen, zouden ze wel meer met de kerk ophebben. Volgens mij heeft de doopvraag dan meer te maken met gewoonte, of mogelijk met het tevreden houden van (schoon)ouders.

Kan iemand trouwens de titel van dit topic aanpassen? Die lijdt aan de 'Engelse ziekte'.
:offtopic ,

maar wat is 'engelse ziekte'?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Kinderdoop soms in ruilen voor 'opdragen'.

Bericht door Marco »

Bert Mulder schreef:
Marco schreef: Kan iemand trouwens de titel van dit topic aanpassen? Die lijdt aan de 'Engelse ziekte'.
:offtopic ,

maar wat is 'engelse ziekte'?
Wikipedia artikel: "Engelse_ziekte_(taal)" :fi
Plaats reactie