Jehova getuigen

Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Jehova getuigen

Bericht door Alexander CD »

jvdg schreef:Dit heb je al eerder gepropageerd, maar jij weigert in te zien dat actief evangeliseren past bij het wezen van getuigen door eigen daden alleen.
Gaat uit, predikt het Evangelie aan alle volken....
Ja, maar niet leuren met Jezus, maar verstandig de gelegenheid ten nute makende.
De Heere Jezus is God, de Almachtige, daarom is er een gebod van bekering.
Je zegt het nu wel maar in de praktijk is de refomatorische gezindte totaal niet actief in enige vorm van evangelisatie.
Nog erger met velen kun je niet eens een geestelijk gesprek hebben.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Jehova getuigen

Bericht door jvdg »

Alexander CD schreef:
jvdg schreef:Dit heb je al eerder gepropageerd, maar jij weigert in te zien dat actief evangeliseren past bij het wezen van getuigen door eigen daden alleen.
Gaat uit, predikt het Evangelie aan alle volken....
Ja, maar niet leuren met Jezus, maar verstandig de gelegenheid ten nute makende.
De Heere Jezus is God, de Almachtige, daarom is er een gebod van bekering.
Je zegt het nu wel maar in de praktijk is de refomatorische gezindte totaal niet actief in enige vorm van evangelisatie.
Nog erger met velen kun je niet eens een geestelijk gesprek hebben.
Daarin heb je gelijk. Daarin ligt veel schuld.
Maar dat neemt niet de eis weg om wel te evangeliseren.
Waar is de wijze? Waar is de schriftgeleerde? Waar is de onderzoeker dezer eeuw? Heeft God de wijsheid dezer wereld niet dwaas gemaakt?
21 Want nademaal in de wijsheid Gods de wereld God niet heeft gekend door de wijsheid, zo heeft het Gode behaagd, door de dwaasheid der prediking zalig te maken die geloven.
22 Overmits de Joden een teken begeren, en de Grieken wijsheid zoeken;
23 Doch wij prediken Christus den Gekruisigde, den Joden wel een ergernis, en den Grieken een dwaasheid,
24 Maar hun die geroepen zijn, beide Joden en Grieken, prediken wij Christus, de Kracht Gods en de Wijsheid Gods.
25 Want het dwaze Gods is wijzer dan de mensen, en het zwakke Gods is sterker dan de mensen.
Dat is wat anders dan verstandig de gelegenheid ten nutte te maken.
Geborenomvrijtezijn
Berichten: 68
Lid geworden op: 19 feb 2009, 20:33

Re: Jehova getuigen

Bericht door Geborenomvrijtezijn »

Als je leven alleen een getuigenis is dan zouden er door het leven van een humanist veel mensen tot geloof moeten komen of in ieder geval nieuwsgierig naar het evangelie moeten worden.

Deze mensen leven op een manier waar menig christen een voorbeeld aan kan nemen. Natuurlijk weet ik ook wel dat zij niet geloven in God en zijn Woord maar daar gaat het nu even niet om.

Je zult dus met je mond moeten spreken om zo tot een getuigenis te zijn en te evangeliseren.

Want staat er niet in de bijbel dat het geloven komt door het horen van het Woord?

Dus als je niet spreekt met je buren, vrienden en mede aardbewoners zullen ze niet met een evangelie in aanraking komen.
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Jehova getuigen

Bericht door BJD »

Vandaag verdachteverhoor afgenomen van dame die ook meisjes ronselde voor de prostitutie en allerlei andere criminele activitetien. Ze was sinds een aantal maanden tot bekering gekomen bij de Jehova's getuigen. Had haar oude leven vaarwel gezegd en daarmee radicaal gebroken. Met haar gesprek gehad ook na het verhoor (heb altijd een zekere reserve als dit bij een verhoor naar boven komt, wordt ook wel bewust gedaan voor beeldvorming) Inderdaad de godheid van Jezus werd ontkend maar niet werd ontkend dat door het sterven van Jezus zij weer met God kon gaan leven en dat haar zonde vergeven konden worden. Verzoening door voldoening werd dus zeker erkend. Dat vond ik wel opmerkelijk. Weer een gesprek gehad die me meer vragen opleveren als antwoorden.
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Jehova getuigen

Bericht door Fjodor »

BJD schreef:Vandaag verdachteverhoor afgenomen van dame die ook meisjes ronselde voor de prostitutie en allerlei andere criminele activitetien. Ze was sinds een aantal maanden tot bekering gekomen bij de Jehova's getuigen. Had haar oude leven vaarwel gezegd en daarmee radicaal gebroken. Met haar gesprek gehad ook na het verhoor (heb altijd een zekere reserve als dit bij een verhoor naar boven komt, wordt ook wel bewust gedaan voor beeldvorming) Inderdaad de godheid van Jezus werd ontkend maar niet werd ontkend dat door het sterven van Jezus zij weer met God kon gaan leven en dat haar zonde vergeven konden worden. Verzoening door voldoening werd dus zeker erkend. Dat vond ik wel opmerkelijk. Weer een gesprek gehad die me meer vragen opleveren als antwoorden.
We moeten denk ik ook niet vergeten dat er ook bij de Jehova's getuigen ware gelovigen kunnen zijn. De Heere werkt op een wonderbaarlijke manier.
Voor zover als ik ze ontmoet heb, heb ik echter niet veel over de verzoening door voldoening gehoord.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Jehova getuigen

Bericht door MarthaMartha »

Fjodor schreef:
BJD schreef:Vandaag verdachteverhoor afgenomen van dame die ook meisjes ronselde voor de prostitutie en allerlei andere criminele activitetien. Ze was sinds een aantal maanden tot bekering gekomen bij de Jehova's getuigen. Had haar oude leven vaarwel gezegd en daarmee radicaal gebroken. Met haar gesprek gehad ook na het verhoor (heb altijd een zekere reserve als dit bij een verhoor naar boven komt, wordt ook wel bewust gedaan voor beeldvorming) Inderdaad de godheid van Jezus werd ontkend maar niet werd ontkend dat door het sterven van Jezus zij weer met God kon gaan leven en dat haar zonde vergeven konden worden. Verzoening door voldoening werd dus zeker erkend. Dat vond ik wel opmerkelijk. Weer een gesprek gehad die me meer vragen opleveren als antwoorden.
We moeten denk ik ook niet vergeten dat er ook bij de Jehova's getuigen ware gelovigen kunnen zijn. De Heere werkt op een wonderbaarlijke manier.
Voor zover als ik ze ontmoet heb, heb ik echter niet veel over de verzoening door voldoening gehoord.
ware gelovigen onder een leer die Jezus niet als God erkent.... daar heb ik moeite mee. Wel of niet geloven heeft alles met Hem te maken.

BJD, zij baseren dit op de teksten uit Romeinen. Door 1 mens is de zonde in de wereld gekomen en daardoor de dood. En nu door de dood van 1 mens (en het zondeloze leven) is het leven weer mogelijk.
Zij zeggen dat de zonde van Adam zorgde voor de zonde van alle mensen en de dood, maar dat God nooit de zonden van de hele mensheid op 1 mens zou verhalen, omdat het dan een onevenredige vergelding zou zijn.
Dus die ene Mens Jezus, heeft het tegenovergestelde gedaan van Adam, en daardoor is er behoud en verzoening mogelijk (als je je best doet).

Verzoening door voldoening heeft dus wel een heel andere invulling dan in de christelijke leer.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Jehova getuigen

Bericht door Erasmiaan »

Ik werd vanmorgen bij de bus aangesproken. Een man en een vrouw, keurige (donkere) kleding, vrouw met lang haar en een rok, vroegen me of ik een antwoord wist op de vraag waarom er zoveel ellende is op deze wereld en hoe ik geluk kan vinden in dit leven. Geen idee dat het om Jehova's getuigen ging, daar kwam ik in de bus pas achter. Op mijn antwoord dat ik dat wel wist wat waarlijk gelukkig maakt en dat ik ook kerkelijk ben, gingen ze niet naar de volgende persoon maar bleven ze doorvragen. Hoe mensen dan gelukkig kunnen worden. Door in Jezus te geloven, was mijn antwoord. Of ik dan geloofde dat we van God veel regels moeten onderhouden? Nee, de Bijbel is ons richtsnoer en die Bijbel volgen we uit liefde. Of ik wel geloofde dat God al die ellende over ons bracht. Toen zei ik: hij straft ons niet uit lust tot plagen maar doet het ons uit Zijn Vaderlijke hand toekomen. Daaraan kunnen we zien dat we zonen zijn en geen bastaarden. Want Hij kastijdt ons tot ons nut. Dat overviel hem, zei hij, zo had hij het nog nooit bekeken. Toen kwam mijn bus en duwde hij mij nog snel een folder in de hand en zijn telefoonnummer met de vraag of ik hem nog wilde bellen.

In de bus ging ik de folder lezen en begreep dat het Jehova's getuigen waren. Zij leren dat God ellende niet wil, zo las ik in de folder. Ongedacht had ik hem dus met een probleem opgezadeld door enkele teksten te noemen waaruit blijkt dat God moeiten en verdriet wel over mensen besloten heeft. Daar zit ik nu. Zal ik hem nog terugbellen? Of is dat een hopeloze zaak?

In die folder staan overigens nog enkele van hun dwalingen. Er is geen hel; alle mensen worden met God verzoend; op de aarde wordt het allemaal weer goed; etc. Daar schrok ik wel van.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Jehova getuigen

Bericht door Mara »

Ja triest en die mensen doen zo hun best ! Zijn heel ijverig in hun evangelisatiewerk, maar ik meen dat dit verplicht is. Een paar jaar geleden kwamen ze op de gekste tijdstippen, maar dat is nu niet meer.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Jehova getuigen

Bericht door dennis »

Lang de deuren gaan is inderdaad min of meer een verplichting voor de Jehova getuigen, al betekent dat niet dat ze het allemaal gedwongen doen..
Ik heb wel eens een lang gesprek gehad met een plaatselijke voorman, die me hun visie uiteen heeft gezet.
En dan kom je inderdaad op de dwalingen zoals hier voor beschreven. Het ergste is natuurlijk dat ze ten diepste de Heere Jezus Christus niet nodig hebben. En dus ook niet de ware vreugde kennen die alleen Hij kan geven in het hart.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Jehova getuigen

Bericht door Bert Mulder »

Erasmiaan schreef:Ik werd vanmorgen bij de bus aangesproken. Een man en een vrouw, keurige (donkere) kleding, vrouw met lang haar en een rok, vroegen me of ik een antwoord wist op de vraag waarom er zoveel ellende is op deze wereld en hoe ik geluk kan vinden in dit leven. Geen idee dat het om Jehova's getuigen ging, daar kwam ik in de bus pas achter. Op mijn antwoord dat ik dat wel wist wat waarlijk gelukkig maakt en dat ik ook kerkelijk ben, gingen ze niet naar de volgende persoon maar bleven ze doorvragen. Hoe mensen dan gelukkig kunnen worden. Door in Jezus te geloven, was mijn antwoord. Of ik dan geloofde dat we van God veel regels moeten onderhouden? Nee, de Bijbel is ons richtsnoer en die Bijbel volgen we uit liefde. Of ik wel geloofde dat God al die ellende over ons bracht. Toen zei ik: hij straft ons niet uit lust tot plagen maar doet het ons uit Zijn Vaderlijke hand toekomen. Daaraan kunnen we zien dat we zonen zijn en geen bastaarden. Want Hij kastijdt ons tot ons nut. Dat overviel hem, zei hij, zo had hij het nog nooit bekeken. Toen kwam mijn bus en duwde hij mij nog snel een folder in de hand en zijn telefoonnummer met de vraag of ik hem nog wilde bellen.

In de bus ging ik de folder lezen en begreep dat het Jehova's getuigen waren. Zij leren dat God ellende niet wil, zo las ik in de folder. Ongedacht had ik hem dus met een probleem opgezadeld door enkele teksten te noemen waaruit blijkt dat God moeiten en verdriet wel over mensen besloten heeft. Daar zit ik nu. Zal ik hem nog terugbellen? Of is dat een hopeloze zaak?

In die folder staan overigens nog enkele van hun dwalingen. Er is geen hel; alle mensen worden met God verzoend; op de aarde wordt het allemaal weer goed; etc. Daar schrok ik wel van.
Erasmiaan, aub niet God's Heilige Naam zonder toevoeging te gebruiken om die mensen aan te duiden.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Jehova getuigen

Bericht door Fjodor »

Erasmiaan schreef:Ik werd vanmorgen bij de bus aangesproken. Een man en een vrouw, keurige (donkere) kleding, vrouw met lang haar en een rok, vroegen me of ik een antwoord wist op de vraag waarom er zoveel ellende is op deze wereld en hoe ik geluk kan vinden in dit leven. Geen idee dat het om Jehova's getuigen ging, daar kwam ik in de bus pas achter. Op mijn antwoord dat ik dat wel wist wat waarlijk gelukkig maakt en dat ik ook kerkelijk ben, gingen ze niet naar de volgende persoon maar bleven ze doorvragen. Hoe mensen dan gelukkig kunnen worden. Door in Jezus te geloven, was mijn antwoord. Of ik dan geloofde dat we van God veel regels moeten onderhouden? Nee, de Bijbel is ons richtsnoer en die Bijbel volgen we uit liefde. Of ik wel geloofde dat God al die ellende over ons bracht. Toen zei ik: hij straft ons niet uit lust tot plagen maar doet het ons uit Zijn Vaderlijke hand toekomen. Daaraan kunnen we zien dat we zonen zijn en geen bastaarden. Want Hij kastijdt ons tot ons nut. Dat overviel hem, zei hij, zo had hij het nog nooit bekeken. Toen kwam mijn bus en duwde hij mij nog snel een folder in de hand en zijn telefoonnummer met de vraag of ik hem nog wilde bellen.

In de bus ging ik de folder lezen en begreep dat het Jehova's getuigen waren. Zij leren dat God ellende niet wil, zo las ik in de folder. Ongedacht had ik hem dus met een probleem opgezadeld door enkele teksten te noemen waaruit blijkt dat God moeiten en verdriet wel over mensen besloten heeft. Daar zit ik nu. Zal ik hem nog terugbellen? Of is dat een hopeloze zaak?

In die folder staan overigens nog enkele van hun dwalingen. Er is geen hel; alle mensen worden met God verzoend; op de aarde wordt het allemaal weer goed; etc. Daar schrok ik wel van.
Hopeloze zaak?
Het evangelie is een kracht Gods tot zaligheid
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Jehova getuigen

Bericht door Jongere »

Bert Mulder schreef:Erasmiaan, aub niet God's Heilige Naam zonder toevoeging te gebruiken om die mensen aan te duiden.
'Jehova' wordt in de Bijbel niet gebruikt als naam voor God.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Jehova getuigen

Bericht door eilander »

Jongere schreef:
Bert Mulder schreef:Erasmiaan, aub niet God's Heilige Naam zonder toevoeging te gebruiken om die mensen aan te duiden.
'Jehova' wordt in de Bijbel niet gebruikt als naam voor God.
Maar het is wel één van de gebruikte namen voor HEERE. Als ik me goed herinner (maar diversen hier weten dat ongetwijfeld beter) is "Jehova" vooral vroeger gebruikt, terwijl men nu daarvoor de Naam "Jahweh" gebruikt.
Ik ben het wel eens met Bert Mulder.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Jehova getuigen

Bericht door Bert Mulder »

eilander schreef:
Jongere schreef:
Bert Mulder schreef:Erasmiaan, aub niet God's Heilige Naam zonder toevoeging te gebruiken om die mensen aan te duiden.
'Jehova' wordt in de Bijbel niet gebruikt als naam voor God.
Maar het is wel één van de gebruikte namen voor HEERE. Als ik me goed herinner (maar diversen hier weten dat ongetwijfeld beter) is "Jehova" vooral vroeger gebruikt, terwijl men nu daarvoor de Naam "Jahweh" gebruikt.
Ik ben het wel eens met Bert Mulder.
'Jovaha' wordt, nee, beter, werd niet in de Heilige Schrift gebruikt, om reden (in ieder geval een ervan) geen onnodige aanstoot aan de Joden te geven, die die Naam te heilig vonden om te gebruiken. Dat is dus in de Bijbel door HEERE vervangen.

Zijn eenige vragen voorgesteld, behoorende tot de overzetting des Bijbels. ...

...
De tweede quaestie was, hoe men het woord Jehova in het Oude Testament moest overzetten. Of men
[23]
het in de Nederlandsche taal moest behouden, dan of men het door het woord Heere, zooals reeds lang geschiedt, of een dergelijk zoude moeten uitdrukken. Er is voor raadzaam geoordeeld, dewijl er geen bekwaam en gebruikelijk Nederlandsch woord is, waarmede de kracht van dit woord uitgedrukt kan worden, dat de overzetters, het woord Jehova door het woord Heere vertalen zullen, en dat dit woord met groote letters in den tekst uitgedrukt worde. Maar daar het woord Jehova een bizonderen nadruk schijnt te hebben, dat men daar een sterretje zal zetten, en het woord Jehova aan den kant stellen. Ook zullen de overzetters vermaand worden, waar dit woord de punten heeft van het woord E l o h i m, te letten, of het in die plaatsen niet meer bekwaamlijk door het woord God als door het woord Heere zou kunnen vertaald worden.

http://www.kerkrecht.nl/main.asp?pagety ... 2674&page=
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Jehova getuigen

Bericht door Jongere »

Het is een vreemde kluster van dingen.
De naam van God bestaat uit medeklinkers (YHWH, HEERE), Joden spraken deze naam nooit uit, maar zeiden in plaats daarvan Adonai.
Later heeft men onder de medeklinkers YHWH de klinkers van Adonai gezet, om aan te geven dat die naam daar moest worden uitgesproken.

Jehova is een vorm waarbij de medeklinkers wèl worden uitgesproken, maar met de klinkers van een ander woord. Het berust dus eigenlijk op een misverstand.

In onze taal zijn we gewend om 'HEERE' te gebruiken voor deze naam. Dat is weer een vertaling van het Kurios waarmee de Septuaginta YHWH vertaalt. Dat betekent namelijk 'Heer'. Eigenlijk zouden we dus Heer kunnen vertalen, maar het mooie is dat Heere tegenwoordig als eigennaam is gaan fungeren, juist door die e erachter.
Plaats reactie