Tussen een heel andere discussie door verbaas ik me eerlijk gezegd over de post van gravo.
gravo schreef:Inderdaad, je zou het kunnen laten staan: dat God Ezau gehaat heeft. Je zou het niet kunnen verzachten, maar er in al z'n hevigheid aan vasthouden. Maar wat dan?
Dan kan het beeld ontstaan, dat God sommige mensen haat.
Nogmaals, wie weet wat het betekent om afgewezen te worden en van klein kind aan geen liefde te ontvangen, weet ook hoe desatreus en dramatisch dit af kan lopen. Mensen groeien dan op zonder een spoor van vertrouwen. Ze hebben een zeer negatief zelbeeld. Niet zelden loopt het ook echt verkeerd af. Ze raken van het spoor af. Het leven heeft geen zin. Ze slaan de hand aan zichzelf of worden gewelddadig en agressief. Als een gekooid dier moeten sommigen hun laatste dagen slijten in een gevangenis. Door iedereen verwaarloosd, veracht en levend in een uitzichtsloze toestand.
Terug naar de Bijbel: ik denk, dat veel mensen bovenstaande ramp voor ogen staat, wanneer zij het woord haten horen. Een mengeling van angst en afgrijzen maakt zich van hen meester bij de gedachte, dat God zich met dergelijke praktijken zou bezighouden. Dat Hij opzettelijk mensen aan deze gruwelijke eenzaamheid en verpaupering zou willen overgeven.
Daarom kan ik persoonlijk niets met die gedachte. Als dit het godsbeeld is, dat je me zou willen opdringen...houd het dan maar. Ik meen, dat het dan eerder de verzinnerij is van jou als bijbel-exegeet, dan dat hier werkelijk iets zinnigs gezegd wordt over God.
Echt gravo, ik verbaas me hier oprecht over. Zoals je wellicht hebt gelezen heb ik moete met de manier waarop mayflower de haat van God wil benadrukken als God zelf Zijn liefde in Zijn Woord zo duidelijk benadrukt. Maar ook ècht alleen om die reden heb ik er moeite mee. De redenatie hierboven is er volgens mij één die de menselijke psyche of zelfwaardering hoog boven het absolute gezag van de Bijbel zet. En met zo'n zin ben ik nu verdacht dat ik geen aandacht zou hebben voor de problemen en de zelfwaardering van mensen. Maar volgens mij is dat niet terecht en niet eerlijk. Met name wat betreft je laatste alinea. Je doet hier alsof het om mensen gaat die bepaalde dingen uit de Bijbel pikken en anderen een liefdeloos Godsbeeld willen opdringen. "Mensen zouden het beeld kunnen krijgen dat God sommige mensen haat". Sorry en met alle respect, gravo, maar heb je dan de Bijbel wel eens gelezen? Ik wel
juist niet dingen wegstrepen uit de Bijbel maar àlles naast elkaar laten staan. En dan lees ik in de Bijbel over Gods haat tegenover
zondaars (inderdaad, God haat mensen!). Dat staat zelfs nog vaker in de Bijbel dan Zijn haat tegenover de
zonde!
gravo schreef:Ik houd het liever op de onvoorwaardelijke manier van omgang met mensen, zoals Jezus die aan ons geleerd heeft. Het lijkt wel of Hij met opzet de verwaarloosden, de armen, de verlorenen wilde opzoeken. Nergens bespeur ik ook maar een greintje van haat of minachting.
Daarom, niemand heeft ooit God gezien (al onze speculaties zeggen over het algemeen meer over onszelf, dan over Hem)...de eniggeboren Zoon van God heeft Hem ons verklaard.
Ken je dan Jezus wel zoals Hij beschreven staat in het Woord van God? Lees eens het boek 'Jezus zoals ik hem niet kende'. Kijk eens naar dit filmpje:
http://www.godtube.com/view_video.php?v ... 7342f0eb99 (is een beetje gepopulariseerd, maar wel ware woorden van Leonard Ravenhill). En lees vooral de Bijbel eens eerlijk, hoe Jezus geen woord overheeft voor Zijn veroordelers, hoe Jezus een vijgenboom toespreekt waar geen vrucht in is, hoe Hij vol liefde (voor Zijn Vader) de mensen tweemaal met een gesel van het tempelplein afslaat, hoe Johannes die altijd het dichtst bij Hem heeft geleefd als dood voor Zijn voeten valt als hij Hem weer ziet op het eiland Patmos. Deze Jezus die op aarde inderdaad God heeft verklaard zal het straks zelf zijn die de wereld zal oordelen. Nu niet (Joh. 3), dan wel (Openb. 1).
gravo schreef:Met die verklaring, dat God een God is van liefde en een Vader is in de hemel, kan ik wel goed leven.
Ik begrijp die mensen wel, die de behoefte hebben om op grond van de leerstof van Jezus die OT-teksten met een korreltje zout te nemen. Een mens kan niet leven zonder liefde!
Wie kan nu niet goed leven met die verklaring? Dat is een God zoals we die allemaal wel willen! En begrijp me goed, we
hebben een God - veel groter en veel heerlijker dan wij zelf wel zouden willen. Maar het is niet goed om, in bezorgdheid voor de zelfwaardering van mensen (ze zouden zich afgewezen kunnen voelen), allerlei OT-teksten (ik begrijp niet waarom je blijkbaar de NT-teksten over haat wel laat staan) met een korreltje zout te nemen. Dan verwijt je God dus blijkbaar dat Hij niet goed over onze psyche heeft nagedacht. Dat Hij de Bijbel beter wat zorgvuldiger had kunnen samenstellen.
Nogmaals, in deze post benadruk ik inderdaad de haat van God tegenover zondaars (niet zozeer tegenover verworpenen, omdat God zelf in Zijn Woord hoofdzakelijk over het eerste spreekt). Niet omdat ik dat heerlijk vind om te doen, om jou met een eigengemaakte theologie om de oren te slaan. Maar omdat de Bijbel ons dat leert.
Juist die majesteit van God die geen zonde kan verdragen maar haat en daarmee ook de mensen die dat doen haat, die majesteit zou ons tot bekering moeten leiden. Het ècht beseffen wat we eigenlijk hebben gedaan met onszelf (!) in de zondeval, dàt zou pas tot een lage zelfwaardering moeten leiden. Het echt beseffen wat Jezus zelf eigenlijk bedoelt als Hij zegt:
En Jezus, dat horende, zeide tot hen: Die gezond zijn, hebben den medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn. Ik ben niet gekomen, om te roepen rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering.
Niet omdat "zondaars" een voorwaarde zou zijn voor wie Hij er alleen maar is, nee - omdat dàt de ellendigheid is waarin de wereld zich bevindt! Omdat mensen die nog menen dat ze rechtvaardig zijn, dat ze nog kunnen rekenen op een positieve zelfwaardering terwijl hun identiteit niet
in Christus ligt, nog maar heel weinig hebben begrepen van de wereld. Lees Romeinen 1 t/m 3.
En echt waar, een tekst als Johannes 3:16 kun je urenlang bestuderen en overdenken, juist in dàt licht. 'Alzo lief heeft God de wereld gehad' krijgt waarde als je weet wat die wereld eigenlijk voor wereld is! Pas die inhoud geeft de èchte waarde aan dat woord liefde. Dan snap je Romeinen 5:
Want nauwelijks zal iemand voor een rechtvaardige sterven; want voor den goede zal mogelijk iemand ook bestaan te sterven.
Maar God bevestigt Zijn liefde jegens ons, dat Christus voor ons gestorven is, als wij nog zondaars waren.
Veel meer dan, zijnde nu gerechtvaardigd door Zijn bloed, zullen wij door Hem behouden worden van den toorn.
Van "den toorn" ja, maar pas die woorden laten de waarde zien van dat werkwoord: behouden!
Als je mijn andere postings in dit topic hebt gelezen zul je zien waarom ik er moeite mee heb als mensen de haat van God benadrukken. Juist omdat Hij zó'n liefde heeft betoond. Maar slechts in de Zoon van Gods liefde, in Jezus. Ik ben het volledig met memento eens als hij (ergens anders) zegt dat het een zegen zou zijn voor de kerk van Nederland als het besef van Gods heiligheid, majesteit en macht weer zou terugkeren. Bekijk en lees de volgende dingen eens als je er tijd voor wilt vrijmaken. En ik vraag je dat ècht te doen, in plaats van er meer mee bezig te zijn hoe mensen over zichzelf zouden kunnen denken dan te bedenken hoe God eigenlijk over hen denkt.
Zie hier Paul Washer over het 'self-esteem', de zelfwaarde van de mens:
http://youtube.com/watch?v=nAGU3vfBLxw
Zie hier de bekende preek van de opwekkingsprediker Jonathan Edwards:
http://www.webkey.nl/hc7/images2/artike ... %20God.pdf
En hier een preek waar veel dingen in terugkomen die we in dit topic bespreken:
http://www.orkahosting.com/host/Hell.wmv
Deze werkelijkheid maakt het spreken over Gods liefde pas ècht waardevol.