Petrus - petra

Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Petrus - petra

Bericht door ndonselaar »

En Ik zeg u, dat gij Petrus zijt, en op deze petra zal Ik mijn gemeente bouwen en de poorten van het dodenrijk zullen haar niet overweldigen.


Wat betekent deze tekst? Wat zijn de exegetische grenzen? Lijkt me een boeiend voorwerp van onderzoek. Als ik nuchter redeneer denk ik dat we hier zéker mogen spreken over een apostolisch gezag. Petrus en met hem álle predikers krijgen de sleutels van het hemelrijk. Hier komen we gelijk al aan het probleem van de RK: zij centraliseert het gezag en dát is niet goed. De sleutelmacht ligt niet in de handen van de kerk, maar in de handen van het Woord. Het Woord verhardt of geneest.

Deze uitleg is er in de kerk van Rome niet zomaar gekomen. Ook bij een kerkvader als Athanasius zien we dat héél sterk. Psalm 45,17 en 46,6 legt hij als volgt uit:

In plaats van Uw vaderen zullen Uw zonen zijn; Gij zult hen tot vorsten zetten over de ganse aarde.

God is in het midden van haar, zij zal niet wankelen; God zal haar helpen in het aanbreken van den morgenstond.

Met zonen bedoelt hij de heilige apostelen, naar het woord van de Heere: Door wie drijven uw zonen hen uit? Of hij bedoelt ook diegenen die leiding geven aan de Kerken, die zonen der kerk zijn geworden en door de Heere Jezus zijn aangesteld tot regeerders over de aarde. [Ps. 45,17]
… men kan aan de heilige apostelen denken en aan hun opvolgers, die haar leiding geven, aan wie hij sterke kracht verleent om mee te werken aan de prediking. [Ps. 46,6]

Athanasius geeft de apostelen een sleutelrol in het ontcijferen van de psalmen. Volgens hem zijn de psalmen profetisch en getuigen ze van Christus. Athanasius beseft dat we voor het uitleggen van de psalmen mensen nodig hebben, mensen die weet hebben van de mensgeworden Logos. Wie zijn dat anders dan de apostelen en haar opvolgers? Juist dat laatste is voor Athanasius de reden dat hij deze uitleg aan genoemde psalmen geeft. De apostelen zijn er niet meer. Hiermee is het niet ten einde, want de apostolische bediening zet zich voort. Zij vormen iedere keer de brug tussen de apostelen en de christelijke kerk van heden. Om ze te legitimeren of in elk geval een bijbels fundament te geven, geeft Athanasius deze uitleg aan genoemde psalmen. Wanneer dan het lied [psalm 46] aangeeft dat God een helper is, wat er ook gebeurt, ja dat Hij helpt bij het aanbreken van de morgen, dan schrijft Athanasius dat we aan de apostelen en hun opvolgers moeten denken, wie hij kracht geeft om mee te werken aan de prediking. Alleen de prediking immers van de apostelen en hun opvolgers [apostolische bediening] bevat de hermeneutische sleutel van de psalmen. Dit is ook wat Origenes aangeeft als hij zegt dat ‘de geestelijke uitleg van het Oude Testament behoort tot de kerkelijke verkondiging vanaf de apostelen (ecclesiastica praedicatio per successionis ordinem ab apostolis tradita).

Athanasius gaat zover dat hij ook in een lofpsalm als 107 de apostolische bediening herkent. Als ze ‘Hem [God] loven in de raad van de oudsten’, dan is de raad van de oudsten niets anders dan de apostelen en hen die leiding geven.

Met deze allegorische uitleg van de psalmen lijkt het doel van Athanasius de doctrinaire binding van de Kerk aan de apostelen. Volgens dr. P.F. Bouter loopt de historische prioriteit van de apostelen tenslotte uit op een theologische prioriteit. Interessante vraag is of Athanasius met deze uitleg de strijd met de Arianen in het oog heeft gehad en in deze strijd dus de inbreng van het apostolische geloof.
Petrus

Bericht door Petrus »

@ ndonselaar...........

perfect dat je het aandurft een dergelijk heet hangijzer hier ter discussie en bestudering te plaatsen.................

ikzelf zal me wel blijven inlezen, maar me er niet inhoudelijk mee bemoeien.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

De grote vraag is natuurlijk wat Jezus met "deze petra" bedoelt.
Hij zegt niet": "Op deze petrus zal Ik Mijn gemeente bouwen."
Petrus

Bericht door Petrus »

Afgewezen schreef:De grote vraag is natuurlijk wat Jezus met "deze petra" bedoelt.
Hij zegt niet": "Op deze petrus zal Ik Mijn gemeente bouwen."
kan het ff niet laten: Petrus = "Petra", dus Rotssteen (in de vertaling van zijn naam)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Doelde Jezus hiermee niet op de discipelen die later als apostelen de grondleggers, het fundament, van de eerste gemeenten werden... en van de verspreiding van het christendom over de aarde?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Petrus

Bericht door Petrus »

Hij sprak op dát moment tegen Petrus zélf..............en stelde hem aan op grond van zijn geloofsgetuigenis die de anderen niet in die mate hadden.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Bericht door Zonderling »

Petrus schreef:
Afgewezen schreef:De grote vraag is natuurlijk wat Jezus met "deze petra" bedoelt.
Hij zegt niet": "Op deze petrus zal Ik Mijn gemeente bouwen."
kan het ff niet laten: Petrus = "Petra", dus Rotssteen (in de vertaling van zijn naam)
Het is wel degelijk van belang dat er het vrouwelijke woord "petra" staat en niet "Petrus". De gemeente is niet gebouwd op de mens Petrus (of de apostelen), maar op de belijdenis van Petrus (namelijk, dat Christus de Zoon is van de levende God) die we direct voorafgaand aan deze tekst vinden. Op grond van deze belijdenis ontving Petrus zijn naam. En op deze belijdenis is de gemeente gebouwd, niet op de persoon Petrus!

Als het echter gaat om de sleutelmacht, dan zie ik niet het bezwaar van de opvatting dat deze ligt bij de (ware) Kerk en haar dienaren. Christus zegt immers Matth. 16:18: "En Ik zal u geven de sleutelen van het Koninkrijk der hemelen; en zo wat gij zult binden op de aarde, zal in de hemelen gebonden zijn; en zo wat gij ontbinden zult op de aarde, zal in de hemelen ontbonden zijn." Natuurlijk gaat het hier alleen om de ware Kerk en ware dienstknechten van Christus.
Bij mijn weten was dit ook de opvatting in de Reformatie waaronder Calvijn.
Petrus

Bericht door Petrus »

@Zonderling:

Hij sprak op dát moment tegen Petrus zélf..............en stelde hem aan op grond van zijn geloofsgetuigenis die de anderen niet in die mate hadden. Dit is hetgeen ik in mijn voorgaande posting schreef. Dat is ook hetgeen jij schrijft in jouw posting...........

dús zijn we het dáárover eens.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Even later zei Jezus tegen hem: ga weg achter mij Satanas! Hoe letterlijk moeten we dat dan nemen?
Petrus

Bericht door Petrus »

Het is wel degelijk van belang dat er het vrouwelijke woord "petra" staat en niet "Petrus". De gemeente is niet gebouwd op de mens Petrus (of de apostelen), maar op de belijdenis van Petrus (namelijk, dat Christus de Zoon is van de levende God) die we direct voorafgaand aan deze tekst vinden. Op grond van deze belijdenis ontving Petrus zijn naam. En op deze belijdenis is de gemeente gebouwd, niet op de persoon Petrus!

Dit is hetgeen ik dus onderschrijf................ en dan nu niet de wijk nemen naar de letterlijkheid van "Satanas"

Ik gaf stomweg aan dat ik het met bovenstaande stelling eens ben.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Bericht door Zonderling »

Petrus schreef:@Zonderling:

Hij sprak op dát moment tegen Petrus zélf..............en stelde hem aan op grond van zijn geloofsgetuigenis die de anderen niet in die mate hadden. Dit is hetgeen ik in mijn voorgaande posting schreef. Dat is ook hetgeen jij schrijft in jouw posting...........

dús zijn we het dáárover eens.
Petrus, ik wil geen muggenzifter zijn, maar jouw woorden "en stelde hem aan op grond van zijn geloofsgetuigenis die de anderen niet in in die mate hadden" doen mij toch twijfelen of we elkaar nu echt hebben begrepen.
Waartoe werd Petrus volgens jou aangesteld?
Petrus

Bericht door Petrus »

Zonderling schreef:
Petrus schreef:@Zonderling:

Hij sprak op dát moment tegen Petrus zélf..............en stelde hem aan op grond van zijn geloofsgetuigenis die de anderen niet in die mate hadden. Dit is hetgeen ik in mijn voorgaande posting schreef. Dat is ook hetgeen jij schrijft in jouw posting...........

dús zijn we het dáárover eens.
Petrus, ik wil geen muggenzifter zijn, maar jouw woorden "en stelde hem aan op grond van zijn geloofsgetuigenis die de anderen niet in in die mate hadden" doen mij toch twijfelen of we elkaar nu echt hebben begrepen.
Waartoe werd Petrus volgens jou aangesteld?
Als de eerste zijns gelijken.

De Kerk is echter op zijn geloofsgetuigenis gegrondvest.

Dat Petrus werd aangesteld als eerste zijns gelijken wil niet hetzelfde inhouden als een "eerste paus" oid..........ik denk dat dát een gevoelsmatig en ook praktisch ándere invalshoek is die uiteindelijk ook fundamenteel is.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Bericht door Zonderling »

Petrus schreef:
Zonderling schreef:
Petrus schreef:@Zonderling:

Hij sprak op dát moment tegen Petrus zélf..............en stelde hem aan op grond van zijn geloofsgetuigenis die de anderen niet in die mate hadden. Dit is hetgeen ik in mijn voorgaande posting schreef. Dat is ook hetgeen jij schrijft in jouw posting...........

dús zijn we het dáárover eens.
Petrus, ik wil geen muggenzifter zijn, maar jouw woorden "en stelde hem aan op grond van zijn geloofsgetuigenis die de anderen niet in in die mate hadden" doen mij toch twijfelen of we elkaar nu echt hebben begrepen.
Waartoe werd Petrus volgens jou aangesteld?
Als de eerste zijns gelijken.

De Kerk is echter op zijn geloofsgetuigenis gegrondvest.

Dat Petrus werd aangesteld als eerste zijns gelijken wil niet hetzelfde inhouden als een "eerste paus" oid..........ik denk dat dát een gevoelsmatig en ook praktisch ándere invalshoek is die uiteindelijk ook fundamenteel is.
Petrus, dan zijn we het tóch niet eens. "Als de eerste zijns gelijken" houdt in dat er toch een bepaalde hiërarchie zou hebben bestaan tussen de apostelen. En dat kan ik niet volgen.

Behalve dat andere schriftgegevens het tegendeel aangeven, begrijp ik ook niet hoe je dit uit Mattheüs 16 zou kunnen halen, zeker niet wanneer je (net als ik) het woord "petra" opvat als de belijdenis van Petrus.

Christus verklaart Petrus zalig op grond van zijn belijdenis, maar dat geldt toch voor alle apostelen?

En wat betreft de sleutelmacht, die wordt toch niet alleen aan Petrus gegeven? Wat hier in vers 19 tot Petrus gezegd wordt, dat wordt in Matth.18:18 in vrijwel dezelfde woorden gezegd tot alle apostelen en opzieners van de gemeente.

Wat blijft er dan nog aan argumenten over voor een aanstellng van Petrus als "de eerste zijns gelijken" zoals jij aangeeft?
Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Bericht door Vincent »

Jezus zegt niks anders dan: "Je bent een steen. En op deze rotsbodem zal ik Mijn gemeente bouwen".

"Met een knipoog naar de reeds gegeven bijnaam, die als roepnaam nog niet in gebruik is, zegt Jezus: 'je bent echt een steen!"". (Van Bruggen). Op het door God gegeven materiaal van belijdende leerlingen zal Jezus bouwen aan de toekomst van zijn gemeente. Met 'rotsbodem' worden al de discipelen aangeduid.

De kerk zal nu ook sleutelmacht hebben- maar dat staat niet duidelijk vermeld en is een latere discussie. Jezus doelt daarmee voornamelijk op het functioneren van de leerlingen zelf, vanaf pinksteren. Zij mochten ingeschakeld worden bij het ontsluiten van het koninkrijk der hemelen.

Athanasius weet ik helaas weinig vanaf. Ik heb het proefschrift wel liggen en zal het ook eens doorbladeren!
Adorote

Bericht door Adorote »

De Kerk is gegrondvest op het Geloofsgetuigenis van de Heilige Apostel Petrus ,hij is de eerste onder de gelijken,op grond van de Heilige Schrift.
Plaats reactie