Petrus - petra

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33305
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Adorote schreef:... Heilige Apostel Petrus ,hij is de eerste onder de gelijken,op grond van de Heilige Schrift.
Dan zou ik toch eerst de Bijbel nog maar eens goed lezen, voordat je met dergelijke paapse leugens de mensen probeert te bedriegen!

Nogmaals: daar zijn we hier niet van gecharmeerd. Temeer daar je nooit met argumenten komt en die van anderen stelselmatig negeert.
Adorote

Bericht door Adorote »

Zonderling schreef:
Petrus schreef:
Zonderling schreef:
Petrus schreef:@Zonderling:

Hij sprak op dát moment tegen Petrus zélf..............en stelde hem aan op grond van zijn geloofsgetuigenis die de anderen niet in die mate hadden. Dit is hetgeen ik in mijn voorgaande posting schreef. Dat is ook hetgeen jij schrijft in jouw posting...........

dús zijn we het dáárover eens.
Petrus, ik wil geen muggenzifter zijn, maar jouw woorden "en stelde hem aan op grond van zijn geloofsgetuigenis die de anderen niet in in die mate hadden" doen mij toch twijfelen of we elkaar nu echt hebben begrepen.
Waartoe werd Petrus volgens jou aangesteld?
Als de eerste zijns gelijken.

De Kerk is echter op zijn geloofsgetuigenis gegrondvest.

Dat Petrus werd aangesteld als eerste zijns gelijken wil niet hetzelfde inhouden als een "eerste paus" oid..........ik denk dat dát een gevoelsmatig en ook praktisch ándere invalshoek is die uiteindelijk ook fundamenteel is.
Petrus, dan zijn we het tóch niet eens. "Als de eerste zijns gelijken" houdt in dat er toch een bepaalde hiërarchie zou hebben bestaan tussen de apostelen. En dat kan ik niet volgen.

Behalve dat andere schriftgegevens het tegendeel aangeven, begrijp ik ook niet hoe je dit uit Mattheüs 16 zou kunnen halen, zeker niet wanneer je (net als ik) het woord "petra" opvat als de belijdenis van Petrus.

Christus verklaart Petrus zalig op grond van zijn belijdenis, maar dat geldt toch voor alle apostelen?

En wat betreft de sleutelmacht, die wordt toch niet alleen aan Petrus gegeven? Wat hier in vers 19 tot Petrus gezegd wordt, dat wordt in Matth.18:18 in vrijwel dezelfde woorden gezegd tot alle apostelen en opzieners van de gemeente.

Wat blijft er dan nog aan argumenten over voor een aanstellng van Petrus als "de eerste zijns gelijken" zoals jij aangeeft?

Sleutelmacht der Kerk en haar dienaren -Mattheus 16,vers 19, woorden uit de Heilige Schrift,wil men daar tegen in gaan ,neen voor hen die na willen volgen niet.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Vincent schreef:Jezus zegt niks anders dan: "Je bent een steen. En op deze rotsbodem zal ik Mijn gemeente bouwen".

"Met een knipoog naar de reeds gegeven bijnaam, die als roepnaam nog niet in gebruik is, zegt Jezus: 'je bent echt een steen!"". (Van Bruggen). Op het door God gegeven materiaal van belijdende leerlingen zal Jezus bouwen aan de toekomst van zijn gemeente. Met 'rotsbodem' worden al de discipelen aangeduid.

De kerk zal nu ook sleutelmacht hebben- maar dat staat niet duidelijk vermeld en is een latere discussie. Jezus doelt daarmee voornamelijk op het functioneren van de leerlingen zelf, vanaf pinksteren. Zij mochten ingeschakeld worden bij het ontsluiten van het koninkrijk der hemelen.

Athanasius weet ik helaas weinig vanaf. Ik heb het proefschrift wel liggen en zal het ook eens doorbladeren!
Vincent als het gaat om 'Athanasius'. Deze theoloog staat [vind ik] min of meer in de door Rome verdedigde kerklijn. Hij komt als het gaat om de psalmen tot een soms tenenkrommende exegese. Dit om het primaat van de apostelen en opvolgers te legitimeren.

Je zou kunnen veronderstellen, met de tempel in het achterhoofd, dat één geestelijk centrum niet te verwerpen is. Maar als we Jezus horen tegen de Samaritaanse vrouw [Joh. 4] dan horen we juist daar al iets van de universaliteit van de heilsboodschap. Het maakt niet uit of we Hem in Jeruzalem of op deze berg aanbidden. Het gaat erom of we Hem in 'Geest en waarheid' aanbidden. Daar is geen primaat voor nodig, nee dat mogen we nu allemaal doen. Dat is het rijke priesterschap van alle gelovigen.
Laatst gewijzigd door ndonselaar op 25 jul 2007, 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie