Vincent schreef:Jezus zegt niks anders dan: "Je bent een steen. En op deze rotsbodem zal ik Mijn gemeente bouwen".
"Met een knipoog naar de reeds gegeven bijnaam, die als roepnaam nog niet in gebruik is, zegt Jezus: 'je bent echt een steen!"". (Van Bruggen). Op het door God gegeven materiaal van belijdende leerlingen zal Jezus bouwen aan de toekomst van zijn gemeente. Met 'rotsbodem' worden al de discipelen aangeduid.
De kerk zal nu ook sleutelmacht hebben- maar dat staat niet duidelijk vermeld en is een latere discussie. Jezus doelt daarmee voornamelijk op het functioneren van de leerlingen zelf, vanaf pinksteren. Zij mochten ingeschakeld worden bij het ontsluiten van het koninkrijk der hemelen.
Athanasius weet ik helaas weinig vanaf. Ik heb het proefschrift wel liggen en zal het ook eens doorbladeren!
Vincent als het gaat om 'Athanasius'. Deze theoloog staat [vind ik] min of meer in de door Rome verdedigde kerklijn. Hij komt als het gaat om de psalmen tot een soms tenenkrommende exegese. Dit om het primaat van de apostelen en opvolgers te legitimeren.
Je zou kunnen veronderstellen, met de tempel in het achterhoofd, dat één geestelijk centrum niet te verwerpen is. Maar als we Jezus horen tegen de Samaritaanse vrouw [Joh. 4] dan horen we juist daar al iets van de universaliteit van de heilsboodschap. Het maakt niet uit of we Hem in Jeruzalem of op deze berg aanbidden. Het gaat erom of we Hem in 'Geest en waarheid' aanbidden. Daar is geen primaat voor nodig, nee dat mogen we nu allemaal doen. Dat is het rijke priesterschap van alle gelovigen.