Kerkrecht - Hoe werkt een bezwaarschrift?

Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Kerkrecht - Hoe werkt een bezwaarschrift?

Bericht door memento »

Beste forummers, en in het bijzonder Adrianus,

Ik zat net te denken over de afwijzing van vdZ boek door de PS Oost van de GG. Echter, ik vroeg me of het mogelijk is om een bezwaarschrift samen te stellen, waarin kritiek geuit wordt op bepaalde prediking, zónder dat er, om procedurele redenen, niet op ingegaan wordt.

Oftwel, als we, in gesloten kring, een bezwaarschrift opstellen, dit niet openbaar maken (zoals vdZ en Blauwendraat wel deden met hun boeken, en daarom niet serieus genomen werden), en dit voorleggen aan de komende GS.

Reizen bij mij de volgende vragen:
1. Waar moeten we op letten als we willen voorkomen dat het bezwaarschrift om procedurele redenen wordt afgewezen? (Adrianus?)
2. Heeft een gemeentelid het recht om een bezwaarschrift in te dienen bij de GS, of moet dit eerst via kerkeraad, classis en PS?
3. Wordt een bezwaarschrift openbaar behandeld op de GS? Of moet er na de uitspraak over gezwegen worden? Kortom, kan de verontruste achterban via deze wijze duidelijkheid krijgen?
4. Heeft de GS het (kerkrechtelijke) recht om de bezwaar-indieners onder censuur te zetten, of kan alleen de plaatselijke kerkeraad dat doen? Of met andere woorden, hoe groot is de kans op censuur bij de indieners?
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Ad 2. Ja. De komende GS haal je niet, dus dat duurt nog bijna 5 jaar voordat je iets op de GS ter bespreking hebt.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Ik steun de intentie....
censuur verzekerd.... :wink:
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Als ze artikel 30 zouden naleven waren ze in een ochtendje klaar op de GS.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

OK, ik begrijp dat je onderaf moet beginnen, bij de kerkeraad. Mag je ook bezwaar intekenen bij een andere kerkeraad? Ik bedoel, de kritiek die ik heb is in veel gevallen niet van toepassing op mijn lokale gemeente.

Daarbij, is kritiek op 'veel voorkomende prediking' niet te algemeen, om door een kerkeraad te worden behandeld? Het lijkt me (persoonlijk) een zaak van de GS, omdat het gaat over een groot deel van de predikanten.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

memento schreef:Daarbij, is kritiek op 'veel voorkomende prediking' niet te algemeen, om door een kerkeraad te worden behandeld? Het lijkt me (persoonlijk) een zaak van de GS, omdat het gaat over een groot deel van de predikanten.
Als men daarin niet meegaat, heb je een probleem en moet je dus onderaf beginnen?
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

De kerkorde Memento spreekt van autonome gemeenten. Als een andere gemeente een predikant heeft die volgens jouw niet zuiver predikt, dan is dat een zaak van díe gemeente.

Anders wordt het als je bezwaar hebt tegen de prediking in zijn algemeen. Bij voorbeeld bij v.d. Zwaag had ook niet echt een bezwaar tegen de leer van de [O]GGN, maar meer tegen de uitwerking van die leer in de prediking. De toe-eigening van het heil gebeurt immers tijdens de prediking van het Woord!

Ik weet dat je tegen de belijdenisgeschriften een gravamen in kunt dienen, maar hoe dat ligt bij de leeruitspraken van 1931, dat weet ik niet.

Je zou je af kunnen vragen of die leeruitspraken van 1931 wel kerkordelijk juist zijn ingevoerd. Maar goed, wat de status is van die uitspraken weet ik niet. Er zijn in elk geval wél bezwaren tegen in te dienen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Een schat aan informatie vind je overigens hier:

http://www.kerkrecht.nl/main.asp?pagetype=artikel&item=24&subitem=529
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

refo schreef:Een schat aan informatie vind je overigens hier:

http://www.kerkrecht.nl/main.asp?pagetype=artikel&item=24&subitem=529
Klopt maar de vraag is waartegen Memento een bezwaar wil indienen: tegen de leeruitspraken of tegen de prediking als gevolg van de leeruitspraken.

Misschien is het beter om de leeruitspraken te herschrijven en die als voorstel via een kerkenraad op de classis in te brengen.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Bericht door FlyingEagle »

ndonselaar schreef:
refo schreef:Een schat aan informatie vind je overigens hier:

http://www.kerkrecht.nl/main.asp?pagetype=artikel&item=24&subitem=529
Klopt maar de vraag is waartegen Memento een bezwaar wil indienen: tegen de leeruitspraken of tegen de prediking als gevolg van de leeruitspraken.

Misschien is het beter om de leeruitspraken te herschrijven en die als voorstel via een kerkenraad op de classis in te brengen.
hm, geen slecht idee, al denk ik dat niemand het voorelkaar zal krijgen om de gang van zaken zoals die nu gaat binnen de gg te veranderen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Je kunt wel degelijk bezwaar maken tegen een preek van een predikant die in je eigen gemeente is voorgegaan. De kerkenraad is verantwoordelijk voor wat in de gemeente gepreekt wordt. Dus als je iets hoort wat echt niet kan dan moet je daar zijn.

Je loopt natuurlijk de kans dat ze je gelijk geven. Dan kun je niet verder. :mrgreen:
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Bericht door FlyingEagle »

refo schreef:Je kunt wel degelijk bezwaar maken tegen een preek van een predikant die in je eigen gemeente is voorgegaan. De kerkenraad is verantwoordelijk voor wat in de gemeente gepreekt wordt. Dus als je iets hoort wat echt niet kan dan moet je daar zijn.

Je loopt natuurlijk de kans dat ze je gelijk geven. Dan kun je niet verder. :mrgreen:
Ja en? als ze je gelijk geven?? dan moeten ze toch actie ondernemen?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

ndonselaar schreef:Klopt maar de vraag is waartegen Memento een bezwaar wil indienen: tegen de leeruitspraken of tegen de prediking als gevolg van de leeruitspraken.
Ik wil bezwaar indienen tegen een aantal misstanden in de GG, dus niet tegen de leeruitspraken van 1931:
1. Het aanbod van genade functioneerd bij veel predikanten niet; i.e. de hoorders worden niet onvoorwaardelijk opgeroepen zich te bekeren en tot Christus te komen.
2. De prediking is vaak passief; er wordt gepredikt wat er met een kind van God gebeurt, ipv dat de mensen in de kerk verteld wordt wat ze moeten doen. Het evenwicht in dezen is weg. (ik wil evenwicht in dezen, ik sta niet het verdwijnen van de bevindelijke prediking voor)
3. Veel zonden worden niet meer vanaf de kansel veroordeeld. Met name de grote zonde van materialisme. De reden hiervan lijkt me de nadruk op de inwendige bekering, waarbij de uitwendige bekering wordt vergeten.
4. Daarbij mis ik de volgende elementen vaak in de prediking:
a. Verwachting van Jezus' wederkomst; het hier geen blijvende stad hebben
b. Actieve heiligmaking; de ware bekering wordt gekend aan de vrucht. Uitleg over hoe de gelovigen dit in praktijk kunnen brengen, praktisch.
5. Het principe van de evangeliserende kerk. De plicht van elke gelovige om evangelist te zijn in zijn omgeving. Het gaat me in dezen om de praktische invulling ervan, niet de theorie dat een gelovige een evangelist moet zijn (want dat wordt vaak wel beaamd).
6. Het terechtwijzen van een jong-bekeerde vanaf de kansel. Zaken als 'het werkhuis' worden genoemd als 'stand', ipv dat er ernstig en dringend gewaarschuwd wordt dat wij onze zaligheid zélf niet kunnen verdienen, maar dat we daarvoor bij Christus wezen moeten.
7. Het wijzen van gelovigen dat zij zich moeten haasten om hun roeping en verkiezing vast te maken. Met handrijkingen vanuit de Schrift over hóe zij dat doen moeten.

Zomaar wat ideeën die in me opborrelen. Als ik verder ga nadenken komen er misschien nog meer. Maar hier laat ik het ff bij.

PS 1> Het doel van mijn bezwaarschrift (als ik het schrijf) zal zijn: 'bezin je er op, als predikant'. Mijn doel is niet zozeer gelijk krijgen, maar dat men duidelijk is in welke leer de GG voorstaat.
PS 2 (voordat me een procedurefout ten laste wordt gelegd)> Mocht een synodelid dit lezen, dit is niet mijn bezwaarschrift, maar wat ideeën die ik er (misschien) in wil verwerken...
Aquilla
Berichten: 37
Lid geworden op: 18 nov 2005, 09:14

Re: Kerkrecht - Hoe werkt een bezwaarschrift?

Bericht door Aquilla »

memento schreef:Beste forummers, en in het bijzonder Adrianus,

Ik zat net te denken over de afwijzing van vdZ boek door de PS Oost van de GG. Echter, ik vroeg me of het mogelijk is om een bezwaarschrift samen te stellen, waarin kritiek geuit wordt op bepaalde prediking, zónder dat er, om procedurele redenen, niet op ingegaan wordt.

Oftwel, als we, in gesloten kring, een bezwaarschrift opstellen, dit niet openbaar maken (zoals vdZ en Blauwendraat wel deden met hun boeken, en daarom niet serieus genomen werden), en dit voorleggen aan de komende GS.

Reizen bij mij de volgende vragen:
1. Waar moeten we op letten als we willen voorkomen dat het bezwaarschrift om procedurele redenen wordt afgewezen? (Adrianus?)
2. Heeft een gemeentelid het recht om een bezwaarschrift in te dienen bij de GS, of moet dit eerst via kerkeraad, classis en PS?
3. Wordt een bezwaarschrift openbaar behandeld op de GS? Of moet er na de uitspraak over gezwegen worden? Kortom, kan de verontruste achterban via deze wijze duidelijkheid krijgen?
4. Heeft de GS het (kerkrechtelijke) recht om de bezwaar-indieners onder censuur te zetten, of kan alleen de plaatselijke kerkeraad dat doen? Of met andere woorden, hoe groot is de kans op censuur bij de indieners?
Beste allemaal,

opnieuw onderstaand artikel (zo moet het kennelijk, maar mag het ook weer niet!!??) met de klemmende vraag aan Adrianus, die het allemaal zo goed lijkt te weten: welke kerkrechtelijke fouten zijn er eigenlijk gemaakt???


WERKENDAM - Het bezwaar van enkele tientallen leden van de Gereformeerde Gemeenten tegen de artikelen van ds. D. de Wit over het boek van dr. K. van der Zwaag, is door de particuliere synode Zuidwest niet-ontvankelijk verklaard. De kerkleden eisten rectificatie van de artikelen die waren geplaatst in De Saambinder, het orgaan van de Gereformeerde Gemeenten.

De (provinciale) synode besloot donderdag dat de indieners van het bezwaar zich eerst moeten vervoegen bij De Wit en de redactie van het kerkblad. Met De Wit hebben de bezwaarden echter al contact gehad en het bezwaarschrift was ook gericht aan de hoofdredactie van De Saambinder. De synode voegt daar wel aan toe dat als de bezwaarden na deze gesprekken niet tevreden zijn, ze terecht kunnen bij het deputaatschap dat de belangen van De Saambinder behartigt. Deze groep van deskundigen dient belangrijke conflicten aan de landelijke synode voor te leggen. Synodevoorzitter ds. G.J. van Aalst weigerde gisteren verdere toelichting te geven.

De Wit besprak in zijn recensie het boek Afwachten of verwachten? van Klaas van der Zwaag, journalist van het Reformatorisch Dagblad. Van der Zwaag geeft in zijn boek een historisch en theologisch overzicht van de uiteenlopende visies op de toe-eigening van het heil. De Wit noemde de publicatie 'laakbaar' en uitte scherpe kritiek op Van der Zwaag.

In het bezwaarschrift stellen de indieners dat De Wit ,,moet worden veroordeeld''. Zij vinden dat de predikant de publicatie ,,op ondeugdelijke gronden veroordeelt, zijn intenties op laakbare wijze ter discussie stelt en het door hem aan het papier toevertrouwde ten onrechte in strijd acht met de Heilige Schrift''.

De indieners van het bezwaar hadden gisteren officieel nog niets gehoord en wilden daarom wachten met het geven van een reactie. [/I]
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

memento schreef: PS 2 (voordat me een procedurefout ten laste wordt gelegd)> Mocht een synodelid dit lezen, dit is niet mijn bezwaarschrift, maar wat ideeën die ik er (misschien) in wil verwerken...
Dat hebben er in het verleden meer gezegd: "Dit is niet een bezwaarschrift".
Verder ben ik het vrees ik wel met je eens, al zijn punten van kritiek ook mogelijk in andere kerkverbanden.
Plaats reactie