Het stukje van ds van Reene begrijp ik helemaal, maat wat dit met standen in het genadeleven te maken heeft niet, wel met ontdekking, het is niet alleen dit kwaad dat roept om straf...Jongere schreef:Het is een karikatuur, die vooral aantoont niet te willen luisteren naar wat mensen werkelijk bedoelen als ze spreken over standen in het genadeleven. Van mij mag je iedere theologische vraag die je hebt, stellen aan die visie. Maar serveer het niet in twee zinnen af als verkapte hoogmoed. Alsof spreken over standen per definitie betekent de meeste te willen zijn.liz boer schreef:Er zit iets in...Jongere schreef:Johannes S schreef:De uitdrukking 'standen in het genadeleven' stuit me tegen de borst.
De discipelen hadden ook discussie over wie er nu het meeste was.
Een klein citaatje van een predikant die veel over standen in het genadeleven geschreven heeft:Dat is de taal van iemand met veel geestelijke ervaringen. Die heeft zelf niets meer over om aan vast te houden dan Gods trouw als anker. Heel herkenbaar. En wat mij betreft wezenlijk anders dan het gediscussieer van de discipelen.Ds. Moerkerken in Bethel en Pniël schreef:Tenslotte: wat blijft er over van Gods kind aan deze zijde van het graf? Laat ik ds. Van Reenen nog eens aan het woord laten, uit hetzelfde verband waaruit ik hem zojuist citeerde toen hij sprak van de ervaring van het Pinksterfeest. Na opgemerkt te hebben dat hij toen als een 'opgetuigd driemasteroorlogsschip' de wereldzee invoer, schrijft hij verder: 'En wat is er nu van dat trotse oorlogsschip van dertien jaren overgebleven, denkt u? Een wrak, met weggeslagen zeilen, gebroken masten, vernagelde kanonnen en zonder roer! Hoe is dat schip zo afgetuigd? Hoe is dat goud zo verdonkerd? Hoe is die kroon zo omgekeerd? Ja, hoe?
Eén ding rest mij nog! Bij helder weer zie ik in de verte nog een vuurtoren (2 Petr. 1:19). Daar in de verte zie ik bij helder weer nog een banier wapperen, waar ik op lees: "God is getrouw! God is getrouw!", doch dat is voor mij slechts leesbaar als het licht is...'
Overigens ontken ik niet dat dat laatste ongetwijfeld veel zal voorkomen in de kerk; maar het is te vrezen dat dat onder iedere stroming en ligging hetzelfde is.
Dat het in iedere stroming en ligging hetzelfde is ben ik met je eens, horen we niet vaak dat een scheuring ging over een eerverschil en niet over eenleerverschil?
Niet altijd natuurlijk, maar heel vaak wel.