Algemene genade: door wie ontvangen wij dit?

Plaats reactie
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Algemene genade: door wie ontvangen wij dit?

Bericht door Piet Puk »

In het verleden is er door kerkverbanden gesproken over het leerstuk van de algemene genade. Hierbij werd gedoeld op de weldaden die we in dit leven krijgen, zoals gezondheid, voedsel, kleding e.d. De een gaf aan dat al deze weldaden(voor zowel Gods volk als de onbekeerden) voortkwamen uit de verdienste van het lijden van Christus, terwijl de ander zei dat de weldaden voor Gods volk voortkwamen uit de verdienste van het lijden van Christus, maar voor de onbekeerden van God de Vader als onderhouder van ons leven.

Welke visie hebben jullie?
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Algemene genade: door wie ontvangen wij dit?

Bericht door Erasmiaan »

Ik kan mij vinden in de formulering van ds. Kersten. Hij verbindt twee visies aan elkaar. Uit mijn hoofd de twee visies:
- Christus heeft Zijn bloed alleen voor de uitverkorenen gestort en daarom is de algemene genade voortkomend uit Gods algemene goedheid;
- God kan Zijn goedheid naar mensen alleen via en door en vanwege Christus kwijt. Dus algemene genade is op grond van Christus verdienste.

Ds. Kersten zei (uit mijn hoofd): de algemene genade komt voort uit Gods algemene goedheid maar is niet los te maken van Christus’ verdienste.
refomart
Inactief
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 dec 2022, 10:33

Re: Algemene genade: door wie ontvangen wij dit?

Bericht door refomart »

Piet Puk geeft wel een summiere invulling van het begrip algemene genade. De algemene genade is veelal basis om te komen tot de werkzame mens en een activistisch christendom. Het begrip heeft een duidelijke plaats in zowel de roomse, als de arminiaanse leer.
In het protestantisme is het begrip uitgewerkt door Dr. A. Kuyper, die het nodig had voor zijn optimistische aansluiting tussen samenleving en christendom. Het doorwerken van zijn leer zien we tot op de dag van vandaag in de namen van allerlei organisaties, zoals christelijke zangverenigingen, christelijke toneelscholen, christelijke voetbalverenigingen, evangelisatieverenigingen, christelijke vakbonden, etc.

Ds. van Dijk merkt het volgende op m.b.t. deze leer van de algemene gratie.
Allereerst wilde ik helderheid over de vraag: vanwaar komt de Gemene Gratie-leer, waar wordt die in de Schrift geleerd?

Het is iets anders dan de leer der Schrift dat God zijn zon doet opgaan over bozen en goeden, en regent over rechtvaardigen en onrechtvaardigen. Dat God dit doet kunnen we alle dagen opmerken, en Hij wil , dat wij zijn voorbeeld navolgen, zie Matth. 5 slot. Maar daar worden de bozen niet minder boos, en de onrechtvaardigen niet minder onrechtvaardig van.

Maar wat is de Gemene Gratie-leer? Om er achter te komen heb ik allereerst het gehele werk (de boeken van Dr. A. Kuyper over dit onderwerp) geëxcerpeerd, gemakkelijk is dat niet. Men kan X niet vinden door een excerpt te maken, maar waar is deze X in de Schrift te vinden? Dat moet toch aangewezen worden, aangezien de Schrift de enige wettige bron is van alle Christelijke leer. Nu, het "Schriftbewijs" kwam in hoofdzaak neer op deze redenering: God heeft tot Adam gezegd: "Ten dage als gij daarvan eet zult gij den dood sterven". Dat is, zegt Kuyper, niet gebeurd. Er is een kracht gaan werken, die de doorwerking der zonde stuitte. En dat is nu de Gemene Gratie .....

Maar dit is een Schriftinterpretatie, die ik allerminst als juist aanvaard. Is soms de geestelijke dood bij Adam niet dadelijk merkbaar, als hij meent zich voor God te kunnen verbergen; als hij zich schamen moet om wat er in hem opkomt? En zegt ons het refrein van Gen. 5: "En hij stierf" niet, dat het doodvonnis, met één enkele uitzondering, algemeen is toegepast? Uitstel van executie heft de kracht van de strafbepaling toch niet op?
En wat stuiten van de doorwerking der zonde aangaat, door een van binnen in ieder mens werkende weerhoudende kracht, wat is daarvan gebleken? In Kains geslacht neemt de verdorvenheid zozeer toe, dat Lamech bralt: Ik sloeg een man dood om mijn wond, een knaap om mijn striem; want Kain wordt zevenvoudig gewroken, maar Lamech zeventigmaal meer. En weldra berouwt het de Heer, dat Hij de mens op de aarde gemaakt heeft.
En dan stuit God de doorwerking der zonde op een krachtige manier, door vrijwel het gehele toen levende mensengeslacht te verdrinken.

Resultaat van deze studie is dus, dat de Gemene Gratie-leer niet in de Schrift gegrond, en daaraan niet ontleend is. Evenmin is het juist te beweren, dat deze leer bij Calvijn te vinden is. Calvijn zegt ter zake, dat God de verdorvenheid in zijn uitverkorenen geneest door de wedergeboorte, terwijl bij de anderen het doorbreken der zonde door allerlei wordt weerhouden, zoals b. v . door wetten en straffen, door uiterlijke tucht die de mensen zichzelf en elkander opleggen in de samenleving, en dergelijke, Calvijn noemt hier reëel aanwijsbare zaken, die hun werking doen, maar het verzinsel der Gemene Gratie is aan zijn denken vreemd.

Kuyper geeft een cultuurfilosofie die de naam theologie niet verdient.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Algemene genade: door wie ontvangen wij dit?

Bericht door Thea »

Ik vind het heel wat hoor, om dat te zeggen. Als er geen gemene gratie was, was het nu een 'hel' op aarde.
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Algemene genade: door wie ontvangen wij dit?

Bericht door Mannetje »

En wie was ds. Van Dijk?
-
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Algemene genade: door wie ontvangen wij dit?

Bericht door Piet Puk »

Ik krijg sterk het idee dat refomart denkt dat ik op de algemene verzoening doel. Maar dat is niet zo.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Algemene genade: door wie ontvangen wij dit?

Bericht door Piet Puk »

Thea schreef:Ik vind het heel wat hoor, om dat te zeggen. Als er geen gemene gratie was, was het nu een 'hel' op aarde.
Ik snap je Thea. Toch moet je jezelf eens indenken wat er gebeurt als werkelijk alle liefde die we nu nog kunnen hebben richting alle mensen weggenomen word, hoe zou dan de wereld eruit zien?
refomart
Inactief
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 dec 2022, 10:33

Re: Algemene genade: door wie ontvangen wij dit?

Bericht door refomart »

Piet Puk schreef:Ik krijg sterk het idee dat refomart denkt dat ik op de algemene verzoening doel. Maar dat is niet zo.
Dat denkt refomart in het geheel niet.
Refomart geeft aan dat het begrip ‘algemene genade’ de idee van Gods genade in zich draagt, maar door de eeuwen heen ook is gebruikt geworden om die genade te verduisteren. Het verwoestende karakter van de zonde wordt dan ontkent of beperkt en in de mens worden krachten tot het goede aanwezig gedacht. Genade is openbaring vanuit God, die zich in die openbaring niet heeft opgedeeld in vormen van genade.

Omdat de argumentatie van ds van Dijk kennelijk niet overtuigend genoeg is, onderstaand e.e.a. van Dr. J. Douma.
De vraag nog niet behandelend of er van genade in algemener zin gesproken kan worden, kunnen wij wel reeds de stelling verdedigen, dat Kuypers leer van de gemene gratie onaanvaardbaar is, omdat deze genade door hem niet op het heil en op de kennis van God, doch op de cultuur gericht wordt. De exegese, die Kuyper van Joh 1 en van Rom 1 geeft, is daarom onhoudbaar. Wij mogen het in Calvijn prijzen, dat bij hem genade in algemener zin wel juist gericht is.

Immers hoe gaat Kuyper te werk? Eerst puurt hij uit Rom 1 en 2 alle gegevens die kunnen bewijzen, dat deze wereld niet tot een hel geworden is. Er is nog kennis van God, kennis van het recht, werking van de consciëntie en een handelen overeenkomstig de wet bij de heidenen. Daarna vertelt Kuyper ons, dat 'de vonkskens gedoofd' worden. In schrille kleuren weet hij ons voor te tekenen hoezeer de gemene gratie kan inkrimpen, hoe zij misbruikt wordt, en hoe de ongerechtigheid in haar meest verfijnde vorm onder de antichrist zal uitkomen.
Men zou verwachten, dat nu elk loflied op de gemene gratie, onder de druk van Rom 1 en 2, 2 Thess 2, Openb 18, gaat verstommen. Maar juist wanneer de kaars dreigt uit te gaan, komt Kuyper met zijn onderscheiding tussen de zedelijk-godsdienstige en de verstandelijk-artistische werking van de gemene gratie. Een geestelijke vrucht wordt uit de natuurlijke Godskennis niet geboren, maar het "overgeven der volkeren, in verkeerden zin" (Rom 1, 28) slaat uitsluitend "op het zich onttrekken van de gemene gratie aan de volkeren op godsdienstig en zedelijk gebied. Op dit terrein gaf God de volkeren over in een verkeerden zin, en op dat terrein alleen, onderwijl zijn gemene gratie op allerlei ander gebied wellicht nooit zo sterk als destijds had uitgeblonken".

Het bewijs voor deze blinkende gemene gratie? "De inhoud van Rom. 1 bevestigt dit. Immers waar Paulus de heilloze gevolgen van dit overgeven der volkeren, d.i. van deze terugtrekking van de gemene gratie, in bijzonderheden tekent, wijst hij ons uitsluitend op verschijnselen van zedelijk bederf", Cf. Rom 1, 24-32. Met andere woorden, Kuyper ontleent het Schriftuurlijk bewijs voor deze bloeiende tak van de gemene gratie enkel en alleen aan een argumentum e silentio!

Daarmee is ons ook de draad voor de juiste bestrijding van Kuyper in hand en gegeven. Want het zwijgen van de Schrift pleit niet vóór, doch tegen Kuyper. De bijbel heeft namelijk nergens zelfstandig aandacht voor de cultuur van de wereld. Alles wat naar Rom 1 en 2 pro de wereld gezegd kan worden, dient om haar anti (tegen God) des te scherper te doen uitkomen, God gaf in zijn algemene openbaring kennis van zichzelf, maar de mens heeft deze waarheid in ongerechtigheid ten onder gehouden, Rom 1, 18 vv.
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Algemene genade: door wie ontvangen wij dit?

Bericht door Mannetje »

Wil refomart mij nog wijzer maken omtrent de persoon van ds Van Dijk?
-
refomart
Inactief
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 dec 2022, 10:33

Re: Algemene genade: door wie ontvangen wij dit?

Bericht door refomart »

Mannetje schreef:Wil refomart mij nog wijzer maken omtrent de persoon van ds Van Dijk?
Ds. Dirk van Dijk (Gaast, 12 november 1894 – Leeuwarden, 25 februari 1976) was predikant in de Gereformeerde Kerken in Nederland.

Dirk van Dijk was de zoon van H. van Dijk (1864-1924), die ten tijde van Dirks geboorte predikant van de gereformeerde kerk van Gaast en Idsegahuizum was. Dirk werd eveneens predikant. De enige gemeente waar hij werkte was Hollum op Ameland, die hij diende van 1921 tot aan zijn emeritaat in 1953, met een onderbreking van 1947 tot 1950 toen hij legerpredikant in Nederlands-Indië was. Hij was getrouwd met Wijtske van Dijk-Meindersma (1902-2010).

Van Dijk schreef verschillende hulpmiddelen voor de catechese. Zo publiceerde hij een vaak herdrukt vragenboekje over de Heidelbergse Catechismus, dat ook in het Indonesisch en het Spaans verscheen. In dezelfde talen verzorgde hij een vertaling van de catechismus van Filips van Marnix van Sint-Aldegonde. Na zijn emeritaat wijdde hij zich aan het vertalen van de Bijbelcommentaren van Johannes Calvijn en publiceerde hij een Nederlandse vertaling van het belangrijkste zeventiende-eeuwse gereformeerde dogmatische handboek, de Synopsis purioris theologiae van de Leidse hoogleraren Johannes Polyander, Andreas Rivet, Antonius Walaeus en Antonius Thysius.

De door mij geciteerde tekst komt uit zijn verantwoording bij het 2e deel van zijn vertaling van de Synopsis.
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Algemene genade: door wie ontvangen wij dit?

Bericht door Mannetje »

Dank je!
-
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Algemene genade: door wie ontvangen wij dit?

Bericht door Piet Puk »

refomart schreef:
Piet Puk schreef:Ik krijg sterk het idee dat refomart denkt dat ik op de algemene verzoening doel. Maar dat is niet zo.
Dat denkt refomart in het geheel niet.
Refomart geeft aan dat het begrip ‘algemene genade’ de idee van Gods genade in zich draagt, maar door de eeuwen heen ook is gebruikt geworden om die genade te verduisteren. Het verwoestende karakter van de zonde wordt dan ontkent of beperkt en in de mens worden krachten tot het goede aanwezig gedacht. Genade is openbaring vanuit God, die zich in die openbaring niet heeft opgedeeld in vormen van genade.

Omdat de argumentatie van ds van Dijk kennelijk niet overtuigend genoeg is, onderstaand e.e.a. van Dr. J. Douma.
De vraag nog niet behandelend of er van genade in algemener zin gesproken kan worden, kunnen wij wel reeds de stelling verdedigen, dat Kuypers leer van de gemene gratie onaanvaardbaar is, omdat deze genade door hem niet op het heil en op de kennis van God, doch op de cultuur gericht wordt. De exegese, die Kuyper van Joh 1 en van Rom 1 geeft, is daarom onhoudbaar. Wij mogen het in Calvijn prijzen, dat bij hem genade in algemener zin wel juist gericht is.

Immers hoe gaat Kuyper te werk? Eerst puurt hij uit Rom 1 en 2 alle gegevens die kunnen bewijzen, dat deze wereld niet tot een hel geworden is. Er is nog kennis van God, kennis van het recht, werking van de consciëntie en een handelen overeenkomstig de wet bij de heidenen. Daarna vertelt Kuyper ons, dat 'de vonkskens gedoofd' worden. In schrille kleuren weet hij ons voor te tekenen hoezeer de gemene gratie kan inkrimpen, hoe zij misbruikt wordt, en hoe de ongerechtigheid in haar meest verfijnde vorm onder de antichrist zal uitkomen.
Men zou verwachten, dat nu elk loflied op de gemene gratie, onder de druk van Rom 1 en 2, 2 Thess 2, Openb 18, gaat verstommen. Maar juist wanneer de kaars dreigt uit te gaan, komt Kuyper met zijn onderscheiding tussen de zedelijk-godsdienstige en de verstandelijk-artistische werking van de gemene gratie. Een geestelijke vrucht wordt uit de natuurlijke Godskennis niet geboren, maar het "overgeven der volkeren, in verkeerden zin" (Rom 1, 28) slaat uitsluitend "op het zich onttrekken van de gemene gratie aan de volkeren op godsdienstig en zedelijk gebied. Op dit terrein gaf God de volkeren over in een verkeerden zin, en op dat terrein alleen, onderwijl zijn gemene gratie op allerlei ander gebied wellicht nooit zo sterk als destijds had uitgeblonken".

Het bewijs voor deze blinkende gemene gratie? "De inhoud van Rom. 1 bevestigt dit. Immers waar Paulus de heilloze gevolgen van dit overgeven der volkeren, d.i. van deze terugtrekking van de gemene gratie, in bijzonderheden tekent, wijst hij ons uitsluitend op verschijnselen van zedelijk bederf", Cf. Rom 1, 24-32. Met andere woorden, Kuyper ontleent het Schriftuurlijk bewijs voor deze bloeiende tak van de gemene gratie enkel en alleen aan een argumentum e silentio!

Daarmee is ons ook de draad voor de juiste bestrijding van Kuyper in hand en gegeven. Want het zwijgen van de Schrift pleit niet vóór, doch tegen Kuyper. De bijbel heeft namelijk nergens zelfstandig aandacht voor de cultuur van de wereld. Alles wat naar Rom 1 en 2 pro de wereld gezegd kan worden, dient om haar anti (tegen God) des te scherper te doen uitkomen, God gaf in zijn algemene openbaring kennis van zichzelf, maar de mens heeft deze waarheid in ongerechtigheid ten onder gehouden, Rom 1, 18 vv.
Ik heb nergens gezegd dat het citaat/gedeelte van ds. Van Dijk mij niet overtuigde. Dus je had het gedeelte van dr. J. Douma achterwege kunnen laten, maar desalniettemin heb ik het met interesse gelezen.

Waar het mij omgaat is dat mijn omschrijving te summier door je word bevonden, er een toevoeging plaats vind, waarvan ik me afvraag: wat heeft dit met mijn post te maken. Ben ik niet duidelijk geweest in mijn post?

Blijkbaar heeft een van de vorige posters, Erasmiaan, wel begrepen waar ik op doelde. Dus onduidelijk leek mijn omschrijving niet te zijn.
refomart
Inactief
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 dec 2022, 10:33

Re: Algemene genade: door wie ontvangen wij dit?

Bericht door refomart »

Piet Puk schreef:Ik heb nergens gezegd dat het citaat/gedeelte van ds. Van Dijk mij niet overtuigde. Dus je had het gedeelte van dr. J. Douma achterwege kunnen laten, maar desalniettemin heb ik het met interesse gelezen.

Waar het mij omgaat is dat mijn omschrijving te summier door je word bevonden, er een toevoeging plaats vind, waarvan ik me afvraag: wat heeft dit met mijn post te maken. Ben ik niet duidelijk geweest in mijn post?

Blijkbaar heeft een van de vorige posters, Erasmiaan, wel begrepen waar ik op doelde. Dus onduidelijk leek mijn omschrijving niet te zijn.
Je bent wel duidelijk in je post, maar is daarmee alles gezegd? Zou dit hele vraagstuk zijn op te lossen in een simpele keuze tussen A of B? Erasmiaan gaat aan die keuze voorbij door ds. Kersten een verbindende formule te laten uitspreken. Erasmiaan geeft daarmee geen antwoord op jouw vraag, maar doet een beetje hetzelfde als ik, er nl. een optie naast zetten.

Ik ga ervanuit dat je als steller van de post je bewust bent van de vooronderstellingen die erin opgesloten zijn, bijv. met betrekking tot de leer van het verbond, de verkiezing en de reikwijdte van de verdienste van Christus. Antwoord op die vooronderstellingen heeft uiteraard ook verband met het Gods- en mensbeeld. Die elementen heb je geen van alle expliciet gemaakt en dat geeft mij een onbehagelijk gevoel bij jouw post.

Bovendien hebben we hier te maken met een term waar bijna iedereen in de gezindte wel een bepaald gevoel bij heeft. Zonder te treden in de hiervoor genoemde elementen heb ik met mijn post gepoogd helder te maken dat er meer ligt in het leerstuk van de algemene genade. Het is een term die niet exclusief is voor de gereformeerde gezindte en daarbinnen ook niet eenduidig wordt benaderd. Wel hoop ik dat mijn bijdrage duidelijk maakt dat ook hier de kennis van de ellende een basiselement is.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Algemene genade: door wie ontvangen wij dit?

Bericht door refo »

In 1945 heeft de Generale synode van de gergem uitgesproken dat de algemene genade niet een vrucht is van het verzoeningswerk van Christus, maar voortvloeit uit de voorzienigheid Gods.
Plaats reactie