In hoeverre de Overheid gehoorzamen?

Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: In hoeverre de Overheid gehoorzamen?

Bericht door Mannetje »

refomart schreef:Is het met dit dieptepunt niet beter om hier een slotje te plaatsen. Dit topic gaat van kwaad tot erger en is niet meer te redden!
Wat is dan het dieptepunt? De ongehoorzaamheid, anders dan wanneer wetten en regels dwingen om tegen Gods gebod in te gaan, of juist het verweer tegen deze ongehoorzaamheid?
-
MGG
Berichten: 3457
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: In hoeverre de Overheid gehoorzamen?

Bericht door MGG »

Ad Anker schreef:
Tiberius schreef:
Ditbenik schreef:Het is wel opvallend. Eerst worden er pagina's vol gediscussieerd over zondenkennis die er moet zijn maar zodra het over zonden gaat wordt alles uit de kast getrokken om het overtreden van de wet niet alleen goed te praten maar zelfs te stimuleren. Mensen, weet je wel wat de zonde heeft gekost? Het gaat notabene over preken die gewoon te luisteren zijn. Je mag ze alleen niet downloaden. DIA gaf al aan dat gewenning optreedt. Gehoorzaamheid aan de Heere komt heel nauw.
+1
-10
+1 voor deze -10 ;)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: In hoeverre de Overheid gehoorzamen?

Bericht door Tiberius »

Voor mij mag het topic wel open blijven hoor, ik zie geen reden om tot sluiting over te gaan. Op een forum moet je met elkaar van gedachten kunnen wisselen.
Een van de doelstellingen van dit forum is om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen in de gereformeerde gezindte. Dat geldt m.i. voor zowel hoogte- als dieptepunten.
Juist deze discussie is een goede thermometer voor de echte gedachten in onze gezindte
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: In hoeverre de Overheid gehoorzamen?

Bericht door Terri »

refomart schreef:Is het met dit dieptepunt niet beter om hier een slotje te plaatsen. Dit topic gaat van kwaad tot erger en is niet meer te redden!
Mee eens. Hete hoofden, koude harten.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: In hoeverre de Overheid gehoorzamen

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Zeeuw schreef: Het was off-topic en afleidend.
Oké ik denk dat ik het misschien snap. Dus als het off-topic is mag je elkaar voor alles en nog wat uitmaken. Sorry, dat wist ik niet. Maar toch lijkt het me persoonlijk beter, al is iets iemand wellicht off-topic om diegene toch niet voor alles en nog wat uit te maken. Lijkt me verstandiger. Nogmaals, sorry als iemand dat anders beziet. Hij is maar mijn persoonlijke mening.
Het ging over wederrechtelijke zaken, waarbij iemand het woord 'zware' dominees gebruikte, wat voor jou een prachtige kans was het gesprek van het oorspronkelijke af te laten wijken. Dat mag. Maar dan mag daar ook iets over gezegd.
Nog verder off-topic: je werd voor totaal niets uitgemaakt. Dus dat is eigenlijk een volgende off-topic afleiding. En ongetwijfeld komt er nu een reactie 'ik merk het, ik word hier niet geduld etc', die ook weer off-topic is. Ik zou het gewoon lekker laten doen en de tip van iemand om de dominee waarover het in eerste instantie ging, te benaderen om de preek te ontvangen ter harte nemen.
Edit: mijn voorspelling kwam binnen 1 minuut uit.
Laatst gewijzigd door Zeeuw op 28 jan 2023, 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: In hoeverre de Overheid gehoorzamen?

Bericht door -DIA- »

refomart schreef:Is het met dit dieptepunt niet beter om hier een slotje te plaatsen. Dit topic gaat van kwaad tot erger en is niet meer te redden!
Nee laat maar. Het is niet anders. Ik zwijg verder wel. Het topic kan zeker nuttig zijn gezien zaken die in de nabije toekomst kunnen of zullen gaan spelen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: In hoeverre de Overheid gehoorzamen

Bericht door Zeeuw »

Tiberius schreef:
pierre27 schreef:Met de opmerking dat het off-topic en afleidend was moet je het gewoon doen.
Als je kinderen hebt/krijgt, zal je wel begrijpen waarom je nooit op een rookgordijn en vragen naar de bekende weg in moet gaan, die als doel hebben om schelmenstreken te verbloemen. ;)
Op zn Zeeuws: 'juust'.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: In hoeverre de Overheid gehoorzamen?

Bericht door Ditbenik »

huisman schreef:
Ditbenik schreef:
huisman schreef:
Ditbenik schreef:Het is wel opvallend. Eerst worden er pagina's vol gediscussieerd over zondenkennis die er moet zijn maar zodra het over zonden gaat wordt alles uit de kast getrokken om het overtreden van de wet niet alleen goed te praten maar zelfs te stimuleren. Mensen, weet je wel wat de zonde heeft gekost? Het gaat notabene over preken die gewoon te luisteren zijn. Je mag ze alleen niet downloaden. DIA gaf al aan dat gewenning optreedt. Gehoorzaamheid aan de Heere komt heel nauw.

1. Dit topic is veel breder dan jouw bijdrage. Zie topic titel . M.a.w. je voert nu de discussie van gisteren.
2. Het is altijd fijn om naar anderen te wijzen. Concreet: DIA’s splintertje benoemen en dat ontzettend uitvergroten. Zonde benoemen van een ander lukt altijd wel aardig.
3. Dat wel downloaden van een preek die met toestemming van de predikant op internet staat (dus niet achter een slotje) kan ik niet als zonde zien. Gaat gewoon niet lukken. Zal mijn blindheid wel zijn.
Het is inderdaad triest om tegen beter weten in te doen wat niet is toegestaan. Maar goed, mijn geweten zal te nauw zijn. En ja, ik weet wat de topictitel is. Daar heeft mijn reactie ook alles mee te maken omdat de Schrift me leert dat niet-gehoorzamen aan de overheid zonde is.
Ach die ongehoorzame vroedvrouwen uit Exodus 1 zijn hier ook mee veroordeeld?
Wat een flauwe manier van discussiëren. Het gaat over illegaal downloaden van preken. Wie die zonde niet wil doen veroordeelt die vroedvrouwen uit Exodus. Arme Paulus, arme Petrus. Ze hebben er niks van begrepen. Als ik tenminste Huisman moet geloven. En laat ik die nu net helemaal niet geloven en na dit soort opmerkingen ook niet meer serieus nemen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: In hoeverre de Overheid gehoorzamen?

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:Voor mij mag het topic wel open blijven hoor, ik zie geen reden om tot sluiting over te gaan. Op een forum moet je met elkaar van gedachten kunnen wisselen.
Een van de doelstellingen van dit forum is om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen in de gereformeerde gezindte. Dat geldt m.i. voor zowel hoogte- als dieptepunten.
Juist deze discussie is een goede thermometer voor de echte gedachten in onze gezindte
Als ik nog een zaak mag opmerken: is het toch, alles bij elkaar, hoe je mogelijk vernederd, gescholden of wat wordt, toch hoffelijk te blijven? Ik meen dat we daar ook een Voorbeeld van zien in de Schrift.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: In hoeverre de Overheid gehoorzamen?

Bericht door Tiberius »

-DIA- schreef:
Tiberius schreef:Voor mij mag het topic wel open blijven hoor, ik zie geen reden om tot sluiting over te gaan. Op een forum moet je met elkaar van gedachten kunnen wisselen.
Een van de doelstellingen van dit forum is om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen in de gereformeerde gezindte. Dat geldt m.i. voor zowel hoogte- als dieptepunten.
Juist deze discussie is een goede thermometer voor de echte gedachten in onze gezindte
Als ik nog een zaak mag opmerken: is het toch, alles bij elkaar, hoe je mogelijk vernederd, gescholden of wat wordt, toch hoffelijk te blijven? Ik meen dat we daar ook een Voorbeeld van zien in de Schrift.
Zeker. Niet-respectvol gedrag is net zo laakbaar als illegaal preken downloaden.
refomart
Inactief
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 dec 2022, 10:33

Re: In hoeverre de Overheid gehoorzamen?

Bericht door refomart »

Tiberius schreef:Voor mij mag het topic wel open blijven hoor, ik zie geen reden om tot sluiting over te gaan. Op een forum moet je met elkaar van gedachten kunnen wisselen.
Een van de doelstellingen van dit forum is om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen in de gereformeerde gezindte. Dat geldt m.i. voor zowel hoogte- als dieptepunten.
Juist deze discussie is een goede thermometer voor de echte gedachten in onze gezindte
Is dit nog een gedachtewisseling of discussie te noemen? Zijn dit "echte gedachten"?
Niet voor niets geeft de Schrift deze waarschuwing: indien gij elkander bijt en vereet, ziet toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.

Er zijn volgens mij geen mogelijkheden tot een constructieve en stichtende opbouw. Vandaar het verzoek tot sluiting.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1451
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: In hoeverre de Overheid gehoorzamen?

Bericht door Bourdon16 »

MGG schreef:
Ad Anker schreef:
Tiberius schreef:
Ditbenik schreef:Het is wel opvallend. Eerst worden er pagina's vol gediscussieerd over zondenkennis die er moet zijn maar zodra het over zonden gaat wordt alles uit de kast getrokken om het overtreden van de wet niet alleen goed te praten maar zelfs te stimuleren. Mensen, weet je wel wat de zonde heeft gekost? Het gaat notabene over preken die gewoon te luisteren zijn. Je mag ze alleen niet downloaden. DIA gaf al aan dat gewenning optreedt. Gehoorzaamheid aan de Heere komt heel nauw.
+1
-10
+1 voor deze -10 ;)
Hier was het het vanmiddag heerlijk in het zonnetje. Geen idee hoeveel graden het was. Ergens tussen de -10 en +10.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: In hoeverre de Overheid gehoorzamen?

Bericht door huisman »

Ditbenik schreef:
huisman schreef:
Ditbenik schreef:
huisman schreef:
1. Dit topic is veel breder dan jouw bijdrage. Zie topic titel . M.a.w. je voert nu de discussie van gisteren.
2. Het is altijd fijn om naar anderen te wijzen. Concreet: DIA’s splintertje benoemen en dat ontzettend uitvergroten. Zonde benoemen van een ander lukt altijd wel aardig.
3. Dat wel downloaden van een preek die met toestemming van de predikant op internet staat (dus niet achter een slotje) kan ik niet als zonde zien. Gaat gewoon niet lukken. Zal mijn blindheid wel zijn.
Het is inderdaad triest om tegen beter weten in te doen wat niet is toegestaan. Maar goed, mijn geweten zal te nauw zijn. En ja, ik weet wat de topictitel is. Daar heeft mijn reactie ook alles mee te maken omdat de Schrift me leert dat niet-gehoorzamen aan de overheid zonde is.
Ach die ongehoorzame vroedvrouwen uit Exodus 1 zijn hier ook mee veroordeeld?
Wat een flauwe manier van discussiëren. Het gaat over illegaal downloaden van preken. Wie die zonde niet wil doen veroordeelt die vroedvrouwen uit Exodus. Arme Paulus, arme Petrus. Ze hebben er niks van begrepen. Als ik tenminste Huisman moet geloven. En laat ik die nu net helemaal niet geloven en na dit soort opmerkingen ook niet meer serieus nemen.
Is niet flauw maar gewoon een tegenwerping van een veel te botte stelling van jou. Zie het vetgedrukte.

Verder verbaas ik mij. Dit is een discussieforum. Fijn dat er tegengestelde meningen zijn denk ik dan, want anders zou het saai worden. Ik begrijp dan ook niet de boosheid. Als je niet tegen andere meningen kan moet je niet discussiëren.
Ik geef hier mijn mening. Corrigeer mijn mening als ik goede argumenten lees. Zo niet blijf ik bij mijn mening.
Dat niet iedereen het altijd met mij eens is kan ik best begrijpen. Niet een ieder heeft het diepe inzicht en de grote intelligentie van huisman :)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: In hoeverre de Overheid gehoorzamen?

Bericht door Mannetje »

:deg









































;)
-
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: In hoeverre de Overheid gehoorzamen?

Bericht door gallio »

huisman schreef: ...
Verder verbaas ik mij. Dit is een discussieforum. Fijn dat er tegengestelde meningen zijn denk ik dan, want anders zou het saai worden. Ik begrijp dan ook niet de boosheid. Als je niet tegen andere meningen kan moet je niet discussiëren.
Ik geef hier mijn mening. Corrigeer mijn mening als ik goede argumenten lees. Zo niet blijf ik bij mijn mening.
Dat niet iedereen het altijd met mij eens is kan ik best begrijpen. Niet een ieder heeft het diepe inzicht en de grote intelligentie van huisman :)
Het probleem is een beetje dat die intelligente inzichten van huisman niet zo uit de verf komen in deze discussie. Je lijkt aan te geven dat wel of niet gehoorzamen aan de overheid af mag hangen van je eigen inzichten zonder die te toetsen aan meer objectieve regels.

Daarna vertroebel je zelf de discussie door collaboratie in WW2 en de vroedvrouwen in Egypte er bij te halen.

Misschien zou je wat praktische voorbeelden kunnen geven hoe een christen met overheidsregels om moet gaan. Mag DIA bijvoorbeeld inbreken in mijn kerk, wat stichtelijke lectuur jatten en dat op straat uit delen omdat hij blijkbaar zijn medemens met de goede boodschap wil bereiken. Of gelden daar andere regels voor dan de digitale boodschap die hij blijkbaar zo graag deelt met zijn medemens?
Plaats reactie