In hoeverre de Overheid gehoorzamen?

Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: In hoeverre de Overheid gehoorzamen

Bericht door pierre27 »

Tiberius schreef:
pierre27 schreef:Met de opmerking dat het off-topic en afleidend was moet je het gewoon doen.
Als je kinderen hebt/krijgt, zal je wel begrijpen waarom je nooit op een rookgordijn en vragen naar de bekende weg in moet gaan, die als doel hebben om schelmenstreken te verbloemen. ;)
Zover ik weet heb ik geen kinderen. DIA is een volwassen man. Behandel hem daar ook gewoon naar.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: In hoeverre de Overheid gehoorzamen?

Bericht door huisman »

gallio schreef:
huisman schreef: ...
Verder verbaas ik mij. Dit is een discussieforum. Fijn dat er tegengestelde meningen zijn denk ik dan, want anders zou het saai worden. Ik begrijp dan ook niet de boosheid. Als je niet tegen andere meningen kan moet je niet discussiëren.
Ik geef hier mijn mening. Corrigeer mijn mening als ik goede argumenten lees. Zo niet blijf ik bij mijn mening.
Dat niet iedereen het altijd met mij eens is kan ik best begrijpen. Niet een ieder heeft het diepe inzicht en de grote intelligentie van huisman :)
Het probleem is een beetje dat die intelligente inzichten van huisman niet zo uit de verf komen in deze discussie. Je lijkt aan te geven dat wel of niet gehoorzamen aan de overheid af mag hangen van je eigen inzichten zonder die te toetsen aan meer objectieve regels.

Daarna vertroebel je zelf de discussie door collaboratie in WW2 en de vroedvrouwen in Egypte er bij te halen.

Misschien zou je wat praktische voorbeelden kunnen geven hoe een christen met overheidsregels om moet gaan. Mag DIA bijvoorbeeld inbreken in mijn kerk, wat stichtelijke lectuur jatten en dat op straat uit delen omdat hij blijkbaar zijn medemens met de goede boodschap wil bereiken. Of gelden daar andere regels voor dan de digitale boodschap die hij blijkbaar zo graag deelt met zijn medemens?

Lezen jullie de topic-titel wel? In hoeverre de overheid gehoorzamen? Dat is de topic vraag. Op die vraag zijn mijn bijdragen gericht. Er zijn hopelijk voor een christen grenzen aan het gehoorzamen aan de overheid. Ik noemde de vroedvrouwen. Dacht bij 40/45 aan ds Dietrich Bonhoeffer die in Duitsland door zijn ongehoorzaamheid aan zijn wettige overheid de doodstraf kreeg.

Jullie blijven maar miezemuizen over downloaden van een preek. Trek het nu eens breder en geef antwoord op de topic vraag.

P.S. dat gekat op DIA moet echt een keer stoppen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: In hoeverre de Overheid gehoorzamen?

Bericht door Tiberius »

Als het gaat over de topic vraag is er maar een antwoord: de overheid gehoorzamen tenzij het tegen Gods woord in gaat. Niet minder.
Dat geldt voor roodlichtrijden, illegaal preken downloaden, enz.
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: In hoeverre de Overheid gehoorzamen?

Bericht door gallio »

huisman schreef:
gallio schreef:
huisman schreef: ...
Verder verbaas ik mij. Dit is een discussieforum. Fijn dat er tegengestelde meningen zijn denk ik dan, want anders zou het saai worden. Ik begrijp dan ook niet de boosheid. Als je niet tegen andere meningen kan moet je niet discussiëren.
Ik geef hier mijn mening. Corrigeer mijn mening als ik goede argumenten lees. Zo niet blijf ik bij mijn mening.
Dat niet iedereen het altijd met mij eens is kan ik best begrijpen. Niet een ieder heeft het diepe inzicht en de grote intelligentie van huisman :)
Het probleem is een beetje dat die intelligente inzichten van huisman niet zo uit de verf komen in deze discussie. Je lijkt aan te geven dat wel of niet gehoorzamen aan de overheid af mag hangen van je eigen inzichten zonder die te toetsen aan meer objectieve regels.

Daarna vertroebel je zelf de discussie door collaboratie in WW2 en de vroedvrouwen in Egypte er bij te halen.

Misschien zou je wat praktische voorbeelden kunnen geven hoe een christen met overheidsregels om moet gaan. Mag DIA bijvoorbeeld inbreken in mijn kerk, wat stichtelijke lectuur jatten en dat op straat uit delen omdat hij blijkbaar zijn medemens met de goede boodschap wil bereiken. Of gelden daar andere regels voor dan de digitale boodschap die hij blijkbaar zo graag deelt met zijn medemens?

Lezen jullie de topic-titel wel? In hoeverre de overheid gehoorzamen? Dat is de topic vraag. Op die vraag zijn mijn bijdragen gericht. Er zijn hopelijk voor een christen grenzen aan het gehoorzamen aan de overheid. Ik noemde de vroedvrouwen. Dacht bij 40/45 aan ds Dietrich Bonhoeffer die in Duitsland door zijn ongehoorzaamheid aan zijn wettige overheid de doodstraf kreeg.

Jullie blijven maar miezemuizen over downloaden van een preek. Trek het nu eens breder en geef antwoord op de topic vraag.

P.S. dat gekat op DIA moet echt een keer stoppen.
Lees zelf eerst maar eens terug. En probeer je er vooral niet uit te draaien met er van alles bij te slepen en een beetje gefrustreerd te gaan doen. Dat staat niet voor zo'n intelligente man.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: In hoeverre de Overheid gehoorzamen?

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:Als het gaat over de topic vraag is er maar een antwoord: de overheid gehoorzamen tenzij het tegen Gods woord in gaat. Niet minder.
Dat geldt voor roodlichtrijden, illegaal preken downloaden, enz.

Eens natuurlijk maar in de praktijk is het vele malen complexer. Maar jullie zitten zo in een download crisis dat verder nadenken daardoor bemoeilijkt wordt.

Ik wens jullie een gezegende zondag allemaal. Ik luister jullie preken wel terug. Krijg ze vaak van een vriend die ze download. Zelf begin ik daar natuurlijk niet aan. :) :garde
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: In hoeverre de Overheid gehoorzamen?

Bericht door Tiberius »

Jij en jullie ook gezegende zondag!
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: In hoeverre de Overheid gehoorzamen?

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:Jij en jullie ook gezegende zondag!
U hetzelfde!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Philip
Berichten: 300
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: In hoeverre de Overheid gehoorzamen?

Bericht door Philip »

Tiberius schreef:Als het gaat over de topic vraag is er maar een antwoord: de overheid gehoorzamen tenzij het tegen Gods woord in gaat. Niet minder.
Dat geldt voor roodlichtrijden, illegaal preken downloaden, enz.
Vraagje: moeten alle boeren zonder correcte vergunning direct stoppen, al gaat hun bedrijf daardoor failliet?
Plaats reactie