Drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid (Uit Erdee)

Onbekende
Berichten: 325
Lid geworden op: 27 sep 2021, 20:19

Re: Drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid (Uit Erdee)

Bericht door Onbekende »

Adagio schreef:
Onbekende schreef:Goede vraag! Ik vind dat prachtig om te horen hoe God precies weet wat iedereen nodig heeft!
Een goed antwoord op een goede vraag. Weet jij ook wat iedereen nodig heeft, zodat God aan Zijn eer niet tekort komt - (Ezech. 18) "De ziel die zondigt, die zal sterven". Nou moeten wij dat ook weten.
Ik begrijp je vraag niet helemaal, maar heb Ezechiël 18 gelezen. In het begin daarvan staat inderdaad: "de ziel die zondigt, die zal sterven" en dat staat er meerdere keren. En dat is helemaal waar. Maar daar stopt het niet. Gelukkig niet. Aan het einde van Ezechiël 18 staat namelijk -ook meerdere keren- "Maar als een goddeloze zich bekeert van zijn goddeloosheid, die hij gedaan heeft, en recht en gerechtigheid doet, zal hij zijn ziel in het leven behouden."

Dit houdt wél in dat de goddeloze die zich níet bekeert, zal sterven. Voor diegene zal de werkelijkheid van het begin van Ezechiël 18 blijven gelden.
De strijdende kerk op aarde strijdt vooral onderling.
Onbekende
Berichten: 325
Lid geworden op: 27 sep 2021, 20:19

Re: Drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid (Uit Erdee)

Bericht door Onbekende »

GerefGemeente-lid schreef:
Onbekende schreef:
GerefGemeente-lid schreef:En de beleving van Psalm 73 of Psalm 88 dan? Heeft een kind van God daar volgens jou nou nooit last van?
Zeker wel. En je ziet in die psalmen ook dat de dichter God ként en wéét waar hij terecht kan met zijn klacht. Zo ook in bijvoorbeeld Psalm 51.

Maar dat was de vraag van Adagio niet. Die vroeg of je Zaligmaker kennis nodig had om dankbaar door het leven te gaan. En daarom gaat mijn antwoord ook over die dankbaarheid. Vrij logisch dus.

Maar als je er over door wilt spreken dan sta ik daar voor open hoor.
Het valt wel binnen dit draadje, als het gaat om de wedergeboorte in ruimere zin. Dus ik wil er nog wel een post aan wijden.

Als ik lees van Asaf en van Heman dan waren zij niet altijd vol van verwondering, aanbidding en lofprijzing. Lees Psalm 88 en de eerste helft van Psalm 73. En denk bijvoorbeeld ook aan Elia en aan Job.

Ik vroeg me af hoe jij dat ziet in het licht van de wedergeboorte in ruimere zin en in relatie tot het onderwerp van dit draadje.
Het klopt dat het leven van Gods kinderen niet altijd vol verwondering, aanbidding, lofprijzing en blijdschap is. Dat zie je inderdaad ook terug bij Asaf, Heman, Elia en Job. En niet te vergeten David.

Maar voor Gods kinderen is de werkelijkheid van psalm 23 wel: "Al ging ik ook door een dal vol schaduw van de dood,
ik zou geen kwaad vrezen, want U bent met mij;
Uw stok en Uw staf,
die vertroosten mij."

En juist in de psalmen zien we ook véél aanbidding, blijdschap, lofprijzing.

Het mag naast elkaar bestaan. Ik denk dat deze periodes bij ieder kind van God zich afwisselen.

Persoonlijk heb ik de keuze gemaakt om met mijn vragen en noden naar God te gaan en die niet te uiten bij de mensen. Niet omdat dat niet zou mogen (de psalmdichters deden het ook) maar omdat ik in een omgeving verkeer waarbij al genoeg twijfel en onzekerheid aanwezig is. Persoonlijk denk ik daarom dat het zó nodig is dat Gods kinderen getuigen van Zijn goedheid en genade.

Hier op het forum zie ik dat ook terug. Vandaar dat ik hier op dezelfde manier reageer.

Dat betekent dus niet dat er geen donkere dagen zijn of geen moeilijkheden. Maar die breng ik bij God en niet bij mensen.

In een andere omgeving kan een andere reactie nodig zijn. Richting iemand die uitgaat van verbondsautomatisme kan het heel erg nodig zijn om Gods heiligheid, rechtvaardigheid en toornigheid te benadrukken. Uiteraard niet zónder Gods genade daarbij te noemen.

Ik hoop dat je nu iets meer begrip kunt opbrengen voor het feit dat ik hier een beetje aanwezig ben als "juichende Christen".

Ik wil je overigens bedanken voor je vraag. Dat is oprecht een compliment. Met invullen voor een ander en hakken in het zand bereik je niet veel, maar op een fatsoenlijke vraag mag je ook een fatsoenlijk antwoord verwachten. En daar komen we (samen) verder mee! Nogmaals complimenten dus.
De strijdende kerk op aarde strijdt vooral onderling.
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid (Uit Erdee)

Bericht door Henk J »

Ik lees een interview in de OSW waar ds. Pieters de volgende stelling krijgt.
Stelling: Het is Gods gewone weg om te gaan werken als wij op het dode punt gekomen zijn.
Reactie: Ik denk dat M. Henry dit niet heeft bedoeld als voorwaarde (je moet eerst aan een eind komen met jezelf voordat God begint te werken). Maar als we alles kwijtraken aan steun, troost, werkheiligheid, zodat er plaats komt voor Christus, is dat Gods werk, om zo licht in de duisternis te brengen. Het is goed mogelijk dat je dit echter niet als zodanig herkent. Luther noemde dit het 'vreemde werk' van God. Maar net als de verlossing is het een werk van God.
Of dit ook betekent dat je eerst in de wanhoop moet komen? Als het gaat om wanhopen aan je eigen verdiensten of mogelijkheden om jezelf te redden, zeg ik "Ja." Gaat het om wanhopen aan Gods genade zeg ik: "Wijs maar aan waar dat in de Bijbel staat."
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid (Uit Erdee)

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Robert Traill (1642 - 1716) (onverdacht Puritein)
Maar hij zegt toch ook dit:
De eerste goede stap hemelwaarts is het zaligmakende geloof in Christus. Geen enkel zaligmakend goed kan eraan voorafgaan, maar al het zaligmakend goed volgt erop. Immers, het geloof verenigt de mens met Christus, en alle vruchten van heiligheid en rechtvaardigheid ontspringen aan de kracht van de Wijnstok Christus. Met Hem wordt de gelovige door genade eerst verbonden. Daarna is er de gemeenschap met de genade van Christus, waardoor hij leeft, werkt en groeit.

(Let wel, ik weet heus wel dat Traill het werk van de wet niet ontkent, maar het gaat erom Traill verwijst ALLE toehoorders naar Christus Jezus en Gods genade troon)
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Plaats reactie