Drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid (Uit Erdee)

Bertiel
Berichten: 4557
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid (Uit Erdee)

Bericht door Bertiel »

Ds Koppelaar citeerde gisteravond ds v.d.Groe op een manier die ik niet verwacht had.
Nu denk ik dat het meer komt door de manier waarop ds v.d. Groe vaak geclaimd wordt.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid (Uit Erdee)

Bericht door Herman »

GerefGemeente-lid schreef:Overigens is ds. C. Harinck niet zomaar iemand die dit even tussen de regels door beweerde. Hij had veel studie gemaakt van zijn preek en de uitleg was behoorlijk scherp, rechtlijnig en vooral ook heel helder.
Met dominees ben ik al zo vaak omgevallen, snap je nu echt niet dat het noemen van een naam in een discussie geen enkele overtuigingsgrond meebrengt?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid (Uit Erdee)

Bericht door Herman »

pierre27 schreef:Zoals je merkt nemen mensen het zelfs niet van een predikant als ds. C. Harinck het zomaar aan. Dat is best wel pijnlijk te constateren, zeker omdat deze ds. voor veel mensen het einde van alle tegenspraak lijkt te zijn.
Ik stel vragen bij een manier van kennis delen. Dat staat mij tegen. De ontdekkende functie van de wet (waar het hier over gaat) kan je niet met een bot mes (algemeen voorkomende waarheden) goed laten functioneren. Ik heb meer met Nathan, de profeet.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17254
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid (Uit Erdee)

Bericht door huisman »

Gistermorgen tijdens de preek nog even aan dit topic gedacht.
Tekst was Markus 2 :15-17
Vers 17. En Jezus dat horende, zeide tot hen: Die gezond zijn, hebben den medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn. Ik ben niet gekomen, om te roepen rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering.

Luister de preek maar : https://cgkrenswoude.nl/preken-archief/?sermon_id=957

Downloaden mag ook ;)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Eloesje
Berichten: 215
Lid geworden op: 16 feb 2022, 15:35

Re: Drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid (Uit Erdee)

Bericht door Eloesje »

Ditbenik schreef:
Je kunt het niet lezen als een model voor de wedergeboorte. Er wordt collectief schuld beleden maar er volgt een kijken naar de koperen slang in persoonlijk geloof. Ik heb vaak het gevoel in dit soort discussies dat we zo blij zijn dat er zondekennis nodig is omdat we dan iets hebben wat ons voor God geschikt maakt. Maar Christus heeft alles betaald en er kan helemaal niets van ons bij. Daarom moet Christus in het middelpunt van de prediking staan. Hij moet verhoogd worden zoals de slang in de woestijn verhoogd werd zodat iedereen Hem kan zien. Jezus is gekomen om te zoeken en zalig te maken wat verloren is. Niet om zalig te maken wie met zondekennis al een stukje onder weg is.
Nee het is niet iets wat je nodig hebt om geschikt te maken, dat gebeurt alleen als je verstandelijk redeneert. Als het je ernst is dan weet je dat je voor God niet kunt bestaan. Daarom kun je de ellende niet loskoppelen van de verlossing. Maar zeker niet als voorwaarde. Het blijft raar om naar iemand te vluchten zonder dat je bescherming nodig hebt toch? Je bent het toch wel met me eens dat de vluchtelingen hier in Nederland alleen welkom zijn omdat er in hun land geen veilige haven is? Zo is het met Christus toch ook? Als je je prima thuis voelt in de wereld, ga je uit jezelf toch niet op zoek naar Hem? Waarom gaat iemand naar Christus, misschien moeten we daarmee beginnen? Wie zijn er zoekend, wat voor mensen?
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid (Uit Erdee)

Bericht door GerefGemeente-lid »

Eloesje schreef:
Ditbenik schreef:
Je kunt het niet lezen als een model voor de wedergeboorte. Er wordt collectief schuld beleden maar er volgt een kijken naar de koperen slang in persoonlijk geloof. Ik heb vaak het gevoel in dit soort discussies dat we zo blij zijn dat er zondekennis nodig is omdat we dan iets hebben wat ons voor God geschikt maakt. Maar Christus heeft alles betaald en er kan helemaal niets van ons bij. Daarom moet Christus in het middelpunt van de prediking staan. Hij moet verhoogd worden zoals de slang in de woestijn verhoogd werd zodat iedereen Hem kan zien. Jezus is gekomen om te zoeken en zalig te maken wat verloren is. Niet om zalig te maken wie met zondekennis al een stukje onder weg is.
Nee het is niet iets wat je nodig hebt om geschikt te maken, dat gebeurt alleen als je verstandelijk redeneert. Als het je ernst is dan weet je dat je voor God niet kunt bestaan. Daarom kun je de ellende niet loskoppelen van de verlossing. Maar zeker niet als voorwaarde. Het blijft raar om naar iemand te vluchten zonder dat je bescherming nodig hebt toch? Je bent het toch wel met me eens dat de vluchtelingen hier in Nederland alleen welkom zijn omdat er in hun land geen veilige haven is? Zo is het met Christus toch ook? Als je je prima thuis voelt in de wereld, ga je uit jezelf toch niet op zoek naar Hem? Waarom gaat iemand naar Christus, misschien moeten we daarmee beginnen? Wie zijn er zoekend, wat voor mensen?
Dank voor deze reactie.

Ik moest denken aan Psalm 147: 2 (berijmd):
... die, in hun zonden en ellenden,
tot Hem zich ter genezing wenden...
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Guy
Berichten: 275
Lid geworden op: 05 feb 2021, 15:11
Locatie: GG Bodegraven | guydubray102@gmail.com

Re: Drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid (Uit Erdee)

Bericht door Guy »

Ellendekennis geeft een mens toch de intrinsieke motivatie (motief) om tot Jezus te gaan?
Dat houdt mijns inziens samen met het reformatorische begrip 'rechtvaardiging van de goddeloze'.
Te weten, te beseffen een goddeloze zijn, en tegelijk rechtvaardig voor God te kunnen zijn in Christus; dat is de ontdekking van Luther die we allemaal moeten ontdekken.
Wet en Evangelie, beide.
Ik zit uiterst links. Zodoende lukt het alleen nog maar om naar rechts kijken.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid (Uit Erdee)

Bericht door Thea »

Ik denk dat ellendekennis niet de enige reden is, dat mensen naar Jezus gaan. Ik denk dat ook veel mensen naar Jezus gaan, omdat ze naar de hemel willen. Alleen is dat geen grond om naar Hem te gaan.
Onbekende
Berichten: 325
Lid geworden op: 27 sep 2021, 20:19

Re: Drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid (Uit Erdee)

Bericht door Onbekende »

Ook al gaan mensen alleen uit schrik voor de hel naar God toe, het staat Hem niet in de weg hoor!
De strijdende kerk op aarde strijdt vooral onderling.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17254
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid (Uit Erdee)

Bericht door huisman »

huisman schreef:Gistermorgen tijdens de preek nog even aan dit topic gedacht.
Tekst was Markus 2 :15-17
Vers 17. En Jezus dat horende, zeide tot hen: Die gezond zijn, hebben den medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn. Ik ben niet gekomen, om te roepen rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering.

Luister de preek maar : https://cgkrenswoude.nl/preken-archief/?sermon_id=957

Downloaden mag ook ;)

Nog even mijn eigen posting naar boven gehaald. J.C. Ryle zegt bij de uitleg van Markus 2:17 o.a. het volgende:

Ryle spreekt over de Heere Jezus als de grote Geneesheer:

Maar wat weten wij zelf van dit speciale ambt van Christus. Hebben wij ooit onze geestelijke ziekte gevoeld en tot Hem geroepen om genezing? Wij zijn nooit recht in het oog van God, totdat we dat doen. Wij hebben niet het juiste kennis van de godsdienst, als het besef van onze zonden ons zou weghouden van Christus. Onze zonden te gevoelen en onze kwaal te kennen is het begin van het ware christendom. Kennis te hebben van onze verdorvenheid en een afkeer van onze overtredingen is het eerste symptoom van geestelijke gezondheid. Werkelijk gelukkig zijn zij, die de ziekte van hun ziel hebben ontdekt. Laat hun weten dat Christus de ware Arts is die zij nodig hebben.


Hopelijk kan iedereen volmondig instemmen met dit citaat
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid (Uit Erdee)

Bericht door Thea »

Wat ik bij oudvaders zo mooi vind, is dat ze zozeer de twee kanten laten zien. Ze laten volledig de ruimte zien die er is in Christus, maar ook de doodstaat van de mens. Dat lees ik bv ook in het boek van Bunyan: Komst en Welkomst tot Christus. In het eerste gedeelte wordt er zo ruim genodigd en in het tweede deel ontmaskerd hij alle valse gronden.
Onbekende
Berichten: 325
Lid geworden op: 27 sep 2021, 20:19

Re: Drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid (Uit Erdee)

Bericht door Onbekende »

huisman schreef:
huisman schreef:Gistermorgen tijdens de preek nog even aan dit topic gedacht.
Tekst was Markus 2 :15-17
Vers 17. En Jezus dat horende, zeide tot hen: Die gezond zijn, hebben den medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn. Ik ben niet gekomen, om te roepen rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering.

Luister de preek maar : https://cgkrenswoude.nl/preken-archief/?sermon_id=957

Downloaden mag ook ;)

Nog even mijn eigen posting naar boven gehaald. J.C. Ryle zegt bij de uitleg van Markus 2:17 o.a. het volgende:

Ryle spreekt over de Heere Jezus als de grote Geneesheer:

Maar wat weten wij zelf van dit speciale ambt van Christus. Hebben wij ooit onze geestelijke ziekte gevoeld en tot Hem geroepen om genezing? Wij zijn nooit recht in het oog van God, totdat we dat doen. Wij hebben niet het juiste kennis van de godsdienst, als het besef van onze zonden ons zou weghouden van Christus. Onze zonden te gevoelen en onze kwaal te kennen is het begin van het ware christendom. Kennis te hebben van onze verdorvenheid en een afkeer van onze overtredingen is het eerste symptoom van geestelijke gezondheid. Werkelijk gelukkig zijn zij, die de ziekte van hun ziel hebben ontdekt. Laat hun weten dat Christus de ware Arts is die zij nodig hebben.


Hopelijk kan iedereen volmondig instemmen met dit citaat
Mooi hè. Geestelijke gezondheid. Dus niet meer ziek. Daaraan kun je zien dat het een vrucht is en geen voorwaarde.
De strijdende kerk op aarde strijdt vooral onderling.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17254
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid (Uit Erdee)

Bericht door huisman »

Onbekende schreef:
huisman schreef:
huisman schreef:Gistermorgen tijdens de preek nog even aan dit topic gedacht.
Tekst was Markus 2 :15-17
Vers 17. En Jezus dat horende, zeide tot hen: Die gezond zijn, hebben den medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn. Ik ben niet gekomen, om te roepen rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering.

Luister de preek maar : https://cgkrenswoude.nl/preken-archief/?sermon_id=957

Downloaden mag ook ;)

Nog even mijn eigen posting naar boven gehaald. J.C. Ryle zegt bij de uitleg van Markus 2:17 o.a. het volgende:

Ryle spreekt over de Heere Jezus als de grote Geneesheer:

Maar wat weten wij zelf van dit speciale ambt van Christus. Hebben wij ooit onze geestelijke ziekte gevoeld en tot Hem geroepen om genezing? Wij zijn nooit recht in het oog van God, totdat we dat doen. Wij hebben niet het juiste kennis van de godsdienst, als het besef van onze zonden ons zou weghouden van Christus. Onze zonden te gevoelen en onze kwaal te kennen is het begin van het ware christendom. Kennis te hebben van onze verdorvenheid en een afkeer van onze overtredingen is het eerste symptoom van geestelijke gezondheid. Werkelijk gelukkig zijn zij, die de ziekte van hun ziel hebben ontdekt. Laat hun weten dat Christus de ware Arts is die zij nodig hebben.


Hopelijk kan iedereen volmondig instemmen met dit citaat
Mooi hè. Geestelijke gezondheid. Dus niet meer ziek. Daaraan kun je zien dat het een vrucht is en geen voorwaarde.
Dus niet meer ziek? Zo iemand voelt zich doodziek en daarom kan hij niet bij de ware Arts wegblijven. Daarom vind ik jouw reactie jammer.
Dat is proberen alles van eigen interpretatie te voorzien zodat we gelijk hebben en houden. Lees het vetgedrukte van Ryle nog eens, Lees Markus 2:17.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Onbekende
Berichten: 325
Lid geworden op: 27 sep 2021, 20:19

Re: Drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid (Uit Erdee)

Bericht door Onbekende »

Het laat zien dat we allemaal door onze eigen bril lezen
De strijdende kerk op aarde strijdt vooral onderling.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid (Uit Erdee)

Bericht door GerefGemeente-lid »

Onbekende schreef:Het laat zien dat we allemaal door onze eigen bril lezen
Adam niet geleerd?
Christus nooit begeerd...

Dank voor het citaat @huisman!

Jammer dat je het volledig uit het verband rukt, @Onbekende! Jij komt nooit bij de dokter, begrijp ik?

Gelukkig lees ik het door de bril van Gods Woord en de daarop gegronde Belijdenisgeschriften. Die leren wat anders dan jouw eenzijdige en onbeargumenteerde reacties.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Plaats reactie