"Nadere weldaden" in de prediking GG

Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Zeeuw »

refo schreef:De discussie hier gaat vooral over: als het begin maar goed is, dan is alles goed. Maar dan doet zich meteen het probleem voor: wanneer is het begin nu goed?
In de bijbel gaat het heel anders toe: wie volharden zal tot het einde, die zal zalig worden. Daar hebben we al theologiserend de angel uitgetrokken: wie wedergeboren is, zal automatisch volharden. Maar dat was nu net bie het probleem: wanneer is het begin nu goed?

En ook deze waarschuwing hebben we van de angel ontdaan:
Want Ik ben hongerig geweest, en gij hebt Mij niet te eten gegeven; Ik ben dorstig geweest, en gij hebt Mij niet te drinken gegeven; Ik was een vreemdeling; en gij hebt Mij niet geherbergd; naakt, en gij hebt Mij niet gekleed; krank, en in de gevangenis, en gij hebt Mij niet bezocht. Dan zullen ook dezen Hem antwoorden, zeggende: Heere, wanneer hebben wij U hongerig gezien, of dorstig, of een vreemdeling, of naakt, of krank, of in de gevangenis, en hebben U niet gediend? Dan zal Hij hun antwoorden en zeggen: Voorwaar zeg Ik u: Voor zoveel gij dit een van deze minsten niet gedaan hebt, zo hebt gij het Mij ook niet gedaan.
want deze boodschap geldt natuurlijk de 'anderen'!
Nee, het gaat er niet om wat je kunt vertellen over bevindingen of kennis van dit of kennis van dat hebt, maar dat je wat aan 'de minsten' gedaan hebt. Concreet, meetbaar.
De online studiebijbel heeft hier wel een interessante verklaring over. Ik ben benieuwd of die aansluit bij jouw gedachten.

Dit vers (vers 40) is het hart, het sleutelvers van dit gedeelte. Nu geeft Koning Jezus de rechtvaardigen een antwoord op hun vraag (vs.37-39) en begint met ‘amen ik zeg jullie’ ofwel ‘voorwaar ik verzeker jullie’. Hij benadrukt hiermee het belang van zijn uitspraak. Zij hebben Hem liefde betoond in Zijn broeders. Dat de ‘broeders’ de armen in het algemeen zouden zijn of de joden, heeft geen andere grond dan dat de wens de vader van de gedachte is. Zowel ‘broeder’ (Mat.12:48-49; 23:8; 28:10) als ‘kleinste’ of ‘geringste’ (vgl. Mat.11:25 ‘kinderkens’ en Mat.10:42; 18:6,10,14 ‘kleinen’) geeft duidelijk aan dat Jezus Zijn discipelen bedoelt, de gelovigen. Het gaat erover hoe de mensen die tot de volkeren behoren Zijn volgelingen behandeld hebben, toen ze met het Evangelie door de wereld trokken (Mat.24:14; zo Osborne1, France2, Hagner3). Hoewel een toehoorder hier (op grond van Mat.10) in eerste instantie aan rondreizende evangelisten gedacht zal hebben, moeten we (o.a. op grond van Mat.18:5) hier alle andere gelovigen insluiten (Luz4).
Online
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door DDD »

Bezorgd schreef:Alle dogmatiek ten spijt. Dit zijn de verhalen waar ik stil van wordt.
Verwondering. Ondanks wat er allemaal gebeurd en fout gaat in de kerk, waar dan ook, gaat God door met Zijn werk:
GG Lelystad schreef:
Een bijzonder verhaal

Afgelopen zomer hadden we in onze gemeente in Lelystad een aantal zondagen geen eigen ouderlingen beschikbaar door ziekte en vakanties. We waren erg blij met de hulp van een aantal broeders uit Kampen, die de dienst kwamen leiden. Eén van hen had een leespreek van ds. A.T. Vergunst uitgekozen. De preek van Deut. 7:6-8 met als thema 'Gods volk'.

Naast onze kerk in Lelystad is een dag- en nachtopvang van het Leger des Heils. Op diezelfde zondagmorgen, toen de broeder uit Kampen de preek ging lezen, vroeg een bewoner van het Leger des Heils aan één van de begeleiders: "Ik wil naar de kerk vandaag". De begeleider antwoordde dat aan de andere kant van de parkeerplaats een kerk stond. Hij is er naartoe gegaan.
Het is de redding geworden van deze jongeman, 27 jaar oud, christelijk opgevoed op Urk. Depressief, negatief zelfbeeld, maagverkleining ondergaan, verslaafd aan pijnstillers, uitgespuugd door de familie, alleen gelaten, worstelend met zijn seksuele geaardheid, op straat terecht gekomen. Opgevangen door het Leger des Heils en op die bewuste zondagmorgen een verlangen om naar de kerk te gaan.

Hij heeft de dienst meegemaakt en teruggegaan naar zijn makkers bij het Leger. Die zagen een andere jongen terug: zijn hoofd omhoog (hij liep altijd met zijn hoofd naar beneden) en blij (hij was altijd somber). "Wat is er met jou gebeurd?", vroegen de jongens. "Ik heb een schop onder m'n kont gekregen", zei hij. Toen vertelde hij hoe God hem had aangeraakt. Hij had gehoord dat God hem kende, ook zijn geaardheid. Dat dat ook hij erbij mag horen.

's Avonds wordt hij onwel. Hij begint bloed over te geven. De begeleider bidt met het hem het 'Onze Vader' en deze jongen sterft in de handen van deze begeleider. Deze jongeman wordt later die week vanuit de Christelijk Gereformeerde Kerk van Urk begraven. De jongens van het Leger des Heils leven online mee.

De begeleider komt de volgende zondag na de dienst naar de kerk. In de hal van de kerk vertelt ze aan diverse mensen wat er is gebeurd. Iedereen is aangedaan en ontroerd. Wat een wonderlijke gebeurtenissen.....! De zware jongens van het Leger des Heils zijn er nog steeds van onder de indruk. Eén van hen komt af en toe op zondag bij ons naar de kerk.

Wat is God groot! Wat is Hij onuitsprekelijk wijs en zacht. Niemand kan dit organiseren. Hij alleen! Het is voor ons als gemeente en kerkenraad een bemoediging. We maken ons soms zorgen over de toekomst van onze gemeente. Jonge gezinnen trekken weg. De ouderen wordt steeds ouder. Hoe lang kunnen we nog bestaan? Waar doen we het nog voor? Wat is Gods weg? En dan dit: een leespreek van een dominee ergens héél ver vandaan, gelezen door een ouderling uit Kampen wordt gezegend voor een jongen van de straat in Lelystad... Het is een bemoediging voor ons als gemeente. We zijn niet tevergeefs gemeente van onze Heere Jezus Christus. Onze God leeft. Hij is genadig en roept zondaren tot het eeuwige leven.
"Ga uit in de wegen en heggen; en dwing ze in te komen, opdat mijn huis vol worde!" (Lukas 14)

GG Lelystad, september 2021
Misschien kun je dit ook nog in het andere draadje zetten. Want hier komt het niet echt tot zijn recht. En het is onze dankbaarheid waard.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Bezorgd »

Ja ik twijfelde ook welk draadje geschikt zou zijn. Zal het ook in topic 'Gelezen 'zetten
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Valcke »

Jammer dat er door sommigen zo gemakkelijk geoordeeld wordt over de intenties van anderen. Daarbij blijft helaas het onderzoek naar Schrift en belijdenis achterwege. Wat mij betreft ging het juist om dat laatste, maar wanneer dat niet herkend wordt, stopt wat mij betreft het gesprek. Overigens met dank voor de constructieve reacties die zeker ook door velen geplaatst zijn.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Thea »

Beste Valcke, ik bedoel niet aan jouw ntenties te twijfelen. Ik vind dat je heel consistent bent in je visie. Ik kan alleen mijn visie niet zo goed onderbouwen vanuit de bijbel, maar ik wil ook in de traditie staan van mensen die al voor mij onderzoek hebben gedaan. Daarom verwijs ik je naar de dogmatiek van ds Kersten. Hij onderbouwt in dat boek zijn visie met voorbeelden uit de bijbel en uit de geschiedenis. Dus dan lijkt me het handig dat je je ook verdiept in de bron, waar wij onze visie vandaan hebben. Mogelijk kan dat boek je overtuigen........Hoewel dat niet hoeft, hoor! Maar ik wordt moe als telkens alles weer in twijfel wordt getrokken wat onder ons als waarheid wordt gezien.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Herman »

Misschien kan een wat langere citaat uit een meditatie geplaatst worden waaruit dan de positieve kant van de leer van de nadere weldaden blijkt.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door TSD »

Valcke schreef:Jammer dat er door sommigen zo gemakkelijk geoordeeld wordt over de intenties van anderen. Daarbij blijft helaas het onderzoek naar Schrift en belijdenis achterwege. Wat mij betreft ging het juist om dat laatste, maar wanneer dat niet herkend wordt, stopt wat mij betreft het gesprek. Overigens met dank voor de constructieve reacties die zeker ook door velen geplaatst zijn.
Het ging gewoon goed hoor, ik twijfel ook niet aan je intentie, ik reageerde alleen op je reactie omdat je de stelling van Hendrien zat te verdedigen, ik haak af als we niet onderbouwd gaan oordelen en hele gevaarlijke directe link gaan leggen tussen wat je hoort van kerkgangers en de leer en als dat dan vervolgens ook nog verdedigd wordt ook. Dan gaan de discussie een kant op waar ik me niet bij thuis voel in elk geval.

De geschiedenis van onze belijdenis leert toch heel duidelijk dat bij het toetsen van de leer aan de reactie van de kerkganger je in heel gevaarlijk vaarwater komt. Dan kan de uitverkiezing ook meteen overboord en het eenzijdige van Gods werk.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Forummer »

Ad Anker schreef:Jammer dat, na een vrij inhoudelijke gedachtewissel, het weer verzandt in 'ai ziet hoe slecht het bij ons gesteld is'.

Ik zie een vrij fundamenteel verschil in de visie van Valcke en in de GG-visie, althans in de visie die hier besproken wordt, ook wel de bloemboltheologie genoemd. Daar is hier al veelal het gesprek over geweest. Toch lukt het niet om daar helemaal uit te komen.

Ik zie ook dat bijv. Forummer kennis neemt van de dogmatiek van ds. Kersten. Waardering daarvoor! Het blijkt wel, en dat vind ik verrassend, dat bijv. hij heel stellig kan zijn in het afwijzen van bepaalde zaken die vanaf de preekstoel tot hem komen terwijl hij de dogmatiek van ds. Kersten, zowaar het fundament van de leer in zijn kerkverband, niet kent.

Laten we dáár het gesprek over voeren hier. En niet over 'het schema komt niet overeen met...', 'maatstaf'..., 'zekerheid eigenlijk verdacht...'. Er zit best wat in. Er is een godsdienst waarin men gelooft, de bestrijding niet kent en neerziet op de arme en ellendige die in al hun geestelijke rijkdom arm en ellendig blijven. Die zekerheid wordt verdacht. Er is een godsdienst waar men 'als een kikvors' over het stuk der ellende heen springt, dat komt niet overeen met het schema van Gods Woord. Er is een godsdienst waarin wat gevoel de maatstaf is, wat niet overeenkomt met de enige maatstaf, Gods openbaring. En soms doet waarschuwen daartegen zeer. Al hou ik ook meer van een prediking waarin vooral de volle Raad wordt verkondigd, wat het wél is, als al dat gefulmineer. Maar waarschuwen is soms nodig.
Ik ken de dogmatiek van ds Kersten inderdaad niet, nu ja door jouw toedoen nu een klein stukje. Waardevolle toevoeging!

Overigens wil ik wel toegeven dat juist deze zaken ook bij mij regelmatig strijd geven.
En dat ik me er nogal stellig over uitlaat, is omdat ik deze dingen in de Bijbel zo niet terugvind.

Overigens vind ik het voorval in GG Lelystad een duidelijk voorbeeld dat dadelijke rechtvaardigmaking en lijdelijke rechtvaardigmaking wel degelijk tegelijk kunnen vallen.

Wat mij betreft wisselen we nog een poosje verder van gedachten.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: RE: Re:

Bericht door Forummer »

Hendrien schreef:
helma schreef:
Thea schreef:Je kunt het er mee eens zijn of niet, maar dat is wel 'de leer' die vanouds is geleerd in de Ger. Gem. De eerste geloofswerkzaamheden horen bij het ware geloof. En dan ben je niet gelijk bij de omhelzing, maar dan hoor je bij de 'hongerigen en dorstigen'.
Eerlijk gezegd vind ik het 'kinderlijk' als je niet kunt nuanceren tussen verschillende stadia. Dat vind ik een simplistische voorstelling. Mogelijk speelt mee de afkeer van een systeem. Prima, een systeem is niet goed, maar om dan alles te gaan ontkennen, vind ik veel te ver gaan.
Maar als je bij een sterfbed merkt dat iemand rust buiten Christus....als die persoon boos wordt als je heenwijst naar Christus; dan is dat een heel verdrietig gevolg van het uiteenhalen van 'geloofwerkzaamheden' en Christuskennis.
Een gevolg van deze leer is dat er heel veel nette, keurige, serieuze mensen zijn, die iedere week ook nog een weekdienst bezoeken, veel lezen enz. denken dat ze behouden zijn terwijl ze echt niets van Christus kennen.
Bedoel je hier mensen die door het telkens terugkerende schema in de prediking als het ware een 'checklist' van bevindingen gaan afstrepen, en op een gegeven moment 'concluderen' dat ze 'dus een kind van God zijn'?

Of bedoel je iets heel anders?
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Forummer »

Ik ben bijvoorbeeld nog wel benieuwd naar het volgende:

Er zijn kinderen van God waarbij de dadelijke rechtvaardigmaking en de lijdelijke rechtvaardigmaking tegelijk vallen.

En er zijn kinderen van God die ervaren dat de dadelijke rechtvaardigmaking en de lijdelijke rechtvaardigmaking niet tegelijk vallen, ja zelfs jaren tussen kan zitten of in dit leven nooit die nadere weldaad meemaken.

Is deze ervaring er slechts omdat dit zo gepredikt wordt? Of wordt dit gepredikt omdat het werkelijk zo gaat?

In de Bijbel lees ik nergens van zo'n hele lange bekering, daar gaat het eigenlijk altijd behoorlijk snel. Ik heb zelfs een predikant horen zeggen dat de langste bekering in de Bijbel die van Saulus is, die duurde 3 dagen.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Johannes S »

Ik denk dat je 2 Petrus 1 eens helemaal moet lezen, Forummer.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door huisman »

Forummer schreef:Ik ben bijvoorbeeld nog wel benieuwd naar het volgende:

Er zijn kinderen van God waarbij de dadelijke rechtvaardigmaking en de lijdelijke rechtvaardigmaking tegelijk vallen.

En er zijn kinderen van God die ervaren dat de dadelijke rechtvaardigmaking en de lijdelijke rechtvaardigmaking niet tegelijk vallen, ja zelfs jaren tussen kan zitten of in dit leven nooit die nadere weldaad meemaken.

Is deze ervaring er slechts omdat dit zo gepredikt wordt? Of wordt dit gepredikt omdat het werkelijk zo gaat?

In de Bijbel lees ik nergens van zo'n hele lange bekering, daar gaat het eigenlijk altijd behoorlijk snel. Ik heb zelfs een predikant horen zeggen dat de langste bekering in de Bijbel die van Saulus is, die duurde 3 dagen.
Ik ben bang dat jij zaken uit de heilsorde door elkaar haalt of een andere invulling geeft.

Lees voor de waarachtige bekering H.C, Zondag 33 met verwijsteksten .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Online
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6458
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Posthoorn »

Even over de dogmatiek van ds. G.H. Kersten: in zijn dogmatiek vind je de 'leer van de GG' juist níét zo duidelijk uitgewerkt. Dan kun je beter een paar preken van ds. Kersten lezen. Daar vind je bij hem heel vaak de spanning tussen enerzijds de zondaar die is aangeraakt (en dus in feite levendgemaakt), maar die door hem wordt aangespoord daarin geen rust te vinden. Dat geeft natuurlijk iets 'dubbels' aan deze oproepen, wat Valcke terecht opmerkt: als je 'weet' dat je al wedergeboren bent, terwijl je Christus nog niet gevonden hebt, is het gevaar groot dat je blijft rusten op wat is gebeurd. Een gevaar dat ds. Kersten zeker ook onderkent.

Daar komt bij dat ds. Kersten een strikt onderscheid maakt tussen de openbaring van Christus aan de ziel én de rechtvaardigmaking in de vierschaar. Dat maakt het natuurlijk niet helderder.

De vraag is en blijft: wat is Bijbels?

Inderdaad vind je in de Bijbel geen 'langdurige' bekeringen. Maar in de praktijk zijn die er nu eenmaal wel, dus daarmee zullen we moeten 'dealen', om het maar eens modern te zeggen. Feiten moet je nu eenmaal onder ogen zien.
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Johannes S »

Forummer schreef:Ik ben bijvoorbeeld nog wel benieuwd naar het volgende:

Er zijn kinderen van God waarbij de dadelijke rechtvaardigmaking en de lijdelijke rechtvaardigmaking tegelijk vallen.

En er zijn kinderen van God die ervaren dat de dadelijke rechtvaardigmaking en de lijdelijke rechtvaardigmaking niet tegelijk vallen, ja zelfs jaren tussen kan zitten of in dit leven nooit die nadere weldaad meemaken.

Is deze ervaring er slechts omdat dit zo gepredikt wordt? Of wordt dit gepredikt omdat het werkelijk zo gaat?

In de Bijbel lees ik nergens van zo'n hele lange bekering, daar gaat het eigenlijk altijd behoorlijk snel. Ik heb zelfs een predikant horen zeggen dat de langste bekering in de Bijbel die van Saulus is, die duurde 3 dagen.
Ik quoot je nog even.

Ik denk dat je 2 Petrus 1 eens helemaal moet lezen, Forummer.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Online
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6458
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Posthoorn »

Johannes S schreef:Ik denk dat je 2 Petrus 1 eens helemaal moet lezen, Forummer.
Sorry dat ik me er even mee bemoei, maar dit soort adviezen zijn m.i. weinig vruchtbaar in een discussie. Als je iets wilt zeggen, kun je beter je punt gewoon duidelijk maken.
Plaats reactie