"Nadere weldaden" in de prediking GG
Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG
Wat ik wel bijzonder vind, is dat Valxke nu wel een onderscheid maakt tussen de poort en het kruis. Dus inlijving en omhelzing is toch niet hetzelfde. Ziedaar: nadere weldaden. Nu zijn we toch weer on- topic.
Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG
Niet te snel. Bunyan stelt de inlijving in Christus in de poort. Toen was er ook blijdschap maar nog niet de volle (subjectieve) ervaring van de vergeving van zonden die hem op een later moment ten deel viel. Alle weldaden van Christus vallen echter samen met de inlijving in Christen. Dan is een mens behouden en ziet God hem aan als rechtvaardig in Christus (rechtvaardigmaking, vergeving van zonden). Daar wordt de mens ook vernieuwd naar het beeld van God.Thea schreef:Wat ik wel bijzonder vind, is dat Valxke nu wel een onderscheid maakt tussen de poort en het kruis. Dus inlijving en omhelzing is toch niet hetzelfde. Ziedaar: nadere weldaden. Nu zijn we toch weer on- topic.
Het is bekend dat Bunyan hier ook autobiografisch schijft. Het is dus niet een voorschrift of orde die alle gelovigen op dezelfde wijze gaan. Sommigen ervaren de volle zekerheid en vrede reeds van het eerste ogenblik af wanneer zij Christus in geloof hebben aangenomen. Bij anderen volgt de volle zekerheid later. Dus geen nadere weldaden, maar wel een groeien in genade en zekerheid des geloofs.
Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG
Exact. Maar GG-lid schrijft dat Christen op de weg naar de poort nog had kunnen afvallen/doodgeschoten worden. En dat ontken ik.Valcke schreef:Dit wordt door mij en anderen helemaal niet ontkend, integendeel! De Heilige Geest werkt in de uitverkorenen, ook vóórdat zij inwendig geroepen en wedergeboren worden en met Christus verenigd door een waar zaligmakend geloof. Bunyan symboliseert dit beslissende punt met ‘de poort’. Dat de Geest daarvóór reeds in Christen werkte (door de puriteinen genoemd: het voorbereidend werk) is zeker en wordt door niemand ontkend.KDD schreef:De poort is onmisbaar en het is Gods werk in begin, in het verdere leidingen, en tot het einde toe.
Overigens vind ik jouw zin, die ik nu dikgedrukt heb, daar ook op lijken. De Heilige Geest werkt, voordat iemand is wedergeboren. Kan de Heilige Geest volgens jou dan ook nog stoppen met dit werk?
Laatst gewijzigd door Zeeuw op 28 sep 2021, 08:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG
Dus wederom: God kan het werk van Zijn Handen wél laten varen? Wie begint volgens jou dan dat voorbereidende werk?GerefGemeente-lid schreef:Deze zin blijft echter een dwaling. Je kunt geen vruchten van wedergeboorte hebben, vóórdat je wedergeboren bent. Dat veronderstelt een veronderstelde wedergeboorte, en dat vind ik levensgevaarlijk.KDD schreef:Christen had geen rust buiten het kruis maar dat neemt niet weg dat zijn ervaring van ellende voor de poort en de kruis een vrucht van de wedergeboorte was.
Er is voorbereidend werk, maar niet al het voorbereidend werk is ook daadwerkelijk leidend tot de wedergeboorte.
Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG
Het gaat GG erom dat Christen op weg naar de poort nog niet overgezet was in de staat der genade. Hij was dus nog niet zalig en in gevaar van om te komen. (Dat God de uitverkorenen ervoor bewaart dat zij daadwerkelijk omkomen is iets anders.)Zeeuw schreef:Exact. Maar GG-lid schrijft dat Christen op de weg naar de poort nog had kunnen afvallen/doodgeschoten worden. En dat ontken ik.Valcke schreef:Dit wordt door mij en anderen helemaal niet ontkend, integendeel! De Heilige Geest werkt in de uitverkorenen, ook vóórdat zij inwendig geroepen en wedergeboren worden en met Christus verenigd door een waar zaligmakend geloof. Bunyan symboliseert dit beslissende punt met ‘de poort’. Dat de Geest daarvóór reeds in Christen werkte (door de puriteinen genoemd: het voorbereidend werk) is zeker en wordt door niemand ontkend.KDD schreef:De poort is onmisbaar en het is Gods werk in begin, in het verdere leidingen, en tot het einde toe.
Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG
(Je had je post gewijzigd zie ik, daarom nog een aanvullende reactie.)Zeeuw schreef:Exact. Maar GG-lid schrijft dat Christen op de weg naar de poort nog had kunnen afvallen/doodgeschoten worden. En dat ontken ik.Valcke schreef:Dit wordt door mij en anderen helemaal niet ontkend, integendeel! De Heilige Geest werkt in de uitverkorenen, ook vóórdat zij inwendig geroepen en wedergeboren worden en met Christus verenigd door een waar zaligmakend geloof. Bunyan symboliseert dit beslissende punt met ‘de poort’. Dat de Geest daarvóór reeds in Christen werkte (door de puriteinen genoemd: het voorbereidend werk) is zeker en wordt door niemand ontkend.KDD schreef:De poort is onmisbaar en het is Gods werk in begin, in het verdere leidingen, en tot het einde toe.
Overigens vind ik jouw zin, die ik nu dikgedrukt heb, daar ook op lijken. De Heilige Geest werkt, voordat iemand is wedergeboren. Kan de Heilige Geest volgens jou dan ook nog stoppen met dit werk?
De Heilige Geest zal in de uitverkorenen zeker doorgaan met Zijn werk. Maar daarmee zijn zij niet zalig = behouden = wedergeboren voordat zij met Christus verenigd worden door een waar zaligmakend geloof. Dat laatste is beslissend; met de verkiezing kan en mag een mens niet redeneren.
Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG
Dus was hij niet in gevaar en was van God uit ten volle besloten dat Hij het werk, dat Hij zelf begon (volgens mij al in stad Verderf) ging afmaken.Valcke schreef:Het gaat GG erom dat Christen op weg naar de poort nog niet overgezet was in de staat der genade. Hij was dus nog niet zalig en in gevaar van om te komen. (Dat God de uitverkorenen ervoor bewaart dat zij daadwerkelijk omkomen is iets anders.)Zeeuw schreef:Exact. Maar GG-lid schrijft dat Christen op de weg naar de poort nog had kunnen afvallen/doodgeschoten worden. En dat ontken ik.Valcke schreef:Dit wordt door mij en anderen helemaal niet ontkend, integendeel! De Heilige Geest werkt in de uitverkorenen, ook vóórdat zij inwendig geroepen en wedergeboren worden en met Christus verenigd door een waar zaligmakend geloof. Bunyan symboliseert dit beslissende punt met ‘de poort’. Dat de Geest daarvóór reeds in Christen werkte (door de puriteinen genoemd: het voorbereidend werk) is zeker en wordt door niemand ontkend.KDD schreef:De poort is onmisbaar en het is Gods werk in begin, in het verdere leidingen, en tot het einde toe.
Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG
Zeeuw, jij kent toch ook wel de gevaren die kleven aan de tekst dat God niet zal laten varen het werk van Zijn handen?Zeeuw schreef:Dus wederom: God kan het werk van Zijn Handen wél laten varen? Wie begint volgens jou dan dat voorbereidende werk?
Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG
Nee, daar mogen we niet mee redeneren, maar wel veel troost uit putten. Ik krijg nu het gevoel dat het werk van de drie-enige God erg uit elkaar wordt getrokken. Wellicht is het van mij een gebrek aan kennis, maar ik kan er niet (helemaal) in mee.Valcke schreef:(Je had je post gewijzigd zie ik, daarom nog een aanvullende reactie.)Zeeuw schreef:Exact. Maar GG-lid schrijft dat Christen op de weg naar de poort nog had kunnen afvallen/doodgeschoten worden. En dat ontken ik.Valcke schreef:Dit wordt door mij en anderen helemaal niet ontkend, integendeel! De Heilige Geest werkt in de uitverkorenen, ook vóórdat zij inwendig geroepen en wedergeboren worden en met Christus verenigd door een waar zaligmakend geloof. Bunyan symboliseert dit beslissende punt met ‘de poort’. Dat de Geest daarvóór reeds in Christen werkte (door de puriteinen genoemd: het voorbereidend werk) is zeker en wordt door niemand ontkend.KDD schreef:De poort is onmisbaar en het is Gods werk in begin, in het verdere leidingen, en tot het einde toe.
Overigens vind ik jouw zin, die ik nu dikgedrukt heb, daar ook op lijken. De Heilige Geest werkt, voordat iemand is wedergeboren. Kan de Heilige Geest volgens jou dan ook nog stoppen met dit werk?
De Heilige Geest zal in de uitverkorenen zeker doorgaan met Zijn werk. Maar daarmee zijn zij niet zalig = behouden = wedergeboren voordat zij met Christus verenigd worden door een waar zaligmakend geloof. Dat laatste is beslissend; met de verkiezing kan en mag een mens niet redeneren.
Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG
Aan verkeerde uitleg van iedere tekst zitten grote gevaren Eilander. 2 kanten op.eilander schreef:Zeeuw, jij kent toch ook wel de gevaren die kleven aan de tekst dat God niet zal laten varen het werk van Zijn handen?Zeeuw schreef:Dus wederom: God kan het werk van Zijn Handen wél laten varen? Wie begint volgens jou dan dat voorbereidende werk?
Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG
Je redeneert nu vanuit de verkiezing. Dat is één kant van de zaak; maar vanuit die kant moeten we niet redeneren.Zeeuw schreef:Dus was hij niet in gevaar en was van God uit ten volle besloten dat Hij het werk, dat Hij zelf begon (volgens mij al in stad Verderf) ging afmaken.Valcke schreef:Het gaat GG erom dat Christen op weg naar de poort nog niet overgezet was in de staat der genade. Hij was dus nog niet zalig en in gevaar van om te komen. (Dat God de uitverkorenen ervoor bewaart dat zij daadwerkelijk omkomen is iets anders.)Zeeuw schreef:Maar GG-lid schrijft dat Christen op de weg naar de poort nog had kunnen afvallen/doodgeschoten worden. En dat ontken ik.
Een mens is in gevaar voor eeuwig om te komen zolang een mens niet met Christus verenigd is.
Laatst gewijzigd door Valcke op 28 sep 2021, 08:36, 1 keer totaal gewijzigd.
- J.C. Philpot
- Berichten: 8961
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08
Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG
Hieronder is te lezen wat Bunyan zelf onder de poort verstaat:
De uitgebreidere context: https://acacia.pairsite.com/Acacia.John ... ate/4.html
Verder lijkt me de Christenreis (een uitermate diepe en zeer leerzame allegorie) van Bunyan, niet geschikt om er dogmatische schema's uit te halen.
Bron: The Strait Gate, or Great Difficulty of Going to Heaven.Ds. J. Bunyan schreef:There is a door of faith, the door which the grace of God hath opened to the Gentiles. This door is Jesus Christ, as also himself doth testify, saying, I am the door (John 10:9; Acts 14:27). By this door men enter into God's favor and mercy, and find forgiveness through faith in his blood, and live in hope of eternal life; and therefore himself hath said, I am the door; by me if any man enter in, he shall be saved; that is, received to mercy, and inherit eternal life.
De uitgebreidere context: https://acacia.pairsite.com/Acacia.John ... ate/4.html
Verder lijkt me de Christenreis (een uitermate diepe en zeer leerzame allegorie) van Bunyan, niet geschikt om er dogmatische schema's uit te halen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG
Bezorgd schreef:Misschien is het goed om het advies van ds Baan op te volgen: https://youtu.be/k53EvrHgHOU?t=3669
Hier de lezing van Prof Baars "Is de pelgrimsreis voor iedereen hetzelfde? Over Bunyans beide pelgrimsreizen" die ds Baan van harte aanbeveelt.
https://www.youtube.com/watch?v=2SsVv9kgk8c
Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG
Dat vind ik een ontwijkend antwoord.Zeeuw schreef:Aan verkeerde uitleg van iedere tekst zitten grote gevaren Eilander. 2 kanten op.eilander schreef:Zeeuw, jij kent toch ook wel de gevaren die kleven aan de tekst dat God niet zal laten varen het werk van Zijn handen?Zeeuw schreef:Dus wederom: God kan het werk van Zijn Handen wél laten varen? Wie begint volgens jou dan dat voorbereidende werk?
Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG
Aan de tekst kleven geen gevaren. De mens is wel in staat er gevaarlijke dingen mee te doen.