"Nadere weldaden" in de prediking GG

Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Thea »

Er is nog steeds verwarring over de schenking en toepassing van de weldaden van Christus. In de wedergeboorte worden ze allemaal geschonken, maar in de toepassing zijn daat stadia in.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Thea »

@ Valcke, waarom lees je gewoon niet een keer de dogmatiek van ds Kersten? Dan snap je het hele 'systeem.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: RE: Re:

Bericht door Forummer »

Zeeuw schreef:
TSD schreef: Dat is gewoon niet waar, als er iets is wat toch echt heel duidelijk in de GG wordt geleerd is dat je met je nette keurige leven en je kerkgang geen stap dichter bij de zaligheid bent.
Het tweede wat wordt geleerd, ook juist in de rechtse GG's is dat algemene, overtuigingen heel ver kunnen gaan en dat het heel gevaarlijk is om daarin je rust te zoeken.

Wat je nu zegt Hendrien, is gewoon een ongelofelijke karikatuur, en neigt naar laster wat mij betreft.
Ik denk eigenlijk dat het andersom is. Nl dat er mensen zijn bij wie wel 'de ritselingen van de Geest' aanwezig zijn, maar deze amper opmerken, omdat hier zelden tot nooit over wordt gepreekt, omdat men bang is mensen te snel een bekering aan te praten.
Die ritselingen zijn van de Geest. We mogen er niet in blijven rusten, zeker niet. Maar ik geloof ook niet dat de Heere deze geeft bij mensen waarbij hij Zijn Werk niet zal voleinden.
Dit zie ik ook meer dan wat Hendrien opmerkt. Tevens worden er velen waarin de Geest werkt in het duister gehouden, omdat ze zeer regelmatig hun geloof niet kunnen toetsen aan hetgeen ze horen in de prediking, oftewel het schema wat in de prediking gehanteerd wordt komt niet (helemaal) overeen met het persoonlijke geloof. Terwijl de bewoordingen in de prediking wel dusdanig stellig zijn dat het als maatstaf genomen wordt. Als je (stelselmatig of regelmatig) niet aan de maatstaf voldoet, is het moeilijk om te geloven dat je wél een kind van God mag zijn. Geen zekerheid, sterker nog zekerheid is eigenlijk verdacht.... Hoe schadelijk is dit in de praktijk. Ik weet wel dat het aan Gods zijde niets veranderd, maar men mist dan de broodnodige troost en zekerheid. Een groot gevaar. Zeker ook omdat dit geen jaloersheid opwekt bij de onbekeerde mede-gemeenteleden.

@Hendrien, kun je wat nader toelichten wat je in je omgeving ziet gebeuren?
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Forummer »

Thea schreef:@ Valcke, waarom lees je gewoon niet een keer de dogmatiek van ds Kersten? Dan snap je het hele 'systeem.
Er is verschil tussen iets begrijpen en het er ook daadwerkelijk mee eens zijn.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door J.C. Philpot »

Ik denk dat we een leer niet moeten beoordelen op basis van voorbeelden, hoe sommige mensen met die leer omgaan.

Dat deed Rome ook ten opzichte van de Reformatie, met betrekking tot de rechtvaardiging des geloofs: "deze maakt zorgeloze en goddeloze mensen" zei men (vraag 64 van de HC is daar een reactie van de Reformatie op). En er zijn inderdaad mensen die daar zo mee omgaan. Maar dat doet er niet aan af dat deze leer schriftuurlijk is.

Dus of de standenleer goed of niet goed is, moeten we aan de schrift ontleden. Niet aan bepaalde voorbeelden van mensen die daar op een onjuiste manier mee omgaan.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Ad Anker »

Jammer dat, na een vrij inhoudelijke gedachtewissel, het weer verzandt in 'ai ziet hoe slecht het bij ons gesteld is'.

Ik zie een vrij fundamenteel verschil in de visie van Valcke en in de GG-visie, althans in de visie die hier besproken wordt, ook wel de bloemboltheologie genoemd. Daar is hier al veelal het gesprek over geweest. Toch lukt het niet om daar helemaal uit te komen.

Ik zie ook dat bijv. Forummer kennis neemt van de dogmatiek van ds. Kersten. Waardering daarvoor! Het blijkt wel, en dat vind ik verrassend, dat bijv. hij heel stellig kan zijn in het afwijzen van bepaalde zaken die vanaf de preekstoel tot hem komen terwijl hij de dogmatiek van ds. Kersten, zowaar het fundament van de leer in zijn kerkverband, niet kent.

Laten we dáár het gesprek over voeren hier. En niet over 'het schema komt niet overeen met...', 'maatstaf'..., 'zekerheid eigenlijk verdacht...'. Er zit best wat in. Er is een godsdienst waarin men gelooft, de bestrijding niet kent en neerziet op de arme en ellendige die in al hun geestelijke rijkdom arm en ellendig blijven. Die zekerheid wordt verdacht. Er is een godsdienst waar men 'als een kikvors' over het stuk der ellende heen springt, dat komt niet overeen met het schema van Gods Woord. Er is een godsdienst waarin wat gevoel de maatstaf is, wat niet overeenkomt met de enige maatstaf, Gods openbaring. En soms doet waarschuwen daartegen zeer. Al hou ik ook meer van een prediking waarin vooral de volle Raad wordt verkondigd, wat het wél is, als al dat gefulmineer. Maar waarschuwen is soms nodig.
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: RE: Re:

Bericht door GGotK »

Hendrien schreef:
helma schreef:
Thea schreef:Je kunt het er mee eens zijn of niet, maar dat is wel 'de leer' die vanouds is geleerd in de Ger. Gem. De eerste geloofswerkzaamheden horen bij het ware geloof. En dan ben je niet gelijk bij de omhelzing, maar dan hoor je bij de 'hongerigen en dorstigen'.
Eerlijk gezegd vind ik het 'kinderlijk' als je niet kunt nuanceren tussen verschillende stadia. Dat vind ik een simplistische voorstelling. Mogelijk speelt mee de afkeer van een systeem. Prima, een systeem is niet goed, maar om dan alles te gaan ontkennen, vind ik veel te ver gaan.
Maar als je bij een sterfbed merkt dat iemand rust buiten Christus....als die persoon boos wordt als je heenwijst naar Christus; dan is dat een heel verdrietig gevolg van het uiteenhalen van 'geloofwerkzaamheden' en Christuskennis.
Een gevolg van deze leer is dat er heel veel nette, keurige, serieuze mensen zijn, die iedere week ook nog een weekdienst bezoeken, veel lezen enz. denken dat ze behouden zijn terwijl ze echt niets van Christus kennen.
Als dit waar zou wezen, dan is het toch bevreemdend dat juist in de gemeentes waar deze zogenaamde 'leer' wordt verkondigd er relatief heel weinig avondmaalgangers zijn.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door pierre27 »

Ad Anker schreef:Jammer dat, na een vrij inhoudelijke gedachtewissel, het weer verzandt in 'ai ziet hoe slecht het bij ons gesteld is'.

Ik zie een vrij fundamenteel verschil in de visie van Valcke en in de GG-visie, althans in de visie die hier besproken wordt, ook wel de bloemboltheologie genoemd. Daar is hier al veelal het gesprek over geweest. Toch lukt het niet om daar helemaal uit te komen.

Ik zie ook dat bijv. Forummer kennis neemt van de dogmatiek van ds. Kersten. Waardering daarvoor! Het blijkt wel, en dat vind ik verrassend, dat bijv. hij heel stellig kan zijn in het afwijzen van bepaalde zaken die vanaf de preekstoel tot hem komen terwijl hij de dogmatiek van ds. Kersten, zowaar het fundament van de leer in zijn kerkverband, niet kent.

Laten we dáár het gesprek over voeren hier. En niet over 'het schema komt niet overeen met...', 'maatstaf'..., 'zekerheid eigenlijk verdacht...'. Er zit best wat in. Er is een godsdienst waarin men gelooft, de bestrijding niet kent en neerziet op de arme en ellendige die in al hun geestelijke rijkdom arm en ellendig blijven. Die zekerheid wordt verdacht. Er is een godsdienst waar men 'als een kikvors' over het stuk der ellende heen springt, dat komt niet overeen met het schema van Gods Woord. Er is een godsdienst waarin wat gevoel de maatstaf is, wat niet overeenkomt met de enige maatstaf, Gods openbaring. En soms doet waarschuwen daartegen zeer. Al hou ik ook meer van een prediking waarin vooral de volle Raad wordt verkondigd, wat het wél is, als al dat gefulmineer. Maar waarschuwen is soms nodig.

Met namen de 1e en laatste allinea is me uit het hart gegrepen. Dank voor het plaatsen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Herman »

Ad Anker schreef:Laten we dáár het gesprek over voeren hier. En niet over 'het schema komt niet overeen met...', 'maatstaf'..., 'zekerheid eigenlijk verdacht...'. Er zit best wat in. Er is een godsdienst (...)
Nu ga je toch precies doen wat je niet fijn vindt: allerlei typeringen verzinnen die een bepaalde extreme weergave zijn.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door refo »

De discussie hier gaat vooral over: als het begin maar goed is, dan is alles goed. Maar dan doet zich meteen het probleem voor: wanneer is het begin nu goed?
In de bijbel gaat het heel anders toe: wie volharden zal tot het einde, die zal zalig worden. Daar hebben we al theologiserend de angel uitgetrokken: wie wedergeboren is, zal automatisch volharden. Maar dat was nu net bie het probleem: wanneer is het begin nu goed?

En ook deze waarschuwing hebben we van de angel ontdaan:
Want Ik ben hongerig geweest, en gij hebt Mij niet te eten gegeven; Ik ben dorstig geweest, en gij hebt Mij niet te drinken gegeven; Ik was een vreemdeling; en gij hebt Mij niet geherbergd; naakt, en gij hebt Mij niet gekleed; krank, en in de gevangenis, en gij hebt Mij niet bezocht. Dan zullen ook dezen Hem antwoorden, zeggende: Heere, wanneer hebben wij U hongerig gezien, of dorstig, of een vreemdeling, of naakt, of krank, of in de gevangenis, en hebben U niet gediend? Dan zal Hij hun antwoorden en zeggen: Voorwaar zeg Ik u: Voor zoveel gij dit een van deze minsten niet gedaan hebt, zo hebt gij het Mij ook niet gedaan.
want deze boodschap geldt natuurlijk de 'anderen'!
Nee, het gaat er niet om wat je kunt vertellen over bevindingen of kennis van dit of kennis van dat hebt, maar dat je wat aan 'de minsten' gedaan hebt. Concreet, meetbaar.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: RE: Re:

Bericht door CvdW »

GGotK schreef:
Hendrien schreef:
helma schreef:
Thea schreef:Je kunt het er mee eens zijn of niet, maar dat is wel 'de leer' die vanouds is geleerd in de Ger. Gem. De eerste geloofswerkzaamheden horen bij het ware geloof. En dan ben je niet gelijk bij de omhelzing, maar dan hoor je bij de 'hongerigen en dorstigen'.
Eerlijk gezegd vind ik het 'kinderlijk' als je niet kunt nuanceren tussen verschillende stadia. Dat vind ik een simplistische voorstelling. Mogelijk speelt mee de afkeer van een systeem. Prima, een systeem is niet goed, maar om dan alles te gaan ontkennen, vind ik veel te ver gaan.
Maar als je bij een sterfbed merkt dat iemand rust buiten Christus....als die persoon boos wordt als je heenwijst naar Christus; dan is dat een heel verdrietig gevolg van het uiteenhalen van 'geloofwerkzaamheden' en Christuskennis.
Een gevolg van deze leer is dat er heel veel nette, keurige, serieuze mensen zijn, die iedere week ook nog een weekdienst bezoeken, veel lezen enz. denken dat ze behouden zijn terwijl ze echt niets van Christus kennen.
Als dit waar zou wezen, dan is het toch bevreemdend dat juist in de gemeentes waar deze zogenaamde 'leer' wordt verkondigd er relatief heel weinig avondmaalgangers zijn.
"Niet iedereen komt zo ver", is het antwoord vanaf de preekstoel.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: RE: Re:

Bericht door TSD »

Valcke schreef:
TSD schreef:
Hendrien schreef:Helaas zie ik dit volop in mijn omgeving…
Dat kan, dat weet ik niet, maar jij legt de rechtstreekse relatie met de leer "het gevolg van de leer is" en ik heb nooit, maar dan ook nooit iets van de preekstoel gehoord wat deze houding of veronderstelling zou rechtvaardigen, integendeel, er wordt frequent tegen gewaarschuwd (gelukkig). De relatie die je legt is daarom lasterlijk en heeft niets met deze leer te maken.
Volgens mij is dit de waarneming van Hendrien en is het ongepast om hier een etiket 'laster' of 'lasterlijk' aan te plakken. Het is natuurlijk ook meer meer dan logisch dat mensen deze toepassing voor zichzelf maken.

Hoe merkwaardig is het ook om van een bekende predikant uit de GG te lezen dat Christen (in Bunyan's christenreize) reeds wedergeboren was toen hij in de stad Verderf was (recent aan de orde geweest op Refoforum met bronvermelding) - en dus de poort waar Christus hem opendeed, nog niet doorgegaan was. Sorry, ik sla dan toch steil achterover van verbazing. Dan is het toch vanzelfsprekend dat mensen die enige overtuigingen kennen, de toepassing ook voor zichzelf maken dat zij wedergeboren, dat is: behouden, zijn?
Wat jij zegt volgt daar absoluut niet uit. Ik wil het woord laster best terugnemen (bij deze) maar ik blijf het een heel ergerlijke, niet-onderbouwde veroordeling vinden. Nergens, maar dan ook nergens kan je uit de embryoleer opmaken dat als je maar serieus bent, nette kerkganger bent, veel onder de middelen komt, dat je dan behouden kunt zijn, of bijna bent, of anderszins rust zou kunnen vinden. Integendeel, ik luister toch echt heel breed in de GG, maar er is wekelijk geen enkele predikant te vinden die in zijn prediking aanleiding geeft omdat te denken, sterker nog, daar wordt met grote regelmaat tegen gewaarschuwd.



Dit topic was weldadig, tot het moment dat iemand het nodig vindt om weer eens niet onderbouwd meent stellig te moeten oordelen over de leer die we hiervoor bespraken.

Waarom niet gewoon inhoudelijk van gedachten wisselen? En ja, ik ben echt niet tegen het benoemen van gevaren van een bepaalde leer of prediking, dat valt onder de inhoud, ik heb er bij bijv. een post van A Anker op doorgevraagd.

Maar zolang we deze weg op gaan, trek ik me terug uit deze discussie. Het dient dan helemaal nergens meer toe.
Laatst gewijzigd door TSD op 24 sep 2021, 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Ad Anker »

Herman schreef:
Ad Anker schreef:Laten we dáár het gesprek over voeren hier. En niet over 'het schema komt niet overeen met...', 'maatstaf'..., 'zekerheid eigenlijk verdacht...'. Er zit best wat in. Er is een godsdienst (...)
Nu ga je toch precies doen wat je niet fijn vindt: allerlei typeringen verzinnen die een bepaalde extreme weergave zijn.
Neenee, helemaal niet. Ik probeer te duiden waar het waarschuwen, waar de maatstaf en waar de stelligheid vandaan kan komen. Dat is de insteek geweest van mijn posting. Nou, daarvan. En dat snap ik.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Bezorgd »

Alle dogmatiek ten spijt. Dit zijn de verhalen waar ik stil van wordt.
Verwondering. Ondanks wat er allemaal gebeurd en fout gaat in de kerk, waar dan ook, gaat God door met Zijn werk:
GG Lelystad schreef:
Een bijzonder verhaal

Afgelopen zomer hadden we in onze gemeente in Lelystad een aantal zondagen geen eigen ouderlingen beschikbaar door ziekte en vakanties. We waren erg blij met de hulp van een aantal broeders uit Kampen, die de dienst kwamen leiden. Eén van hen had een leespreek van ds. A.T. Vergunst uitgekozen. De preek van Deut. 7:6-8 met als thema 'Gods volk'.

Naast onze kerk in Lelystad is een dag- en nachtopvang van het Leger des Heils. Op diezelfde zondagmorgen, toen de broeder uit Kampen de preek ging lezen, vroeg een bewoner van het Leger des Heils aan één van de begeleiders: "Ik wil naar de kerk vandaag". De begeleider antwoordde dat aan de andere kant van de parkeerplaats een kerk stond. Hij is er naartoe gegaan.
Het is de redding geworden van deze jongeman, 27 jaar oud, christelijk opgevoed op Urk. Depressief, negatief zelfbeeld, maagverkleining ondergaan, verslaafd aan pijnstillers, uitgespuugd door de familie, alleen gelaten, worstelend met zijn seksuele geaardheid, op straat terecht gekomen. Opgevangen door het Leger des Heils en op die bewuste zondagmorgen een verlangen om naar de kerk te gaan.

Hij heeft de dienst meegemaakt en teruggegaan naar zijn makkers bij het Leger. Die zagen een andere jongen terug: zijn hoofd omhoog (hij liep altijd met zijn hoofd naar beneden) en blij (hij was altijd somber). "Wat is er met jou gebeurd?", vroegen de jongens. "Ik heb een schop onder m'n kont gekregen", zei hij. Toen vertelde hij hoe God hem had aangeraakt. Hij had gehoord dat God hem kende, ook zijn geaardheid. Dat dat ook hij erbij mag horen.

's Avonds wordt hij onwel. Hij begint bloed over te geven. De begeleider bidt met het hem het 'Onze Vader' en deze jongen sterft in de handen van deze begeleider. Deze jongeman wordt later die week vanuit de Christelijk Gereformeerde Kerk van Urk begraven. De jongens van het Leger des Heils leven online mee.

De begeleider komt de volgende zondag na de dienst naar de kerk. In de hal van de kerk vertelt ze aan diverse mensen wat er is gebeurd. Iedereen is aangedaan en ontroerd. Wat een wonderlijke gebeurtenissen.....! De zware jongens van het Leger des Heils zijn er nog steeds van onder de indruk. Eén van hen komt af en toe op zondag bij ons naar de kerk.

Wat is God groot! Wat is Hij onuitsprekelijk wijs en zacht. Niemand kan dit organiseren. Hij alleen! Het is voor ons als gemeente en kerkenraad een bemoediging. We maken ons soms zorgen over de toekomst van onze gemeente. Jonge gezinnen trekken weg. De ouderen wordt steeds ouder. Hoe lang kunnen we nog bestaan? Waar doen we het nog voor? Wat is Gods weg? En dan dit: een leespreek van een dominee ergens héél ver vandaan, gelezen door een ouderling uit Kampen wordt gezegend voor een jongen van de straat in Lelystad... Het is een bemoediging voor ons als gemeente. We zijn niet tevergeefs gemeente van onze Heere Jezus Christus. Onze God leeft. Hij is genadig en roept zondaren tot het eeuwige leven.
"Ga uit in de wegen en heggen; en dwing ze in te komen, opdat mijn huis vol worde!" (Lukas 14)

GG Lelystad, september 2021
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Ad Anker »

Zo... Wat mooi zeg!
Plaats reactie