"Nadere weldaden" in de prediking GG

Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Posthoorn »

Volgens mij verwar je de puritein Ambrosius met de kerkvader Ambrosius. :?
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Valcke »

KDD schreef:Een ander zicht op rechtvaardigmaking:
Kerkvader Ambrosius schreef:Het eerste voorrecht, hetwelk volgt op onze vereniging met Christus, is rechtvaardigmaking. Hetwelk bestaat in deze bijzondere zaken; de toerekening van Christus rechtvaardigheid en de vergeving van zonde.
Om fouten en misverstanden te voorkomen, die voorkomen door verschillende dingen overhoop te smijten, zo verstaat dat de mens gezegd mag worden gerechtvaardigd te zijn óf uit een voornemen, óf uit kracht, óf metterdaad, (intentionally, or, virtually, or actually); óf in God óf in Christus, óf in zichzelf.
1. Intentionally, in Gods voornemen en besluit. Dit is van alle eeuwigheid. Maar dit besluit en dit voornemen stelt iemand niet in de stand van een dadelijk bezit van de volheid des tijds.
2. Virtualy. Uit kracht in Christus. En dit is van de dag van Christus' lijden af en uit kracht van Zijn voldoening; de mening nochtans ziet niet verder dan op de voldoening maakt en op de vergeving verworven door het bloed Christus.
3. Actually, of in de daad zelf. Wanneer iemand in het bezit der rechtvaardigmaking gesteld wordt door de vereniging met Christus. Deze rechtvaardigmaking aangemerkt voor zoveel als ze is een stand van gunst, een stand van een verbond met God, in hetwelk de mens op zijn eerste geloof gesteld wordt; deze wordt niet nu en dan hervat, zomin als een vrouw, na de eerste intrede in het huwelijk, dikwijls tot een vrouw zougemaakt worden. Nochtans de bijzondere daden van vergeving en toerekening van Christus rechtvaardigheid, worden gedurig door God een ieder gelovige meegedeeld. In dit opzicht heeft deze dadelijke rechtvaardigmaking (of deze bijzondere daden van vergeving) haar trappen van voortgang. Het begin of fundament daarvan wordt gelegd in onze eerste vereniging en inlijving in Christus; de voleinding daarvan geschied niet eerder dan wanneer de Rechter ten jongsten dage het vonnis van een eindelijke vrij- spreking plechtig heeft uitgesproken en ons in het volle bezit van gehele vergeving heeft gesteld. Tussen deze beide is er één voortgaande werking van rechtvaardigmaking, door de gedurige bewerkingen van de Geest; toe-eigenende het bloed van Christus door de hand des geloofs, tot rust en troost der ziel.
Het eerste mogen wij noemen een aanvankelijke rechtvaardigmaking; het tweede, een voortgaande; het laatste een voltooide.
Het tweede is de vrucht van het eerste en de voortgaande verzekering van het laatste. Het eerste wordt gewrocht en verzegeld in het eerste Sacrament [de Doop], het tweede is het tweede Sacrament [H.A.]. En beide deze tekens van Sacramentele rechtvaardigmaking zijn voor ons de voortgaande verzekering van die voltooide en volkomen rechtvaardigmaking, welkers uitspraak een einde maakt van alle angsten, veranderende ons geloof en hoop in genieting en volle bezitting.
Het is inderdaad de puritein Isaac Ambrosius die dit schreef.

Hij vertolkt hier met het onderscheid tussen 'intentionaly' (het besluit tót rechtvaardigmaking), 'vritually' (de verwerving van de rechtvaardigmaking door Christus) en 'actually' (de dadelijke of eigenlijke rechtvaardigmaking) ook de klassiek gereformeerde leerwijze.
Verder zie je dat hier wel de ondervinding van de rechtvaardigmaking benoemd wordt, maar niet een lijdelijke rechtvaardigmaking als afzonderlijke stand of nadere weldaad. Evenmin kent hij een dadelijke rechtvaardigmaking in tijd vóór het geloof (zoals Comrie).
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door KDD »

Posthoorn schreef:Volgens mij verwar je de puritein Ambrosius met de kerkvader Ambrosius. :?
Is dat niet hetzelfde persoon?
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door KDD »

Valcke schreef:
KDD schreef:Een ander zicht op rechtvaardigmaking:
Kerkvader Ambrosius schreef:Het eerste voorrecht, hetwelk volgt op onze vereniging met Christus, is rechtvaardigmaking. Hetwelk bestaat in deze bijzondere zaken; de toerekening van Christus rechtvaardigheid en de vergeving van zonde.
Om fouten en misverstanden te voorkomen, die voorkomen door verschillende dingen overhoop te smijten, zo verstaat dat de mens gezegd mag worden gerechtvaardigd te zijn óf uit een voornemen, óf uit kracht, óf metterdaad, (intentionally, or, virtually, or actually); óf in God óf in Christus, óf in zichzelf.
1. Intentionally, in Gods voornemen en besluit. Dit is van alle eeuwigheid. Maar dit besluit en dit voornemen stelt iemand niet in de stand van een dadelijk bezit van de volheid des tijds.
2. Virtualy. Uit kracht in Christus. En dit is van de dag van Christus' lijden af en uit kracht van Zijn voldoening; de mening nochtans ziet niet verder dan op de voldoening maakt en op de vergeving verworven door het bloed Christus.
3. Actually, of in de daad zelf. Wanneer iemand in het bezit der rechtvaardigmaking gesteld wordt door de vereniging met Christus. Deze rechtvaardigmaking aangemerkt voor zoveel als ze is een stand van gunst, een stand van een verbond met God, in hetwelk de mens op zijn eerste geloof gesteld wordt; deze wordt niet nu en dan hervat, zomin als een vrouw, na de eerste intrede in het huwelijk, dikwijls tot een vrouw zougemaakt worden. Nochtans de bijzondere daden van vergeving en toerekening van Christus rechtvaardigheid, worden gedurig door God een ieder gelovige meegedeeld. In dit opzicht heeft deze dadelijke rechtvaardigmaking (of deze bijzondere daden van vergeving) haar trappen van voortgang. Het begin of fundament daarvan wordt gelegd in onze eerste vereniging en inlijving in Christus; de voleinding daarvan geschied niet eerder dan wanneer de Rechter ten jongsten dage het vonnis van een eindelijke vrij- spreking plechtig heeft uitgesproken en ons in het volle bezit van gehele vergeving heeft gesteld. Tussen deze beide is er één voortgaande werking van rechtvaardigmaking, door de gedurige bewerkingen van de Geest; toe-eigenende het bloed van Christus door de hand des geloofs, tot rust en troost der ziel.
Het eerste mogen wij noemen een aanvankelijke rechtvaardigmaking; het tweede, een voortgaande; het laatste een voltooide.
Het tweede is de vrucht van het eerste en de voortgaande verzekering van het laatste. Het eerste wordt gewrocht en verzegeld in het eerste Sacrament [de Doop], het tweede is het tweede Sacrament [H.A.]. En beide deze tekens van Sacramentele rechtvaardigmaking zijn voor ons de voortgaande verzekering van die voltooide en volkomen rechtvaardigmaking, welkers uitspraak een einde maakt van alle angsten, veranderende ons geloof en hoop in genieting en volle bezitting.
Het is inderdaad de puritein Isaac Ambrosius die dit schreef.

Hij vertolkt hier met het onderscheid tussen 'intentionaly' (het besluit tót rechtvaardigmaking), 'vritually' (de verwerving van de rechtvaardigmaking door Christus) en 'actually' (de dadelijke of eigenlijke rechtvaardigmaking) ook de klassiek gereformeerde leerwijze.
Verder zie je dat hier wel de ondervinding van de rechtvaardigmaking benoemd wordt, maar niet een lijdelijke rechtvaardigmaking als afzonderlijke stand of nadere weldaad. Evenmin kent hij een dadelijke rechtvaardigmaking in tijd vóór het geloof (zoals Comrie).
Hij schrijft wel dat het trappen en een voortgang bezit.
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door DDD »

KDD schreef:
Posthoorn schreef:Volgens mij verwar je de puritein Ambrosius met de kerkvader Ambrosius. :?
Is dat niet hetzelfde persoon?
? Je herkent hier toch wel gereformeerde gedachten, hoop ik?
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: RE: Re:

Bericht door KDD »

DDD schreef:
KDD schreef:
Posthoorn schreef:Volgens mij verwar je de puritein Ambrosius met de kerkvader Ambrosius. :?
Is dat niet hetzelfde persoon?
? Je herkent hier toch wel gereformeerde gedachten, hoop ik?
Sorry maar ik snap het even niet. Volgens theologienet.nl is het dezelfde persoon.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Tiberius »

Dan klopt theologienet niet.
De kerkvader Ambrosius van Milaan leefde iets voor 400 na Christus en de puritein Isaac Ambrosius ruim 1200 jaar later. De laatste is de schrijver van o.a. Het zien op Jezus en ook De eerste, middelste en laatste dingen.

Edit> even opgezocht: de kerkvader leefde van 339-397 en de puritein van 1604-1663.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Valcke »

Denk je dat de kerkvader Ambrosius zo zou kunnen schrijven over de leer van de rechtvaardigmaking? Echt niet, dit is typisch gereformeerde / puriteinse taal.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Valcke »

KDD schreef:
Valcke schreef:Het is inderdaad de puritein Isaac Ambrosius die dit schreef.

Hij vertolkt hier met het onderscheid tussen 'intentionaly' (het besluit tót rechtvaardigmaking), 'vritually' (de verwerving van de rechtvaardigmaking door Christus) en 'actually' (de dadelijke of eigenlijke rechtvaardigmaking) ook de klassiek gereformeerde leerwijze.
Verder zie je dat hier wel de ondervinding van de rechtvaardigmaking benoemd wordt, maar niet een lijdelijke rechtvaardigmaking als afzonderlijke stand of nadere weldaad. Evenmin kent hij een dadelijke rechtvaardigmaking in tijd vóór het geloof (zoals Comrie).
Hij schrijft wel dat het trappen en een voortgang bezit.
Hij spreekt over een voortgaande bewerking door de Heilige Geest. Dat geldt zeker als het gaat om de troost van de rechtvaardigmaking. Idem als het gaat om de dagelijkse vergeving van zonde die aan het hart toegepast wordt. Hij kent geen afzonderlijke stand.
Laatst gewijzigd door Valcke op 20 okt 2021, 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Herman »

(Kunnen we wat minder lappen tekst quoten?)
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door KDD »

Tiberius schreef:Dan klopt theologienet niet.
De kerkvader Ambrosius van Milaan leefde iets voor 400 na Christus en de puritein Isaac Ambrosius ruim 1200 jaar later. De laatste is de schrijver van o.a. Het zien op Jezus en ook De eerste, middelste en laatste dingen.

Edit> even opgezocht: de kerkvader leefde van 339-397 en de puritein van 1604-1663.
Oké, weer wat geleerd. :) Dan klopt theologienet.nl inderdaad niet.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Forummer »

De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door KDD »

De zorgen waar hij over schrijft herken ik niet. Ik ben grootgebracht onder een prediking waar de standenleer een plaats had (ds. J. Spaans). Maar dat het schadelijke is voor zoekende zielen is gewoon niet waar - wij hebben het altijd als een troost ervaren. Vaak kostelijke preken gehoord over Ruth en de weg van Moab naar de huwelijk met Boaz. Onvergetelijke tijden. Ik weet natuurlijk niet waar ds. Harinck allemaal in aanraking komt in kerkelijk leven.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Erasmiaan »

KDD schreef:De zorgen waar hij over schrijft herken ik niet. Ik ben grootgebracht onder een prediking waar de standenleer een plaats had (ds. J. Spaans). Maar dat het schadelijke is voor zoekende zielen is gewoon niet waar - wij hebben het altijd als een troost ervaren. Vaak kostelijke preken gehoord over Ruth en de weg van Moab naar de huwelijk met Boaz. Onvergetelijke tijden.
Dat geloof ik. Houd dat vast.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door pierre27 »

Erasmiaan schreef:
KDD schreef:De zorgen waar hij over schrijft herken ik niet. Ik ben grootgebracht onder een prediking waar de standenleer een plaats had (ds. J. Spaans). Maar dat het schadelijke is voor zoekende zielen is gewoon niet waar - wij hebben het altijd als een troost ervaren. Vaak kostelijke preken gehoord over Ruth en de weg van Moab naar de huwelijk met Boaz. Onvergetelijke tijden.
Dat geloof ik. Houd dat vast.
Ik luister nog steeds graag de preken van ds. J. Spaans. Ergens ooit een stel gedownload. Fijne en troostvolle preken. Wat dat betreft kan ik me voorstellen dat het onvergetelijke tijden zijn. Ik had en heb ds. C. Harinck hoog staan, jammer dat hij hier enigszins schamper spreekt over andersdenkenden.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Plaats reactie