"Nadere weldaden" in de prediking GG

Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Valcke »

Bij Bunyan markeert de poort de verandering van staat en inlijving in Christus. Het kruis is bij Bunyan het komen tot volle zekerheid van de vergeving van zonde. Bij Bunyan staat de poort in de verdere gesprekken centraal: wie daardoor niet gegaan is, is niet behouden, niet zalig. Laten we Bunyan gewoon Bunyan laten uitleggen en daar niet een andere invulling overheen leggen.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door KDD »

GerefGemeente-lid schreef:
KDD schreef:
GerefGemeente-lid schreef:@KDD, ik heb in dat draadje (wat @Valcke aanhaalt) ook een preek gedeeld van ds. P. van Ruitenburg, jouw vermoedelijk wel enigszins bekend. En die schrijft in die preek toch iets heel anders.
Ik heb het gelezen maar het is niet anders dan wat ik probeer te zeggen. Het was Gods werk helemaal in de begin toen Christen uit het stad Verderf gegaan was. Hoe weten we dat? - we zien het aan de verdere leidingen. Christen had geen rust buiten het kruis maar dat neemt niet weg dat zijn ervaring van ellende voor de poort en de kruis een vrucht van de wedergeboorte was. We kunnen wel een oppervlakkig berouw in onzelf werken maar we kunnen onzelf geen ware berouw geven. En als het geen ware berouw is dan leid het niet tot Christus.

Prof. Wisse heeft een leerzaam stuk geschreven over deze zaken: https://theologienet.nl/bestanden/Wisse ... ar-God.pdf
Volgens mij was Christen pas behouden toen hij door de poort was. Ervoor kun je immers nog worden neergeschoten, zoals ds. Van Ruitenburg aan het begin en het einde van zijn preek nog aanhaalt. Daarom mogen we nooit iets in de mens leggen en de mens laten rusten, zonder dat hij zeker weet dat Christus zijn zonden volkomen heeft betaald. Ik geloof dat zijn ervaringen van ellende vóór de poort en het kruis dus een voorbereidend werk waren, maar dat dit géén vruchten van wedergeboorte zijn. Dat is een dwaling. Hij was immers pas wedergeboren toen hij dóór de poort en bij het kruis was. Eerder niet.
Het zou misschien goed wezen om de boek 'Droefheid Naar God' van prof Wisse lezen. Ik heb het in mijn boekenkast gevonden en ook in begonnen gisteren. Hier nog een stuk:


Dit schreien nu naar God is zalig. In zoverre namelijk dat er iets in gesmaakt wordt, hetwelk van Goddelijke herkomst is en van Goddelijke gunst getuigt. Door de invloeiing van de geuren van Gods wezen is de ziel als ontroerd en bedwelmd geworden. Dat is zalig. Te meer daar zulk een droefheid naar God getuigt van Gods bijzondere gunst over onze ziel. Immers, omdat de Heere ons lief heeft, verwekt Hij deze tranen. O, het is zulk een onuitsprekelijk bewijs van Gods toegenegenheid tot ons, wanneer wij naar God onze begeerten voelen ontwaken. Waarlijk, elke traan welke ons over de wangen stromen, geschreid uit een ziel, die naar de Heere bedroefd gemaakt is, zegt ons, dat in de hemel goedertieren gedachten over ons zijn.
Dat een van nature hard en verhard hart, hetwelk vijandig en afkerig tegenover God staat, week is gemaakt, zachtmoedig is geworden, gebroken en vol heimwee naar God, begint te wenen, o, is dat niet een klaar bewijs, dat de Heere een oog van genade op u laat rusten? Hier vinden we een eerste bewijs, dat de Heilige Geest iets met u voor heeft. Feitelijk kan men zeggen, bij zulke ware tranen naar God, ziehier het getuigenis niet slechts, dat u genade zult ontvangen, maar feitelijk al, dat u begenadigd zijt, begenadigd namelijk aan 's Heeren zijde. Vandaar dat ieder, die zulke tranen mag wenen, er iets aangenaams, iets zaligs in smaakt. Ja, met zulke tranen aan de oogleden durven we dan wel verschijnen in de troonzaal der genade Gods. Met zulke tranen is het, alsof er opening en vrijmoedigheid komt, om de smekingen op te heffen. Gelijk een Nehémia inging tot de koning, maar met de droefheid op zijn aangezicht, zo staan zulke schreiers dan ook wel eens voor Gods troon; de Heere mag en moet het dan zien, dat zij innerlijk gebroken zijn.


Om duidelijk te zijn ik geloof niet dat we hier de mens rust mogen geven maar het zijn wel vruchten van wedergeboorte en dat mogen we niet ontkennen. En als het vruchten van wedergeboorte is dan krijgt de ziel hier geen ware rust.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door GerefGemeente-lid »

KDD schreef:Christen had geen rust buiten het kruis maar dat neemt niet weg dat zijn ervaring van ellende voor de poort en de kruis een vrucht van de wedergeboorte was.
Deze zin blijft echter een dwaling. Je kunt geen vruchten van wedergeboorte hebben, vóórdat je wedergeboren bent. Dat veronderstelt een veronderstelde wedergeboorte, en dat vind ik levensgevaarlijk.

Er is voorbereidend werk, maar niet al het voorbereidend werk is ook daadwerkelijk leidend tot de wedergeboorte.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door KDD »

GerefGemeente-lid schreef:
KDD schreef:Christen had geen rust buiten het kruis maar dat neemt niet weg dat zijn ervaring van ellende voor de poort en de kruis een vrucht van de wedergeboorte was.
Deze zin blijft echter een dwaling. Je kunt geen vruchten van wedergeboorte hebben, vóórdat je wedergeboren bent. Dat veronderstelt een veronderstelde wedergeboorte, en dat vind ik levensgevaarlijk.

Er is voorbereidend werk, maar niet al het voorbereidend werk is ook daadwerkelijk leidend tot de wedergeboorte.
Zou het gedachte dat we zelf ware berouw kunnen werken en zo tot de poort komen niet gevaarlijker zijn?
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door GerefGemeente-lid »

KDD schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
KDD schreef:Christen had geen rust buiten het kruis maar dat neemt niet weg dat zijn ervaring van ellende voor de poort en de kruis een vrucht van de wedergeboorte was.
Deze zin blijft echter een dwaling. Je kunt geen vruchten van wedergeboorte hebben, vóórdat je wedergeboren bent. Dat veronderstelt een veronderstelde wedergeboorte, en dat vind ik levensgevaarlijk.

Er is voorbereidend werk, maar niet al het voorbereidend werk is ook daadwerkelijk leidend tot de wedergeboorte.
Zou het gedachte dat we zelf ware berouw kunnen werken en zo tot de poort komen niet gevaarlijker zijn?
Een ware zoeker leert dat er in hem geen vrucht meer is in der eeuwigheid. Dus mijn antwoord is ontkennend.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door KDD »

GerefGemeente-lid schreef:
KDD schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
KDD schreef:Christen had geen rust buiten het kruis maar dat neemt niet weg dat zijn ervaring van ellende voor de poort en de kruis een vrucht van de wedergeboorte was.
Deze zin blijft echter een dwaling. Je kunt geen vruchten van wedergeboorte hebben, vóórdat je wedergeboren bent. Dat veronderstelt een veronderstelde wedergeboorte, en dat vind ik levensgevaarlijk.

Er is voorbereidend werk, maar niet al het voorbereidend werk is ook daadwerkelijk leidend tot de wedergeboorte.
Zou het gedachte dat we zelf ware berouw kunnen werken en zo tot de poort komen niet gevaarlijker zijn?
Een ware zoeker leert dat er in hem geen vrucht meer is in der eeuwigheid. Dus mijn antwoord is ontkennend.
Dat is geleerden op weg naar de poort. Dat noemen ze plaatsmakende werk.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ik hoop dat je onderstaande post niet ontkent:
Valcke schreef:Bij Bunyan markeert de poort de verandering van staat en inlijving in Christus. Het kruis is bij Bunyan het komen tot volle zekerheid van de vergeving van zonde. Bij Bunyan staat de poort in de verdere gesprekken centraal: wie daardoor niet gegaan is, is niet behouden, niet zalig. Laten we Bunyan gewoon Bunyan laten uitleggen en daar niet een andere invulling overheen leggen.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door KDD »

GerefGemeente-lid schreef:Ik hoop dat je onderstaande post niet ontkent:
Valcke schreef:Bij Bunyan markeert de poort de verandering van staat en inlijving in Christus. Het kruis is bij Bunyan het komen tot volle zekerheid van de vergeving van zonde. Bij Bunyan staat de poort in de verdere gesprekken centraal: wie daardoor niet gegaan is, is niet behouden, niet zalig. Laten we Bunyan gewoon Bunyan laten uitleggen en daar niet een andere invulling overheen leggen.
Ik ben het grotendeels hier wel mee eens. Maar de inlijving in Christus (of wedergeboorte) gebeurt volgens mij in helemaal in het begin. Dat hij door de poort gekomen was bevestigd dit.
Laatst gewijzigd door KDD op 28 sep 2021, 01:05, 1 keer totaal gewijzigd.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door GerefGemeente-lid »

KDD schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Ik hoop dat je onderstaande post niet ontkent:
Valcke schreef:Bij Bunyan markeert de poort de verandering van staat en inlijving in Christus. Het kruis is bij Bunyan het komen tot volle zekerheid van de vergeving van zonde. Bij Bunyan staat de poort in de verdere gesprekken centraal: wie daardoor niet gegaan is, is niet behouden, niet zalig. Laten we Bunyan gewoon Bunyan laten uitleggen en daar niet een andere invulling overheen leggen.
Grotendeels wel. Maar de inlijving in Christus (of wedergeboorte) gebeurt volgens mij in helemaal in het begin. Dat hij door de poort gekomen was bevestigd dit.
Nee. Dat schrijft @Valcke nou juist niet. Dus je bent het niet met hem eens.

Wie door de poort ingaat, is zalig. Wie buiten de poort is is niet zalig. We kunnen bijna bij de poort zijn, maar toch omkomen. Een andere uitleg is er gewoon niet.

Lees de preek nog eens van ds. Van Ruitenburg. En dan vooral het eerste gedeelte en het laatste gedeelte van die preek. Daar staat precies beschreven wat ik bedoel en wat jij blijft ontkennen.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door KDD »

Dat Ezau buiten de poort stierf bevestigde het feit dat zijn berouw geen berouw die God gewerkt had.

De poort is onmisbaar en het is Gods werk in begin, in het verdere leidingen, en tot het einde toe.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door KDD »

Het is een remonstrantse gedachte dat we zelf ware berouw over onze zonden kunnen werken.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door KDD »

In deze preek wordt ook duidelijk uitgelegd dat het ware komen to Christus Gods werk is:

https://www.sermonaudio.com/solo/src/se ... 058313192/
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Valcke »

KDD schreef:De poort is onmisbaar en het is Gods werk in begin, in het verdere leidingen, en tot het einde toe.
Dit wordt door mij en anderen helemaal niet ontkend, integendeel! De Heilige Geest werkt in de uitverkorenen, ook vóórdat zij inwendig geroepen en wedergeboren worden en met Christus verenigd door een waar zaligmakend geloof. Bunyan symboliseert dit beslissende punt met ‘de poort’. Dat de Geest daarvóór reeds in Christen werkte (door de puriteinen genoemd: het voorbereidend werk) is zeker en wordt door niemand ontkend.
Laatst gewijzigd door Valcke op 28 sep 2021, 07:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Bezorgd »

Misschien is het goed om het advies van ds Baan op te volgen: https://youtu.be/k53EvrHgHOU?t=3669
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Thea »

Volgens mij gaan we er niet uitkomen. Het lijkt me het beste om het dan te laten rusten. We weten het begin niet exact. Ds Kersten noemt alles wat voor de wedergeboorte gebeurt algemene overtuigingen.
Plaats reactie