"Nadere weldaden" in de prediking GG

TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door TSD »

Herman schreef:Misschien kan een wat langere citaat uit een meditatie geplaatst worden waaruit dan de positieve kant van de leer van de nadere weldaden blijkt.
Ik zou een ieder die niet zo bekend is met prediking die dogmatisch in lijn is met de dogmatiek van Ds. Kersten, om de preek te beluisteren van Ds. van der Kieft die door DIA is aanbevolen in een ander topic (en door meerderen al is beluisterd).

In het bijzonder een aanbeveling voor Valcke die hier meerdere keren heeft aangeven niet zo bekend te zijn binnen er GG.

Dit is weliswaar GGiN, maar dat dit kerkverband dezelfde wortels heeft, blijkt overduidelijk.

EDIT link: https://kerkdienstgemist.nl/stations/10 ... 6460001002
mulder
Berichten: 365
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:33

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door mulder »

Maar dat vind ik geen hele goede luistertip. voor deze discussie dan :D. In de ggin komt de lijn van nadere weldaden en de verschillende stadia dogmatisch veel minder naar voren! ik vraag me zelfs af of de nieuwe generatie predikanten dit zelf nog aanhangen door de puriteinse invloeden die binnen de ggin wat naar voren komen tegenwoordig. Voor deze discussie zou je juist een gg preek van bijvoorbeeld ds. schot uit nunspeet of ds, de heer uit middelburg moeten beluisteren. die hebben een zakelijke en dogmatische preekinslag.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Valcke »

TSD schreef:
Herman schreef:Misschien kan een wat langere citaat uit een meditatie geplaatst worden waaruit dan de positieve kant van de leer van de nadere weldaden blijkt.
Ik zou een ieder die niet zo bekend is met prediking die dogmatisch in lijn is met de dogmatiek van Ds. Kersten, om de preek te beluisteren van Ds. van der Kieft die door DIA is aanbevolen in een ander topic (en door meerderen al is beluisterd).

In het bijzonder een aanbeveling voor Valcke die hier meerdere keren heeft aangeven niet zo bekend te zijn binnen er GG.

Dit is weliswaar GGiN, maar dat dit kerkverband dezelfde wortels heeft, blijkt overduidelijk.
Dank je, TSD. Ik ben overigens wel degelijk goed bekend met de dogmatische achtergronden. De geschriften van Comrie, Van der Groe en anderen die dit onderwerp behandelen, heb ik ook uitgebreid bestudeerd. Ik ben inderdaad minder bekend met de huidige prediking binnen het genoemde kerkgenootschap. Wel zie ik hier en daar wat langskomen in woord en geschrift, en daar heb ik mede op gereageerd.

Thea, de dogmatiek van ds. Kersten is mij niet onbekend, maar ik heb deze inderdaad niet in huis. Dat komt er wellicht nog eens van.

Overigens: alle (leer)verschillen zullen de herkenning tussen ware gelovigen uiteindelijk niet in de weg staan (zoals hier terecht is opgemerkt). Vanzelfsprekend niet! Dat wil niet zeggen dat de ware gemeente van Christus haar leeropvattingen niet altijd dient te toetsen aan de Schrift en haar eigen belijdenis. De ware kerk is niet gereformeerd, maar gereformeerd wordende.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door pierre27 »

Valcke schreef:
TSD schreef:
Herman schreef:Misschien kan een wat langere citaat uit een meditatie geplaatst worden waaruit dan de positieve kant van de leer van de nadere weldaden blijkt.
Ik zou een ieder die niet zo bekend is met prediking die dogmatisch in lijn is met de dogmatiek van Ds. Kersten, om de preek te beluisteren van Ds. van der Kieft die door DIA is aanbevolen in een ander topic (en door meerderen al is beluisterd).

In het bijzonder een aanbeveling voor Valcke die hier meerdere keren heeft aangeven niet zo bekend te zijn binnen er GG.

Dit is weliswaar GGiN, maar dat dit kerkverband dezelfde wortels heeft, blijkt overduidelijk.
Dank je, TSD. Ik ben overigens wel degelijk goed bekend met de dogmatische achtergronden. De geschriften van Comrie, Van der Groe en anderen die dit onderwerp behandelen, heb ik ook uitgebreid bestudeerd. Ik ben inderdaad minder bekend met de huidige prediking binnen het genoemde kerkgenootschap. Wel zie ik hier en daar wat langskomen in woord en geschrift, en daar heb ik mede op gereageerd.

Thea, de dogmatiek van ds. Kersten is mij niet onbekend, maar ik heb deze inderdaad niet in huis. Dat komt er wellicht nog eens van.

Overigens: alle (leer)verschillen zullen de herkenning tussen ware gelovigen uiteindelijk niet in de weg staan (zoals hier terecht is opgemerkt). Vanzelfsprekend niet! Dat wil niet zeggen dat de ware gemeente van Christus haar leeropvattingen niet altijd dient te toetsen aan de Schrift en haar eigen belijdenis. De ware kerk is niet gereformeerd, maar gereformeerd wordende.
Valcke, je laatste alinea wil ik van harte onderschrijven. Dat is me ook uit het hart gegrepen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Valcke »

Misschien mag ik - na de luistertip van anderen - nog een kleine leestip toevoegen:

"De kennis der zaligheid" - De kleine catechismus van Westminster toegelicht door Ebenezer Erskine, Ralph Erskine en James Fisher.
Hiervan de hoofdstukken uit het eerste deel:
- 29 De toepassing van de zaligheid
- 30 De vereniging met Christus.
- 31 De krachtdadige roeping
- 32 De weldaden in dit leven
- 33 De rechtvaardiging
- 34 De aanneming tot kinderen

Onderwijs vanuit de Schrift en de (Westminster) belijdenis dat rechtstreeks met het onderwerp van dit topic in verband staat.
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Johannes S »

Daar begint het, God rechtvaardigt de goddeloze, wat ik in m'n vorige bericht aanhaalde, Rom.4
:5 'Doch dengene, die niet werkt, maar gelooft in Hem, Die den goddeloze rechtvaardigt, wordt zijn geloof gerekend tot rechtvaardigheid'.

En als God dat geloof werkt dan gebeurt er ook vervolgens iets:
Filip.2
:12 ...werkt uws zelfs zaligheid met vreze en beven: 13 Want het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door DDD »

mulder schreef:Maar dat vind ik geen hele goede luistertip. voor deze discussie dan :D. In de ggin komt de lijn van nadere weldaden en de verschillende stadia dogmatisch veel minder naar voren! ik vraag me zelfs af of de nieuwe generatie predikanten dit zelf nog aanhangen door de puriteinse invloeden die binnen de ggin wat naar voren komen tegenwoordig. Voor deze discussie zou je juist een gg preek van bijvoorbeeld ds. schot uit nunspeet of ds, de heer uit middelburg moeten beluisteren. die hebben een zakelijke en dogmatische preekinslag.
Wilde je zeggen dat ds. Mallan dit wel aanhing dan? Overigens ben ik het met je eens dat je van die preek voor dit onderwerp niets wijzer wordt.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Johannes S schreef:Daar begint het, God rechtvaardigt de goddeloze, wat ik in m'n vorige bericht aanhaalde, Rom.4
:5 'Doch dengene, die niet werkt, maar gelooft in Hem, Die den goddeloze rechtvaardigt, wordt zijn geloof gerekend tot rechtvaardigheid'.

En als God dat geloof werkt dan gebeurt er ook vervolgens iets:
Filip.2
:12 ...werkt uws zelfs zaligheid met vreze en beven: 13 Want het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen.
Filipenzen 2vers 12-13 gaat over de heiligmaking niet over de rechtvaardigmaking.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Thea »

Ik vind dat we dan in de discussie centraal moeten stellen of ds Kersten gelijk heeft of niet. Zo niet, dan verdwijnt het bestaansrecht van de gg( in Nederland.)
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Erskinees »

Hoe kom je daarbij? Ik ben toch blij dat dit niet het bestaansrecht van de GG is.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Forummer »

Ad Anker schreef:Jammer dat, na een vrij inhoudelijke gedachtewissel, het weer verzandt in 'ai ziet hoe slecht het bij ons gesteld is'
Ik heb hier nog eens over nagedacht, en ik zie dit toch heel anders.

Als we het over de inhoud mogen hebben, mogen we het toch ook over de gevolgen van die inhoud hebben?

Dat is echt fundamenteel wat anders dan slechts etaleren hoe slecht het wel niet is.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Johannes S »

Johann Gottfried Walther schreef:
Johannes S schreef:Daar begint het, God rechtvaardigt de goddeloze, wat ik in m'n vorige bericht aanhaalde, Rom.4
:5 'Doch dengene, die niet werkt, maar gelooft in Hem, Die den goddeloze rechtvaardigt, wordt zijn geloof gerekend tot rechtvaardigheid'.

En als God dat geloof werkt dan gebeurt er ook vervolgens iets:
Filip.2
:12 ...werkt uws zelfs zaligheid met vreze en beven: 13 Want het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen.
Filipenzen 2vers 12-13 gaat over de heiligmaking niet over de rechtvaardigmaking.
Beiden m.i. Zodra de tarwegraan in de aarde valt en sterft draagt het vrucht.
De Heere Jezus had in Zijn sterven ook vrucht aan het kruis. De ene kwaaddoener werd gered.
Je kunt geloof, wedergeboorte, rechtvaardigmaking en heiligmaking niet zo uit elkaar trekken m.i.
Laatst gewijzigd door Johannes S op 25 sep 2021, 14:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Thea »

Omdat de gg daar altijd op wordt 'afgekat'. Ik wil weten of dat terecht is. M.i. niet, maar als het wel zo is, vind ik dat de studenten niet meer mogen worden onderwezen in de dogmatiek van ds. Kersten, omdat dat een dwaalleer is. En als je niet gelooft, dat de 'leer' van ds K springlevend is in de gg, moet je een keer op CGO gaan kijken. Daar moet je de dogmatiek 'uit je hoofd' leren. En op tentamens wordt je gevraagd wat de dadelijke en lijdelijke rechtvaardigmaking is. En als je daar niet een antwoord op geeft volgens de dogmatiek, is je antwoord fout en krijg je een 1 op je cijferlijst.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Herman »

Ik zou het allemaal wat meer ontspannen nemen, als ik jou was.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door FlyingEagle »

Thea schreef:Omdat de gg daar altijd op wordt 'afgekat'. Ik wil weten of dat terecht is. M.i. niet, maar als het wel zo is, vind ik dat de studenten niet meer mogen worden onderwezen in de dogmatiek van ds. Kersten, omdat dat een dwaalleer is. En als je niet gelooft, dat de 'leer' van ds K springlevend is in de gg, moet je een keer op CGO gaan kijken. Daar moet je de dogmatiek 'uit je hoofd' leren. En op tentamens wordt je gevraagd wat de dadelijke en lijdelijke rechtvaardigmaking is. En als je daar niet een antwoord op geeft volgens de dogmatiek, is je antwoord fout en krijg je een 1 op je cijferlijst.
Ik ben juist dit jaar begonnen op CGO, ik zal in de gaten houden of dit het geval is. Ik denk dat je sterk overdrijft.
Plaats reactie