"Nadere weldaden" in de prediking GG

Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Forummer »

Bertiel schreef:
Ad Anker schreef: De groep die zich hier tegen keert maar wel behoort tot de Gereformeerde Gezindte slaat door in die afkeer: in liedkeuze, kleding en haardracht, in zondagsheiliging. Alles moet op de helling. Het enige wat bij hen vast lijkt is de zekerheid van het geloof. Ze mogen het van me hebben, overigens. Laat mij met ds. Doornenbal maar als een wormpje Jakobs naar Sion kruipen.
Ad dus begrijp ik het goed dat allen die zich keert tegen een niet heldere leer afwijkt van allerlei uiterlijkheden? Dit is echt pure onzin want dan zet je bijvoorbeeld een Ds Kort en ook andere rechtzinnige predikanten die zich keren tegen deze leer in een verdachte hoek
Dat heet framing.

Ik begrijp niet zo goed waarom zekerheid van het geloof zo verdacht gemaakt moet worden. Volgens mij staat Gods Woord vol van zekerheid. Ook vol van aanvechting trouwens maar ik lees nergens dat we moeten volharden in twijfel.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Online
Bertiel
Berichten: 4557
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Bertiel »

Ad Anker schreef:
Bertiel schreef:
Ad Anker schreef: De groep die zich hier tegen keert maar wel behoort tot de Gereformeerde Gezindte slaat door in die afkeer: in liedkeuze, kleding en haardracht, in zondagsheiliging. Alles moet op de helling. Het enige wat bij hen vast lijkt is de zekerheid van het geloof. Ze mogen het van me hebben, overigens. Laat mij met ds. Doornenbal maar als een wormpje Jakobs naar Sion kruipen.
Ad dus begrijp ik het goed dat allen die zich keert tegen een niet heldere leer afwijkt van allerlei uiterlijkheden? Dit is echt pure onzin want dan zet je bijvoorbeeld een Ds Kort en ook andere rechtzinnige predikanten die zich keren tegen deze leer in een verdachte hoek
Dan heb je echt verkeerd gelezen.
Het staat er toch echt.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Forummer »

In ieder geval goed om te weten dat je het zo niet bedoeld hebt Ad. :super
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Forummer »

eilander schreef:Bedankt @TSD, voor deze uitgebreide uitleg. Ik kan het hiermee wel eens zijn.
Het komt mij voor dat dit nogal eens gecombineerd wordt met een pastoraat en prediking waarin wel gezégd wordt dat er gestaan moet worden naar zekerheid, maar waarin dat verder niet goed functioneert. En dat brengt ook gevaren met zich mee.
Ik denk dat hier heel erg veel waarheid in zit.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Re:

Bericht door GGotK »

Forummer schreef:
TSD schreef:
De term die je noemt ziet in mijn ogen op een zaak die werkelijkheid is de geloofsbeleving van vele van Gods kinderen. De uitdrukking is alleen erg ongelukkig, zeker omdat in de Bijbel o.a. in Ps. 32 bedekt en vergeven in elkaars verlengde liggen. Ook dit is / gaat een eigen leven leiden die helemaal niet meer matcht met hoe het oorspronkelijk werd bedoeld. Ik ga het proberen uit te leggen:

Er is een toevluchtnemend geloof, waarbij de zondaar toevlucht neemt tot Christus, maar (nog) niet de verzekering kent van zijn staat. Op het moment dat het geloof in beoefening is, dan ziet / aanschouwt zo iemand Hem als zijn/haar Zaligmaker. Dan is er vrede, dan is er vrijheid, een vreugde in God, door Christus, een zalig 'mijnen' en op dat moment ligt er niets, geen één zonde, maar tussen hem en God. (En om even gelijk door te gaan op je 2e post: Ik geloof dat zo iemand hier iets beoefend van wat in vraag 21 van Zondag 7 staat verwoord).

Echter, de persoonlijke geloofskennis is nog gering, hij/zij mist de verzegeling waardoor, nadien hij/zij weer gaat zien op zichzelf, op zijn zonden, weer ziet op wie God is, en opnieuw bevreest wordt. Je zonden 'komen terug' en je ondervindt dat je vaste grond mist. Je dacht dat al je zonden uitgewist waren, maar je ondervindt nu dat je schuld op je drukt en je de wetenschap van die vergeving mist. Je hebt geen 'vaste grond' onder de voeten. Dat bedoelden ze vroeger met: De schuld is 'slechts' bedekt. Bedekt dus in de zin van een kleed wat er overheen ligt, waardoor je ze als het ware niet ziet wanneer je op Christus mag zien, maar, omdat je de verzekering / verzegeling daarvan mist in je geweten, je daarna weer op je schuld gaat zien. Het kleed is er weer af, zo zou je zeggen.

Maar als de Heere door Zijn Geest door gaat trekken en je meer gaat leren van wie je bent, vooral wie God is in Zijn rechtvaardigheid, dat je meer helder gaat zien dat er betaald moet worden voor je zonden, dan kom je weer 'naakt' voor God te staan. En dan wordt een heldere 'vrijspraak' nodig in je leven: Het spreken van de Heere wat je vaste grond geeft onder de voeten, dat je weten mag dat jou zonden nu achter Zijn rug zijn geworpen in een zee van eeuwige vergetelheid. Wanneer de Heere dat schenkt en de Heilige Geest dus verzegeld in je geweten dat je zonden vergeven zijn, dan komt die schuld later ook niet meer terug. Dan is er wel strijd, maar dan weet je wat er bestreden wordt. Dát wordt in die 'gewraakte' term bedoeld met 'vergeven'.

Met de term wordt dus bedoeld dat iemand wél in de beoefening van het geloof die vrede in Christus heeft mogen ervaren, maar nog niet de verzegeling kent in zijn geweten van de schuldvergeving.

Je moet het dus echt lezen vanuit de beleving van een kind van God, anders gaat dit een geheel eigen en verkeerd leven leiden.
Ok, dank voor je heldere uitleg.

Waar ik nog wel mee zit: niet ieder kind van God ervaart dit op deze manier. Dus we kunnen dit niet als 'norm' gaan nemen. Maar ik denk dat je dat ook bedoeld als je zegt dat het een eigen leven gaat leiden?
"Waar de Heilige Geest het geloof werkt komt er één en dezelfde bevinding der heiligen, die wel rijk geschakeerd kan zijn."
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door CvdW »

Ad Anker schreef:
Bertiel schreef:
Ad Anker schreef: De groep die zich hier tegen keert maar wel behoort tot de Gereformeerde Gezindte slaat door in die afkeer: in liedkeuze, kleding en haardracht, in zondagsheiliging. Alles moet op de helling. Het enige wat bij hen vast lijkt is de zekerheid van het geloof. Ze mogen het van me hebben, overigens. Laat mij met ds. Doornenbal maar als een wormpje Jakobs naar Sion kruipen.
Ad dus begrijp ik het goed dat allen die zich keert tegen een niet heldere leer afwijkt van allerlei uiterlijkheden? Dit is echt pure onzin want dan zet je bijvoorbeeld een Ds Kort en ook andere rechtzinnige predikanten die zich keren tegen deze leer in een verdachte hoek
Dan heb je echt verkeerd gelezen.
Zo heb ik het ook gelezen. Wellicht bent u bereid om het uit te leggen hoe het gelezen dient te worden.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Re:

Bericht door eilander »

GGotK schreef:"Waar de Heilige Geest het geloof werkt komt er één en dezelfde bevinding der heiligen, die wel rijk geschakeerd kan zijn."
Mooie uitspraak, waar je op het eerste gezicht alle kanten mee op kunt. Extreem gesteld: tegengestelde bevindingen noemt de één een voorbeeld van rijke schakering, de ander zal zeggen dat het hier gaat om onbijbelse bevinding en zelfbedrog.

Ik doe toch een poging om er iets over te zeggen.
Bij één en dezelfde bevinding zal een gesprek daarover:
- wederzijds leiden tot het verheerlijken van Zijn Naam
- leiden tot verwondering over de verschillende wegen die de Heere gaat
- van beide kanten onderwijs geven over Gods deugden en de verschillende facetten van Gods genadige leiding
- leiden tot het 'de ander hoger achten dan zichzelf'
- geen frictie opleveren als er een Bijbelse terechtwijzing gedaan moet worden
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Ad Anker »

Ik kan dat wel verhelderen. Ik ga er wellicht te snel vanuit dat ik wel begrepen wordt. Dus dank voor de vragen. Het lijkt me duidelijk dat ik met hen die afwijken door liedkeuze, haar- en klederdracht en zondagsheiliging niet ds. Kort c.s. bedoel.

Ik ga er wel snel vanuit dat degenen die hier zich scherp verzetten tegen de standenleer niet de aanhangers zijn van bijv. ds. Kort, en dan in leer en leven.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Susanna »

Ad Anker schreef:Ik kan dat wel verhelderen. Ik ga er wellicht te snel vanuit dat ik wel begrepen wordt. Dus dank voor de vragen. Het lijkt me duidelijk dat ik met hen die afwijken door liedkeuze, haar- en klederdracht en zondagsheiliging niet ds. Kort c.s. bedoel.

Ik ga er wel snel vanuit dat degenen die hier zich scherp verzetten tegen de standenleer niet de aanhangers zijn van bijv. ds. Kort, en dan in leer en leven.
Aanhanger van een dominee? #verbaasd
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Marco »

Ad Anker schreef:Ik kan dat wel verhelderen. Ik ga er wellicht te snel vanuit dat ik wel begrepen wordt. Dus dank voor de vragen. Het lijkt me duidelijk dat ik met hen die afwijken door liedkeuze, haar- en klederdracht en zondagsheiliging niet ds. Kort c.s. bedoel.

Ik ga er wel snel vanuit dat degenen die hier zich scherp verzetten tegen de standenleer niet de aanhangers zijn van bijv. ds. Kort, en dan in leer en leven.
Maar wat dan wel? Waarom zo nodig een verband leggen tussen degenen die zich verzetten tegen de standenleer en hun leer en leven?

Heeft 'de standenleer' nodig dat die op die manier verdedigd wordt?
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef:Ik kan dat wel verhelderen. Ik ga er wellicht te snel vanuit dat ik wel begrepen wordt. Dus dank voor de vragen. Het lijkt me duidelijk dat ik met hen die afwijken door liedkeuze, haar- en klederdracht en zondagsheiliging niet ds. Kort c.s. bedoel.

Ik ga er wel snel vanuit dat degenen die hier zich scherp verzetten tegen de standenleer niet de aanhangers zijn van bijv. ds. Kort, en dan in leer en leven.
Dus als er een dominee uit de linkerzijde van de GG hetzelfde leert als ds. Kort als het gaat over de standenleer e.d., dan vallen die 'aanhangers' wel onder degenen die afwijken van alle zaken die je noemt? Is dat wat je zegt?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door eilander »

Marco schreef:
Ad Anker schreef:Ik kan dat wel verhelderen. Ik ga er wellicht te snel vanuit dat ik wel begrepen wordt. Dus dank voor de vragen. Het lijkt me duidelijk dat ik met hen die afwijken door liedkeuze, haar- en klederdracht en zondagsheiliging niet ds. Kort c.s. bedoel.

Ik ga er wel snel vanuit dat degenen die hier zich scherp verzetten tegen de standenleer niet de aanhangers zijn van bijv. ds. Kort, en dan in leer en leven.
Maar wat dan wel? Waarom zo nodig een verband leggen tussen degenen die zich verzetten tegen de standenleer en hun leer en leven?

Heeft 'de standenleer' nodig dat die op die manier verdedigd wordt?
Ik begrijp Ad heel goed. Het gaat niet om het verdedigen van de standenleer. Het wonderlijke is dat je je soms meer verbonden voelt met degenen die zich niet helemaal Bijbels uitdrukken als het gaat over de rechtvaardiging van de goddeloze, etc. dan dat je je verbonden voelt met mensen die dit op een juiste manier vertolken. Omdat die laatste groep soms niets weten wil van de 'vreze des Heeren' maar vooral vrijheid uitstraalt en uitleeft.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door GerefGemeente-lid »

Juist. Daar ben ik het helemaal mee eens!
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Ad Anker »

Juist eilander. En GG lid, een zuiver zicht op de leer van de rechtvaardiging van de goddeloze uit zich niet in een wereldgelijkvormig leven. En daarmee is de verbondenheid met hen die in dat leerstuk een wat andere opvatting hebben gelijk duidelijk.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33199
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Tiberius »

Het punt is dan wel dat 'een wereldgelijkvormig leven' door ieder verschillend wordt ingevuld, meestal bedoelt men het leven van de opponent. ;)
Ik snap Marco's frustratie dus wel, want zo blijf je in een cirkelredenering draaien.
Plaats reactie