"Nadere weldaden" in de prediking GG

Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Forummer »

pierre27 schreef:
Thea schreef:Ik zag trouwens dat er in 2006 hier ook al een stevige discussie over gevoerd is. Daar deed Afgewezen ook aan mee...
Dat kan de reden van terughoudendheid bij deze en gene zijn...
Ik ken forumlid Afgewezen niet, dat is voor mijn tijd. Waarom zou dat reden wezen voor terughoudendheid?

Hebben jullie een link naar die discussie? Die zou ik graag eens lezen!
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door KDD »

GerefGemeente-lid schreef:@KDD, ik heb in dat draadje (wat @Valcke aanhaalt) ook een preek gedeeld van ds. P. van Ruitenburg, jouw vermoedelijk wel enigszins bekend. En die schrijft in die preek toch iets heel anders.
Nog niet gelezen. Ik zal het doen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door GerefGemeente-lid »

Forummer schreef:
pierre27 schreef:
Thea schreef:Ik zag trouwens dat er in 2006 hier ook al een stevige discussie over gevoerd is. Daar deed Afgewezen ook aan mee...
Dat kan de reden van terughoudendheid bij deze en gene zijn...
Ik ken forumlid Afgewezen niet, dat is voor mijn tijd. Waarom zou dat reden wezen voor terughoudendheid?

Hebben jullie een link naar die discussie? Die zou ik graag eens lezen!
Het is vrij eenvoudig te achterhalen met welk geluid @Afgewezen heden ten dage over het Refoforum schalt. :D
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Chrisje72 »

Ja n(e)tje(s) is het niet om te speculeren over iemands (vorige) identiteit
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Maanenschijn »

Thea schreef:Sorry Willem87, sla dit topic alsjeblieft over. Het is alleen bedoeld voor mensen die er belang bij hebben ( en andere geïnteresseerden)
Het ging oorspronkelijk over ‘nadere weldaden’. Twee keer is er daarover (met een uitstapje naar flankerende standenleer) een goed gesprek geweest. Maar het is inderdaad (voor de waarneming een buitenstaander) weer terechtgekomen in een soort activistisch voor of tegen GG, waarbij ds. Kersten het einde van alle tegenspraak is.

Dan rest (mij) vooral meelezen, maar de inhoudelijke discussie laat ik dan maar graag over aan de GG kenners. Overigens mogelijk voor je geruststelling, ik heb de dogmatiek van ds. Kersten in mijn boekenkast.

Misschien schrijf ik wat scherp, maar dat komt vooral door je oproep waar de GG-ers van het forum zijn en deze discussie te duiden als een scherpe polemiek. Misschien snap je dan ook een beetje waarom Willem87 reageert zoals hij doet. Maar no hard feelings, discussies gaan zoals ze gaan.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Forummer »

GerefGemeente-lid schreef:
Forummer schreef:
pierre27 schreef:
Thea schreef:Ik zag trouwens dat er in 2006 hier ook al een stevige discussie over gevoerd is. Daar deed Afgewezen ook aan mee...
Dat kan de reden van terughoudendheid bij deze en gene zijn...
Ik ken forumlid Afgewezen niet, dat is voor mijn tijd. Waarom zou dat reden wezen voor terughoudendheid?

Hebben jullie een link naar die discussie? Die zou ik graag eens lezen!
Het is vrij eenvoudig te achterhalen met welk geluid @Afgewezen heden ten dage over het Refoforum schalt. :D
Leg eens uit dan, want in 2006 wist ik van het bestaan van Refoforum nog niet eens. Jij kent Afgewezen wel?

Een link naar de discussie is ook fijn.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door GerefGemeente-lid »

Forummer schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Forummer schreef:Ik ken forumlid Afgewezen niet, dat is voor mijn tijd. Waarom zou dat reden wezen voor terughoudendheid?

Hebben jullie een link naar die discussie? Die zou ik graag eens lezen!
Het is vrij eenvoudig te achterhalen met welk geluid @Afgewezen heden ten dage over het Refoforum schalt. :D
Leg eens uit dan, want in 2006 wist ik van het bestaan van Refoforum nog niet eens. Jij kent Afgewezen wel?

Een link naar de discussie is ook fijn.
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... en#p994443

De rest moet je aan @Thea vragen. Of aan @Afgewezen. :)
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door KDD »

GerefGemeente-lid schreef:@KDD, ik heb in dat draadje (wat @Valcke aanhaalt) ook een preek gedeeld van ds. P. van Ruitenburg, jouw vermoedelijk wel enigszins bekend. En die schrijft in die preek toch iets heel anders.
Ik heb het gelezen maar het is niet anders dan wat ik probeer te zeggen. Het was Gods werk helemaal in de begin toen Christen uit het stad Verderf gegaan was. Hoe weten we dat? - we zien het aan de verdere leidingen. Christen had geen rust buiten het kruis maar dat neemt niet weg dat zijn ervaring van ellende voor de poort en de kruis een vrucht van de wedergeboorte was. We kunnen wel een oppervlakkig berouw in onzelf werken maar we kunnen onzelf geen ware berouw geven. En als het geen ware berouw is dan leid het niet tot Christus.

Prof. Wisse heeft een leerzaam stuk geschreven over deze zaken: https://theologienet.nl/bestanden/Wisse ... ar-God.pdf
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Forummer »

Het valt mij op dat ik in de prediking vrijwel nooit iets hoor over de heiligmaking. Daarover wel eens wat vragen gesteld aan een ambtsdrager, maar dat werd niet begrepen.

Voor mezelf heb ik voorzichtig de conclusie getrokken dat dit nu een gevolg is van het uit elkaar halen van de rechtvaardigmaking. Omdat de nadere weldaad jaren, zo niet een leven lang kan duren, komt men aan de heiligmaking niet toe. Hoewel men officiëel misschien anders leert, is dit wel de praktische uitwerking.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Ad Anker »

Forummer schreef:Het valt mij op dat ik in de prediking vrijwel nooit iets hoor over de heiligmaking. Daarover wel eens wat vragen gesteld aan een ambtsdrager, maar dat werd niet begrepen.

Voor mezelf heb ik voorzichtig de conclusie getrokken dat dit nu een gevolg is van het uit elkaar halen van de rechtvaardigmaking. Omdat de nadere weldaad jaren, zo niet een leven lang kan duren, komt men aan de heiligmaking niet toe. Hoewel men officiëel misschien anders leert, is dit wel de praktische uitwerking.
Het heilig voor God leven is toch wel een thema denk ik. Leven tot eer van God. In het stuk van de dankbaarheid in de HC komt dat ook naar voren. Maar wel als een arme zondaar, in onszelf zo zwak (Zondag 51 en 52).
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Thea »

Het gast mij in deze discussie om de aantijgingen die de gg worden gedaan worden te ontkrachten. Daar ga ik idd stevig in. Ik zou het fijn vinden als iemand nog ingaat op de citaten die ik heb gegeven uit de dogmatiek van ds Kersten. Er volgen nog meer citaten. Het gaat mij om het standpint: of wedergeboorte hetzelfde is als de omhelzing van Christus. Daar zit 'm.i. verschil in en daarover zou ik het graag hebben in deze discussie.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Maanenschijn »

Forummer schreef:Het valt mij op dat ik in de prediking vrijwel nooit iets hoor over de heiligmaking. Daarover wel eens wat vragen gesteld aan een ambtsdrager, maar dat werd niet begrepen.

Voor mezelf heb ik voorzichtig de conclusie getrokken dat dit nu een gevolg is van het uit elkaar halen van de rechtvaardigmaking. Omdat de nadere weldaad jaren, zo niet een leven lang kan duren, komt men aan de heiligmaking niet toe. Hoewel men officiëel misschien anders leert, is dit wel de praktische uitwerking.
Ik heb het gevoel dat je misschien de term ‘nadere weldaad’ wat verkeerd begrijpt. In deze hele discussie is de definitie van een nadere weldaad onder gesneeuwd in een dogmatische beschouwing over van alles en nog wat, maar is de ‘nadere weldaad’ amper meer aan bod gekomen.

Het leven van heiligmaking volgt onlosmakelijk op de rechtvaardigmaking. Dat kan niet anders. Ik denk ook dat dit wel gepreekt wordt (in de GG), maar dat daar andere woorden voor worden gebruikt. Denk aan: niet meer mee kunnen met de zonde/wereld, de wens om geen zonden meer te doen, de behoefte om naar de kerk te gaan etc.

Ik herken helemaal dat in de prediking vooral veel oproep tot bekering aanwezig is (en dat is goed), maar het leven na de wedergeboorte met aandacht voor opwas in de genade wat achter blijft.

Nog even terug naar weldaden en nadere weldaden: misschien nog eens even helemaal terug naar het begin van dit draadje. Daar hebben we op een fijne manier met elkaar nagedacht wat daar mee bedoeld wordt (al was daar ook geen overeenstemming). Het werd (een beetje eigentijds) treffend samengevat als ‘must have - nice to have’. Ik denk dat het zo is.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Maanenschijn »

Thea schreef:Het gast mij in deze discussie om de aantijgingen die de gg worden gedaan worden te ontkrachten. Daar ga ik idd stevig in. Ik zou het fijn vinden als iemand nog ingaat op de citaten die ik heb gegeven uit de dogmatiek van ds Kersten. Er volgen nog meer citaten. Het gaat mij om het standpint: of wedergeboorte hetzelfde is als de omhelzing van Christus. Daar zit 'm.i. verschil in en daarover zou ik het graag hebben in deze discussie.
En wat is hierin bij jou een weldaad of nadere weldaad (zie topic-titel, daar gaat het over)? Is de omhelzing de nadere weldaad van de wedergeboorte?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Valcke »

Thea schreef:Het gast mij in deze discussie om de aantijgingen die de gg worden gedaan worden te ontkrachten. Daar ga ik idd stevig in. Ik zou het fijn vinden als iemand nog ingaat op de citaten die ik heb gegeven uit de dogmatiek van ds Kersten. Er volgen nog meer citaten. Het gaat mij om het standpint: of wedergeboorte hetzelfde is als de omhelzing van Christus. Daar zit 'm.i. verschil in en daarover zou ik het graag hebben in deze discussie.
DL III/IV, 12, 13: ‘… wedergeboren worden en dadelijk geloven’. Twee zaken die ten nauwste aan elkaar verbonden zijn volgens onze belijdenis. En dan volgt: … waarom dan ook terecht gezegd wordt dat een mens door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert’.
Laatst gewijzigd door Valcke op 27 sep 2021, 09:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Thea »

Het heeft er denk ik mee te maken, maar ik weet niet precies hoe dat zit. We zijn mogelijk op een zijspoor terecht gekomen. Ik vind trouwens dat ds Kersten niet het einde van alle tegenspraak is. Alleen zijn gg'ers 'volgelingen' van ds Kersten, dus moet je hen beoordelen op hun 'leider'.
Plaats reactie