"Nadere weldaden" in de prediking GG
Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG
Als je alle teksten plaatst in het zoeken van een onbekeerde kom je tot vreemde resultaten. In verreweg de meeste gevallen wordt dit gezegd tegen mensen die helemaal niet in die situatie zitten.
Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG
Ik vraag me trouwens wel af waar m'n mede-gg'ers zijn. Ik voel me nu net zo'n eenzame mus op het dak.
Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG
Vermoed dat die er niet zoveel zijn Thea... Onlangs dit onderwerp kort besproken op de studiekring van onze gemeente. Eigenlijk was er niemand die het begreep of er druk om maakte en de meesten stonden er in zoals Valcke. Dit is toch echt iets wat door een groep predikanten geleerd wordt om het eigene van de gemeenten te benadrukken. Maar geheel naar de Schrift is het niet. De gemiddelde GG'er weet dat.
Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG
I will be back later. Ben druk op het moment.Thea schreef:Ik vraag me trouwens wel af waar m'n mede-gg'ers zijn. Ik voel me nu net zo'n eenzame mus op het dak.
Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG
Ja, dat weet ik... Maar dan vraag ik me wel of hoe die in de GG staan. Dat geeft ook niet echt verbinding....
Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG
Ik ben dan wel GG'er, maar ik ben het met Valcke eens.Thea schreef:Ik vraag me trouwens wel af waar m'n mede-gg'ers zijn. Ik voel me nu net zo'n eenzame mus op het dak.
Ik vermoed dat dit ook niet GerGem breed geleerd wordt, maar door een groepje ter rechterzijde.
Misschien kunnen er nog GerGemmers reageren die dit kunnen bevestigen of ontkrachten.
Zoals eerder gezegd, ik vermoed dat het zo geleerd wordt omdat het zo beleefd werd, waarbij de nadruk teveel is komen te liggen op de ervaring, waardoor het inmiddels zo beleefd wordt omdat het zo geleerd wordt.
Een verkeerde visie op rechtvaardigmaking staat God niet in de weg. Dus over de geestelijke staat van de aanhangers van deze leer maak ik mij geen zorgen.
Ik maak mij wel zorgen over de uitwerking van dit soort prediking in de praktijk. Velen worden hierdoor in het duister gehouden.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG
Helemaal mee eens Valcke.Valcke schreef:Thea schreef:@Valcke, ik geloof dat de eerste geloofswerkzaamheden zijn het wenen over je zonden en dat je gaat uitroepen met de stokbewaarder: "Wat moet ik doen om zalig te worden". M.i is dat de wedergeboorte, cq inwendige roeping. Dat werkt de Geest in je en Die drijft je uit naar Christus.Dit is precies de leer waar ik ernstig bezwaar tegen maak. Ja zeker, ik ga niet bepalen welke mate van verbrijzeling nodig is om te spreken van een zaligmakend werk. Maar iemand tot een gelovige maken die alleen nog maar weet dat hij iets mist, acht ik echt een dwaling. Dat is inderdaad het geluid wat eerder ook klonk, namelijk: Christen was al wedergeboren in de stad Verderf...aanvulling: Dat hoort al wel bij de inlijving in Christus, maar dat 'weet' je zelf nog niet. Je ziet alleen maar dat je Christus niet bezit.
Dit is geenszins de leer van de Reformatie, van de puriteinen, van de Schotten, van de NL oudvaders.
(Of het wel de leer van de GG is laat ik in het midden, daar gaat het mij helemaal niet om.)
Met dit verschil dat ik als Gergemmer wel wil weten of dit nu dé leer van de GerGem is. Ik vermoed dat er binnen de GerGem behoorlijk verschillend over gedacht wordt.
Als dit door verschillenden zo duidelijk gezien wordt als dwaling, waarom zou er dan niet méér tegen gestreden worden?
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG
@forummer, het is wel de officiële leer van de gg, want de gg is gestoeld op dogmatiek van ds kersten. Dat wordt onderwezen op de theologische school.
Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG
Hier wat onderwijs van ds. L Vroegindeweij:
Sommigen zeggen, dat de drie stukken: ellende, verlossing, dankbaarheid van het begin af alle drie aanwezig zijn. Dit is onjuist wat betreft de toeleidende weg. Daar gaan het begin van de kennis der ellende aan het begin van het geloof vooraf. Ursinus licht in zijn schatboek de volgorde der drie stukken uitvoerig toe. Hij zegt daar o.a. dat de kennis der ellende beslist geen deel van de enige troost is, maar dat zij een begeerte verwekt om verlost en getroost te worden". Zo lang wij onze ellendigheid niet kennen wordt ook de verlossing niet begeerd, en dus ook niet verkregen .. Want de mensen zijn geen bekwame toehoorders van het Evangelie, tenzij zij hun zonde en ellendigheid kennen, want door de verkondiging der Wet, uit welke de ellende gekend wordt, moet de verkondiging van het Evangelie voorbereid worden. Daarom moet men van de verkondiging der Wet beginnen, gelijk wij zien dat de profeten en apostelen gedaan hebben, opdat de mensen afgebracht worden van de waan hunner gerechtigheid en alzo tot de ware bekering voorbereid. Maar zo dit niet geschiedt worden zij door de verkondiging der genade zorgelozer en hardnekkiger ...
Dus in het begin, in de toeleidende weg, volgt het ene stuk op het andere. Maar als het geloof verkregen is worden de drie stukken gelijkelijk dieper geleerd. Dan trekken zij samen op. Eerst wordt het stuk der ellende dieper geleerd, want het meeste, wat een christen gewoonlijk doet is: zondigen.
Sommigen zeggen, dat de drie stukken: ellende, verlossing, dankbaarheid van het begin af alle drie aanwezig zijn. Dit is onjuist wat betreft de toeleidende weg. Daar gaan het begin van de kennis der ellende aan het begin van het geloof vooraf. Ursinus licht in zijn schatboek de volgorde der drie stukken uitvoerig toe. Hij zegt daar o.a. dat de kennis der ellende beslist geen deel van de enige troost is, maar dat zij een begeerte verwekt om verlost en getroost te worden". Zo lang wij onze ellendigheid niet kennen wordt ook de verlossing niet begeerd, en dus ook niet verkregen .. Want de mensen zijn geen bekwame toehoorders van het Evangelie, tenzij zij hun zonde en ellendigheid kennen, want door de verkondiging der Wet, uit welke de ellende gekend wordt, moet de verkondiging van het Evangelie voorbereid worden. Daarom moet men van de verkondiging der Wet beginnen, gelijk wij zien dat de profeten en apostelen gedaan hebben, opdat de mensen afgebracht worden van de waan hunner gerechtigheid en alzo tot de ware bekering voorbereid. Maar zo dit niet geschiedt worden zij door de verkondiging der genade zorgelozer en hardnekkiger ...
Dus in het begin, in de toeleidende weg, volgt het ene stuk op het andere. Maar als het geloof verkregen is worden de drie stukken gelijkelijk dieper geleerd. Dan trekken zij samen op. Eerst wordt het stuk der ellende dieper geleerd, want het meeste, wat een christen gewoonlijk doet is: zondigen.
Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG
Tja, dat is een andere visie:van de toeleidende weg voor de wedergeboorte. De gg leert een toeleidende weg na de wedergeboorte. Da's het verschil.
Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG
Ds. L Vroegindeweij zegt goede zaken, maar die verschaffen geen steun voor welk standpunt van het onderwerp dan ook.
Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG
Het leeft ook nog meer bij de oudere generatie.Forummer schreef:Ik ben dan wel GG'er, maar ik ben het met Valcke eens.Thea schreef:Ik vraag me trouwens wel af waar m'n mede-gg'ers zijn. Ik voel me nu net zo'n eenzame mus op het dak.
Ik vermoed dat dit ook niet GerGem breed geleerd wordt, maar door een groepje ter rechterzijde.
Misschien kunnen er nog GerGemmers reageren die dit kunnen bevestigen of ontkrachten.
Zoals eerder gezegd, ik vermoed dat het zo geleerd wordt omdat het zo beleefd werd, waarbij de nadruk teveel is komen te liggen op de ervaring, waardoor het inmiddels zo beleefd wordt omdat het zo geleerd wordt.
Een verkeerde visie op rechtvaardigmaking staat God niet in de weg. Dus over de geestelijke staat van de aanhangers van deze leer maak ik mij geen zorgen.
Ik maak mij wel zorgen over de uitwerking van dit soort prediking in de praktijk. Velen worden hierdoor in het duister gehouden.
Die zijn meer in het eigene van de GG opgegroeid.
Jongeren raken veel breder in aanraking met reformatorische theologie. Ook bv met de puriteinen.
Andere kerken, reformatoren en puriteinen leren het nu eenmaal vaak anders dan de GG.
Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG
Ik wil even laten weten Thea dat ik het topic aardig meelees maar weinig reden zie om te reageren nu. In elk geval mijn support heb je.Thea schreef:Ik vraag me trouwens wel af waar m'n mede-gg'ers zijn. Ik voel me nu net zo'n eenzame mus op het dak.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG
Ik vraag me altijd wel af, waarom ze dan lid blijven van de gg, als ze het er toch niet meer mee eens zijn.
Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG
Dank, @pierre!