"Nadere weldaden" in de prediking GG

Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Maanenschijn »

Ik heb een poosje gewerkt vandaag en lees nu wat terug. Waar hebben we het inmiddels over? Over de standenleer, weldaden en nadere weldaden, wereldgelijkvormigheid, gemeenschap er heiligen?

Ik kan niet zo veel lijn meer ontdekken.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Valcke »

Ad Anker schreef:
ds. J.T. Doornenbal schreef: Ik heb nooit anders dan spelenderwijs gereageerd op wat anderen schreven. Het is ook niet mijn bedoeling om iemand aan te vallen. Maar de opmerkingen van vorige week in de kerkbode in verband met de woorden van ds. Paauwe hebben wel ernstige bedenkingen bij mij opgeroepen. Ik heb ds. P. niet gekend, hem alleen maar éénmaal gehoord op een begrafenis. Zijn preken heb ik niet gelezen. Maar ik weet wel ongeveer wat zijn opvattingen waren ten aanzien van het geestelijke leven en ik ben daarin bevestigd door wat ik er vorige week van las. En nu ben ik geen theoloog en ik heb weinig inzicht in de verborgenheid der godzaligheid. Maar zover ik er enig begrip van heb, kan ik niet anders zien dan dat de stellingen van ds. P. afwijken van de Kerk van alle eeuwen. (…).
Je mag het hier mee eens zijn.
Bedenk voor de nuancering - omdat ds Doornenbal hier ds Paauwe noemt - dat hij ds Paauwe niet kende noch zijn prediking. Anders had daar héél anders over gesproken en dit oordeel niet gegeven. Zijn reactie staat dus helaas vol met vooroordelen en onjuiste interpretaties. In die zin is het toch een droevig citaat.

Mi ook niet goed om zo’n citaat naar boven te halen. Ds Doornenbal reageert op iemand waarvan hij nog nooit iets gelezen had en slechts eenmaal iets gehoord. Na meer dan 70 jaar lijken mij dit niet de beste citaten om je op te baseren.
Laatst gewijzigd door Valcke op 21 sep 2021, 16:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Valcke »

eilander schreef:Het wonderlijke is dat je je soms meer verbonden voelt met degenen die zich niet helemaal Bijbels uitdrukken als het gaat over de rechtvaardiging van de goddeloze, etc. dan dat je je verbonden voelt met mensen die dit op een juiste manier vertolken. Omdat die laatste groep soms niets weten wil van de 'vreze des Heeren' ...
En dit herken ik ook!
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Ad Anker »

Valcke schreef:Mi ook niet goed om zo’n citaat naar boven te halen. Ds Doornenbal reageert op iemand waarvan hij nog nooit iets gelezen had en slechts eenmaal iets gehoord. Na meer dan 70 jaar lijken mij dit niet de beste citaten om je op te baseren.
Wanneer je je verbonden weet met het gedachtegoed van ds. J.P. Paauwe is het wellicht wat ongemakkelijk. In het licht van het gesprek over standen in het genadeleven en de leer van de rechtvaardiging blijf ik het een treffend citaat vinden.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Valcke »

Ad Anker schreef:
Valcke schreef:Mi ook niet goed om zo’n citaat naar boven te halen. Ds Doornenbal reageert op iemand waarvan hij nog nooit iets gelezen had en slechts eenmaal iets gehoord. Na meer dan 70 jaar lijken mij dit niet de beste citaten om je op te baseren.
Wanneer je je verbonden weet met het gedachtegoed van ds. J.P. Paauwe is het wellicht wat ongemakkelijk. In het licht van het gesprek over standen in het genadeleven en de leer van de rechtvaardiging blijf ik het een treffend citaat vinden.
Ja, maar je neemt ook de krtiek over en je noemt de naam van de predikant waarover die kritiek ging. En als die kritiek op meerdere punten onjuist of tendentieus blijkt te zijn en de auteur bovendien toegeeft redelijk onwetend te zijn ten aanzien van de desbetreffende predikant (hij had zelfs niet één preek van hem gehoord of gelezen!), dan gaat het toch niet aan om dit zo maar te plaatsen.

Dan had je meer in zijn algemeenheid dit naar voren moeten brengen, en niet specifiek toegespitst op de kritiek op één specifieke predikant. De misverstanden zijn heel groot. Zo maak je het m.i. alleen maar erger.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Susanna »

Ad Anker schreef:
Valcke schreef:Mi ook niet goed om zo’n citaat naar boven te halen. Ds Doornenbal reageert op iemand waarvan hij nog nooit iets gelezen had en slechts eenmaal iets gehoord. Na meer dan 70 jaar lijken mij dit niet de beste citaten om je op te baseren.
Wanneer je je verbonden weet met het gedachtegoed van ds. J.P. Paauwe is het wellicht wat ongemakkelijk. In het licht van het gesprek over standen in het genadeleven en de leer van de rechtvaardiging blijf ik het een treffend citaat vinden.
Het is nog meer treffend dan je denkt. Ds. Paauwe verwierp iedere prediking waarin de orde des heils werd vereenzelvigd met verschillende standen en gestalten in het genadeleven. Heb je het daarom uitgekozen om hier te delen?
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Valcke »

Susanna schreef:
Ad Anker schreef:
Valcke schreef:Mi ook niet goed om zo’n citaat naar boven te halen. Ds Doornenbal reageert op iemand waarvan hij nog nooit iets gelezen had en slechts eenmaal iets gehoord. Na meer dan 70 jaar lijken mij dit niet de beste citaten om je op te baseren.
Wanneer je je verbonden weet met het gedachtegoed van ds. J.P. Paauwe is het wellicht wat ongemakkelijk. In het licht van het gesprek over standen in het genadeleven en de leer van de rechtvaardiging blijf ik het een treffend citaat vinden.
Het is nog meer treffend dan je denkt. Ds. Paauwe verwierp iedere prediking waarin de orde des heils werd vereenzelvigd met verschillende standen en gestalten in het genadeleven. Heb je het daarom uitgekozen om hier te delen?
In die zin past het. Maar wanneer ds. Doornenbal tegen wat hij bestrijdt het volgende plaatst: "Als ik de preken lees van onze eigen oudvaders en vooral van de grote Engelse en Schotse schrijvers uit vroeger eeuw, dan hebben zij altijd elk mens geraden tot Christus de toevlucht te nemen, hoe ellendig, hard, ongelovig en vijandig hij ook is, en daarbij gewezen op de rijkdom der beloften in het Woord des Heeren", dan den ik: Hé wie heeft dat nu zó nadrukkelijk naar voren gebracht, als juist ds. Paauwe? Juist hij wees de mensen van henzelf en alle eigen 'ervaringen' af naar Christus. Alleen door de toevlucht te nemen tot Christus kunnen we van onze zaligheid verzekerd zijn.

Ad heeft dit stukje van ds. Doornenbal al meerdere malen met ons gedeeld. Ik heb er toen niet op gereageerd. Maar ik meende er nu toch even op te moeten reageren, juist omdat het de verwarring alleen maar groter maakt.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Ad Anker »

Susanna schreef:
Ad Anker schreef:
Valcke schreef:Mi ook niet goed om zo’n citaat naar boven te halen. Ds Doornenbal reageert op iemand waarvan hij nog nooit iets gelezen had en slechts eenmaal iets gehoord. Na meer dan 70 jaar lijken mij dit niet de beste citaten om je op te baseren.
Wanneer je je verbonden weet met het gedachtegoed van ds. J.P. Paauwe is het wellicht wat ongemakkelijk. In het licht van het gesprek over standen in het genadeleven en de leer van de rechtvaardiging blijf ik het een treffend citaat vinden.
Het is nog meer treffend dan je denkt. Ds. Paauwe verwierp iedere prediking waarin de orde des heils werd vereenzelvigd met verschillende standen en gestalten in het genadeleven. Heb je het daarom uitgekozen om hier te delen?
Nee. Als illustratie van wat eilander al aangaf: de verbondenheid met hen die de armoede van hun leven kennen, niets worden met de genade die hen geschonken is en die voor tijd en eeuwigheid, ondanks alle strijd, aanvechtingen en aanvallen van de driehoofdige vijand, alleen op Christus zijn hopende. En dan is een afwijking in de leer (ik ben wat de leer van de rechtvaardiging betreft geneigd om ds. Paauwe te volgen) voor mij heel acceptabel omdat er herkenning is.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Forummer »

Die herkenning begrijp ik. Maar het accepteren van afwijkingen begrijp ik niet. Het getuigt mijns inziens meer van liefde als je de afwijkingen duidelijk aanwijst. In liefde uiteraard, en daarmee niet de persoon (ver)oordelend.

Maar wellicht denk ik te zwart-wit.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Ad Anker »

Forummer schreef:Die herkenning begrijp ik. Maar het accepteren van afwijkingen begrijp ik niet. Het getuigt mijns inziens meer van liefde als je de afwijkingen duidelijk aanwijst. In liefde uiteraard, en daarmee niet de persoon (ver)oordelend.

Maar wellicht denk ik te zwart-wit.
Eens. In de geest van wat eilander postte:
Bij één en dezelfde bevinding zal een gesprek daarover:
- wederzijds leiden tot het verheerlijken van Zijn Naam
- leiden tot verwondering over de verschillende wegen die de Heere gaat
- van beide kanten onderwijs geven over Gods deugden en de verschillende facetten van Gods genadige leiding
- leiden tot het 'de ander hoger achten dan zichzelf'
- geen frictie opleveren als er een Bijbelse terechtwijzing gedaan moet worden
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Valcke »

Waar het om gaat is dat men niet allerlei ondervindingen centraal stelt en daar betekenis aan hecht terwijl men niet weet in Christus geborgen te zijn. Dan gaat het helemaal niet om een verzekerd geloof, maar überhaupt om de vraag of er wel of geen geloof is. Mensen die allerlei ervaringen hebben en daarop rusten buiten de omhelzing van Christus om, moeten gewaarschuwd worden. En predikanten die die ervaringen centraal stellen, brengen een verkeerde leer. Een mens moet geborgen zijn in Christus. Van de drie stukken in de HC kun je er niet één missen, of dit nu met weinig of veel zekerheid gepaard gaat, is daarbij niet de vraag. En daartoe behoort ook een geloof dat Christus en Zijn weldaden - hoe beschroomd en bevreesd ook - zich toe-eigenen mag. Zonder dat kan een mens het niet doen. (Wanneer dat het vertrappen van de kleinen in de genade genoemd wordt, dan is dat een valse beschuldiging. Daarom kan ik ook weinig met de verdediging die Ad hier opbouwt.)
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door GGotK »

Om het een en ander in het juiste perspectief te zien en om te voorkomen dat er een te eenzijdig beeld wordt geschetst betreffende de leer/prediking in de GG, een tweetal oude citaten van ds Moerkerken:

Bevinding kan ik het best omschrijven, aldus ds. Moerkerken, als het geheel der geestelijke ervaringen die Gods kinderen ondervinden wanneer de Heilige Geest de weldaden die door Christus verworven zijn, aan hun ziel toepast. Zo verstaan we onder bevinding — dus wel nauw samenhangend met het geloof — zowel de droefheid naar God over de zonde, als de vreugde in het smaken van Gods gunst. Zowel de smart der geestelijke verlatingen als het genieten van Gods gemeenschap. Zonder geloof echter komt men hooguit tot wat pseudo-religieuze ervaringen, maar niet tot bevinding.
De bevinding is hetzelfde in de innerlijke doorleving van de „drie stukken". Wie van de door Gods Geest in het hart gewerkte smart dat wij God door onze zonden vertoornd hebben, vreemd is en toch roemt in een verlossing, bedriegt zichzelf. Al stelt Gods Geest de levendgemaakte zondaar evenwel éérst voor de Wet Gods, de kenbron der ellende. Hij werkt tegelijkertijd in de kiem in ons hart enige kennis van verlossing en dankbaarheid, aldus ds. Moerkerken. Naast de smart over ons gemis van Gods gemeenschap ligt er van stonde aan in de ziel een stil verwachten van en hopen op God en een begeren om heilig voor God te leven.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Herman »

Ad Anker schreef:
Herman schreef:De mist ontstaat daar waar het leven des geloofs op een laag pitje staat en dat beperkt zich niet tot de GG of tot het bijzonder maken van leerstukken.
Hoe uit zich 'een leven des geloofs op een laag pitje'?
Dat is alles wat niet dagelijks Christus omhelst als Verlosser en hem in het gelooft zoekt tot vergeving van zonden en heiligmaking van het leven.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Ad Anker »

Valcke schreef:Waar het om gaat is dat men niet allerlei ondervindingen centraal stelt en daar betekenis aan hecht terwijl men niet weet in Christus geborgen te zijn. Dan gaat het helemaal niet om een verzekerd geloof, maar überhaupt om de vraag of er wel of geen geloof is. Mensen die allerlei ervaringen hebben en daarop rusten buiten de omhelzing van Christus om, moeten gewaarschuwd worden. En predikanten die die ervaringen centraal stellen, brengen een verkeerde leer. Een mens moet geborgen zijn in Christus. Van de drie stukken in de HC kun je er niet één missen, of dit nu met weinig of veel zekerheid gepaard gaat, is daarbij niet de vraag. En daartoe behoort ook een geloof dat Christus en Zijn weldaden - hoe beschroomd en bevreesd ook - zich toe-eigenen mag. Zonder dat kan een mens het niet doen. (Wanneer dat het vertrappen van de kleinen in de genade genoemd wordt, dan is dat een valse beschuldiging. Daarom kan ik ook weinig met de verdediging die Ad hier opbouwt.)
Ik heb nog geen begin van een verdediging opgebouwd, meen ik.
Dit dit gesprek een heel lange geschiedenis kent van verschil van mening maakt dat ik geen behoefte heb om het heel scherp te stellen. Ik signaleer over de zekerheid van het geloof, over de bewuste rechtvaardigmaking in het geweten verschillende opvattingen. Ds. Kort heeft daar hele scherpe dingen over geschreven. GG-predikanten zeggen daar heel scherpe dingen over. Ik meen dat dit nuttig is. De nadruk dat de mens alleen geborgen moet zijn in Christus wil het wel zijn, hoor ik gelukkig alom op GG kansels. Wel is het vaak verwarrend, door de mist die er over de 'zekerheid van het geloof' hangt. Ik heb dat aangegeven.

Ik geloof ook dat er in het recente verleden, en wellicht nu ook nog, mensen zijn die het gemis als kenmerk van het ware achten en soms wat verachtelijk doen over hen die spreken over die zekerheid. Die kant moet het zeker niet op.

Ik ga daarom geen verdediging aanvoeren. Daar ben ik niet geschikt voor, omdat ik niet iets ga verdedigen waar ik niet volledig achter sta.

Wel wil ik hier aangegeven hebben dat ik in leer en leven achting heb en verbondenheid voel met die stroming in onze gezindte.

Wat betreft standen in het genadeleven: ik kan hier heel veel overschrijven wat al geschreven is. Doe een onderzoekje op digibron en je leest er veel over. Zo heb je kennis over de achtergrond van deze leer en kun je dingen wellicht beter plaatsen, zeg ik vooral tegen de topicstarter.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Ad Anker »

Herman schreef:
Ad Anker schreef:
Herman schreef:De mist ontstaat daar waar het leven des geloofs op een laag pitje staat en dat beperkt zich niet tot de GG of tot het bijzonder maken van leerstukken.
Hoe uit zich 'een leven des geloofs op een laag pitje'?
Dat is alles wat niet dagelijks Christus omhelst als Verlosser en hem in het geloof zoekt tot vergeving van zonden en heiligmaking van het leven.
In het kader van dit gesprek een heldere uitspraak, dunkt me.
Plaats reactie