Welk doopsformulier in jouw kerk

Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Welk doopsformulier in jouw kerk

Bericht door Mannetje »

Ditbenik schreef:
Mannetje schreef: Als je dit nu weet, wat let je dan om niet telkens te reageren, maar te denken: Zo zie Dia het, en ik ben het met hem oneens?
Of nog anders: vanuit Dia's perspectief begrijp ik zijn reactie, ik heb vanuit mijn perspectief een andere visie, het zij zo.
Vreemd dat u op hem mag reageren en ik niet. Ik vind het niet kunnen dat anderen steeds verdacht gemaakt worden en dat is de reden dat ik daar af en toe op reageer. Ik heb de kerk en de gemeente waar ik lid van ben van harte lief, omdat het de gemeente van Christus is en daarom laat ik niet onweersproken.
Ontzeg ik u enig recht? Maar uw punt is helder.
-
Henk J
Berichten: 2561
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Welk doopsformulier in jouw kerk

Bericht door Henk J »

Bij ons het klassieke doopformulier. Hertalen mag, hoeft niet.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Welk doopsformulier in jouw kerk

Bericht door FlyingEagle »

Erskinees schreef:Klassiek, maar deze zou van mij meteen vertaald mogen worden.
Idem
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welk doopsformulier in jouw kerk

Bericht door DDD »

Het klassieke. Maar ik ben het met refo eens dat het nogal eens de vraag is wat mensen ervan begrijpen. De twee ergerlijke voorbeelden die refo noemt, zijn iedere zondag weer met nieuwe aan te vullen.

Al komt het bij onze nieuwe predikant niet of althans niet vaak voor dat hij niet begrijpt wat er staat, dat is al een hele verademing. Ik schat in dat de helft van de ambtsdragers in de Gereformeerde Gemeenten zo'n doopsformulier niet eens begrijpt, en daarom vind ik het standpunt van DIA ook onbegrijpelijk.
Henk J
Berichten: 2561
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Welk doopsformulier in jouw kerk

Bericht door Henk J »

DDD schreef:Het klassieke. Maar ik ben het met refo eens dat het nogal eens de vraag is wat mensen ervan begrijpen. De twee ergerlijke voorbeelden die refo noemt, zijn iedere zondag weer met nieuwe aan te vullen.

Al komt het bij onze nieuwe predikant niet of althans niet vaak voor dat hij niet begrijpt wat er staat, dat is al een hele verademing. Ik schat in dat de helft van de ambtsdragers in de Gereformeerde Gemeenten zo'n doopsformulier niet eens begrijpt, en daarom vind ik het standpunt van DIA ook onbegrijpelijk.
Zo moeilijk is het formulier toch ook niet? Als je dat rustig lees is het prima te begrijpen voor een gemiddelde kerkganger.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Welk doopsformulier in jouw kerk

Bericht door Geytenbeekje »

Henk J schreef:
DDD schreef:Het klassieke. Maar ik ben het met refo eens dat het nogal eens de vraag is wat mensen ervan begrijpen. De twee ergerlijke voorbeelden die refo noemt, zijn iedere zondag weer met nieuwe aan te vullen.

Al komt het bij onze nieuwe predikant niet of althans niet vaak voor dat hij niet begrijpt wat er staat, dat is al een hele verademing. Ik schat in dat de helft van de ambtsdragers in de Gereformeerde Gemeenten zo'n doopsformulier niet eens begrijpt, en daarom vind ik het standpunt van DIA ook onbegrijpelijk.
Zo moeilijk is het formulier toch ook niet? Als je dat rustig lees is het prima te begrijpen voor een gemiddelde kerkganger.
Zie DM ontwikkelingen HHK.
Ja dat is zo en als je weet dat je het moeilijk vind kan je ook van te voren thuis die formulier op je eigen tempo lezen.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welk doopsformulier in jouw kerk

Bericht door DDD »

Henk J schreef:
DDD schreef:Het klassieke. Maar ik ben het met refo eens dat het nogal eens de vraag is wat mensen ervan begrijpen. De twee ergerlijke voorbeelden die refo noemt, zijn iedere zondag weer met nieuwe aan te vullen.

Al komt het bij onze nieuwe predikant niet of althans niet vaak voor dat hij niet begrijpt wat er staat, dat is al een hele verademing. Ik schat in dat de helft van de ambtsdragers in de Gereformeerde Gemeenten zo'n doopsformulier niet eens begrijpt, en daarom vind ik het standpunt van DIA ook onbegrijpelijk.
Zo moeilijk is het formulier toch ook niet? Als je dat rustig lees is het prima te begrijpen voor een gemiddelde kerkganger.
Dat betwijfel ik. Als de gemiddelde ambtsdrager al niet op toon kan voorlezen, dan heb ik weinig vertrouwen in het begrip van het geheel. Nee, ik heb daar niet veel vertrouwen in. Het spijt mij.
Henk J
Berichten: 2561
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Welk doopsformulier in jouw kerk

Bericht door Henk J »

DDD schreef:
Dat betwijfel ik. Als de gemiddelde ambtsdrager al niet op toon kan voorlezen, dan heb ik weinig vertrouwen in het begrip van het geheel. Nee, ik heb daar niet veel vertrouwen in. Het spijt mij.
Dus het feit dat een ambtsdrager het niet op toon kan voorlezen laat zien dat hij het niet begrijpt? Sommigen kunnen nu eenmaal wat minder goed voorlezen. Ik denk dat er vooral weinig interesse is in het doopformulier, dat los je niet op met een hertaling.
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Welk doopsformulier in jouw kerk

Bericht door Hoopvol »

Susanna schreef:Welk doopsformulier gebruikt jouw gemeente/kerk?

Oude versie met: Dewijl dan nu de Doop in de plaats der Besnijdenis gekomen is, zo zal men de jonge kinderen, als
erfgenamen van het rijk Gods en van zijn verbond, dopen; en de ouders zullen gehouden zijn hun kinderen, in het opwassen, hiervan breder te onderwijzen.

Nieuwe versie met: Omdat (onder het nieuwe verbond) de doop in plaats van de besnijdenis gekomen is, behoort men de kleine kinderen als erfgenamen van het rijk van God en van Zijn verbond te dopen. De ouders hebben de plicht hun kinderen bij het opgroeien hierin uitvoeriger te onderwijzen.

Of nog andere?
Oude versie.
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Welk doopsformulier in jouw kerk

Bericht door Hoopvol »

Henk J schreef:
DDD schreef:
Dat betwijfel ik. Als de gemiddelde ambtsdrager al niet op toon kan voorlezen, dan heb ik weinig vertrouwen in het begrip van het geheel. Nee, ik heb daar niet veel vertrouwen in. Het spijt mij.
Dus het feit dat een ambtsdrager het niet op toon kan voorlezen laat zien dat hij het niet begrijpt? Sommigen kunnen nu eenmaal wat minder goed voorlezen. Ik denk dat er vooral weinig interesse is in het doopformulier, dat los je niet op met een hertaling.
Dit argument deel ik.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welk doopsformulier in jouw kerk

Bericht door DDD »

Henk J schreef:
DDD schreef:
Dat betwijfel ik. Als de gemiddelde ambtsdrager al niet op toon kan voorlezen, dan heb ik weinig vertrouwen in het begrip van het geheel. Nee, ik heb daar niet veel vertrouwen in. Het spijt mij.
Dus het feit dat een ambtsdrager het niet op toon kan voorlezen laat zien dat hij het niet begrijpt? Sommigen kunnen nu eenmaal wat minder goed voorlezen. Ik denk dat er vooral weinig interesse is in het doopformulier, dat los je niet op met een hertaling.
Hoor je wel eens iemand niet op toon praten terwijl hij weet waar hij het over heeft? Dat gebeurt toch nooit? Als iemand begrijpt wat hij leest, dan hoor je dat. En andersom hoor je dat ook. Je kunt dat natuurlijk heel vriendelijk 'niet op toon lezen' noemen, maar dat gaat alleen maar over de buitenkant.
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Welk doopsformulier in jouw kerk

Bericht door Germanicus »

In onze gemeente wordt het hertaalde formulier gebruikt.
Hier beneden is het niet.
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Welk doopsformulier in jouw kerk

Bericht door Germanicus »

Hoopvol schreef:
Henk J schreef:Ik denk dat er vooral weinig interesse is in het doopformulier, dat los je niet op met een hertaling.
Dit argument deel ik.
Ik niet. Als het onderwijs bij de heilige doop niet (meer) begrepen wordt, is het ook niet gek dat vervolgens de betekenis van dit teken en zegel an Sich in de gemeenten óók aan begrip (en waarde) inboet.
Hier beneden is het niet.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Welk doopsformulier in jouw kerk

Bericht door GerefGemeente-lid »

refo schreef:In onze gemeente lezen de dienstdoende ouderling een groot deel van het formulier. Het klassieke.
Het blijkt dat de ouderlingen niet altijd goed weten wát ze lezen.

Met name 2 gedeelten lezen ze veelal fout. Voorgelezen wordt: In het opwassen hiervan, (kleine pauze) breder te onderwijzen. Het moet zijn: In het opwassen, (kleine pauze) hiervan breder te onderwijzen.
En de zinsnede 'of ten onzen beste keren wil', gaat ook nogal eens fout. De klemtoon moet op 'beste', maar komt vaak op 'keren'. En soms lijkt het wel één woord, zodat er geen klemtoon valt.
Waarom leest de dominee dat niet zelf voor?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Ora et labora
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 jun 2020, 19:10

Re: Welk doopsformulier in jouw kerk

Bericht door Ora et labora »

Hier word nogal is van vernieuwing en veranderingen gesproken.
Alle verandering is lang niet altijd verbetering.
Zowel in de formulieren die in de Kerken zijn als Bijbelvertalingen en goede gewoontes
in de Kerk.
Veel verandering in de laatste jaren brengt vaak verwarring.

Als er word gesproken de jonge generatie begrijpt bepaalde zaken niet.
Dan mag je gerust eventjes achter je oren krabbelen.
Een klein beetje inspanning om de zaken te onderzoeken en na te vragen wat iets betekend
is wel verstandig.
We live just like a day in this world... It is better to be whit our Lord then enywhere else.
Plaats reactie