Welk doopsformulier in jouw kerk

Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Welk doopsformulier in jouw kerk

Bericht door Susanna »

Welk doopsformulier gebruikt jouw gemeente/kerk?

Oude versie met: Dewijl dan nu de Doop in de plaats der Besnijdenis gekomen is, zo zal men de jonge kinderen, als
erfgenamen van het rijk Gods en van zijn verbond, dopen; en de ouders zullen gehouden zijn hun kinderen, in het opwassen, hiervan breder te onderwijzen.

Nieuwe versie met: Omdat (onder het nieuwe verbond) de doop in plaats van de besnijdenis gekomen is, behoort men de kleine kinderen als erfgenamen van het rijk van God en van Zijn verbond te dopen. De ouders hebben de plicht hun kinderen bij het opgroeien hierin uitvoeriger te onderwijzen.

Of nog andere?
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Welk doopsformulier in jouw kerk

Bericht door Geytenbeekje »

Susanna schreef:Welk doopsformulier gebruikt jouw gemeente/kerk?

Oude versie met: Dewijl dan nu de Doop in de plaats der Besnijdenis gekomen is, zo zal men de jonge kinderen, als
erfgenamen van het rijk Gods en van zijn verbond, dopen; en de ouders zullen gehouden zijn hun kinderen, in het opwassen, hiervan breder te onderwijzen.

Nieuwe versie met: Omdat (onder het nieuwe verbond) de doop in plaats van de besnijdenis gekomen is, behoort men de kleine kinderen als erfgenamen van het rijk van God en van Zijn verbond te dopen. De ouders hebben de plicht hun kinderen bij het opgroeien hierin uitvoeriger te onderwijzen.

Of nog andere?
Oude versie. Wat is inhoudelijk het verschil?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Welk doopsformulier in jouw kerk

Bericht door J.C. Philpot »

Het klassieke.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welk doopsformulier in jouw kerk

Bericht door -DIA- »

Het klassieke.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Welk doopsformulier in jouw kerk

Bericht door Dodo »

Hertaald.
En soms vat de dominee het formulier zelf samen en leest hij niet het hele stuk.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Welk doopsformulier in jouw kerk

Bericht door Susanna »

Bij ons ook de hertaalde.

Maar ik vind het stukje van besnijdenis en doop nog steeds moeilijk.

Ds. A. Jonker heeft voorgesteld om de formulering in het doopformulier als volgt te wijzigen: omdat de doop na en naast de besnijdenis is gekomen. Ds. G. Hette Abma tekent hiertegen terecht bezwaar aan, omdat de besnijdenis voorgelovige joden nog altijd een garantie op de betrouwbaarheid van het verbond is. De doop is wel naast de besnijdenis gekomen. Bron: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/24 ... snijdenis/
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welk doopsformulier in jouw kerk

Bericht door -DIA- »

Tot hiertoe kan ik aan de reacties van betreffende personen merken in welke hoek men 'vernieuwend' bezig is. Ik ben wel eens bevreesd dat hier uiteindelijk een breuk ontstaat tussen hen die niet mee kunnen en hen die eigenlijk in een geheel ander kerkelijk besef hebben. En daaruit vloeit ook een anders reageren voort. Hier zien we dan een tweespalt in de gereformeerde gezindte die er nooit zo heel sterk was. Maar vooral nu komt dat onderscheid meer openbaar in de keuze voor de HSV en het zingen van gezangen. Hier gaan kerken bewust (anders kan ik het zien) een weg die afleidt van de oude reformatorische kerken, die op hun beurt in een verdachte hoek komen te staan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Welk doopsformulier in jouw kerk

Bericht door eilander »

Het klassieke.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Welk doopsformulier in jouw kerk

Bericht door KDD »

Vertaalde
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Welk doopsformulier in jouw kerk

Bericht door Ditbenik »

Hertaald
Geytenbeekje schreef: Oude versie. Wat is inhoudelijk het verschil?
Geen.
HersteldHervormd
Berichten: 5987
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Welk doopsformulier in jouw kerk

Bericht door HersteldHervormd »

Klassieke versie
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Welk doopsformulier in jouw kerk

Bericht door Mannetje »

Klassiek
-
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Welk doopsformulier in jouw kerk

Bericht door Marco »

-DIA- schreef:Tot hiertoe kan ik aan de reacties van betreffende personen merken in welke hoek men 'vernieuwend' bezig is. Ik ben wel eens bevreesd dat hier uiteindelijk een breuk ontstaat tussen hen die niet mee kunnen en hen die eigenlijk in een geheel ander kerkelijk besef hebben. En daaruit vloeit ook een anders reageren voort. Hier zien we dan een tweespalt in de gereformeerde gezindte die er nooit zo heel sterk was. Maar vooral nu komt dat onderscheid meer openbaar in de keuze voor de HSV en het zingen van gezangen. Hier gaan kerken bewust (anders kan ik het zien) een weg die afleidt van de oude reformatorische kerken, die op hun beurt in een verdachte hoek komen te staan.
Vernieuwend = heel ander kerkelijk besef?

Of kan het zijn dat de vraag naar een frisse versie van een formulier voortkomt uit de de behoefte om dat formulier levend te houden?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Welk doopsformulier in jouw kerk

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:Tot hiertoe kan ik aan de reacties van betreffende personen merken in welke hoek men 'vernieuwend' bezig is. Ik ben wel eens bevreesd dat hier uiteindelijk een breuk ontstaat tussen hen die niet mee kunnen en hen die eigenlijk in een geheel ander kerkelijk besef hebben. En daaruit vloeit ook een anders reageren voort. Hier zien we dan een tweespalt in de gereformeerde gezindte die er nooit zo heel sterk was. Maar vooral nu komt dat onderscheid meer openbaar in de keuze voor de HSV en het zingen van gezangen. Hier gaan kerken bewust (anders kan ik het zien) een weg die afleidt van de oude reformatorische kerken, die op hun beurt in een verdachte hoek komen te staan.
Nu moet je wel eerlijk zijn, en hier even kijken:
http://heiligedoop.nl/wp-content/upload ... mulier.pdf
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Welk doopsformulier in jouw kerk

Bericht door Erskinees »

Klassiek, maar deze zou van mij meteen vertaald mogen worden.
Plaats reactie