Welk doopsformulier in jouw kerk

Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Welk doopsformulier in jouw kerk

Bericht door Bourdon16 »

Ditbenik schreef:
Tiberius schreef:'Gij' zit qua gevoelswaarde tussen het familiaire 'jij' en strenge 'u' in. Dus het is geen verflauwing, eerder een verstrenging.
Inderdaad, gevoelswaarde. Bij mij voelt dat heel anders dus. 'Gij' zeiden wij tegen iedereen. 'Jij' tegen mensen 'van buiten' en 'u' tegen mensen van buiten die duidelijk boven je stonden. Tsja, zo voel ik dat.... :)

In onze regio is het ook veel 'gij' in het dialect. En als je netjes moet spreken is het 'u'.
Overigens hebben wij ook weleens een predikant die bij de schriftlezing of de wet niet 'gij leest maar 'ge'.
Henk J
Berichten: 2561
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Welk doopsformulier in jouw kerk

Bericht door Henk J »

DDD schreef: @HenkJ:
Goed. Maar daarmee verdraait hij dus het formulier en maakt er zijn eigen, daarvan afwijkende, verhaal van.
Kun je dat wat toelichten? Ik zie die afwijking namelijk niet echt.
Henk J
Berichten: 2561
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Welk doopsformulier in jouw kerk

Bericht door Henk J »

Iemand nog de column in terdege van ds. M van Kooten gelezen over de doop van Witte de With? Zo staat het in geen enkel doopformulier ;)
Gebruikersavatar
Ora et labora
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 jun 2020, 19:10

Re: Welk doopsformulier in jouw kerk

Bericht door Ora et labora »

Maanenschijn schreef:
Ora et labora schreef:Hier word nogal is van vernieuwing en veranderingen gesproken.
Alle verandering is lang niet altijd verbetering.
Zowel in de formulieren die in de Kerken zijn als Bijbelvertalingen en goede gewoontes
in de Kerk.
Veel verandering in de laatste jaren brengt vaak verwarring.

Als er word gesproken de jonge generatie begrijpt bepaalde zaken niet.
Dan mag je gerust eventjes achter je oren krabbelen.
Een klein beetje inspanning om de zaken te onderzoeken en na te vragen wat iets betekend
is wel verstandig.
Dit is de argumentatie die vaak en vooral gebruikt wordt om enige vernieuwing tegen te gaan.

Want in essentie heb je natuurlijk gelijk, maar in de uitwerking niet. Natuurlijk mag en moet ik mij inspannen om te begrijpen wat ik hoor en lees, natuurlijk moeten mijn kinderen dat doen. Maar, ze doen het niet. Omdat het ze niet interesseert, of het de doopouders niet interesseert (ik durf de stelling aan dat heel veel kinderen gedoopt worden uit gewoonte of bijgeloof) en dat het gros van de mensen zich niet wil inspannen in de dingen van de Heere God.

Met de uitstorting van de Heilige Geest is het begonnen dat het evangelie gehoord werd in elke taal van de toenmalig bekende wereld. En iedere keer dat het evangelie verduistert is geworden, ook taalkundig, heeft de Heere ingegrepen. De Reformatie is hier een voorbeeld van. Laten wij niet wijzer zijn en ook in ons taalgebruik en taalkleed blijven aansluiten bij de actualiteit. Het is de verantwoordelijkheid van de luisteraar om zich in te spannen, maar zeker ook de verantwoordelijkheid van spreker om de boodschap toegankelijk te maken.

Ik ben overigens helemaal niet voor allerlei veranderingen. In onze huidige gemeente lezen we het oude formulier. In onze vorige gemeente het hertaalde.
De uitwerking is vaak hoe de mens zijn gangen doordrukt.
Veranderingen van formulieren, Kerkorde, Bijbelvertalingen. Moderne perikelen.
En zo krijg je verandering. Onder het mom van ..nou het was echt nodig.
En ja..zo krijgt men scheuringen in gemeenten en onderlinge onenigheid.
De mens wikt ..maar God beschikt.
We hoeven heus niet om de hete brei heen te draaien.
En uiteraard eenvoud en helderheid is juist brood nodig.
Daar is soms wel is sporadisch een verandering of vernieuwing voor nodig.
Laten we niet vergeten in de PKN werd een hele poos geleden gezegd letterlijk...
Het oude jasje voor een nieuw jasje vervangen. Ineens werden er onbijbelse normen en waarden gehanteerd.
We live just like a day in this world... It is better to be whit our Lord then enywhere else.
Online
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welk doopsformulier in jouw kerk

Bericht door DDD »

Henk J schreef:
DDD schreef: @HenkJ:
Goed. Maar daarmee verdraait hij dus het formulier en maakt er zijn eigen, daarvan afwijkende, verhaal van.
Kun je dat wat toelichten? Ik zie die afwijking namelijk niet echt.
Dat is toch duidelijk? Het formulier zelf geeft geen aanleiding voor die inleiding. Niet in de tekst van het formulier en niet in de tekst van het gebed. Dat is mijns inziens een vorm van framing.
Henk J
Berichten: 2561
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Welk doopsformulier in jouw kerk

Bericht door Henk J »

DDD schreef:
Henk J schreef:
DDD schreef: @HenkJ:
Goed. Maar daarmee verdraait hij dus het formulier en maakt er zijn eigen, daarvan afwijkende, verhaal van.
Kun je dat wat toelichten? Ik zie die afwijking namelijk niet echt.
Dat is toch duidelijk? Het formulier zelf geeft geen aanleiding voor die inleiding. Niet in de tekst van het formulier en niet in de tekst van het gebed. Dat is mijns inziens een vorm van framing.
Het gebed zoals het verwoord staat in het formulier bid vanuit het geloof lijkt mij. Neem deze zinsnede: ''Almachtige, barmhartige God en Vader, wij danken en loven U, dat Gij ons en onze kinderen, door het bloed van Uw lieven Zoon Jezus Christus, al onze zonden vergeven, en ons door Uw Heiligen Geest tot lidmaten van Uw eniggeboren Zoon, en alzo tot Uw kinderen aangenomen hebt, en ons dit met den Heiligen Doop bezegelt en bekrachtigt.''
Dat kun je toch alleen vanuit een waar geloof oprecht bidden? En in onze kerken gaat men niet uit van een verondersteld geloof na de bediening van de Heilige Doop. Het formulier gaat in zijn formulering uit van een waar geloof, in het dankgebed komt dit het duidelijkst naar voren. Dat betekend echter niet dat iedereen zich het ware geloof op grond van dit formulier kan toe-eigenen. Dat moet geschonken worden, en daarvoor is het water van de Heilige Doop niet genoeg.
Online
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welk doopsformulier in jouw kerk

Bericht door DDD »

Het doopsformulier geeft zelf geen aanleiding om dat onderscheid aan te brengen. En dus verander je de strekking wezenlijk door zoiets te zeggen.
Henk J
Berichten: 2561
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Welk doopsformulier in jouw kerk

Bericht door Henk J »

DDD schreef:Het doopsformulier geeft zelf geen aanleiding om dat onderscheid aan te brengen. En dus verander je de strekking wezenlijk door zoiets te zeggen.
Zoals hiervoor uitgelegd zie ik die aanleiding juist wel. Wat is volgens jou dan de strekking van het doopformulier en waarin verandert onze dominee het dan? Want dat punt is mij nog niet helemaal duidelijk.
Plaats reactie