Geloof

DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Geloof

Bericht door DDD »

@Posthoorn:
Dat komt door het problematiseren van de toe-eigening van het heil.

Maar goed, dat is natuurlijk een discussie die al eeuwen lang gevoerd wordt, en waarover wij het niet eens zullen worden.

En verder ben ik het deze keer geheel eens met eilander.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Geloof

Bericht door Ad Anker »

De bovennatuurlijke, zeer krachtige, en tegelijkertijdzeer zoete, wonderlijke, verborgen, en onuitsprekelijke werking, zoals de DL de wedergeboorte noemt; gaat dat vooraf aan het zoeken of is dat het gevolg van het zoeken? De rijke jongeling zocht Jezus maar keerde Hem vervolgens bedroefd de rug toe.

Ik mis in DDD's uitleg het moment van de bekering. Ik volg Brakel in zijn omschrijvingen van de bekering; van heel geleidelijk tot daadkrachtig. Paulus noemt in een brief aan Timotheus zijn bekering als voorbeeld. 'Wie zijt gij'; Ik ben Jezus die gij vervolgt'; 'Wat wilt Gij dat ik doen zal.'

Ik geloof dat die elementen zichtbaar zijn in iedere bekering.

Ik geloof wel dat levenslang zoeken een gevolg van een bepaalde prediking kan zijn. In de wedergeboorte wordt de zaak opgelost. Die oplossing in de prediking uitrekken en benadrukken als een nadere weldaad die mogelijk nooit komt geeft duisternis en maakt ten diepste God tot een leugenaar, wat uiteraard een onmogelijkheid is.

Een nieuw hart, wat in de wedergeboorte ontvangen wordt, is het hart van Christus. (Naar 2 Kor. 13:5, Gal. 2:20) Volkomen rein, verzoend met God.
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Geloof

Bericht door DDD »

Ad Anker schreef:De bovennatuurlijke, zeer krachtige, en tegelijkertijdzeer zoete, wonderlijke, verborgen, en onuitsprekelijke werking, zoals de DL de wedergeboorte noemt; gaat dat vooraf aan het zoeken of is dat het gevolg van het zoeken? De rijke jongeling zocht Jezus maar keerde Hem vervolgens bedroefd de rug toe.

Ik mis in DDD's uitleg het moment van de bekering. Ik volg Brakel in zijn omschrijvingen van de bekering; van heel geleidelijk tot daadkrachtig. Paulus noemt in een brief aan Timotheus zijn bekering als voorbeeld. 'Wie zijt gij'; Ik ben Jezus die gij vervolgt'; 'Wat wilt Gij dat ik doen zal.'

Ik geloof dat die elementen zichtbaar zijn in iedere bekering.

Ik geloof wel dat levenslang zoeken een gevolg van een bepaalde prediking kan zijn. In de wedergeboorte wordt de zaak opgelost. Die oplossing in de prediking uitrekken en benadrukken als een nadere weldaad die mogelijk nooit komt geeft duisternis en maakt ten diepste God tot een leugenaar.

Een nieuw hart, wat in de wedergeboorte ontvangen wordt, is het hart van Christus. (Naar 2 Kor. 13:5, Gal. 2:20) Volkomen rein, verzoend met God.
Ik lees dat je het moment van de bekering mist, maar ik zeg nu juist dat het moment niet van belang is. Dus dan kun je dat wel missen, maar mijns inziens ben je dan op zoek naar de verkeerde zaak.

Het is mij trouwens gezien de rest van je bijdrage onduidelijk waarom je dit nu mist, maar dat ligt misschien aan mijn rechtlijnigheid.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Geloof

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef:De bovennatuurlijke, zeer krachtige, en tegelijkertijdzeer zoete, wonderlijke, verborgen, en onuitsprekelijke werking, zoals de DL de wedergeboorte noemt; gaat dat vooraf aan het zoeken of is dat het gevolg van het zoeken? De rijke jongeling zocht Jezus maar keerde Hem vervolgens bedroefd de rug toe.

Ik mis in DDD's uitleg het moment van de bekering. Ik volg Brakel in zijn omschrijvingen van de bekering; van heel geleidelijk tot daadkrachtig. Paulus noemt in een brief aan Timotheus zijn bekering als voorbeeld. 'Wie zijt gij'; Ik ben Jezus die gij vervolgt'; 'Wat wilt Gij dat ik doen zal.'

Ik geloof dat die elementen zichtbaar zijn in iedere bekering.

Ik geloof wel dat levenslang zoeken een gevolg van een bepaalde prediking kan zijn. In de wedergeboorte wordt de zaak opgelost. Die oplossing in de prediking uitrekken en benadrukken als een nadere weldaad die mogelijk nooit komt geeft duisternis en maakt ten diepste God tot een leugenaar.

Een nieuw hart, wat in de wedergeboorte ontvangen wordt, is het hart van Christus. (Naar 2 Kor. 13:5, Gal. 2:20) Volkomen rein, verzoend met God.
Ik hoorde gisterenavond een hele duidelijke preek knip over Filippenzen 1: 6. Die sluit mooi aan bij deze post.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Geloof

Bericht door Ad Anker »

Kun je uitleggen wat mooi aansluit?
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Geloof

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef:Kun je uitleggen wat mooi aansluit?
Wat ik in de dienst hoorde is dat er bij de wedergeboorte plaatsgemaakt wordt voor Jezus en ook dat Gods kinderen geen onbekende God gaan ontmoeten. Er werd niet gesproken over een nadere weldaad. Dat vond ik erg bijzonder inderdaad.
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 26 jul 2021, 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Geloof

Bericht door Ad Anker »

@DDD, waarom is volgens jou het moment van bekering niet van belang? Kun je dat nog eens uitleggen?
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Geloof

Bericht door DDD »

Omdat dat leidt tot eindeloze discussies en de bijbel nergens meldt dat dit van belang is.

De bijbel leert dat wij niet moeten rusten voordat we in Christus geborgen zijn door een echt geloof. De vraag of een geloof echt is, moet je beantwoorden aan de hand van een min of meer zuivere prediking. Dat heb ik hierboven uitgewerkt en natuurlijk zijn daar hele boeken over te schrijven, maar ik zeg nu juist dat dat nergens goed voor is, althans, niet voor gewone gelovigen. Het is een prima onderwerp voor theologen om de gedachten te scherpen en opgebouwd te worden in de dogmatiek.

Maar het gaat om modellen, die voor het geloofsleven niet van belang zijn. Ze moeten in de keuken van de prediking achterblijven.
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Geloof

Bericht door DDD »

GerefGemeente-lid schreef:
Ad Anker schreef:Kun je uitleggen wat mooi aansluit?
Wat ik in de dienst hoorde is dat er bij de wedergeboorte plaatsgemaakt wordt voor Jezus en ook dat Gods kinderen geen onbekende God gaan ontmoeten. Er werd niet gesproken over een nadere weldaad. Dat vond ik erg bijzonder inderdaad.
Zo bijzonder is dat niet, want hierover wordt in de GG vanouds (en dan heb ik het over het allereerste begin) verschillend gedacht en het is ook geen selectiecriterium.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Geloof

Bericht door eilander »

GerefGemeente-lid schreef:
Ad Anker schreef:Kun je uitleggen wat mooi aansluit?
Wat ik in de dienst hoorde is dat er bij de wedergeboorte plaatsgemaakt wordt voor Jezus en ook dat Gods kinderen geen onbekende God gaan ontmoeten. Er werd niet gesproken over een nadere weldaad. Dat vond ik erg bijzonder inderdaad.
Is dit serieus waar bijzondere taal?! Dan is het nog erger dan ik dacht.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Geloof

Bericht door Ad Anker »

eilander schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Ad Anker schreef:Kun je uitleggen wat mooi aansluit?
Wat ik in de dienst hoorde is dat er bij de wedergeboorte plaatsgemaakt wordt voor Jezus en ook dat Gods kinderen geen onbekende God gaan ontmoeten. Er werd niet gesproken over een nadere weldaad. Dat vond ik erg bijzonder inderdaad.
Is dit serieus waar bijzondere taal?! Dan is het nog erger dan ik dacht.
Ik vind het echt kort door de bocht om aan de hand van zo'n zinnetje over wat GGlid hoorde zo'n opmerking te plaatsen. Jammer.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Geloof

Bericht door GerefGemeente-lid »

eilander schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Ad Anker schreef:Kun je uitleggen wat mooi aansluit?
Wat ik in de dienst hoorde is dat er bij de wedergeboorte plaatsgemaakt wordt voor Jezus en ook dat Gods kinderen geen onbekende God gaan ontmoeten. Er werd niet gesproken over een nadere weldaad. Dat vond ik erg bijzonder inderdaad.
Is dit serieus waar bijzondere taal?! Dan is het nog erger dan ik dacht.
Het woordje 'dat' wijst op 'nadere weldaad'. Wel even goed lezen alsjeblieft.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Geloof

Bericht door Ad Anker »

GerefGemeente-lid schreef:
eilander schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Ad Anker schreef:Kun je uitleggen wat mooi aansluit?
Wat ik in de dienst hoorde is dat er bij de wedergeboorte plaatsgemaakt wordt voor Jezus en ook dat Gods kinderen geen onbekende God gaan ontmoeten. Er werd niet gesproken over een nadere weldaad. Dat vond ik erg bijzonder inderdaad.
Is dit serieus waar bijzondere taal?! Dan is het nog erger dan ik dacht.
Het woordje 'dat' wijst op 'nadere weldaad'. Wel even goed lezen alsjeblieft.
GerefGemeentelid, aan jou wil ik wel vragen iets duidelijker te zijn. Wat versta je onder nadere weldaad? Wat bedoel je met 'bij de wedergeboorte wordt plaatsgemaakt voor Jezus' en in dit licht 'dat Gods kinderen geen onbekende God gaan ontmoeten'. Ik snap het ook echt niet hoor!
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Geloof

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef:Omdat dat leidt tot eindeloze discussies en de bijbel nergens meldt dat dit van belang is.

De bijbel leert dat wij niet moeten rusten voordat we in Christus geborgen zijn door een echt geloof. De vraag of een geloof echt is, moet je beantwoorden aan de hand van een min of meer zuivere prediking. Dat heb ik hierboven uitgewerkt en natuurlijk zijn daar hele boeken over te schrijven, maar ik zeg nu juist dat dat nergens goed voor is, althans, niet voor gewone gelovigen. Het is een prima onderwerp voor theologen om de gedachten te scherpen en opgebouwd te worden in de dogmatiek.

Maar het gaat om modellen, die voor het geloofsleven niet van belang zijn. Ze moeten in de keuken van de prediking achterblijven.
Wij kunnen pas in Christus gaan geloven als Hij ons geopenbaard is. En die openbaring brengt vrede en vreugde in de ziel. Daar ben je met andere woorden gewoon bij. Als je zegt dat dat niet nodig is, waar blijft dan de vreugde? Niet in de eerste plaats de vreugde dat je zelf behouden bent, maar dat God is Wie Hij is in Christus. Dat kun je jezelf toch niet geven? Of (laten) aanpraten?
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Geloof

Bericht door DDD »

Ik zou dit nooit zo zeggen. Ik zou menen dat Christus alleen in het geloof geopenbaard wordt. Maar dit ene puntje laat al zien dat dit soort discussies nergens goed voor zijn, want het worden woordentwisten, en omdat het gevoelige punten zijn, zeker voor mensen die op dit punt misvormd zijn, is daar weinig stichtelijks aan.

Als de prediker ondanks zijn persoonlijke stokpaardjes en eigen gedachten gewoon de bijbel uitlegt en daar niet buiten gaat, gaat er op dit punt niets mis. De heilige Geest zorgt er wel voor dat iedereen hoort wat hij moet horen. Ik ben daar helemaal niet bezorgd over.

Het gaat pas fout als predikers menen dat zij de heilige Geest nog wat moeten helpen door mensen specifiek toe te spreken terwijl daar geen aanleiding voor is in de tekst. Dat is niet de taak van een predikant, en al helemaal niet in de prediking.

Los daarvan vind ik het erg ongepast om over de Evangelieverkondiging te spreken in termen als 'laten aanpraten'. Dan heb je toch van de bediening van de verzoening nog niet zoveel begrepen, of ik moet het zelf verkeerd begrijpen.
Plaats reactie